Amazon Music (AutoRip)

Pagina: 1
Acties:
  • 971 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LTVDKTW
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14:06
Dit topic is puur bedoeld voor het digitale download gedeelte van Amazon, vandaar dat ik een nieuw topic heb aangemaakt. Mocht dit niet gewenst zijn dan verzoek ik de modjes vriendelijk om deze post toe te voegen aan het geschikte topic :).

Het probleem:

Ik heb een vinyl + cd aangeschaft (voor de geïnteresseerden) via Amazon.fr gezien het grote prijsverschil met UK waar ik normaal bestel. Nu was deze qua prijs ongeveer gelijk aan het Franse FNAC alleen door één regeltje toch besloten om bij Amazon te bestellen: "inclut GRATUITEMENT la version MP3 de cet album.". Voor wie niet zo goed is in Frans, bij aankoop van het album ontvang je gratis de MP3 versie van het album. Met een diskdrive in een laptop die graag cd's beschadigd is dit wel een stuk fijner.

Na aankoop krijg ik de link om het album te downloaden, tot zover nog geen problemen. Ware het niet dat de link in de aankoopbevestiging verwijst naar de Amerikaanse (.com) versie van Amazon Music. Daar krijg je vervolgens een venster om je te registreren om vervolgens te kunnen downloaden. Helaas blijft het venster foutmeldingen op adres geven (standaard staat United States ingevuld). Vervolgens heb ik via de chat op .com contact gestuurd gezien ik naar die site werd verwezen. De betreffende medewerker kwam met een aantal oplossingen die niet werkten aangezien mijn account standaard naar .nl werd veranderd. Deze heeft mij toen aangeraden om het probleem voor te leggen bij .fr omdat daar ook de bestelling is gedaan.

Helaas is de chat enkel in het Frans, en ondanks mijn goede bedoelingen verwezen ze me toch maar even naar het Engelstalige mailadres om de vraag te stellen. Dus een Engelstalige mail naar ze toe gestuurd met daarin ook de punten die ik al heb aangehaald bij het chatgesprek met .com. Als antwoord krijg ik hier kortgezegd op "jammer je krijgt niks want je woont niet in Frankrijk". Vervolgens krijg ik nog de Franstalige terms & conditions toegeslingerd waarin het continu over Amazon EU Sarl. gaat. Dat ik geen optie heb om het in Nederland te bestellen (alleen Kindle e-books) hebben ze geen boodschap aan.

Wat nu het probleem is, ik kan zonder problemen een fysiek exemplaar bestellen zonder enige restrictie. Wil ik het vervolgens digitaal hebben dan is dat onmogelijk omdat ik niet in het land woon waar het besteld is. Dit druist volgens mij behoorlijk in tegen het vrije verkeer van goederen binnen de EU, al weet ik niet exact hoe dit geregeld is met digitale content. Normaal is Amazon redelijk meegaand met de klant alleen lijken ze nu hun poot stijf te houden, heeft dit iets te maken met de Franse wetgeving want logistiek gezien zou dit geen probleem moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tinzarian
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Er staat heel duidelijk in de voorwaarden (vertaling door google):
1. AutoRip is alleen beschikbaar voor klanten met een factuuradres in Frankrijk en een creditcard uitgegeven door een Franse bank in verband met hun account op de site Amazon.fr.
Dus je weet welke beperkingen er zijn als je bestelt. Als je vermoedt dat die in strijd zijn met wet- en/of regelgeving lijkt het me handig dat van te voren uit te zoeken, in plaats van de problemen op te zoeken.

[ Voor 9% gewijzigd door tinzarian op 19-12-2014 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LTVDKTW
tinzarian schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 11:40:
Er staat heel duidelijk in de voorwaarden (vertaling door google):

[...]

