Reparatie? Macbook Pro 15.4" Early 2011

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepW
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:48

JoepW

iRacer & Home Assistant

Topicstarter
Ik heb al bijna vier jaar deze Macbook Pro in gebruik:
Een jaar geleden is dit ook al gebeurd en toen is het logic board vervangen (toen nog Apple Care).
Eind oktober heb ik nog een nieuwe accu laten monteren door Card Service (Authorised Service Provider).

Ik vind de € 635,- die Card Service vraagt te veel voor een 4 jaar oude Macbook. Dus resten mij maar 3 opties.
  1. Doorzeuren bij Apple en hopen dat ze toch repareren. Helaas heb ik de factuur op mijn eigen eenmanszaak gezet en is het zogeheten 'consumentenrecht' niet van toepassing. Belachelijk!
    Ik ben nog wel in gesprek met Apple Care, maar ik acht de kans laag.
  2. Verkopen aan iemand tbv de onderdelen (De SSD schijf hou ik dan zelf)
  3. Een reparatie adres vinden die de Macbook weer tot leven roept, maar dan voor een aanzienlijk lager bedrag. Mijn 'gevoelsgrens' ligt bij max. € 300,-
Hebben jullie nog goede tips voor mij?

[ Voor 17% gewijzigd door JoepW op 07-01-2015 16:22 ]

iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unimproved
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11-07-2022
DM naar sebastius voor een reflow. Ben je een stuk minder kwijt en hij doet het misschien nog een jaar of 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepW

JoepW

iRacer & Home Assistant

Topicstarter
Dank je voor de Tip. DM gestuurd.

Maar eigenlijk zouden we in NL ook maar eens een flinke actie moeten starten betreffende dit 'faulty' model van Apple. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s4wk
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-12-2021
Welke methode heb je toegepast om op de Intel graphics over te gaan?

[ Voor 81% gewijzigd door s4wk op 19-12-2014 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepW

JoepW

iRacer & Home Assistant

Topicstarter
Alle drie of zelfs vier methoden.
1 Reset (Command⌘ + Option⌥ + P + R) terwijl ie uit staat. (soms doet het dan weer)
2 gfxcardstatus 2.3
3 Drivers verwijderen ben ik niet aan toegekomen, want hij wil nu met truc 1 & 2 maar heel kort draaien en dan kom ik er niet aan toe om nog veel te doen.

En ik wil voorkomen dat de boel nog verder oververhit of echt definitief oprookt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s4wk
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-12-2021
Tipje;

Starten in Terminal mode (Cmd + S bij startup)

/sbin/mount -uw /
mkdir DisabledExtensions
cd /System/Library/Extensions
sudo mv ATIRadeonX2000.kext ~/DisabledExtensions (of ATIRadeonX3000.kext, ligt aan je graphics card, probeer ze allebei ;))
sudo touch /System/Library/Extensions

Reboot.

Heb die van mij zo aan de praat gekregen. Raad je trouwens aan om gfxCardStatus 2.2.1 te gebruiken, aangezien die meer opties heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobby1971
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07-10 13:57
Ik heb wel eens een gpu van een 2011 laten reballen bij alfacom in rotterdam. Dat werkte best lang. Dit kan meestal niet meer na een reflow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepW

JoepW

iRacer & Home Assistant

Topicstarter
Ik ga eerst maar eens bij Sebastius langs ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:55

OgWok

U.N.C.L.E.

Interessant: wat is een reflow? En wat doet reballen?

Als overigens Apple een jaar geleden het logic board heeft vervangen en je hebt nu al weer problemen, dan mogen ze je best een flink stuk tegemoet komen.

[ Voor 59% gewijzigd door OgWok op 20-12-2014 13:50 ]

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

dubbelpost

[ Voor 87% gewijzigd door OgWok op 20-12-2014 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepW

JoepW

iRacer & Home Assistant

Topicstarter
OgWok schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 13:45:
Interessant: wat is een reflow? En wat doet reballen?
Wikipedia is your friend!
http://en.wikipedia.org/wiki/Reflow_soldering
en
http://en.wikipedia.org/w...)#Reflowing_and_reballing
OgWok schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 13:45:Als overigens Apple een jaar geleden het logic board heeft vervangen en je hebt nu al weer problemen, dan mogen ze je best een flink stuk tegemoet komen.
Nada niks noppes. Vriendelijk zijn, dreigen, wet ik veel wat het helpt niks.
3 maanden op een nieuw moederbord en Apple care is voorbij en het is zakelijk (stomstom gekocht op mijn zakelijk account bij de winkel, maar hij was voor privé) dus geen recht op consumentenrecht.

