Toon posts:

luchtkoel, budget ideetje

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik had het volgende ideetje, omdat mij duron600@972 1,6v@1,75v niet meer verder wil, omdat als ik de voltage omhoog gooi hij te warm word, en als ik mhzjes omhoog gooi onstabiel word. Ik wouw wel gaan peltieren of watercoolen :) , maar dat wordt nogal een duur geintje :( . Nou zat ik op m'n werk te kijken ( Distributiebedrijf van ELRO, elektro zooi bij praxis, gamma, karwei en formido) naar een buisventilator met een diameter van 10cm die ff in een uurtje 80 m^3 per uur lucht verplaatst. Daaraan nog een adaptertje, en die op m'n heatsink, zou dit kunne werken.
zo dus
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
------\   ----|
***    \------|
***  ----| CPU
***    /------|
------/   ----|
buis,adapter,heatsink, 

***=ventilator

edit:

tekeningetje werkt weer :)

Verwijderd

dat zou effe heel goed kunnen werken, ben zelf ook een beetje aan het experimeteren met dat soort geintjes en heb met athlon 1000 met idle van 38 nar 28/29 gekregen en stressed van 51 naar 42.

Direct lucht aanzuigen met een grotere fan van buiten dan met een buis naar je koel blok :9~ dat koelt :7

Verwijderd

gebruik anders ff
code:
1
2
voor je tekeningetje... 
dan worden de spaties er niet tussenuit geragt

En verder is het een leuk idee, maar het zou weleens veel geluid kunnen maken! Het is tenslotte alleen maar bedoeld om lucht te verplaatsen en er is waarschijnlijk totaal niet gelet op geluidsproductie....

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-04 15:03

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Ik heb hier NMB ventilatoren die hun rondjes draaien bij 220V en 20W consumeren.
Alleen zijn die 120MM, maar een lucht dat die krengen verplaatsen.

Krankzinnige muziek vind je hier.

Verwijderd

Topicstarter
en geluid? volgens de td viel dat erg meej. Bovendien kan ik hem voor personeels prijs krijgen, scheelt gelijk weer 60% met de winkel >:)

Verwijderd

ja joh......kan ook gewoon een stofzuiger op je proc zetten.......alleen dan laten blazen,,,maakt ook helemaal geen geluid...

:+ :+

• Stephan Oudmaijer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08-2023
Op woensdag 13 juni 2001 21:51 schreef fratzz het volgende:
ja joh......kan ook gewoon een stofzuiger op je proc zetten.......alleen dan laten blazen,,,maakt ook helemaal geen geluid...

:+
LOL :L

Verwijderd

Topicstarter
eh ja, heel leuk, maareh
hoe zat dat eigelijk met de code?

Verwijderd

[code]Je moet niet [quote] gebruiken, maar
code:
1

• Gir
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Gir

I need waffles

je doet gewoon tussen deze: [ haken ] de tekst code en je sluit af met [ / code ]

(achter elkaar)
en daartussen prop je je tekening

• Gir
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Gir

I need waffles

zo dus:
code:
1
probleem gefixt! :)

zoiets dus....

Verwijderd

yep, en zoals je ziet worden de tekencombinaties voor de smileys ook niet door topix vertaald als ze tussen code tags staan :+

Maar, om weer terug te komen op het onderwerp: heb je er eigenlijk wel aan gedacht hoe je die koeler op je heatsink wilt bevestigen? Het is namelijk wel een nogal onconventionele oplossing en er zijn dus niet mooi schroefgaatjes op de juiste plaatsen...

Verwijderd

Topicstarter
met constructie box ;) aan m'n kast monteren, zo heb ik ook 2x een 80mm voeding cooler er bovenop gezet, maar die zijn kapot, bovendien hielp het niet veel, alleen dan m'n cooler nou 5500 ipv 4800 rpm draaid :P .

edit:

oja, en gat in m'n case boren met vingerroostertje

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-05 10:54

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

Ik heb door het plaatsen van 2 x 80 mm sunon fans aan de achterkant te plaatsen ( boven de voeding ) als outtake en 1 80 mm oude voedings fan onderin aan de voorkant als intake mijn temperatuur van 61 stressed naar 46 gekregen, let wel ik heb wel voor alle fans gaten gezaagd ( met zo'n gatenzaag, setje kost 20 piek bij de kijkshop ) en dus niet door die gaatjes die meestal al in je kast zitten dat scheelt echt alles.

