• V3LoXy
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-11-2025
Sinds kort (enkele dagen) heb ik problemen met mijn PC, dit systeem heeft ongeveer een jaar probleemloos gewerkt. Vorig jaar was het RAM geheugen slecht - dit is volledig vervangen geweest.

Het probleem is begonnen tijdens het gaming, black screen en alle fans draaiden op volle toeren. I had direct hierna de drivers proberen te updaten van nvidia maar kreeg tijdens de installatie een fout, met als gevolg dat ik geen beeld meer had.

In veilige modus en op een andere installatie had ik wel nog beeld, dus was dit een software probleem, heb uiteindelijk na vele malen proberen om de drivers te verwijderen en herinstalleren - opgegeven en een herinstallatie van windows gedaan (op een andere SSD).

Na de installatie van windows heb ik direct een game opgestart en kort daarna viel de pc opnieuw uit en startte hij gewoon weer vanzelf op. Ik weet bijna zeker dat het een hardware fout is, dus mijn volgende stap was het testen van de hardware.

Heb Prime85 laten draaien, heb gelezen dat je na 5 uur kan aannemen dat de cpu stabiel is, heb dit dan ook 5 uur probleemloos laten lopen, cpu had een max temp van ongeveer 70C.

De volgende test was die van het geheugen, memtest86 heeft ongeveer 20 uur gelopen (32gb geheugen) en heeft uiteindelijk geen fouten gevonden.

Ik heb nu beide videokaarten apart gebruikt in het systeem, getest door te gamen. Temperatuur voor cpu is 35-40C en gpu is 55-75C tijdens het spel. Bij beide videokaarten gaat het systeem willekeurig rebooten.

- Soms start de pc direct terug op, soms blijft hij uit.
- Enkele keren na shutdown bleef hij in het bios hangen waar hij normaal de hdd's oplijst.
- Na de memtest heb ik de pc opnieuw willen booten, na het induwen van de power button kreeg hij +- een seconde power en viel hij volledig uit (geen bios scherm) - daarna herstarte hij weer en deed hij hetzelfde (loop), om dit te stoppen heb ik de power op de voeding moeten afzetten. Na een korte periode wachten kon hij weer volledig opstarten. Alle leds op het mobo gingen uit.
- Alle nodige fans draaien - kast zit niet vol stof
- Voeding voelt niet oververhit aan
- Herinstallatie is een upgrade van win 7 naar 8.1 (clean install op een lege schijf)

Zelf denk ik dat het probleem bij het moederbord of de voeding ligt, heb echter totaal geen idee meer wat ik nog moet doen om tot een conclusie te komen.

Tijdens het schrijven is de pc opnieuw uitgevallen, zonder herstarten terwijl hij idle was (dus geen game of intensieve software die open stond)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 3930K Boxed€ 524,95€ 524,95
1Asus Rampage IV Extreme€ 376,-€ 376,-
2EVGA GeForce GTX 680€ 0,-€ 0,-
1Samsung EcoGreen F3, 1TB€ 0,-€ 0,-
2Samsung Spinpoint F4 EG HD204UI, 2TB€ 0,-€ 0,-
1Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD€ 159,95€ 159,95
1Corsair Vengeance CMZ32GX3M4X1866C10R€ 314,50€ 314,50
1Corsair HX1050€ 136,65€ 136,65
1Crucial m4 mSATA CT064M4SSD3 64GB€ 0,-€ 0,-
1OCZ Vertex 2E SATA II 2.5" SSD 60GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.512,05

• SRich
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-11-2023
ik hou het op een mobo probleem.

Om het voedingsprobleem uit te sluiten probeer ff een andere voeding. Maar ik ga 95 % voor een mobo wat niet helemaal lekker is.

Het grote adblocking topic

• Veng7
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-11-2023

Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-) Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken, maar vraag je af wanneer dat zal gebeuren! En dan?

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:50

br00ky

Moderator Harde Waren
Ondanks dat we nog niet weten waar het probleem precies zit, is CSL niet de juiste plek voor problemen met desktops (zie CSL Beleid). Ik verplaats het topic naar PMG.