game-pc max 1600 euro

Pagina: 1
Acties:

• Don_Saucisse
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15-10-2022
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen, browsen, films, muziek, ik doe veel tegelijk :p

Wat mag het systeem gaan kosten?
Maximum 1500-1600 misschien

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb ondertussen al de MSI GTX970 OC versie gekocht. Scherm, toetsenbord, muis zijn geen probleem en al aanwezig.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik ben nog niet zeker over de PSU (650W misschien teveel?) en de fan controller montage (onderaan uitgelegd)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
De merken die ik zelf in de pcpartpicker gebruikt heb zijn denk ik de 'betere' voor die bepaalde stukken.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik heb een Mini ITX gekozen zoals je op de pcpartpicker list ziet

Ga je overklokken?
In de toekomst zou ik de i7 4790K graag overclocken.

Hallo,

Dit is de eerste keer dat ik zelf mijn computer samenstel en bouw, ondertussen heb ik al wat research gedaan en dit samengesteld. Maar er kunnen altijd mensen zijn die tips hebben of betere stukken weten.
Ik wilde vooral een no compromise bitfenix prodigy build die mini itx is. En met tijd wil ik overclocken, niet meteen van in het begin.
Het enige waar ik zelf nog niet helemaal zeker van ben dat ik nu al weet is de fan controller en het mounten daarvan. Normaal past dat in de 5.25 drive cage, maar ik heb al foto's gezien van mensen die dezelfde fan controller zitten hebben terwijl ze de 5.25 bay eruit gevijsd hebben, dus veronderstel ik dat ik 2x 120mm fans bovenaan kan mounten en ook de fancontroller kan installeren.
Prijs maakt eigenlijk niet zoveel uit, ik ga niet kijken op 10 of 20 euro per stuk als de kwaliteit ervan beter zou zijn. Zolang het maar binnen de perken blijft :p

pcpartpicker list:

http://pcpartpicker.com/user/Don_Saucisse/saved/PV2BD3

In tekst:

CPU: Intel Core i7-4790K 4.0GHz Quad-Core Processor ($299.99 @ Amazon)
CPU Cooler: Cooler Master Hyper 212 EVO 82.9 CFM Sleeve Bearing CPU Cooler ($26.75 @ OutletPC)
Motherboard: Gigabyte GA-Z97N-Gaming 5 Mini ITX LGA1150 Motherboard ($132.99 @ SuperBiiz)
Memory: Corsair Vengeance Pro 16GB (2 x 8GB) DDR3-1600 Memory ($159.99 @ Newegg)
Storage: Samsung 850 EVO-Series 250GB 2.5" Solid State Drive ($139.99 @ Amazon)
Storage: Western Digital BLACK SERIES 1TB 3.5" 7200RPM Internal Hard Drive ($74.99 @ Newegg)
Video Card: MSI GeForce GTX 970 4GB Twin Frozr V Video Card (Purchased For $0.00)
Case: BitFenix Prodigy (Black) Mini ITX Tower Case ($72.99 @ SuperBiiz)
Power Supply: Corsair CSM 650W 80+ Gold Certified Semi-Modular ATX Power Supply ($89.99 @ Amazon)
Operating System: Microsoft Windows 8.1 Pro - 64-bit (OEM) (64-bit) (Purchased For $0.00)
Case Fan: BitFenix Spectre Pro LED 156.3 CFM 230mm Fan ($19.99 @ SuperBiiz)
Case Fan: Noctua NF-A14 industrialPPC-2000 107.4 CFM 140mm Fan ($28.20 @ Amazon)
Fan Controller: BitFenix Recon (Black) Fan Controller ($37.98 @ SuperBiiz)
Total: $1063.85

