Vooraf
Een woord van dank aan iedereen die actief is in dit forum en mede-tweakers helpt met hun pc-bouw. Jullie zijn toppers. Alvast bedankt voor het nakijken van mijn build, het is namelijk weer een flinke tijd geleden voor me.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem moet voldoende rekenkracht hebben om demo's/games/films te draaien met de Oculus Rift DK2. Gezien mijn budget zal het niet mogelijk zijn om dit op hoge grafische instellingen te doen; dit is geen probleem maar een "undocumented feature" van deze pc
Ik ben zelf geen ontwikkelaar, maar ben wel geïnteresseerd om wat te spelen met Unity of Unreal Engine 4.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik ben geneigd om te zeggen zo min mogelijk, want dat is voor mij de uitdaging bij deze build. Als ik er een prijs op moet plakken: €850,-
Jep.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Randapparatuur is aanwezig, maar mochten jullie denken dat ik iets over het hoofd zie hoor ik het graag.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Nvidia lijkt het beter te doen met drivers en de Oculus VR ondersteuning (geen bron bij de hand), dus ik neig naar Nvidia en daarmee de GTX970. Dit is echter geen diepgewortelde voorkeur en ik sta dan ook open voor suggesties.
Ga je overklokken?
Ik ben niet van plan te gaan overklokken.
Toelichting bij enkele punten uit mijn selectie zover:
Een woord van dank aan iedereen die actief is in dit forum en mede-tweakers helpt met hun pc-bouw. Jullie zijn toppers. Alvast bedankt voor het nakijken van mijn build, het is namelijk weer een flinke tijd geleden voor me.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem moet voldoende rekenkracht hebben om demo's/games/films te draaien met de Oculus Rift DK2. Gezien mijn budget zal het niet mogelijk zijn om dit op hoge grafische instellingen te doen; dit is geen probleem maar een "undocumented feature" van deze pc
Ik ben zelf geen ontwikkelaar, maar ben wel geïnteresseerd om wat te spelen met Unity of Unreal Engine 4.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik ben geneigd om te zeggen zo min mogelijk, want dat is voor mij de uitdaging bij deze build. Als ik er een prijs op moet plakken: €850,-
Jep.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Randapparatuur is aanwezig, maar mochten jullie denken dat ik iets over het hoofd zie hoor ik het graag.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
- CPU: i5
- GPU: R290 / GTX970
- RAM: 8GB
- SSD: Voor Windows en games. De rest komt op een HDD te staan.
Nvidia lijkt het beter te doen met drivers en de Oculus VR ondersteuning (geen bron bij de hand), dus ik neig naar Nvidia en daarmee de GTX970. Dit is echter geen diepgewortelde voorkeur en ik sta dan ook open voor suggesties.
Ga je overklokken?
Ik ben niet van plan te gaan overklokken.
Toelichting bij enkele punten uit mijn selectie zover:
- CPU: Geen behoefte aan overclocken (non-k), of hyperthreading (i7).
- Mainboard: Ik twijfelde tussen de G1.Sniper B5, de MSI B85-G43 en de H97 Guard-Pro. Helaas viel de (goedkope) Sniper af omdat hij maar één HDMI uitgang heeft. edit: thibautb wees er op dat dit uiteraard onzin is. Keuze is gewijzigd naar de Sniper
- GPU: Zoals eerder gezegd neig ik naar de Nvidia kaart, i.v.m. de schijnbare betere ondersteuning. De GTX980 valt buiten mijn budget, vandaar de 970.
- Case: Goede prijs-kwaliteit verhouding, hoog genoeg voor de CPU-koeler (165mm > 153mm), diep genoeg voor de GPU vooral wanneer ik de HDD cage verwijder (+betere airflow!), namelijk 410mm > 269mm
- PSU: Genoeg power als ik het goed heb afgekeken uit vorige aankoopadviezen. Biedt 1x 6 pins en 1x 6+2 pins. De GPU heeft 6 en 8 pins nodig.
- SSD: Niet groot, niet erg. Ik ben niet van plan om een grote library aan games te verzamelen op deze pc.
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5-4460 Boxed | € 164,- | € 164,- |
| 1 | Gigabyte G1.Sniper B5 | € 66,- | € 66,- |
| 1 | MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G | € 342,95 | € 342,95 |
| 1 | Raijintek Agos Zwart | € 47,- | € 47,- |
| 1 | Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 | € 22,95 | € 22,95 |
| 1 | Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU | € 65,95 | € 65,95 |
| 1 | Seasonic S12II-Bronze 520W | € 54,05 | € 54,05 |
| 1 | Crucial MX100 128GB | € 60,91 | € 60,91 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 823,81 | |