Nieuwe monitor. 24 of 27 inch

Pagina: 1
Acties:

• zFrits
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13-01 18:53
Ik zoek een nieuwe monitor
Ik ben op zoek naar een nieuwe monitor aangezien mijn huidige pricewatch: Acer V193W Zwart echt outdated is (aangeschaft in 2008). Ik heb afgelopen zomer een nieuwe gaming computer gekocht en ik vind dat daar nu ook wel een beter scherm bij hoort. Graag wil ik een paar stapjes groter dan de schamele 19" monitor die ik nu gebruik.
Ik zit ongeveer 70cm van mijn scherm af (redelijk ver) en daarom denk ik dat een 27" monitor een goede keus is. Voor een hardcore fps speler kan een kleiner formaatje wel gunstiger zijn maar ik ben meer een casual speler..

Wat is je budget?
Als ik voor een 27" monitor ga wil ik het graag onder de €200 euro houden, graag rond de €180. Ik denk dat dit ook wel haalbaar is met de eisen die ik er aan stel. Mocht ik toch voor een 24" scherm gaan dan denk ik dat €120 wel een goed budget is.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merkvoorkeuren. 60 Hz en 1080p is voldoende, ik heb de neiging om voor een 27" monitor te kiezen, maar 24" zou ook kunnen. Hier twijfel ik nog tussen.
Verder liever geen gedrocht van een monitor, ik heb een hekel aan oversized bezels :)
Ook is het belangrijk dat de monitor een DVI-D of een DisplayPort aansluiting heeft, deze zijn namelijk nog vrij op mijn videokaart en is dan ook de aansluiting die ik zal gaan gebruiken.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.
i5 4440, 8gb, r9 270x 2gb. Aan mijn bureau op ongeveer 70cm afstand van mijn ogen.
Gaat gebruikt worden voor alledaagse taken maar zeker ook voor gamen.

Voorlopig heb ik op het oog:
27"
pricewatch: BenQ GW2760HM Zwart

24"
pricewatch: BenQ GL2450 Zwart

Ik heb niet zo veel verstand van monitoren, daarom hoor ik graag jullie suggesties (ook wanneer het op grootte aankomt) en redenen waarom ik eventueel beter voor een ander scherm kan gaan.

Alvast bedankt! :)

[ Voor 4% gewijzigd door zFrits op 19-12-2014 17:17 ]

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01-2025
pricewatch: LG 27MP35HQ-B Zwart

ips scherm. full hd 27 inch en onder de 180 euro

• zFrits
Geen DVI of DisplayPort aansluiting, dus helaas geen optie..

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Wel HDMI, volgens mij zijn er prima DVI->HDMI verloopjes te krijgen? :)

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01-2025
En eigenlijk zou ik nu als ik zelf een monitor zou kopen koste wat kost een ips scherm nemen. En eventueel verloopjes en dergelijk voor lief nemen.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Waarom IPS? Moderne AMVA's hebben even goede kleuren, een bijna even goede kijkhoek, maar veel beter contrast en minder backlightbleeding problemen. Ik weet wel wat ik zou kiezen.

pricewatch: Iiyama ProLite X2483HSU-B1 Zwart is een zeer goed scherm met DVI en HDMI ingangen.

Op die afstand zou ik nog 24" gebruiken.

People as things, that’s where it starts.

• zFrits
spone schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 19:00:
Wel HDMI, volgens mij zijn er prima DVI->HDMI verloopjes te krijgen? :)
Elmo_b schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 19:03:
En eigenlijk zou ik nu als ik zelf een monitor zou kopen koste wat kost een ips scherm nemen. En eventueel verloopjes en dergelijk voor lief nemen.
Hebben DVI -> HDMI verloop stukjes geen last van extra input lag / quality loss?

Waarom zou ik ook koste wat het kost een IPS scherm moeten nemen? Deze hebben een hogere beeldkwaliteit volgens mij maar is het verschil zo groot in vergelijking tot TN of VA panels?
VasZaitsev schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 19:05:
Waarom IPS? Moderne AMVA's hebben even goede kleuren, een bijna even goede kijkhoek, maar veel beter contrast en minder backlightbleeding problemen. Ik weet wel wat ik zou kiezen.

pricewatch: Iiyama ProLite X2483HSU-B1 Zwart is een zeer goed scherm met DVI en HDMI ingangen.

