Waarom nog datalimiet met 4G in Nederland?

Pagina: 1
Acties:

• JackDashwood
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14-07 23:22
Dit is misschien een hele naïeve vraag, excuses daarvoor.

Ik heb nogal moeite met begrijpen waarom we in Nederland (weer) datalimieten hebben, terwijl 4G inmiddels landelijke dekking heeft door de grote providers. De aanleiding voor deze vraag is allereerst dat wij recentelijk met het bedrijf onze abonnementen moesten verlengen bij Vodafone. Die probeerde ons uiterraard bij zich te houden door 4G als 'buzzword' naar ons hoofd te gooien. Erg leuk en aardig, maar als ik verder lees zie ik dat ik 'maar' 2GB data daarvoor krijg in mijn bundel.

Daarnaast heb ik recentelijk voor een familie huis in de Alpen een DSL modem vervangen voor een 4G modem. De DSL verbinding kwam niet verder dan 3Mbit. Nu met 4G pakt die ruim 60Mbit. Voor 35CHF (ongeveer 30 Euro) kreeg ik bij Orange een onbeperkt 4G abonnement. Geen kleine lettertjes of vage FUP's, gewoon onbeperkt 4G LTE.

Waarom kan dat in Zwitserland (en Engeland geloof ik) wel en in Nederland niet?
Is er de capaciteit niet voor?

Ik heb sterk het idee dat er hier sprake is van een kartel.. (allu hoedje op).

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:15
Om geld te verdienen natuurlijk.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
Heb je eigenlijk veel voorbeelden waar dat niet is, neem het voorbeeld van Amerika, Net Neutrality, dat is allemaal alleen maar om bakken vol geld te verdienen, ookal zouden alle providers hun klanten heel veel voordelen geven hoor..............................

• JackDashwood
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14-07 23:22
Ramon schreef op donderdag 18 december 2014 @ 22:54:
Om geld te verdienen natuurlijk.
Als er geen technische reden voor is, wat houdt een provider dan tegen om een 4G onbeperkt abonnement te introduceren en daarmee de markt te veroveren? Ik ben al 10+ jaar klant bij Vodafone, maar als KPN met een onbeperkt abonnement komt ben ik weg bij Vodafone..

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
Die geven ze toch ongeveer maar dan heb je stiekem toch een datacap op 5gb.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alcx
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11-10 20:55
Puur een kwestie van geld. Het maakt dataverbruik kunstmatig schaars -> prijs gaat omhoog.

Ik zit daarom al ruim 4 jaar bij Hi. Destijds een onbeperkt 3g abonnement afgesloten voor 2,50 per maand. Bevalt me nu prima! Zie ook geen reden om over te stappen op 4g. Zelfs het streamen van films gaat prima via 3g.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:06
JackDashwood schreef op donderdag 18 december 2014 @ 23:01:
[...]

Als er geen technische reden voor is, wat houdt een provider dan tegen om een 4G onbeperkt abonnement te introduceren en daarmee de markt te veroveren? Ik ben al 10+ jaar klant bij Vodafone, maar als KPN met een onbeperkt abonnement komt ben ik weg bij Vodafone..
Als KPN dat doet, dan doet Vodafone (en de andere providers) dat de dag erna ook. Resultaat: alle providers hebben geen stijging in aantal klanten, alle providers maken minder winst.

Ik denk dat concurrentie hier gewoon niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valinor
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11-09 11:10
Je kan beter vragen waarom ze opeens met 100mb abonnementen zijn gekomen.
Vroeger kwam ik vaak goede aanbiedingen tegen en dan zat er 1gb data bij. Tegenwoordig zie ik altijd dat het 100,250 of 500 mb is.... Als je dan toch meer data wilt is het geen aanbieding meer......
Maar je 100mb abo heeft natuurlijk wel 4g :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:00
Het is niet zo gemakkelijk als hier geschetst wordt.

Het 4G signaal wordt verstuurd door een cell. Zulk een cell heeft een bepaalde maximale bandbreedte, en een maximaal bereik. Dit is in feite hetzelfde als bij 3G. Echter, bij 3G is het bereik (veel) slechter dan wat er maximaal met 4G mogelijk is. Hierdoor kan er mbv 4G dus met minder cellen tóch een landelijke dekking worden opgezet. Dit is ook de reden waarom buitengebieden waar nooit 3G bereik was, wél bereik hebben met 4G.

Dus, door een klein aantal zendmasten te upgraden met 4G cellen is er landelijke dekking mogelijk gemaakt. Echter, elke cell heeft ook een maximale bandbreedte. Denk hierbij aan enkele honderden mbits. Dit is hoger dan bij 3G, maar het blijft een limiet.

Logisch gevolg van het feit dat elke cell een (veel) groter gebied bedient dan met 3G is dat de bandbreedte veel sterker overboekt wordt. Die paar honderd Mbit die in totaal beschikbaar is wordt gedeeld met duizenden anderen.

Als iedereen hierbij een "unlimited" 60Mbit verbinding zou krijgen, dan is de cell voortdurend overbelast en gaat de snelheid voor iedereen achteruit. In die situatie mag je blij zijn met misschien een halve Mbit aan bandbreedte per telefoon.

Uiteraard is dit op te lossen. Namelijk door (veel) meer 4G cellen te plaatsen die elk een klein gebied bestralen. Dan deel je die paar honderd mbit niet met duizenden, maar wellicht enkel met honderden anderen. Dus de overboeking is veel lager, en men kan meer gebruik maken van het netwerk.

Dit is echter een compleet ander model dan wat de Nederlandse telco's momenteel bedacht hebben. Qua netwerk infrastructuur is hiervoor wellicht een 10-voud van de huidige 4G investering voor nodig. Dan hebben we het over miljarden. En dat wordt niet terugverdient met 30 euro abonnementjes..

Mijn vermoeden is dat in bijv. zwitserland de overheid hier een rol in speelt. Daar heeft een groot deel van de bevolking namelijk niet de toegang tot technieken zoals ADSL. Wireless is voor dit soort landen de enige manier om betrouwbaar internet te kunnen aanbieden aan de bevolking. En het aanleggen van dat soort infrastructuur is voor het land van uiterst belang. Dus de overheid helpt hier bij.
In tegenstelling tot Nederland waar het aanleggen van vaste bekabeling makkelijker is dan welk ander land ook. Er is geen economische drijfveer om een product als dit in Nederland aan te bieden.

[ Voor 14% gewijzigd door Xandrios op 21-12-2014 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Gewoon je abonnement upgraden? Mijn auto heeft ook een 4G-internetabonnement zonder datalimiet. Ook geen snelheidsverlaging na een bepaalde hoeveelheid data. Volgens mij wel een fair-use policy, maar na vele gigabytes aan Newsleecher, Netflix, Spotify en www-verkeer heb ik nog nooit iets van T-Mobile gehoord.

De reden dat er datalimieten zijn, is omdat providers zo veel mogelijk mensen op 4G willen hebben. De goedkoopste abonnementen hebben een datalimiet, de duurdere abonnementen hebben onbeperkt internet. Als je slechts een abonnement aanbiedt, dan nemen vele mensen geen internetabonnement, omdat het gewoon te veel geld kost.

[ Voor 34% gewijzigd door Trommelrem op 21-12-2014 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnec1
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-10 09:57
Ben benieuwd waar jij dit 4g abbo zonder datalimiet vandaag nog kunt afsluiten?
Pagina: 1