Maar wat ik wil zeggen dus dat het misschien handiger is om eerst eens met case fans te gaan spelen voordat je allemaal moeilijke constructies op je cpu gaat bouwen .. of je moet het laatste gewoon leuk vinden.
Maar anders zou ik voor de casefans gaan :)

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Verwijderd

Topicstarter
we zijn hier toch tweakers, dus een beetje rotzooien is toch leuk. BTW stofzuigergeluid zal het niet maken, want zo'n ventilatortje heeft een vermogen van 30W, een stofzuiger 1000 of zo.

Verwijderd

80 kuub per uur..

Weet je dat zeker ? Dat is 22 liter per minuut, 814 cfm :)

Ik denk dat die fan 8 M^3/uur is. Niet dan ??

Gewoom het zelfde als de gemiddelde 120mm fan. rond de 80/90 cfm......

Verwijderd

Trouwens,
als die fan 10cm bij 5 cm diep is, zie hij iets van 20000 toeren moeten maken voor 800 cfm :+

• onne
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:17
Op Wednesday 13 June 2001 21:47 schreef gilseboer het volgende:
en geluid? volgens de td viel dat erg meej. Bovendien kan ik hem voor personeels prijs krijgen, scheelt gelijk weer 60% met de winkel >:)
hey, goed idee man,

kan je mij niet ook een setje halen;) tegen die korting natuurlijk, ben immers maar een arme scholier;)
laat ff weten of je zoiets kan regelen,

mzl

Verwijderd

Op Thursday 14 June 2001 22:33 schreef Hooi het volgende:
80 kuub per uur..

Weet je dat zeker ? Dat is 22 liter per minuut, 814 cfm :)

Ik denk dat die fan 8 M^3/uur is. Niet dan ??

Gewoom het zelfde als de gemiddelde 120mm fan. rond de 80/90 cfm......
ooch krijgen we dit weer, sorry hoor hooi gerenomeerd mede-tweaker maar hier klopt geen hout van.

80 m^3/uur=>1,1/3 m^3/minuut
er gaan 35.25 *(3.279^3)cubieke "voeten" in een kubieke meter. levert op 4/3*35.25=47 CFM

ik heb zelf een paar papst 120x120x25 die 150 m^3 lucht verplaatsen, hoe hard moeten ze draaien volgens jou? volgens papst maar 2850 rpm.

p.s. 80 kuub = 80000 liter
dus 80000/60=1333 liter per minuut
1cf=30.50cm^3=28372 cm^3 , 1 liter=1000cm^3
dus 1cfm=28.372 liter per minuut
1333/28.372=47 cfm

Dus ik vindt dit soort projecten wel erg aardig, maar blowers ( radiaal fan's ) en dit soort gamma tr**p vindt ik gewoon niet hard genoeg blazen. Ik ga zelf 1 van die papst gevallen van mij ( 150m^3 ) met een zelfgemaakt fanadapter op mijn heatsinkje zetten. ( zelfgemaakt want ik zal de nodig problemen hebben met het gewicht van dit zooitje en het feit dat mijn proc redelijk dicht bij de voeding zit, en een 120x120 is groot !!! abit kt7 )

• freaky20
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-01-2024

freaky20

Lazy tweaker

Weet je wat ik zo leuk aan dit topic vind? Dat je vraagt wat ik gedaan heb.... alleen dan met een sunon 92mm fan.... :)

Ik heb met karton een luchtkanaal gemaakt naar mijn heatsink van mijn kapotte iceberg IB-60... (want de heatsink is beter dan een standaard heatsink) en nu is mijn temp ongeveer 4-6 graden gedaald :) Da's pas tweaken :D

Oude computerspullen bewaren is cool, alleen waarom?!

• freaky20
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-01-2024

freaky20

Lazy tweaker

Ow ja ik was even vergeten te vertellen dat het me maar 20 piek gekost heeft en ook nog maar 1 uurtje werk dus :)

Oude computerspullen bewaren is cool, alleen waarom?!

Pagina: 1