Op die afstand zou ik nog 24" gebruiken.
Ik heb nog nooit van AMVA panels gehoord.. Ook ben ik niet echt bekend met het merk iiyama.
Kun je me uitleggen wat dat beeldscherm beter maakt dan deze?:
pricewatch: BenQ GL2450 Zwart

Ook vraag ik me af in hoeverre een extreem goede kijkhoek van belang is, aangezien ik toch alleen maar recht voor mijn beeldscherm zit..

Bedankt voor de hulp tot nu toe!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Iiyama bestaat werkelijk al jaren, al is het nieteens heel belangrijk, de panelen komen van AU Optronics, Iiyama en BenQ zijn bedrijven die er een behuizing omheen bouwen en misschien wat software schrijven, en klarie.

Die BenQ heeft een TN scherm, en dat moet je gewoon niet nemen, gezien TN werkelijk een waardeloze techniek is, want, vergeleken met AMVA:

Heeft het een [zeer] slecht contrast, gemiddeld 750:1 voor TN, 3000:1 voor AMVA, IPS zit rond de 800:1 - 1000:1 voor de echt goede IPS panelen

Slechte kleurreproductie, inherent aan de techniek. Dit valt ook niet echt goed in te stellen. Hierdoor zijn kleuren vaak fletser dan ze daadwerkelijk horen. Kleuren van moderne AMVA+ schermen en middenklasse IPS panelen is vergelijkbaar, high-end IPS doet het nog beter, maar dat zijn de Eizo schermen van heel duur.

Banding: dankzij de 6btis kleurenbus kunnen niet alle kleuren gemaakt worden, waardoor je zeer geleidelijk verlopende kleuren niet goed kan laten zien, waardoor er in bijv. zonsondergangen strepen komen van donker naar licht. AMVA en veel IPS panelen zitten op 8 bit, of 8+2, zeer goede IPS panelen zitten op 10 bit.

Zeer slechte kijkhoek, hierdoor kun je al kleurverschil in de hoeken zien. AMVA+ is goed voor alledaags gebruik, als zeer grote kijkhoeken nodig zijn, dan is IPS beter.

Backlightbleeding, ook inherent aan de techniek, wordt snel erger onder hoeken. Backlightbleeding is gewoon vreselijk lelijk, en kan mijn kijkplezier echt bederven. AMVA heeft vaak alleen aan de randen een klein beetje backlightbleeding dankzij de edge-led's. IPS kan last hebben van clouding/ips glow.

Vroeger was TN interessant vanwege zeer weinig ghosting en lage inputlag. IPS had vooral hoge inputlag [50ms of hoger] en VA had zeer veel ghosting. Beide problemen zijn inmiddels opgelost voor zowel AMVA als IPS, waardoor op beide prima te gamen valt, tenzij je zeer gevoelig bent voor ghosting en/of inputlag.

Kortom:
TN is eigenlijk nergens goed in, of ook maar voldoende in. Allround op zijn best een matige techniek met zeer veel grote nadelen. Ongeschikt tenzij je zeer fanatiek competitief twitch-shooter bent. En dan moet je een 144hz scherm hebben van 300 euro.

IPS was lange tijd allround de beste keuze, erg goede kleuren, extreem goede kijkhoek, en wat beter contrast dan TN, maar, vergeleken met AMVA nog steeds een matig contrast. Zelf zou ik IPS alleen nog maar kiezen als zeer goede kleurenreproductie een must is, en dan praat je over de duurdere schermen.

AMVA, of de beter, de huidige AMVA+ panelen zoals die in die iiyama, en de modernere Benq's zitten, zijn imo de beste allround panelen van dit moment. Ze zijn overal goed of zeer goed in, zonder echte nadelen.

• zFrits
VasZaitsev schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 20:51:
Iiyama bestaat werkelijk al jaren, al is het nieteens heel belangrijk, de panelen komen van AU Optronics, Iiyama en BenQ zijn bedrijven die er een behuizing omheen bouwen en misschien wat software schrijven, en klarie.