Pricecheck Tweakers:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 311,70€ 311,70
1Gigabyte GA-Z97N-Gaming 5€ 132,50€ 132,50
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 349,80€ 349,80
1WD Black SATA 6 Gb/s WD1003FZEX, 1TB€ 69,50€ 69,50
1BitFenix Prodigy Zwart€ 64,51€ 64,51
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 27,94€ 27,94
1BitFenix Recon 2€ 0,-€ 0,-
1BitFenix Spectre Pro Led Rood, 230mm€ 17,50€ 17,50
1Noctua NF-A14 industrialPPC-2000, 140mm€ 25,76€ 25,76
1Corsair Vengeance Pro CMY16GX3M2A1600C9R€ 154,-€ 154,-
1Corsair CS650M€ 77,90€ 77,90
1Samsung 840 EVO 250GB€ 111,80€ 111,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.342,91

Bedankt voor je tijd. :)

Nick

[ Voor 40% gewijzigd door Don_Saucisse op 18-12-2014 22:48 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:21

br00ky

Moderator Harde Waren
Nu nog het lijstje met de Handleiding Pricewatch en we kunnen los...

/tevens titelfix

[ Voor 9% gewijzigd door br00ky op 18-12-2014 22:41 ]

• Don_Saucisse
Ik ben er zojuist aan begonnen :D excuses

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:28
En beargumenteer ook even je keuzes (en lees vooraf een aantal vergelijkbare topics door). Je noemt nu al dat je wilt overclocken, dat je een i7 wilt, geen merk/resolutie beeldscherm, geen argumentatie voor mini-ITX, waarom de Samsung EVO in plaats van de Crucial MX100 die in bijna elk pc-aanschaf-topic aangeraden wordt, 16GB RAM ipv de 8GB die op bijna elk ander pc- .... etc.

Zoek dat eerst even uit aub.

[ Voor 8% gewijzigd door JDillinger op 18-12-2014 22:45 ]

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
In navolging van WWAS, een i7 is leuk maar biedt nauwelijks toevoeging boven een i5 (slechts een voorbeeld, maar het maakt weinig uit welke game je pakt). Overklokken hetzelfde, lager geklokte i5's doen het nauwelijks slechter. Als je terug gaat naar een i5 bespaar je 100 euro. Niet overklokken nog eens 50-100 euro. Je cpu koeler is vrij licht voor overklokken, je voeding zeer ruim en van matige kwaliteit.

Je HDD is duur, net als je SSD. Een fancontroller is een leuk speeltje, maar kijk je daar nog naar, na 2 weken? Dat wil je toch liever gewoon via je moederbord regelen?

16Gb RAM is in principe overkill, maar met maar 2 RAM sleuven kan ik daar nog wel inkomen.

[ Voor 14% gewijzigd door br00ky op 18-12-2014 22:54 ]

• Don_Saucisse
Ik wil in de toekomst overclocken om niet meteen nieuwe stukken te moeten kopen die beter zijn stock, terwijl ik gewoon meer kan halen uit datgene ik al heb.
Ik heb nu een beeldscherm van Samsung 1080p op HDMI aangesloten en 2 oude 4:3 schermen op VGA.
Ik wilde absoluut voor de bitfenix prodigy gaan nadat ik wat cases bekeken had, ik vind de formfactor veel beter en verplaatsbaar in huis en om LAN's te doen. Daarom de keuze voor een mini ITX en specifiek de Bitfenix Prodigy case omdat ik deze mooi vind.
Ik heb gezien dat de 850 EVO betere schrijfsnelheden heeft dan de MX100 (250GB versie toch). Dus ik vind het de 30 euro extra wel waard. Tenzij deze informatie niet klopt?
Tot slot, 16GB RAM omdat ik nogal veel multitask op mijn PC en de norm is nu misschien 8GB is genoeg. Maar ik denk nu al aan de toekomst :p

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Don_Saucisse schreef op donderdag 18 december 2014 @ 22:57:

Ik heb gezien dat de 850 EVO betere schrijfsnelheden heeft dan de MX100 (250GB versie toch). Dus ik vind het de 30 euro extra wel waard. Tenzij deze informatie niet klopt?
Op papier, maar in de praktijk merk je alleen iets van de hogere prijs...