[ Voor 70% gewijzigd door JoepW op 20-12-2014 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

@JoepW: gaat niet over recht, maar over service. Waarschijnlijk ziet Apple service als een produkt; dat kost geld en dus geven "ze" het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepW

JoepW

iRacer & Home Assistant

Topicstarter
OgWok schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 14:18:
@JoepW: gaat niet over recht, maar over service. Waarschijnlijk ziet Apple service als een produkt; dat kost geld en dus geven "ze" het niet.
Idd. Niet erg klantgericht. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-10 20:43

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Even voor het nageslacht: Reballen helpt in dit specifieke geval NIET meer dan een Reflow. Het probleem zit in de chip zelf, niet in de balletjes. Een reflow (of een reball) blijft een tijdelijke oplossing tot er een nieuwe chip gemaakt wordt die dit probleem niet heeft. Elke verkoper die beweert 'goede boards met nieuwe chips' te hebben of dat 'reball een permanente oplossing' is, is een grote leugenaar. Er zijn geen nieuwe chips. En reballen helpt niet heel veel langer dan een reflow :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:07
Als je hem zakelijk hebt gekocht dan reflow
Als je hem als consument hebt gekocht (dus geen bedrijfsnaam op de factuur) dan doorzeuren op de plek waar je hem hebt gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allstarted1
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-10 21:53

allstarted1

WTRFTS

Uit eigen ervaring weet ik inmiddels dat doorzeuren geen enkele oplossing biedt. Zelfs een mail/escalatie via het kantoor van Tim Cook, waarna Apple EU een case manager aanstelde leverde slechts een kortingscode op die binnen een maand moest worden uitgegeven en zo'n beetje alles uitsloot. Ook alleen online te gebruiken.

Een reparatie vond ik echt te duur voor een met alle zekerheid terugekerend probleem, dus ik heb mijn koop laten ontbinden en 1/3e deel van het aankoopbedrag in een nieuwe Macbook Pro Retina gestoken. Helaas denk ik niet dat die weg te bewandelen is bij een zakelijke aankoop. :)

Erg vervelend dat Apple nog geen verantwoordelijkheid neemt voor dit toch enorm bekende probleem.

Wensen zijn maar relatief! Meestal kosten ze veel geld ook... |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

allstarted1 schreef op zondag 21 december 2014 @ 14:48:
............... knip

Erg vervelend dat Apple nog geen verantwoordelijkheid neemt voor dit toch enorm bekende probleem.
Misschien zijn Apple gebruikers te fatsoenlijk. Daar wordt "misbruik" van gemaakt.

Als je, je werknemers in China teveel overuren laat maken, krijg je slechtere chips, hd's, logic boards etc. Redelijk [offtopic] maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-10 13:17
OgWok schreef op zondag 21 december 2014 @ 18:53:
[...]

Misschien zijn Apple gebruikers te fatsoenlijk. Daar wordt "misbruik" van gemaakt.

Als je, je werknemers in China teveel overuren laat maken, krijg je slechtere chips, hd's, logic boards etc. Redelijk [offtopic] maar toch.
Scheelt dat:
- hd's niet door Apple worden gemaakt
- chips ook niet doet lays over het algemeen
- schermen maken Samsung en LG en AUO (BenQ)
- en de logicboards zullen echt niet handmatig worden geflowed of geballed worden

En ik denk niet dat onze Chinese medemens jn dermate qua persoon welke dan die MacBook in elkaar freubelt dusdanig van temperatuur verschillen dat er al defecten aan zijn voor hij de testbank afrolt

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepW

JoepW

iRacer & Home Assistant

Topicstarter
Kunnen we on topic blijven SVP.
Het lijkt me goed als hier iedereen zich kan melden met problemen met een 2011 Macbook en niet dat we er een 'verantwoord produceren' draadje van gaan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackjack21
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
@JoepW, ik ben zelf ook geholpen door sebastius. Mijn Time Capsule perfect gerepareerd, aanrader :)
Details van de reparatie: Bas z'n knutselblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Het is een machine die al 3 jaar oud is en zijn 4e levensjaar ingaat. Voor een laptop wel zo'n beetje de max. Zoals gezegd zit het probleem hem ook meer in de gpu zelf en dat kun je wel laten vervangen voor iets meer dan 600 euro (dat is de prijs die we op de offertes hebben staan voor de machines die we hier op werk tegen zijn gekomen met ditzelfde probleem, die 635 euro van Card is dus niet raar). Maar dat is uitstel en geen afstel.