Die BenQ heeft een TN scherm, en dat moet je gewoon niet nemen, gezien TN werkelijk een waardeloze techniek is, want, vergeleken met AMVA:

Heeft het een [zeer] slecht contrast, gemiddeld 750:1 voor TN, 3000:1 voor AMVA, IPS zit rond de 800:1 - 1000:1 voor de echt goede IPS panelen

Slechte kleurreproductie, inherent aan de techniek. Dit valt ook niet echt goed in te stellen. Hierdoor zijn kleuren vaak fletser dan ze daadwerkelijk horen. Kleuren van moderne AMVA+ schermen en middenklasse IPS panelen is vergelijkbaar, high-end IPS doet het nog beter, maar dat zijn de Eizo schermen van heel duur.

Banding: dankzij de 6btis kleurenbus kunnen niet alle kleuren gemaakt worden, waardoor je zeer geleidelijk verlopende kleuren niet goed kan laten zien, waardoor er in bijv. zonsondergangen strepen komen van donker naar licht. AMVA en veel IPS panelen zitten op 8 bit, of 8+2, zeer goede IPS panelen zitten op 10 bit.

Zeer slechte kijkhoek, hierdoor kun je al kleurverschil in de hoeken zien. AMVA+ is goed voor alledaags gebruik, als zeer grote kijkhoeken nodig zijn, dan is IPS beter.

Backlightbleeding, ook inherent aan de techniek, wordt snel erger onder hoeken. Backlightbleeding is gewoon vreselijk lelijk, en kan mijn kijkplezier echt bederven. AMVA heeft vaak alleen aan de randen een klein beetje backlightbleeding dankzij de edge-led's. IPS kan last hebben van clouding/ips glow.

Vroeger was TN interessant vanwege zeer weinig ghosting en lage inputlag. IPS had vooral hoge inputlag \[50ms of hoger] en VA had zeer veel ghosting. Beide problemen zijn inmiddels opgelost voor zowel AMVA als IPS, waardoor op beide prima te gamen valt, tenzij je zeer gevoelig bent voor ghosting en/of inputlag.

Kortom:
TN is eigenlijk nergens goed in, of ook maar voldoende in. Allround op zijn best een matige techniek met zeer veel grote nadelen. Ongeschikt tenzij je zeer fanatiek competitief twitch-shooter bent. En dan moet je een 144hz scherm hebben van 300 euro.

IPS was lange tijd allround de beste keuze, erg goede kleuren, extreem goede kijkhoek, en wat beter contrast dan TN, maar, vergeleken met AMVA nog steeds een matig contrast. Zelf zou ik IPS alleen nog maar kiezen als zeer goede kleurenreproductie een must is, en dan praat je over de duurdere schermen.

AMVA, of de beter, de huidige AMVA+ panelen zoals die in die iiyama, en de modernere Benq's zitten, zijn imo de beste allround panelen van dit moment. Ze zijn overal goed of zeer goed in, zonder echte nadelen.
Bedankt voor de moeite je die in je antwoord hebt gestoken, het is allemaal een stuk duidelijker!

AMVA lijkt me dan een goede optie. Zijn er nog andere 24" schermen die je aanraadt naast die iiyama, misschien deze: pricewatch: BenQ GW2460HM Zwart
Of is de iiyama gewoon de beste voor het geld?

Ik heb nu wel besloten dat het een 24" monitor zal worden.

[ Voor 11% gewijzigd door zFrits op 19-12-2014 21:58 ]

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Die Iiyama vind ik zelf het beste voor zijn geld, de behuizing is beter dan die van de BenQ, paneel is waarschijnlijk hetzelfde.

• zFrits
VasZaitsev schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 00:15:
Die Iiyama vind ik zelf het beste voor zijn geld, de behuizing is beter dan die van de BenQ, paneel is waarschijnlijk hetzelfde.
Bedankt voor al je hulp, dan denk ik dat er ik uit ben :)

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:58
1080p op 27" is echt pixels tellen hoor. Dat zou ik echt niet doen.

=edit=
Oh ik zie dat je zelf ook al min of meer tot die conclusie gekomen was. :)

[ Voor 39% gewijzigd door Ramon op 20-12-2014 10:47 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Pagina: 1