Nieuw mobo boot niet van SATA3 als SATA2-hdd is aangesloten

Pagina: 1
Acties:

• mikekiwi
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:46
Dit weekend heb ik mijn nieuwe Asrock 980DE3 / U3S3 moederbord geïnstalleerd .

Samsung 840 SSD op Sata 3

2 Samsung HDD's op Sata2

Bij het opstarten worden alleen de sata 2 schijven gebruikt; in het BIOS kan ook de SSD niet geselecteerd worden (terwijl uiteraard mijn SSD mijn bootdisk is). Ik heb wat met de instellingen op het bios gespeeld, maar krijg het niet werkend.

Wat doe ik verkeerd? Als ik de 2 HDD's disconnect, werkt de SSD wel gewoon als bootschijf.

Verder: tijdens het opstarten krijg ik een bericht over een niet ondersteunde IDE-schijf. Ik heb geen IDE-schijf aangesloten en heb IDE zelfs uitgeschakeld in het BIOS. Hoe kan ik dit vermijden?

Bedankt voor je hulp!

• JaronStrypsteen
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 13-01 13:13
Misschien moet je de "Serial ATA Function" eens op AHCI zetten of op IDE.
Of een BIOS reset uitvoeren, misschien is het nog een oude versie van de BIOS.

[ Voor 35% gewijzigd door JaronStrypsteen op 18-12-2014 18:14 ]

• KILLorBE
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-06-2024
Onder "Advanced -> Storage Configuration" moet "Onboard SATA3 Operation Mode" op AHCI of IDE staan.

Onder "Boot -> Hard Disk Drives" moet je de SSD misschien 1 of 2 plaatsen omhoog zetten.

Als het goed is zou je de SSD dan moeten kunnen selecteren (Volgens mij ;) ).

Wat die IDE melding betreft, ik heb geen idee, maar daar kun je wel achter komen door de HDD's/SSD 1 voor 1 los te koppelen. (Staat "Onboard SATA3 Operation Mode" toevallig niet op IDE?).

• mikekiwi
Dank voor de reacties! Ik heb alles op IDE gezet, toen kwam de SSD tevoorschijn. Toen kon ik keurig de volgorde aanpassen. Booten ging prima, in Windows werden toen wel alle IDE drivers voor de schijven geinstalleerd.

Daarna in de BIOS weer op AHCI gezet (geen idee waarom, leek mij de betere keuze). Werkt nog steeds prima.

De situatie nu is in onderstaand plaatje te zien, inclusief onderaan de IDE melding die eigenlijk ATAPI-melding moet zijn. Heb het vermoeden dat het om de cdrom gaat, heb deze al uit de bootlijst gehaald, maar toch blijft de melding. Iemand een idee?:

Afbeeldingslocatie: http://s17.postimg.org/v7e8f5fzz/foto.jpg

En dan eens kijken waarom de fans op continu-snelheid blijven draaien.. Ik dacht even fijn snel een moederbordje te wisselen met de voordelen van dien, maar ondertussen al een nieuwe sata-dvdbrander gekocht, 4 pins fans (casefan + cpu), maar toch werkt het nog niet lekker. Ach ja, het houdt je van de straatc :+

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:54
Probeer het eerst zonder CD/DVD. Zit die Samsung SSD ook echt in een SATA3 poort?

• mikekiwi
Jolke schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 08:28:
Probeer het eerst zonder CD/DVD. Zit die Samsung SSD ook echt in een SATA3 poort?
Zelfs als ik allleen de SSD inplug krijg ik de ATAPI-melding nog. En ja, net gechecked, de SSD zit op sata3.

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 21-01 20:32
je moet de SSD op aansluiting 1 zetten.
op de nieuwste moederborden is dit de SATA 600 poort( 6GBps)
alles op AHCI , en misschien is er een mogelijkheid om de schijft automatisch te laten te detecteren?
ik weet niet of je (perongeluk )een handmatig protocol heb geselecteerd , waarmee de schijf moet werken.?

als dit niet werkt, probeer de bios eff te reseten ( jumper CMCLEAR ) ben je wel all je data kwijt.( tijd instellingen enz) maar dan kan je uitsluiten of er geen verkeerder instelling in je bios zit.

suc6

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23-01 21:18
Volgens ASRock zit je SATA3 op een ASMedia ASM1061 chip.
Denk dat je de SSD beter op een SATA2 poort kan doen die rechtstreeks op AMD chip zit.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Sowieso geen 3rdparty chip gebruiken voor je bootSSD, die dingen zijn een stuk trager.
Dus gewoon aan de chipsetcontroller hangen, dan heb je daar verder geen problemen mee.

• mikekiwi
Dank voor jullie aanvullende reacties; voor het geval het niet duidelijk was in mijn post van 18/12 om 21:40, de bootproblemen zijn opgelost.
brambo123 schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 09:44:
Volgens ASRock zit je SATA3 op een ASMedia ASM1061 chip.
Denk dat je de SSD beter op een SATA2 poort kan doen die rechtstreeks op AMD chip zit.
Nou, heb even gebenchmarked en ik denk dat ik hem lekker op SATA3 laat zitten:

Afbeeldingslocatie: http://s26.postimg.org/ax3q6smah/Sata2.png%5DAfbeeldingslocatie: http://s26.postimg.org/kvoot9vq1/Sata3.png%5D

Boven SATA2, onder SATA 3. Toch wel een groot verschil

Ook met opstarten met alles op SATA2 houd ik overigens de ATAPI-foutmelding, die krijg ik maar niet weg... ;(

[ Voor 0% gewijzigd door mikekiwi op 20-12-2014 18:00 . Reden: typo ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:15

br00ky

Moderator Harde Waren
Move naar OT.

• mikekiwi
frankym schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 09:35:
als dit niet werkt, probeer de bios eff te reseten ( jumper CMCLEAR ) ben je wel all je data kwijt.( tijd instellingen enz) maar dan kan je uitsluiten of er geen verkeerder instelling in je bios zit.

suc6
dank voor deze tip, dit heeft mijn atapi-foutmelding nu ook opgelost! Ergo: ben nu door alle opstartissues heen, werkt nu zoals gehoopt/zou moeten.

Dank!

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 21-01 20:32
Fijn om te horen dat mijn oplossing je laatste probleem heeft verholpen. Thx dat je feedback er op terug geeft! :)

Heel veel suc6 en plezier met je (nu) goedwerkende pc ! :D
Pagina: 1