Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Heb nieuw systeem gebouwd: GA-B85TN, 4690T CPU en 2x 4GB DDR3L PC12800 (SODIMM).

Het systeem geeft een blauw lampje en geen beeld.

HD afgekoppeld vervolgens met 1 reepje geprobeerd in wisselende sloten en een reepje uit een laptop.

De specificaties van het moederbord geeft 1.5V DDR3 SODIMM.
De leverancier zegt nu dat het moederbord geen 1.35V DDR3 SODIMM geeft, maar volgens mij zijn ze uitwisselbaar. Het geheugen dat ik heb (Hynix 4GB PC3L 12800S HMT451S6AFRA8A PB NA AA) staat ook niet op de supportlist, maar deze is sowieso HEEL kort.

Het geheugen werkt goed, heb het nu in de laptop zitten waar ik op werk. Geheugen uit de laptop zit in de computer, echter, dit is OOK DDR3L, en ook daar start de computer niet mee op.

Op google kan ik geen uitsluitsel vinden... help!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Okasha schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 08:23:
maar volgens mij zijn ze uitwisselbaar.
Dat zijn ze dus niet :)

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-07 19:42
Nee, dat gaat niet werken. 1.5V heb je nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okasha
  • Niet online
Scheizze :) Bij aanschaf wel even wat rondgekeken:

http://www.tomshardware.c...d-1771553/35v-memory.html
http://superuser.com/ques...-will-it-fry-or-overclock
http://forum.notebookrevi...-35v-ram-does-matter.html

Maar in mijn vorige moederbord had ik ook gewoon DDR3L gezet en dat ging prima. Helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okasha
  • Niet online
Ik begin me wel af te vragen waarom 1,5v SODIMM DDR3 uberhaupt bestaat. Mijn hele huis ligt vol met 1,35volt en nu moet ik 1,5volt gaan kopen wat ook nog eens niet bijzonder goed leverbaar is..
Als alle laptops 1,35volt willen, waarom zou je dan als fabrikant (gigabyte in dit geval) wanneer je een moederbord bouwt een 1,5v SODIMM DDR3 slot erop zetten?

Nou ja, het zal wel aan mij liggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okasha
  • Niet online
Vandaag nieuw geheugen gekocht. Crucial CT2KIT51264BF160BJ (2x4GB PC12800 dual voltage). Met het oog op de herbruikbaarheid zeg maar. Systeem wil nog steeds niet starten. Ben nu terug naar 4 mogelijkheden:

- Bios <F4 heeft geen Haswell refresh support, en deze CPU zit erin. Ik heb zo geen Haswell voorhanden.
- Bios <F5 heeft problemen met opstarten ZONDER cpu fan (zie gigabyte.com). CPU cooler ga ik even lenen.
- Het geheugen werkt toch niet in een 1.5v slot
- Er is een defect aan mobo of CPU

Of een combinatie ervan natuurlijk. Nadeel is dat ik niet weet welke bios versie er op het moederbord staat. Heel vervelend, vaak zit er ergens een stikkertje met ter info maar hier ontbreekt dat.

Als een tweaker nog een briljant idee heeft hoor ik graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiC123
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-07 15:50
Okasha schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 16:22:
- Bios <F4 heeft geen Haswell refresh support, en deze CPU zit erin. Ik heb zo geen Haswell voorhanden.
http://www.gigabyte.com/s...pport-popup.aspx?pid=4753
volgens mij is F4 het laagste versienummer dat je kunt hebben, en daar zit al haswell refresh bij.

//edit: Nog even verder gekeken, maar dit moederbord staat er niet bij op de website van crucial.
De RAM support list van het moederbord is inderdaad erg kort. Terwijl er volgens mij destijds (sept-2009) genoeg DDR3 SO-DIMMs beschikbaar waren.
Ik heb overigens dat Kingston geheugen van onderaan de support list. KHX1600C9S3K2/4GX - woon je in de buurt van Pendrecht?

[ Voor 32% gewijzigd door SiC123 op 20-12-2014 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okasha
  • Niet online
Nee maar dat is aan te rijden :) (woon in Den Haag)
Vanavond ga ik een CPU-fan, ik heb mijn hoop daar nu op gevestigd. > Getest, geen verschil. Dit kan nog wel effect hebben, maar is op dit moment niet het probleem. Lag ook wel in de lijn der verwachting, gezien hij niet eens post.

Naar mijn ervaring zijn ram support lists altijd heel kort en heb ik nog bijna nooit een geheugenreepje van de lijst in het moederbord gehad. DDR3 is gewoon DDR3 en werkt :)

Zal Crucial support even mailen.

UPDATE: 1,5volt DDR3 SODIMM kunnen lenen (had mijn zwager nog liggen) Hynix 2x1GB HMT112S6TFR8C PC3-10666, maar geen verschil, geen beeld.

[ Voor 32% gewijzigd door Okasha op 21-12-2014 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okasha
  • Niet online
Opgelost :) Bios F2 stond erop. Winkel heeft geupdate naar F5. Dual voltage geheugen werkt perfect, erg blij mee omdat het nu makkelijker her te gebruiken is in andere computer/laptop
Pagina: 1