Vanuit economisch en technisch oogpunt is het zeer onverstandig om hier nog verder tijd en geld in te steken. Maar ja, als het je enige machine is en je hebt niet zoveel geld dan is die 600 euro beter te doen dan een compleet nieuwe Mac (zowel spiksplinternieuw, refurbished als tweedehands). Als je het geld er voor hebt koop dan gewoon een nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackjack21
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Ligt er helemaal aan waar in hoeverre de Mac nog geschikt is voor de dagelijkse werkzaamheden. Ik gebruikte mijn oude MBP 15" C2D niet tot de max, en mijn huidige rMBP is vele malen sneller maar dat merk ik dus amper.

Als de huidige Mac nog prima voldoet, en met €600 nog 2 jaar vooruit kan, kan dit voordeliger zijn dan de afschrijving van een nieuw model in 2 jaar tijd.
Als iemand anders de reparatie voor zeg €300 kan doen, is dit aanzienlijk goedkoper dan een nieuwe aanschaffen, ook al kan die dan langer mee.

Waar de TS mee zit is de economische afschrijving van zijn huidige. Is de reparatie duurder dan de laptop nog opbrengt? Dan nog steeds speelt bovenstaande, gegeven dat er niet nog meer reparaties aankomen.
Persoonlijk zou ik niet de reparatie via Apple laten lopen.

Ik snap nooit waarom er snel gezegd wordt dat een laptop aan zijn max qua leeftijd zit zonder te weten waar die voor gebruikt wordt, en wat de verdere staat is. Hoe vaak is hij gebruikt? 1 uur per dag, 12 uur per dag, etc? Er wordt vaak al te snel geadviseerd om een nieuwe te kopen, zonder te weten wat de staat is. Het is geen 15 jaar oude auto wat een bodemloze put kan worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• homemix25
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-10 21:50
Ik heb gisteren te horen gekregen dat ik een nieuwe Macbook Pro 15" krijg, nadat mijn huidige Macbook 15 2011 3 keer kosteloos is gerepareerd en weer defect is gegaan. Reparaties zijn uitgevoerd onder het consumentenrecht.

"Time changes everyting." "That's what people say, it's not true. Doing things changes things. Not doing things leaves things exactly as they were." - Dr. Gregory House

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepW

JoepW

iRacer & Home Assistant

Topicstarter
Ik ben gisteren bij sebastius geweest.
De Macbook doet het nu weer. Hoe lang zullen we zien. Het was in ieder geval even gezellig bij Sebastius. ;)

Het blijft teleurstellend dat Apple niet gewoon erkent dat er een probleem is en dus een recall doet van al die ATI meuk. Voor de iMac hebben ze wel een recall gedaan!

Het is omdat ik OS X erg fijn vind werken en er geen andere aanbieders zijn van zulke stabiele HW/SW combinaties, anders had ik al lang een ander merk gekozen al was het maar uit nijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Voor het nageslacht de volgende tips:

- Gebruik geen extern scherm. Dan draait de dGPU.
- Gebruik GFXcardstatus om hem permanent op de iGPU te zetten.
- Gebruik SMCFancontrol om de fans iets harder te laten draaien dan normaal

- Reball of een nieuwe GPU laten plaatsen heeft GEEN zin. Of liever gezegd: kosten zijn hoger dan een reflow en de baten zijn gelijk.
- Er is geen nieuw/beter moederbord op de markt. En marktplaats handelaars die wel zoiets beweren en beweren te hebben zijn de grootste oplichters die er zijn
- Als consument gekocht? Klagen klagen klagen. Zakelijk gekocht? Verlies nemen.
- Levensduur na een reflow kan 1 maand zijn maar ook ruim een jaar. Soms langer soms korter. Het hangt af van vele variabelen (vaardigheid reflower, toestand chip, gebruikte flux, stand van de maan etc).