Dus je weet welke beperkingen er zijn als je bestelt. Als je vermoedt dat die in strijd zijn met wet- en/of regelgeving lijkt het me handig dat van te voren uit te zoeken, in plaats van de problemen op te zoeken.
Die voorwaarden had ik ook gekregen ja, een echt probleem wil ik er ook niet van maken. Maar ik vind het wel erg opmerkelijk dat in dit geval de vrije handel binnen de EU sterk beperkt wordt. Het lijkt me ook niet heel erg handig voor hun eigen concurrentiepositie gezien deze voorwaarden op al hun sites van toepassing zijn. Dat betekent dat ze in Europa maar 6 landen kunnen voorzien van digitale content (UK, Frankrijk, Spanje, Duitsland, Italië en Oostenrijk).

Moet wel zeggen dat het erg lastig is hier de regelgeving over te vinden, kwam wel een oud persbericht (2012) op de EU site tegen: http://europa.eu/rapid/press-release_IP-12-1320_nl.htm
geen informatie over geografische beperkingen: soms kunnen consumenten gedownloade digitale content niet gebruiken buiten het land waar zij gevestigd zijn en handelaren moeten hen hierover informeren. 73 % van alle gecontroleerde websites verzwijgt deze informatie. Wanneer deze informatie wel wordt gegeven, gebeurt dit vaak alleen in de algemene voorwaarden en is zij lastig te vinden;
Ik ga nog even uitzoeken hoe dit verder geregeld is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

die quote die je post gaat over content die gekocht is in het land waar de consument is, en dan niet in een ander land gebruikt kan worden.

zoals ik bijv ondervond met zowel Spotify als iTunes Match, beide in Nederland aangeschaft maar niet in China te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LTVDKTW
Kenzi schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 16:20:
die quote die je post gaat over content die gekocht is in het land waar de consument is, en dan niet in een ander land gebruikt kan worden.

zoals ik bijv ondervond met zowel Spotify als iTunes Match, beide in Nederland aangeschaft maar niet in China te gebruiken.
Maar als ik bijvoorbeeld bij juno.co.uk digitaal muziek aanschaf heb ik geen probleem met het downloaden ervan. Je haalt wel China erbij, maar daar gaat het nu niet om, het gaat over de EU ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

LTVDKTW schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 16:36:
[...]

Maar als ik bijvoorbeeld bij juno.co.uk digitaal muziek aanschaf heb ik geen probleem met het downloaden ervan. Je haalt wel China erbij, maar daar gaat het nu niet om, het gaat over de EU ;).
Het was meer om aan te duiden dat die quote een andere casus is. Jij schaft iets aan in een ander land, vanuit Nederland om er vervolgens achter te komen dat je het niet kan gebruiken (de digitale content).
De casus uit de quote gaat erover dat je een gekocht item niet 'mee' kan nemen naar een ander land.
Lijkt me wel een essentieel verschil.

Dat het binnen de EU niet zou mogen ben ik met je eens, maar het zou met rechthebbenden te maken kunnen hebben. Dezelfde reden waarom Netflix NL een ander aanbod heeft dan Netflix US of BE.
De houder van de rechten van de muziek die jij wilde aanschaffen kan ik Frankrijk een ander zijn dan in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 567735

Volgens mij is dit nieuwsitem een aardig startpunt: Nieuwe Europese Commissie wil vaart zetten achter hervorming auteursrecht.

Interessant is dat in de reacties de teneur gaat richting minder inmenging van de Europese Unie, terwijl het belang van de consument volgens mij toch juist gebaat zou zijn bij een uniformere wet- en regelgeving op dit gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Voor het eerst een CD gekocht bij Amazon.de waar AutoRip bij zit. Nu is m'n duits niet geweldig en de help ook niet echt duidelijk, maar hoe lang duurt het voordat ik gebruik kan maken van deze functie?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:Een topic na 5 jaar kicken met een simpele vraag als deze is niet de bedoeling. Dit kan je makkelijk bij de klantenservice van Amazon navragen.

Hier gaat in ieder geval een slotje op.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.