Sanity check voor aankoop 55" UHD TV

Pagina: 1
Acties:

• Daggie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-08 20:48
Ik zoek een?

TV

Wat is je budget?

2000 Eur

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......

In volgorde:
1. TV te kijken (XBMC op mediacenter, meeste content is 1080p, maar 720p ook nog aanwezig),
2. PS4 games te spelen
3. TV te kijken via Telenet (mijn vrouw)
4. te prullen met Smart TV (vb. Youtube voor mijn zoontje, Skype bij verlof, ...)

Wat heb je zelf al gevonden?

Na lang twijfelen, gaat de voorkeur toch uit naar UHD. Ik ken de contra-argumenten.
Een nadeel van UHD is de input lag. De Sony KD-55X8505B zou hier "uitblinken" met een gemeten waarde van 36ms. Dit is zeker meer dan een FHD, maar voldoende voor recreatief gamen.

Enkele reviews:
https://www.avforums.com/...lcd-4k-3d-tv-review.10556
reviews: Sony X85: superstrakke uhdtv
http://www.trustedreviews.com/sony-kd-55x8505-review

Veel andere ook te vinden, ik moet zelf nog wat bijlezen.

Welke vragen heb je hier nog over?

Is dit de beste keuze (prijs / kwaliteit) voor mijn gebruik?
De TV kost vandaag 2099 Eur bij Mediamarkt met 200 Eur cashback.

Ik wil eerstdaags kopen omdat mijn Panasonic 42" plasma het gisteren begeven heeft.

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-10 16:25

FlyEragon

Alien Monkeys

Waarom zo groot ? Kleiner formaat zou behoorlijk schelen in prijs, maar ook in scherpte, zeker omdat je content een lange tijd 1080P zal blijven zijn. Je gaat wel naar een groter tv met uhd resolutie, maar in de praktijk zal je 'beeld' minder scherp worden, en dat dus voor een vrij lange tijd.

Persoonlijk denk ik dat ik het bedrag in 2'en zou hakken. Een kleinere uhd van 1000 voor nu (47"), en de rest voor eentje over 5jaar die dan ongetwijfeld veel beter is en zal ook groter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-10 12:15
Daggie schreef op donderdag 18 december 2014 @ 21:42:

...Ik ken de contra-argumenten.
Een nadeel van UHD is de input lag. De Sony KD-55X8505B zou hier "uitblinken" met een gemeten waarde van 36ms. Dit is zeker meer dan een FHD, maar voldoende voor recreatief gamen...
Dat is niet het grootste contra-argument. Dit is gewoon iets wat vervelend is, niet overkomelijk als je recreatief spelletjes speelt. Alleen bij bijvoorbeeld online FPS zou je hier last van kunnen hebben. Het grootste contra-argument is, dat er vrijwel geen content beschikbaar is in UHD kwaliteit.

Wat betekent dat je 1080p zit te kijken op een UHD tv. Dus je geeft extra geld uit voor iets waar je niet van kunt genieten.

Mijn advies zou zijn, koop een goede FullHD tv van 55", kost je waarschijnlijk minder dan 1000,- euro. Check ff het forum, ik zie ze regelmatig langskomen. Hou de rest van je geld lekker op zak, en koop over een jaar of 5 een nieuwe UHD tv. Tegen die tijd denk ik dat er meer content is, zodat je echt kunt genieten van de extra pixels die je koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daggie
FlyEragon: Over de grootte ben ik zeker. Groter (voor dezelfde prijs) zou ik kunnen overwegen, maar 55" lijkt me ideaal. De 42" was eigenlijk iets te klein voor de ruimte waar hij staat.

Flans: Die 2 zinnen horen niet samen, maar het was misschien niet onduidelijk. Ik geef je gelijk: content ontbreekt. Toch wil ik UHD om volgende redenen:
1. upscaled 1080p is marginaal beter dan native 1080p (volgens reviewers die het zouden moeten weten)
2. de PS4 kan UHD output voor video leveren
3. OpenElec kan UHD output leveren ("initial support")
4. Streaming UHD

Ik verwacht dat er meer content gaat komen, want er komt toch support van verschillende partijen.

Ik kies dan vandaag voor UHD, omdat ik over 5 jaar niet opnieuw een TV wil kopen.

Ik heb intussen heel veel reviews gelezen en de nadelen zijn de volgende:
- IPS dus minder contrast / zwartwaarde als een AV paneel. De AV panelen zijn echter een heel pak duurder.
- De Samsung UE55HU7500 is een directe concurrent die op bepaalde vlakken beter scoort maar merkelijk slechter wat betreft input lag .. daar geef ik dan de voorkeur aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErwinJ
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-10 08:51
55" is een mooi formaat. Voor de zomer heb ik nog een mooie Panasonic aangeschaft pricewatch: Panasonic Viera TX-55AS650E Zilver .

Mooie tv voor relatief weinig geld.
Uhd word nu erg gepromoot en in mijn ogen op dit moment zwaar overtrokken.
Je kunt op dit moment beter voor een goede HDtv gaan dan een Matige Uhd.

De reden voor mij zijn :
1. Er is nagenoeg geen content, je gebruikt Kodi ( xbmc ) dus ik ga er vanuit dat je download voor je hier Uhd films gaat terug vinden zijn we misschien wel 3 jaar verder.
2. Je krijgt n u de eerste Uhd Tv's die 1 te duur worden aangeboden en 2 nog kinderziektes hebben.

Maar goed het blijft jouw geld, maar je vraagt om advies en ik denk dat het merendeel je zal blijven zeggen ga nog niet voor Uhd maar voor een goede HD en die heb je al voor onder de 1000,-.
En dan koop je over 5 jaar een goede Uhd Tv voor rond de 1000,- en ben je hetzelfde kwijt aan geld als nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-10 16:25

FlyEragon

Alien Monkeys

Inderdaad mee eens met bovenstaande, maar als je perse een UHD wilt en 55" dan is de Sony zeker een goede keus, mooi om te zien, en leuk om op te spelen.

Trouwems, je zegt dat upscaled resolutie beter is dan Full HD, dat gaat misschien op bij gelijke formaat van de tv, maar omdat je effectieve pixels nu groter zijn geworden denk ik eerder dat je in beeldkwaliteit achteruit gaat met upscaled content. Als je dat allemaal niet erg vindt, zou ik het gewoon doen. Uiteindelijk is een nieuwe aankoop ergens ook een beetje psychologisch, je moet nemen waar je zelf content mee bent. Daar gaan elke feitelijke metingen aan voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErwinJ
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-10 08:51
Wat is de keuze geworden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daggie
De Sony KD-55X8505B.

Voorlopig zeer tevreden van eigenlijk. Maar nog niet super veel tijd in kunnen steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBreuer1985
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 25-08-2024
Ik zit er ook aan te denken om de Sony KD-55X8505B aan te schaffen. Dit model is ondertussen al wat ouder, maar daarom ook wel aardig in prijs gezakt. Is het verstandig om een wat oudere tv te kopen of kan ik beter op zoek naar een nieuwe? De meeste nieuwe modellen hebben Android TV, maar daar ga ik toch geen gebruik van maken. Ik sluit meestal zelf apparaten aan die dat allemaal kunnen.

Pricewatch: pricewatch: Sony Bravia KD-55X8505B Zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-10 12:15
Twee keer ;)
Pagina: 1