Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Energywodka in mijn pc

Pagina: 1
Acties:

• Bazzoro
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 14-01-2024
Een van mijn nachtmerries is waar geworden. Mijn drank dat mijn kast bereikt. :F
Ik heb getracht te zoeken naar info omtrent een voorval zoals deze maar niets kunnen vinden naast laptops en toetsenborden die hetzelfde lot overkwamen. Ook heb ik niets kunnen vinden over het schoonmaken van een GPU dan wel moederbord.

Waarom ik nu dus dit topic aanmaak.
Ik zou graag de volle consequenties willen weten van stupiditeiten zoals dit en hoe ik het het beste dit kan oplossen.

'Relevant' voor het verhaal, mijn type kast. Deze heeft een rooster aan de bovenkant.

Het voorval (omdat toch best komisch is)
Ik ben gezellig aan het gamen met vrienden op een lan. Altijd fijn om een gouden oude game te spelen zoals Unreal Tournament 2004. Alles gaat goed en de meesten mensen op de lan genieten van een drankje. Ik had de mijne rondom de rechterbovenhoek van mijn toetsenbord, ver weg van waar ik met mijn klauwen zou moet komen. Althans, zoals gewoonlijk thuis met 'moderne' games. Tijdens het gamen wou ik switchen naar een ander wapen dat onder de 9 toets zit. Dit zit te ver weg van mijn linkerhand om er efficiënt heen te gaan, dus dan maar met mijn rechterhand. Dit ging prima. Op de terugweg naar mijn muis raakte ik echter mijn (bijna volle) glas energywodka en maak mijn muismat en kabels die op de tafel lagen goed nat. Het hoekje van mijn toetsenbord werd ook een beetje gespetterd en mijn muis trok ik snel genoeg weg. Mijn pc stond ruim onder de tafel dus ik dacht, die staat er wel prima, eerst snel wat doeken halen.

Wat ik ondernomen heb
Toen ik 10 seconden later terug kwam bij mijn pc was die echter uitgeschakeld. Ik zag dat de drank eerst een stukje onder de tafel kroop alvorens naar beneden in mijn pc te vallen. Toen heb ik zwaar in paniek de PSU switch overgehaald en de stekker eruit getrokken. Overal op de tafel doeken neer geflikkerd en de kast geopend. Ik vond drank op mijn northbridge, koelblok, GPU en PSU (in die volgorde droop het naar beneden). Vervolgens heb ik alles af gedept met een handdoek en daarna met een stuk karton een half uur zitten wapperen om een klein beetje luchtstroom te creëren. Hierna heb ik de GPU eruit gehaald en geinspecteerd op zichtbare schade, niets kunnen vinden (naast plakkerige zooi). Ook op de moederbord geen zichtbare schaden kunnen detecteren. Wel zat er ook nog wat drank in de PCI slot waar de GPU in zat. Hierna heb ik nog een klein uur zitten wapperen.

Mijn vragen
Hoe schadelijk is energy drank en wodka voor je pc? Dit vooral in vergelijking met andere vloeistoffen. Is redelijke hoeveelheid alcohol extra slecht? Is de suikerlaag van energy drank die achterblijft op elke oppervlakte en in elk gat extra slecht? Etc.

Mijn pc viel uit. Wat zouden de oorzaken kunnen zijn? Mijn moederbord heeft wel surge-protection, zou dit het kunnen hebben redden van de ondergang? Zouden ook andere onderdelen het eerder hebben kunnen doen crashen?

Hoe kan ik het best mijn computer onderdelen schoonmaken? Demiwater met een doekje? Isopropyl-alcohol met een doekje? Andere rare dingen zoals misschien onderdelen in een hete lucht oven pleuren?

Het is nu zo'n 41 uur geleden sinds het voorval heeft plaats gevonden. Wat is de tijd die men aan moet houden alvorens een pc weer te testen? Verschild het per soort vloeistof hoelang deze wachttijd is? Moet ik eerst het schoonmaken voordat ik het opnieuw opstart?

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:52

D4NG3R

kiwi

:)

Het grote probleem hier is de hoeveelheid suiker (en kleurstoffen). Alcohol vervliegt heel snel (en is daarom in pure vorm een prima schoonmaakmiddel voor elektronica) maar energiedrink kan de boel heel snel de das om doen..

Met demiwater de boel afspoelen en daarna naspoelen met Isopropyl Alcohol.

