• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:42

AzzKickah

06-CENSORED

Topicstarter
Ik heb sinds kort een Precision T3500 met een Xeon X5650 erin.
Onder idle of gewoon een beetje internetten hangt de temperatuur rond de 34-37 graden.

Echter ga ik een stress-test doen, tilt ie 'm in 5 minuten naar 87 graden.
Dat lijkt mij toch een tikkeltje te heet. Volgens de Intel specs-pagina is de Tcase 81,3 graden max.

Betekent dit simpelweg dat de heatsink het niet bijhoudt? Er zit alleen een heatsink op, waar vanaf de voorkant van de PC-behuizing een fan overheen blaast.

Moet ik op zoek naar een heatsink + fan in één?
Bijvoorbeeld zoiets als dit: pricewatch: Cooler Master Hyper 212 EVO ? Want die heatsink is wel meer dan de helft kleiner dan wat er nu op zit. Alleen zit er dan een koeler vast tegen de heatsink aan.
Koelt een dergelijke koeler zoveel beter dan een (veel) grotere heatsink alleen?

Thanks!

[ Voor 25% gewijzigd door AzzKickah op 19-12-2014 17:21 ]

• KILLorBE
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-06-2024
Grootte zegt niet alles, er zijn veel meer dingen die van invloed zijn.

Wat voor een heatsink zit er nu in, en is het niet mogelijk om er een fan op te monteren?

Als het een heatsink is zonder heatpipes en met een stuk of 15 vinnen dan zal de 212 EVO het vast en zeker beter doen.

Simpele uitleg: Des te groter het oppervlak en des te dunner de vinnen zijn des te sneller kan de warmte worden afgegeven, de warmte kan immers alleen aan de oppervlakte worden afgegeven aan de omgeving.

Het ligt iets ingewikkelder, maar misschien krijg je zo een beetje een idee.

• AzzKickah

AzzKickah

06-CENSORED

Topicstarter
KILLorBE schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 18:21:
Grootte zegt niet alles, er zijn veel meer dingen die van invloed zijn.

Wat voor een heatsink zit er nu in, en is het niet mogelijk om er een fan op te monteren?

Als het een heatsink is zonder heatpipes en met een stuk of 15 vinnen dan zal de 212 EVO het vast en zeker beter doen.
Yep het is inderdaad een heatsink zonder heatpipes en met +/- 15 vinnen. Misschien wel exact 15.

Ok mooi, ga ik kijken naar wat anders. Die 212 EVO past volgens mij niet in de kast, is te hoog.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Gewoon afblijven en verder niet meer naar kijken ;) , Dell stelt ze gewoon vaak zo af. Er is nog een betere heatsink voor de t3500 met koper en heatpipes (ik neem aan dat je de full alu versie hebt), maar die is meer voor hogere TDP cpu's. De X5650 heeft maar een TDP van 95 watt. Als je 87 graden meet in de core hoeft de Tcase nog geen 81,3 graden te zijn, het zijn 2 verschillende plekken en dus waardes.

Sowieso hebben 1366 xeon's een ander type mount dan desktop 1366 cpu's, ik zou niet kloten met non dell heatsinks. Maar als die alu heatsink voor 95 watt tdp is, gewoon niet meer naar kijken.

[ Voor 6% gewijzigd door maratropa op 19-12-2014 22:23 ]

specs

• AzzKickah

AzzKickah

06-CENSORED

Topicstarter
Hmm ok.. je komt deskundig over, dus ik waardeer je input zeer. Ik heb inderdaad het full alu blok.

Volgens Core Temp is de Tj.Max (weer iets anders dan de Tcase blijkbaar) 96 graden.
Ik weet niet, ik heb het gevoel dat de levensduur van de CPU drastisch achteruit gaat als ik straks vanaf Januari GTA V wil spelen en die CPU is tijdens het gamen constant 85+ graden.

Ik ga via Ebay op jacht naar die U016F (de heatsink met heatpipes van Dell zelf voor de T3500). Zit toch wat relaxter te gamen straks als ik die temperatuur wat lager kan houden, preferrably rond de 70 of zo.

Nu ik de PC-kast dicht heb zit ie idle rond de 38-40 graden (in m'n openingspost had ik de kap eraf, ff vergeten te vermelden).

Thanks voor je input maratropa!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik zou het lekker laten zo. M'n T5400 was ook zo ingesteld, die temps kwamen gewoon boven de 80 onder load. Ze weten wel wat ze doen over het algemeen. De meeste mensen zijn onterrecht para voor hoge temps. Hij blijft netjes onder de 96 graden dus prima zo. Ze kunnen het aan.

Wel zou je met die U016F misschien minder fan lawaai hebben, als dat er is. En je kunt er mogelijk nog een keer een betere cpu in prikken x5680 ofzo, maar dan moet het mobo dat wel ondersteunen. x5650 is fijne cpu, maar je zou soms wat meer singlethreaded snelheid willen.

specs

Pagina: 1