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Eens even dat lijstje afgaan, al zal het meeste denk ik al gezegd zijn.
Een i7 is voor gaming totale overkill, net als overklokken. pricewatch: Intel Core i5-4460 Boxed is veel goedkoper, en nauwelijks langzamer.

Mobo is erg prijzig, en sowieso is overklokken op ITX al knap lastig dankzij de sterk verminderde stroomvoorziening. Ik zou een leuk goedkoper plankje nemen, zoals de pricewatch: MSI H97I AC. Wil je een M2 slot, zit is de goedkoopste
pricewatch: Asus H97I-PLUS

Black HDD's zijn onzin, koop gewoon een goedkope 1TB 7200 schijf, verschil ga je nooit merken.

Fancontroller kan handig zijn, gebruik de mijne vrij veel, maar ik heb dan ook mijn GPU erop aangesloten.

16GB geheugen is behoorlijke onzin, 8GB is nog meer dan zat voor moderne games.

Voeding is totale overkill, en matige kwaliteit. pricewatch: Cooler Master V450 Semi-Modular is meer dan genoeg prik en van veel hogere kwaliteit.

SSD is erg duur, mist stroomverliesbescherming, heeft slechter geheugen, en is alleen in benchmarks sneller, in de praktijk ga je het niet merken. Gewoon de veel goedkopere MX100 nemen.

People as things, that’s where it starts.

• Don_Saucisse
Die fan controller is er ook door het feit dat ik niet genoeg fan headers heb op het moederbord voor alle fans
De CPU koeler is inderdaad niet optimaal voor zware overclocks, maar om de 4790K naar 4.5Ghz te clocken. Gaat dat voldoende zijn... dacht ik toch :s
Die PSU is inderdaad ook een punt waarover ik getwijfeld heb, ik had eerst een 550W. Maar ik dacht, het prijsverschil van 550W naar 650W is niet zoveel en toch maar beter zeker zijn...
Seasonic G 550W zou een betere keuze zijn? ook kwestie van kwaliteit PSU?
En mijn HDD misschien een WD blue?

• Splitinfinitive
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-03 13:55

Splitinfinitive

Is altijd net iets te laat :/

ik doe ook veel tegelijk en yet i have an i5. Why u ask, because i'm a krent.

Maar even serieus.

i7 is veelal overkill en leuk als je met iets werkt of als je iets doet dat ook die hyperthreading opsmult. Renderen ofzo.

• Verder die graka in of buiten het budget?
• Eh fancontroller, moah met een beetje moederbord kan je dit ook regelen. High rpm fans? dan eventueel iets anders dan MSI die van mij in ieder geval heeft als minimum 50% fanspeed. Met een 1600rpm fan die hoor je wel. Omheen te werken met Speedfan en windows taskplanner. maar eh.
• zie dat je een kleur stelling hebt volgens mij rood/zwart? hoeft in feite niet kast is als ik mij niet vergis toch dicht.
• Ram met koelvinnen *insert anekdote over fiat panda met sportbumber en spoiler hier*
• geen sli? dan zou een 520 watt al voldoende zijn Seasonic SII 2 is zo eentje.
• WD blue is ook een leuke skijf, of de toschiba nog iets.
Don_Saucisse schreef op donderdag 18 december 2014 @ 22:57:
Ik wil in de toekomst overclocken om niet meteen nieuwe stukken te moeten kopen die beter zijn stock, terwijl ik gewoon meer kan halen uit datgene ik al heb.
Ik heb nu een beeldscherm van Samsung 1080p op HDMI aangesloten en 2 oude 4:3 schermen op VGA.
Ik wilde absoluut voor de bitfenix prodigy gaan nadat ik wat cases bekeken had, ik vind de formfactor veel beter en verplaatsbaar in huis en om LAN's te doen. Daarom de keuze voor een mini ITX en specifiek de Bitfenix Prodigy case omdat ik deze mooi vind.
Tot slot, 16GB RAM omdat ik nogal veel multitask op mijn PC en de norm is nu misschien 8GB is genoeg. Maar ik denk nu al aan de toekomst :p
Ach je stelt het mischien een maand of 6 mischien een jaar uit als je gaat overclocken, hier wel 100 euro meer voor betaalt. Als je toch wilt overclocken kijk dan eens naar de mugen 4 koelt volgens mij net ietse beter dan die coolermaster.
Leuk die hogere schrijfsnelheden. Doe je vaak bestanden verplaatsen? valt denk ik wel mee. als ik mij niet vergis is de IOPS of de 4k random veel belangrijker.
RAM kan zoals brooky al zij door de 2 ramsleuven. als je de prodigy m pakt kan er ook een micro ATX in dan hedde volgnes mij als snel 4 ramsleufkes.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Vaak rek je je leven van je pc meer door je videokaart op te kietelen dan door je cpu op te kietelen. Mijn gamebak heeft inmiddels nu zijn 3de videokaart, en nogsteeds een 1100T die prima meekomt, zonder overclock.