Waarom valt de boel uit? Kortsluiting natuurlijk.

Edit: Niet proberen te starten voordat je de boel hebt schoongemaakt en laten drogen.

Edit2: Ook niet proberen er een ventilator of andere luchtstroom op te zetten, al is het daar nogal laat voor..

[ Voor 30% gewijzigd door D4NG3R op 18-12-2014 19:44 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Bazzoro
Dank je wel voor je reactie, D4NG3R.

Het gecombineerd gebruik van demiwater en isopropyl alcohol heb ik nog niet eerder gehoord maar klinkt wel logisch.

Betreft je 2e edit, ik ging bewust een beetje wapperen met een stuk karton zodat er slechts een minieme luchtstroom was. Ik nam aan dat het voordelig zou zijn voor de verdamping maar niet per se nadelig betreft het verder verspreiden van de vloeistof.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:52

D4NG3R

kiwi

:)

Demiwater om het grove er af te spoelen (suiker e.d.) en vervolgens isopropyl om eventueel vocht mee te laten vervliegen.

De reden waarom je niet wil gaan wapperen is omdat er dan veel meer vloeistof verdampt. In principe is het beter om vocht (met rotzooi er nog in opgelost) op de elektronica te hebben dan aanslag die je er aangekoekt enkel met moeite van af krijgt.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Idd.

Enigszins vergelijkbaar: jaren geleden toen ik een student was zonder geld en toen een Pentium 3 doorging voor high-end was ik op de vrijmarkt in Nijmegen (Goffertpark voor kenners) op zoek naar computerzooi. Tegen eind van het dag begon het hevig te regenen en het werd een grote modderboel. Ik vond een aantal So7 moederborden die potentieel interessant waren. Ze waren nat geworden en vervolgens (in de veronderstelling dat ze kapot waren) in de modder gedumpt. Verkoper was met de noorderzon (nouja, noordwesterwind :z ) vertrokken.

Dus opgepakt, meegenomen en thuis onder de douche meegenomen. Alle modder er grondig vanaf gespoeld, ook tussen de sloten. Na het grove werk nagespoeld met demiwater om geen kalkaanslag achter te laten. Tenslotte tussen twee handdoeken laten drogen.

Volgende dag was alles kurkdroog dus getest: twee van de drie werkten perfect, derde was dood, maar vermoedelijk al voor de regenbui overleden (accu was gebarsten en vloeistof was over PCB gaan lekken). Doodzonde, die laatste was een vrij unieke i430NX dual So5 bord :'(

Maar goed, moraal is dat je met grondig schoonmaken en dan drogen zelfs in de modder achtergelaten zooi levend kunt krijgen. Belangrijkste is dat je alle 'prut', in jouw geval suiker en - minimaal even erg - de zuren in de energydrink (dat spul heeft een pH van 3 ofzo :X ), er volledig uitkrijgt. Gezien je het 'netjes' hebt afgedroogd zul je dat grondig moeten doen en dan is een beetje demiwater onvoldoende. Je zult het dus in twee stappen moeten doen, net zoals ik deed. Eerst grof/grondig met gewoon kraanwater (bijv onder douche), dan demi om kalk eruit te krijgen. En dan pas goed drogen.

Maar...

Je PC was uit toen je terugkwam. Dat impliceert dat iets al kortgesloten was. Het zou dus erg goed kunnen dat een of meerdere componenten sowieso dood zijn. Hou daar rekening mee.

Oslik blyat! Oslik!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:04
Met een beetje mazzel is er iets onschuldigs kortgesloten en is de boel uitgevallen door een overspanningsbeveiliging. Sowieso is het zaak om bovengenoemde schoonmaakstappen uit te voeren, daarna kun je eventueel stap voor stap gaan troubleshooten wat er wel of niet stuk is. Neem goed de tijd en ga niet al vast proberen het ding weer op te starten voordat je 100% zeker weet dat alle plakresten verwijderd zijn en het ding weer kurkdroog is.

Er wordt wel eens geadviseerd rijst te gebruiken als vochtvreter. Op zich is dat geen gek idee maar er wordt niet altijd bij gemeld dat je dan het risico loopt dat je na het drogen met allerlei rijsttroep op je elektronica zit. Dus pas daarmee op. Gewoon droogdeppen met een theedoek en het laatste beetje (evt met behulp van wat alcohol om het sneller te laten vervliegen) aan de lucht laten drogen, lijkt me een beter idee.

