Toon posts:

Op zoek naar de juiste cooling voor een i7-4770k

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nieuw op het forum en hoop dat ik zomaar in het lucht ledige mag gaan posten, en dat ik in het juiste topic zit.

Al een enige tijd loop ik tegen het feit aan te hikken dat ik een nieuwe computer nodig heb, maar het is nu echt tijd dat ik er eens achter aan ga. Ik ben eigenlijk opzoek naar een computer die goed voor gamen is, 3 schermen aan kan en ondertussen moeiteloos door blijft stampen. :)

Zelf dacht ik aan de volgende onderdelen maar ik heb problemen met de cooling, ik weet niet zeker of ik de juiste manier van cooling heb gekozen voor de processor.

Processor: i7 4770k i7-4790k
Moederbord: z97-gd65
RAM: Corsair Vengeance pro 2400 ( 2x 8gb )
Videokaart: Sapphire tri-x r9 290 ( 4gb )
HDD: Crucial m500 480gb

Nu zit ik dus te twijfelen of ik een DEEPCOOL NEPTWIN CPU Cooler met 6 heatpipes erop zal rammen of dat ik toch voor een veiligere fluid cooling ga ( Zalman LQ-310 misschien? ). En de case... veel mensen raden mij aan voor minimaal 4 fans, terwijl er ook een enkeling tussen zit die mij Define R5 Black ( fractal design ) aanraad... ik ben daar helemaal de weg kwijt.

De koeling moet zeer goed zijn want de luchtstroom in mijn kamer is niet de beste, in de zomer kan het aantikken tot 30 graden en misschien meer. Ik heb enkel glas en heb een kamer die aangebouwd is dus heb van minimaal 4 kanten zon. Aangezien de componenten niet de goedkoopste zijn, vooral niet voor een studentje, heb ik ook geen bezwaar tegen duurdere oplossing. Als het goedkoop kan, tuurlijk. Maar ik wil geen aanmaakblokjes kunnen maken van mijn pctje. :9

Alvast bedankt!

• Zalmanman
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12:00

Zalmanman

So long,

1. Wat wil je precies met je build gaan doen? Een i7 is al snel overkill namelijk. Verder heb je een K/Z combinatie, ga je overklokken? Enneh, budget?

2. Mogen we ook zo'n toffe wenslijst?

3. Heb je een CD/DVD/Blu-Ray drive of een andere 5.25" bay nodig?

4. Hoe belangrijk is lawaai? Echt goed koelen en stil zijn is namelijk een lastige combinatie. Zelf heb ik een Kraken x61 op een nog niet overgeklokte 4790K en hij stresst op 50°C zonder dat de fans echt wat doen. Wat in ieder geval belangrijk is, is de luchtstroom. Een intake van 200mm en outtake van minstens 2x120mm (liever 140mm) is wel gewenst met zulke temperaturen. Volgens Tweakers zijn de temperaturen niet je-van-het van de R5, maar als je als intake een 140mm kan toevoegen (2 ipv 1) denk ik dat je hele mooie koeling kan krijgen.

and thanks for all the fish.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben een programmeur, nouja een beginnende dan. Maar compilen gebruikt de kracht van de CPU, ik heb daarnaast bezig met game development waarbij ik 3D elementen creeër, modificeer en dat soort dingen. Ik gebruik daar Maya en 3ds max voor, daarnaast wil ik er ook op gaan gamen. Lekker met vrienden, 3 schermen beetje kutten. Ik haat wachten met een computer dus hij moet zeker door blijven stampen ongeacht de game, rendering of wat dan ook aan staat in de achtergrond of op een ander scherm.

En budget... hmm, heb ik niet echt. Maar dat stond al in mijn post, cd/dvd/blu-ray; ik heb een laptop om dat soort dingen te doen, denk niet dat ik een blu-ray of enige disk reader ga gebruiken. Zo wel, dan kan ik niet er altijd nog bij komen.

Lawaai, ehm. Hoe stiller, hoe beter maar als het heel moeilijk word.. hij moet niet meer gaan blazen zodat ik mensen niet meer kan verstaan.

De gehele computer komt te staan op een kamer, continue gebruik. maximaal 15 uur per dag normale dag, soms 30/40 uur als ik bezig ben.