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

blackjack21 schreef op woensdag 24 december 2014 @ 08:48:
Ligt er helemaal aan waar in hoeverre de Mac nog geschikt is voor de dagelijkse werkzaamheden. Ik gebruikte mijn oude MBP 15" C2D niet tot de max, en mijn huidige rMBP is vele malen sneller maar dat merk ik dus amper.
Dat is een veelvoorkomend misverstand. Het gaat bij dit soort berekening nooit en te nimmer om performance. Het gaat hier puur en alleen om slijtage van onderdelen. Een gemiddelde computer wordt niet veel ouder dan 6 jaar, bij een laptop is dat 4 jaar. Je ziet dat in die periode er veel defecten ontstaan en dit alleen maar erger wordt. Die 600 euro is het begin van het verhaal want dat bedrag gaat uitlopen als je de rest moet gaan vervangen. Dan kom je al snel op bedragen uit die niet ver van een compleet nieuwe machine vandaan liggen. Een machine waarbij alle onderdelen even oud zijn en weinig slijtage kennen. Het is niet voor niets dat zakelijke gebruikers laptops in 3 a 4 jaar tijd afschrijven. Financieel gezien is dat ook aantrekkelijker (belastingaftrek en dat soort zaken).
Als iemand anders de reparatie voor zeg €300 kan doen, is dit aanzienlijk goedkoper dan een nieuwe aanschaffen, ook al kan die dan langer mee.
Die 600 euro zijn hoofdzakelijk het onderdeel. Zoveel werk is het niet om het scherm te vervangen, denk aan een half uur tot een uur. Reken daar dan eens een 100 euro aan uurloon voor. Naar een ander gaan levert je dus niet een aanzienlijk lager bedrag op tenzij je fors inboekt op kwaliteit van het scherm of ergens een donor weet te vinden.
Persoonlijk zou ik niet de reparatie via Apple laten lopen.
Dat heeft wel gevolgen voor de onderdelen die je krijgt en de garantie. Let daar wel even op.
Ik snap nooit waarom er snel gezegd wordt dat een laptop aan zijn max qua leeftijd zit zonder te weten waar die voor gebruikt wordt, en wat de verdere staat is.
De ervaring leert dat laptops niet langer dan 4 jaar meegaan en laptops die deze leeftijd bereiken veel uitval gaan vertonen. Daarom zegt men dat en daarom hoef je de rest van de staat en gebruik ook niet te weten.
Het is geen 15 jaar oude auto wat een bodemloze put kan worden :)
Helaas, dat is het dus wel ;)
JoepW schreef op woensdag 24 december 2014 @ 12:09:
Het blijft teleurstellend dat Apple niet gewoon erkent dat er een probleem is en dus een recall doet van al die ATI meuk. Voor de iMac hebben ze wel een recall gedaan!
Het probleem met terugroepacties van deze orde: zo gek veel meer dan een gratis mobo swap zal het niet zijn. Dat bespaart je weliswaar 600 euro maar het levert nog steeds geen fatsoenlijk werkende chip op. Die kun je ook niet zonder meer vervangen door iets anders want dat is een behoorlijke aanpassing van het ontwerp. Overige hardware in het apparaat moet er wel mee om kunnen gaan.

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-10 20:03

3DDude

I void warranty's

Ach, die van mij is ook na een kleine 3 jaar kapot gegaan. (stroom iets/ zekering lag eruit).
Moet het geld nog krijgen van de verzekering.
Ik baal dat hij niet te fixen is (ja tenzij je net als in jouw situatie het hele mobo vervangt - kost mij teveel geld).

Ik neem m'n verlies maar met dit device en kijk rustig naar een nieuwe mac maarja dat is zo weer 2 rooitjes voor een 15 inch model. :'(

Ik adviseer TS:
Verkoop m while you can O-)

[ Voor 26% gewijzigd door 3DDude op 25-12-2014 13:49 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepW

JoepW

iRacer & Home Assistant

Topicstarter
Iedereen bedankt voor de tips.
Ik hoop van harte dat er toch echt iets door Apple aan gedaan wordt. Al is het maar om de trouwe schare Apple klanten trouw te houden.
Ik heb inmiddels een Macbook Pro 15" Retina en ben weer tevree en een kluit centen armer. De Macbook Pro 2011 doet het weer en is te koop ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin85
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-09 15:54
Heel toevallig vandaag mijn Macbook zelfde model weggebracht ter reparatie voor denk ik de zelfde fout. Macbook doet niets meer.
Als dit voor mij ook plus minus 600 euro gaat kosten en niet wordt vergoed, ga ik voor een nieuwe denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

erwin85 schreef op vrijdag 26 december 2014 @ 14:16:
Heel toevallig vandaag mijn Macbook zelfde model weggebracht ter reparatie voor denk ik de zelfde fout. Macbook doet niets meer.
Als dit voor mij ook plus minus 600 euro gaat kosten en niet wordt vergoed, ga ik voor een nieuwe denk ik.
Je kan ook mij even een DM sturen, kun je tussen een week en een jaar extra leven winnen ;)
Pagina: 1