• MSteverink
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-11 19:34
Even een off-topic verhaaltje tussendoor...

Een jaar of 10 geleden kwam mijn zoontje, toen 5 jaar oud, vertellen dat er een keyboard in de sloot voor ons huis lag. Of ik dat ding er even voor hem wilde uitvissen en opknappen, dan had hij een eigen orgel.
Het leek me een goed moment om hem te leren dat je A) geen afval mee naar huis moet slepen, en B) dat elektronica en water niet goed samen gaan.
Thuis gekomen bleek het apparaat vol te staan met slootwater en eendenkroos. Fysiek was het echter in orde, geen krassen, deuken en andere onaangenaamheden. Omdat er toch niets verloren was aan het ding hebben we het helemaal gedemonteerd, en alle onderdelen in bad afgespoeld onder een hete douche, met alleen water. Daarna hebben we alles aan de lucht laten drogen. Aan het eind van de dag, toen het allemaal kurkdroog was, hebben we alle onderdelen vluchtig ingespoten met contactspray. En ten slotte het hele zaakje weer in elkaar geschroefd.

Tien jaar later speelt het nog steeds!

• Bazzoro
Dank jullie allemaal voor jullie reacties. Zeker ook persoonlijke ervaringen met soortgelijke situaties geeft een goed perspectief op hoe te handelen.

De gemorste energywodka was in verhouding 50/50, wat denk ik de ph waarde meer richting neutraal krijgt en de hoeveelheid suiker is lager is. Hopelijk zorg dit ervoor dat het zuur niet kon huishouden.

Ik denk dat ik nu flink wat demiwater ga bestellen dan wel halen. Waar ik dit kan/ga doen weet ik nog niet maar ik meen dat je dit makkelijk in een super kan vinden. Ook ga ik wat Isopropyl halen want waarom niet een klein beetje extra uitgeven mocht het helpen.

Is het een idee om nog een klein beetje te gaan borstelen met een tandenborstel of vegen met een brillendoekje terwijl ik het onder water hou?

Nogmaals bedankt voor al jullie reacties!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:36
Ik heb een flesje van Kontakt LR om vers gesoldeerde pcbs te ontdoen van soldeer flux residu.

https://www.conrad.nl/nl/...iniger-400-ml-822812.html
Het is een vluchtig oplosmiddel waarmee je het veilig kan reinigen. Met borsteltje op de spuitmond ;)

[ Voor 6% gewijzigd door jeroen3 op 19-12-2014 16:44 ]

• Bazzoro
Nou. Heb demiwater gekocht uit de DA en het flesje Kontakt LR van conrad vandaan, na aanraden van jeroen3. Ook meteen nieuwe koelingspasta gekocht ipv de bestelkosten. Het duurde even want het wordt uiteraard niet bezorgt op kerstdagen.

Ik heb mijn heel mijn moederbord eruit gehaald en alles er van af gehaald behalve de CPU en RAM. Vervolgens heb ik het een bad gegeven van demiwater en daarna heb ik een beetje zitten borstelen. Na 30s borstelen begon ik alles nat te sprayen met de oplosmiddel terwijl ik verder borstelde.
Hierna deed ik het zelfde nog even dunnetjes over.
Ik heb ook meteen de koelingspasta eraf gehaald.

Aan mijn grafische kaart was nagenoeg dezelfde behandeling gegeven.

Vervolgens heb ik ze allebei een beetje droog gedept waar kon.

Nu liggen ze beide te drogen op een handdoek. Ik denk dat ik +- 48 uur wacht eer dat ik het weer in elkaar zet en test.

Ik laat het jullie het resultaat nog weten ;)

• MarElo
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-02 16:13

MarElo

Ik zie je wel!

Ik zou de GPU toch wel even uit elkaar halen als ik jou was, en niet zomaar laten drogen op de handdoek.
Best een prijzig kaartje als ik dat zo zie.

En denk ook aan ESD he ;)

Oh wacht (Aan mijn grafische kaart was nagenoeg dezelfde behandeling gegeven) zeg je.
Uit elkaar gehaald ?

[ Voor 23% gewijzigd door MarElo op 27-12-2014 19:08 ]

• Bazzoro
Uhm... ik heb de GPU niet uit elkaar gehaald. Ik weet wel dat het kan maar ben er een beetje bang voor. Ging er van uit dat ik het goed genoeg kon schoon maken zonder het uit elkaar te halen.