• Splitinfinitive
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-03 13:55

Splitinfinitive

Is altijd net iets te laat :/

VasZaitsev schreef op donderdag 18 december 2014 @ 23:06:
Vaak rek je je leven van je pc meer door je videokaart op te kietelen dan door je cpu op te kietelen. Mijn gamebak heeft inmiddels nu zijn 3de videokaart, en nogsteeds een 1100T die prima meekomt, zonder overclock.
ik had het denk ik ook te ruim genomen. :+ . Ik heb acht jaar gedaan met een sempron en twee amdtjes in crossfire. weet wel niet of ik die sempron had op gejut of die amdtjes. Maar bakkie heeft lang zijn dienst gedaan.

maar de tl;dr is. dat overclocken eigenlijk de economie steunen is (voor gamen dan, CAD e.d. ander verhaal naar mijn mening) dat van een ervaringsdeskundige die mischien ook beter voor niet overclocken had kunnen kiezen, maar de pijn verzacht iets door het gebruik van cad

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Het is een leuke optie voor gamen als die gratis is [dankjewel AMD] maar lang niet zo leuk als je er dik voor kan betalen [hallo Intel!]

Mocht TS toch echt iets gaan doen wat HT gebruikt, dan kan een Xeon ook nog wel leuk zijn.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
En voor wat betreft je voeding, dit systeem gebruikt nauwelijks 280W. Zelfs met een 450W voeding heb je meer dan voldoende headroom, wil je toch het overklokken behouden in je setup.

• Don_Saucisse
Ik heb gelezen bij de specs van de fabrikant van mijn videokaart (MSI GTX970) dat er minimum een PSU moet zijn van 500Watt.

Wat zijn dan de betere PSU merken?
coolermaster v550 of 450
Seasonic G 550W ?

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
De fabrikant moet rekening houden met Cmerk voedingen die helemaal niet de specificaties kunnen halen die op de verpakking staat. Daar moet je niet naar kijken. 450w is je pick dus.

• TerrorDanny94
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 10-07-2022
Met een 600watt kan je zwaar overgeklokte quad sli aan sturen
Op de site staat 500watt... als je heele slechte voeding koop dan zit je nog goed
Bijvoorbeeld een b500 of een antec of sharkoon voeding een Seasonic is 1 van de beste dus kan makkelijk met een 450 watt of lager

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Antec heeft een paar prima voedingen, Sharkoon heeft volgens mij ook een paar best okaye.

Volgens mij is de CM V450 beter dan de Seasonic G550w qua effecientie en kwaliteit, maar veel zal het elkaar niet ontlopen

• Don_Saucisse
Ik heb ondertussen al de psu naar de cooler master V550 semi mod gewijzigd.
De HDD en SDD ga ik ook veranderen op aanraden.

Nu vraag ik me enkel nog af welke memory ik moet nemen...
Ik dacht zelf dat het best is om 1600 te nemen en CL9, dat heeft de corsair vengeance pro dus.
Maar ik ben niet zeker ofdat mijn CPU cooler (hyper 212 evo) die niet gaan blocken. (ze zijn 44mm hoog)
Pagina: 1