( kom er alleen achter dat ik dus in het verkeerde topic zit.. oops! |:( )

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2014 20:43 ]

• Zalmanman
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12:00

Zalmanman

So long,

Voor compileren is een i7 verantwoord, dus daar is niets mis. Mag ik vragen waarom je niet de 4790K neemt? Vooral aangezien je de Devil's Canyon chipset meepakt.
Voor games heb je zelden een i7 nodig, maar gamen en compilen tegelijk kan inderdaad leuk worden en je i7 lekker benutten. Dat je wachten haat, snap ik, maar weet je zeker dat je aan 480GB genoeg hebt? Da's zo vol met een paar games. Een paar TB ouwerwetse platterschijf zou geen kwaad kunnen naast je SSD.

Qua koeling: Voor zover ik weet is de Noctua NH-DH14 heer en meester qua luchtkoeling. However, als je een beetje van gimmicks houdt (en ik ben daar best wel schuldig aan...) kan je ook eens kijken naar de Kraken x61 met een 280mm radiator (=2x140mm fans). Ik ben er zelf heel tevreden mee, maar hij is gewoon puur duur - maar ook heel stil, voor mij dan (Genoeg ruimte in een Phantom 630 ;-)). Een ander punt is dat een groot deel van de kasten geen 280mm rads lust. Als je geïnteresseerd bent in de x61, kan je daarop je zoektocht ook baseren.

De reden dat ik vraag naar 5.25" bays is dat er tegenwoordig ook kasten zijn zonder zulke bays en gewoon veel front intake hebben. Is er een maximaal formaat kast waar je aan denkt? ATX? EATX?

(Hoezo verkeerde topic?)

and thanks for all the fish.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:35

br00ky

Moderator Harde Waren
Is er een specifieke reden dat je kiest voor een oudere generatie i7 en SSD en belachelijk snel RAM?

Qua cpu koeling, tenzij je echt in een sauna woont, doet de kamertemperatuur niet gek veel. Een leuke CLWC kan leuk zijn en anders de magnifieke pricewatch: Thermalright True Spirit 140 Power.

Verwijderd

Topicstarter
De reden dat ik vraag naar 5.25" bays is dat er tegenwoordig ook kasten zijn zonder zulke bays en gewoon veel front intake hebben. Is er een maximaal formaat kast waar je aan denkt? ATX? EATX?

(Hoezo verkeerde topic?)
Begreep het andere topic verkeerd, ik zit wel goed. Ik zoek alleen de cooling haha. En nee, ik wil dat de case goed benut wordt en niet krap alles past!
Is er een specifieke reden dat je kiest voor een oudere generatie i7 en SSD en belachelijk snel RAM?
Het is een i7 die ik eigenlijk al lang in mijn hoofd heb, ik wil niet zo snel willen upgraden en het lijkt dat de 4770k een goede oplossing is voor deze tijd. Is er een andere mogelijkheid wat een upgrade voor een paar jaar kan uitstellen? :)

• 3L3ktr1k
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:07
Zalmann zou ik in alle gevallen toch vermijden, een CLWC als deze bijvoorbeeld: pricewatch: NZXT Kraken X61 is leuk, en als je het helemaal goed wilt doen: pricewatch: Swiftech H220-X Die is namelijk uitbreidbaar, heeft eigenlijk gewoon de componenten die je in een custom loop ook tegen komt en koelt beter dan al die CLWC's.

En als je een luchtkoeler wilt: pricewatch: Noctua NH-D14 Is dit toch wel echt het beste wat je kan krijgen, of de: pricewatch: Phanteks PH-TC14PE Zwart

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:35

br00ky

Moderator Harde Waren
Verwijderd schreef op donderdag 18 december 2014 @ 20:57:
Het is een i7 die ik eigenlijk al lang in mijn hoofd heb, ik wil niet zo snel willen upgraden en het lijkt dat de 4770k een goede oplossing is voor deze tijd. Is er een andere mogelijkheid wat een upgrade voor een paar jaar kan uitstellen? :)
De pricewatch: Intel Core i7-4790K Boxed natuurlijk. Tientje meer maar de "snelste" processor verkrijgbaar met een stock van 4Ghz.

Daarnaast hoef je niet bang te zijn dat je cpu snel achterop raakt. Zeker in deze categorie gaan ze moeiteloos 5-6 jaar mee, terwijl je dan al 2 keer je gpu hebt vervangen.

[ Voor 13% gewijzigd door br00ky op 18-12-2014 21:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
Thanks! Dan ga ik hier even op door googelen en verder samen stellen :9
Pagina: 1