• jeroen3
De gpu heeft geen heatspreader en is daarom kwetsbaarder voor schade dan een processor.
Tevens heeft de GPU vaak geen koelpasta maar een soort grijze klei. Dit is lastig te verwijderen. Maar niet onmogelijk als je wat geduld hebt. (Tip: wattenstaafjes, maar wees voorzichtig voor de kleine condenstatortjes!)

Je hebt al Kontakt LR, dat kan je ook gebruiken om koelpasta mee weg te halen.
Laat het daarna wel even verdampen, ook uit de kleine kiertjes.

Als je de gpu ook hebt afgespoeld moet je de heatsink opnieuw plaatsen met nieuwe koelpasta.
Wees voorzichtig met het vastschroeven, scheve druk kan schade veroorzaken.

http://linustechtips.com/...rmal-paste-with-pictures/

• Bazzoro
Dank je wel voor de informatie, jeroen3.

Als ik zo de manual van linustechtips lees zie ik dat ik terecht bang ben voor de ontmanteling.
De kans dat ik iets juist kapot maakt lijkt groter dan ik het tot een goed gevolg breng.
Ik laat mijn gpu nu zoals het is en laat het verder drogen.

Toch hartelijk bedankt, jeroen3!

• jeroen3
Als je de GPU hebt afgespoeld zoals je hebt beschreven is er kans dat de koelpasta niet meer goed werkt.
Dan gaat hij stuk door oververhitting.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:04
Als ik jou was zou ik wel de CPU en het geheugen uit hun sockets halen. Grote kans dat hier vocht onder zit, zeker nadat je 'm helemaal ondergedompeld hebt.

Heb je na het "bad" ook nagespoeld met verse demiwater? Want zodra je spullen onderdompelt in demiwater is dat water natuurlijk niet demi meer, maar zit het vuil wat aan je moederbord zat, erin opgelost.

• Bazzoro
mcDavid, ik heb effectief het ding vier keer gespoeld. Dus het vuil zou nu wel weg mogen wezen.

Verder ga ik tijdens het opstarten (als die al opstart) eerst de temperaturen checken.

• MarElo
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-02 16:13

MarElo

Ik zie je wel!

En haal je GPU uit elkaar, lekker klusje zo op de zondag.
Gewoon heel voorzichtig,....neem er rustig de tijd voor, en laat het goed drogen.

Ik heb mijn oude 4890BE ook al paar keer uit elkaar gehaald om schoon te maken, en hij doet het nog steeds. :Y
Suc6

• Bazzoro
Victorie!

Ik heb eerst de pc in elkaar gezet zonder de gpu. Alles startte soepel op behalve dat er geen sata geregistreerd werd. Bleek dat ik de voeding voor de sata vergeten was. Maar goed. Na dit gedaan te hebben kwam ik gewoon op mijn vertrouwde bureaublad uit en ging ik naar de cpu temperatuur staren. Deze bleef keurig laag rond 26 op idle.

Toen moest de gpu nog aangesloten worden. Ik probeerde deze in de 'orginiele' pcie16_1 slot te stouwen maar er was nogal wat verzet. Mogelijk zijn de pinnen behoorlijk vastgeplakt door de energydrank. Om risico toch een beetje te vermijden heb ik het maar in de pcie16_2 gepropt. Het ging veel soepeler in deze slot.
Ook hier startte alles rustig op. Ik keek nog in mijn kast of er geen rook ontwikkeling was (of een karamel geur), maar dit bleef gelukkig uit.

Volgens Speedfan had ik idle temps van 23 graden en 29 graden voor de gpu en cpu respectievelijk.
Ik heb alles getest met 'OCCT' (werd geadviseerd door een vriend van mij. Snap er zelf vrij weinig van) en alles bleef tussen de 52 en 60 graden tijdens de 'PSU test'. Dit is volgens hem best netjes.
Tijdens de GPU error test waren er geen errors gedetecteerd.

Hartelijk bedankt voor iedereen die heeft meegeholpen aan het herstel van mijn pc!
Ik toost op jullie, en mijn werkende pc.

TL;DR:
Alles werkt naar behoren
Dank jullie allen voor de hulp en tips

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-11 13:03

BaRF

bijna kerst

Bazzoro schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 00:21:
Victorie!

...

Ik toost op jullie, en mijn werkende pc.
pas daar nou mee ooop! :+

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Pagina: 1