SIS 672DX chipset geschikt voor gebruik SSD schijf?

Pagina: 1
Acties:

• timothee
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-01 18:36
Een collega van mij heeft een MSI CX705-003NL laptop waarin een SIS 672DX chipset zit. Nu wil zij graag de originele HDD vervangen door een SSD (Samsung 840EVO 250Gb).

We kunnen echter helemaal nergens specificaties vinden van genoemde chipset, ook niet op de originele website van SIS, én ook geen ervaringen. Ik vermoed in elk geval dat die chipset geen AHCI modus ondersteunt, al ben ik niet zeker of dat een absolute noodzaak is om een SSD aan te kunnen sturen.

Heeft iemand hier enig idee hoe groot de kans van slagen is dat deze combinatie gaat werken?

Update: Als ik via Google zoek op "msi cx705 ssd", dan vind ik in de zoekresultaten welk enkele webshops (waaronder die van Crucial) die een SSD aanbieden specifiek voor dit model. Dat impliceert dat het wel gewoon zou moeten werken, maar ik vraag mij af hoe waterdicht die info is.

[ Voor 18% gewijzigd door timothee op 19-12-2014 00:33 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:54

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Je zit op de verkeerde chip te zoeken :z

De SiS 672DX is de northbridge (memory/PCIe controller). Die doet geen SATA, dus ga je ook geen AHCI (of gebrek eraan in de specs vinden). Wat je dus moet doen is achterhalen welke southbridge erin ziet. Zal allicht eentje zijn uit dit lijstje:
http://en.wikipedia.org/w...Systems#Southbridge_chips

Alles vanaf de 966 ondersteunt AHCI, en volgens je eigen link hierboven gaat het om een 968. Die doet SATA-300 en AHCI.

maar...

Dat de chipset het ondersteunt wil nog niet zeggen dat de BIOS van de laptop het ondersteunt. Ik kan nergens op de MSI-site info erover vinden, ook de handleiding vermeldt AHCI totaal niet (en zelfs "SATA" maar een keer). Je kunt best in BIOS kijken of er iets bij de HDD in te stellen is (bij een fatsoenlijke BIOS verwacht ik dat je daar kunt kiezen tussen "IDE" of "Legacy" en "AHCI" of "Native"), maar ik heb er een hard hoofd in.

En dan?

Tja, zie de Samsung site:
http://www.samsung.com/gl...l/about/whitepaper02.html
What if my system doesn’t support AHCI?

If you have a system that does not support AHCI, or if you fail to enable it properly, your system will run in “IDE emulation” mode, a kind of compatibility mode that mimics the functionality of the older “Integrated Drive Electronics” ATA interface. While your SSD will not display its full performance potential or be able to take advantage of all of the latest SATA functionality, it will still be able to function on your system.
Trouwens AHCI en SSDs zijn wel heel erg Opslagtechnologie. Ik verplaats dit topic dan ook:

Move PMG -> OT

Oslik blyat! Oslik!

• timothee
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-01 18:36
Thanks voor de snelle reactie, ga het doorgeven! Ben benieuwd of die AHCI instelling beschikbaar is in het BIOS van die laptop.