Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.
Toon posts:

Een 4K of full-hd televisie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste

Momenteel heb ik thuis een 40inch samsung tv die in in 2008 aangekocht heb ( LE40A536).
Nu zou ik deze tv graag boven in onze slaapkamer hangen en een nieuw toestel beneden kopen. Dit is jammergenoeg makkelijker gezegd dan gedaan .

Mijn voorkeur gaat sowieso naar Sony of Samsung en ik zou een prijs van +/- 1000 a 1100 euro willen uitgeven.
Nu ben ik serieus aan het twijfelen over FULL HD LED of 4K?

Natuurlijk zegt men al snel dat 4K sowieso beter is maar meer en meer mensen zeggen mij ook dat ik moet gaan opletten met het HZ op het paneel zelf.
Laat me nu onderstaande 2 toestellen vergelijken.

Samsung UE55HU6900 - 1099Euro - 4K - 50Hz Paneel - 200Hz bewegende beelden
Sony KDL55w829B - 999 Euro - Full HD LED - 100Hz paneel - 800Hz bewegende beelden.

Welk toestel is volgens jullie beter en vooral waarom, rekening houden dat de tv meestal gebruikt zal worden om gewoon dagelijks te gebruiken ( telenet digibox ) en PS4 games op te spelen.

Is het ook zo dat door de hertz panelen eigenlijk sommige full hd tv's toch beter gaan spelen of de 4K's?

graag even jullie bevindingen of eventuele raad :)

Alvast bedankt!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Persoonlijk denk ik dat je de komende jaren nog prima vooruit zal kunnen met een goede full-hd tv. Een 4K tv heeft pas meerwaarde als je voor een enorm scherm gaat of er erg dicht op gaat zitten. Lijkt me niet bij de gemiddelde huiskamer passen.

Daarnaast is er nauwelijks 4K-content te krijgen. De gemiddelde tv-uitzendingen zijn amper / nog niet over op full-hd dus de stap naar 4K zal nog vele jaren gaan duren. Op het gebied van console gaming is men ook nog lang niet aan 4K toe. Zowel de PS4 als Xbox One zijn amper in staat om op full-hd een constant hoog fps te halen. Als je gaat gamen op je 4K scherm zal er ook nog een upscaling moeten plaats vinden met alle input lag van dien.

Een tv met een native paneel van 50 Hz zal sneller last hebben van bewegingsonscherpte.Vandaar dat een dergelijke 4K tv's eigenlijk een slechter beeld neer zetten dan een gelijk geprijsde full-hd tv met een native 100 Hz paneel. Ik zou voor de komende jaren nog gewoon voor een full-hd gaan.

Aangezien dit aankoopadvies betreft krijgt je topic een schopje naar CEA. Daarnaast heb ik de topic titel aangepast want die was niet passend bij de vraag en onduidelijk.

Verwijderd

Topicstarter
Beste

Eerst en vooral bedankt voor uw snelle reactie, ik krijg ook meer en meer de reactie dat een goeie full hd misschien wel beter zal zijn dan een goedkopere 4K... de goedkopere 4K modellen hebben ook een 50Hz paneel en 200Hz bewegende beelden, het sony toestel waar ik over spreek heeft daarentegen een 100Hz paneel met 800Hz bewegende beelden.

Sowieso zal het over een 55inch toestel gaan.

Eventueel andere tv's zijn ook welkom :)

• FireSonus
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:10
Ik merk dat er heel vaak snel wordt gezegd: "Neem een goeie full hd, 4K staat nog in de kinderschoenen" of iets dergelijks. Maar ik heb gemerkt dat je bij de vergelijking ook de beeldmaat, en daarmee de prijs, mee moet nemen.

Zo heb ik zelf ook de afweging moeten maken tussen 4K en Full HD en heb ik juist expres voor een 4K gekozen. Maar...en nu komt ie...dit ging wel om een 65 inch tv. Een goeie 65 inch Full HD TV kost namelijk minimaal 1800 euro.... en als je dan 1800 euro betaalt om over twee jaar weer om een nieuwe te moeten kopen (we zitten hier op tweakers, willen wel mee met de tijd gaan 8)) en voor een ietsiepietsie meer een 65 inch Ultra HD aan de wand kunt hebben is voor mij de keuze duidelijk. Let wel, ik had de mazzel dat er een cashback actie was, maar ook als die er niet was geweest had ik nu geen 1800 euro meer neergelegd voor een goeie Full HD TV.

De beeldmaat is dus een belangrijke factor. Kijk maar in de pricewatch bij 55 inch modellen, daar vind je opeens onder de 1000 euro goeie Full HD tv's. Dan kan ik me inderdaad voorstellen dat je nog geen 4K tv koopt.

Dat was ten tijde van aanschaf mijn redenering en afweging, wilde ik je gewoon even meegeven :).