Scherm voor Mac Mini

Pagina: 1
Acties:

• RiccardoNL
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-09 22:13
Hi allemaal,

Ik zit te twijfelen tussen een Mac Mini en een iMac. Als voordeel van een Mac Mini zie ik dat je later meer uitbreidingsmogelijkheden hebt, en je een apart scherm zou kunnen kopen, die toch een goede kwaliteit heeft, maar de kosten wat drukt. Een iMac heeft natuurlijk een fantastisch scherm en de hele computer zit in je scherm. Maar dat is tegelijk ook een nadeel. Want daarbij kun je niets uitbreiden.

Goed, op het moment neig ik dus meer naar een Mac Mini met een extern scherm. Maar welk scherm? Ik heb gekeken naar een Thunderbolt Display, maar die vind ik eerlijkheidshalve erg duur, voor eigenlijk niet zoveel extra. Ik heb gezocht op de IPS-technologie en op monitoren met een displaypoort. Ik kwam uit bij de volgende schermen:

- LG 29UM65-P
- Philips Brilliance 298X4QJAB

Beide schermen zijn 29" (en ja, ik vind zo groot mooi :+ ). Heeft er iemand ervaring met dit soort schermen? Of wat zou je me zelf aanraden? Het gaat me er vooral om dat de letters scherp op het beeldscherm staan en dat het niet lijkt alsof het beeld in elkaar wordt gepropt.

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-10 15:47
Op tweakers kom je ook heel veel Dell schermen tegen, onder andere de 27" met de 2560x1440 pixels (dacht ik) ik dacht dat je dan rond dezelfde prijsklasse zit maar dan heb je een zeer vergelijkbaar scherm dat ook in de imac 27" zit. deze bedoel ik:

pricewatch: Dell Ultrasharp U2713HM (excl. Displayport kabel) Zilver, Zwart

Is dus toch net wat duurder dan ik dacht. Maar heb je ook wat meer pixels in de hoogte, lijkt mij persoonlijk fijner werken. Werkt ook met displayport dus kan makkelijk in de mini. Mijn oom heeft deze zelf aan de iMac hangen en hij is er erg over te spreken. Lees de reviews zou ik zeggen!

• Unimproved
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11-07-2022
Mac Mini is ook niet echt meer uit te breiden, zelfs het RAM zit nu vast. Zou zelf voor een iMac gaan vanwege de veel snellere CPU en betere restwaarde.

• RiccardoNL
Ik hoor nu van heel veel mensen dat ik beter een iMac kan kopen. Ik ga voor snelheid, dus ik denk dat ik m'n keuze aardig heb gemaakt nu ;-).

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-05 15:00
Misschien is het handig als je even vermeldt waar je je computer voor gaat gebruiken. Je kan wel 3x zoveel uitgeven aan een iMac maar misschien heb je al meer dan genoeg aan een Mac Mini met SSD.

• RiccardoNL
Arthur-M. schreef op donderdag 18 december 2014 @ 22:21:
Misschien is het handig als je even vermeldt waar je je computer voor gaat gebruiken. Je kan wel 3x zoveel uitgeven aan een iMac maar misschien heb je al meer dan genoeg aan een Mac Mini met SSD.
Wel, ik ben journalist in opleiding, dus ik render nog wel eens wat filmpjes in Premiere Pro. Daarnaast veel audio editing in Audition en ik zou - als de Mac het aankan - een virtuele machine te draaien, waar radio-automatisering op komt.

• ankhie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:55

ankhie

Co-founder bij Mobile2Morrow

Dan zit je met een 27" iMac wel een stuk sneller dan een Mac Mini inderdaad. VM runt overigens op beide prima

• RiccardoNL
ankhie schreef op donderdag 18 december 2014 @ 23:17:
Dan zit je met een 27" iMac wel een stuk sneller dan een Mac Mini inderdaad. VM runt overigens op beide prima
Ik dacht altijd dat een Intel Iris Pro (videokaart) in een Mac Mini en op een iMac hetzelfde was? (Allebei Core i5, als je bij een Mac Mini het middelste model kiest). Ik kies trouwens niet voor een 27" maar een 21.5", dan.

[ Voor 11% gewijzigd door RiccardoNL op 18-12-2014 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

De iMac gebruikt een desktop i5 zonder gpu. Is ook nergens voor nodig want de iMac gebruikt een laptop gpu van AMD of Nvidia die een stuk krachtiger is dan die van Intel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiccardoNL
@ppl: zit een Nvidia niet alleen in de 27" versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiccardoNL
Ach, wat stom. Ik zie het al. Jij kijkt naar de 2,9 GHz. Ik naar de 2.6. Vooral omdat ik een fusion drive belangrijker vindt dan een Nvidia-chip. Ik bewerk wel video, maar ben geen hardcore gamer o.i.d. Maar in de 2.6 zit toch dezelfde Intel Iris als in een Mac Mini?

Sorry dat ik zoveel vragen stel. Ik vraag het liever aan jullie, de experts, je kunt het geld maar één keer uitgeven tenslotte. Ik kom zelf van een Hackintosh bak, haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unimproved
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11-07-2022
Je kan beter een GT750m nemen, is veel sneller met renderen van video. Fusion Drive is toch een BTO optie en voor de zelfde prijs heb je een 256GB SSD.

Let ook op dat je via Apple studentenkorting kan gebruiken, waardoor je vaak goedkoper uit bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MenN
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10:43
Die twee monitors die je gekozen hebt zouden nou niet de eerste keus zijn van veel tweakers. Allereerst omdat de resolutie van die 29" dingen het zelfde zijn als bij de 27" varianten, wat dus betekend dat alles er nog minder scherp uit ziet. Verder zou ik bij een externe monitor zeker de eis stellen dat deze in hoogte verstelbaar is, dat was volgens mij ook niet het geval bij jou keuzes.

Dan even over displaypoort. Je hoeft niet persen een monitor die zo'n input bied. Je kan prima uit de voeten met HMDI en DVI inputs. Dan koop je simpelweg een Displaypoort naar HDMI/DVI kabel.

Ik zou vooral kijken naar de populaire monitoren die hier al genoemd zijn namelijk de Dell's. En het kan ook interessant zijn om te kijken naar wat goed geprijsde Eizo monitoren.

over je Mac aanschaf is het eigenlijk wel simpel. Een mac mini die een beetje interessant is begint bij 699. Dus met een monitor erbij zit je dus al ongeveer aan de 100 -1100 euro.
Als je dan toch over die bedragen spreekt kan je ook kijken naar een iMac. De goedkoopste 21" variant valt af. Deze is totaal niet interessant, voor rond de 1300 heb je een goede 21" imac met een quad core in plaats van een dual core. En deze is echt flink sneller dat alles in de mac mini's.

Wil je zeker een groot scherm dan zit je qua budget vanaf 1800 euro te kijken voor een iMac.

Dus als performance niet zo belangrijk is, maar schermgroote wel maar je wil geen 1800 euro uitgeven dan zul je dus bij een mini met extern scherm uitkomen.

edit: let wel op dat bij beide opties het zeer aan te raden is om een upgrade te doen naar op zn minst een fusion drive, maar het liefst een zo groot mogelijke SSD (wat het budget toe laat) Een SSD doet veel meer voor je overal performance dan een nog snellere CPU.

[ Voor 8% gewijzigd door MenN op 19-12-2014 13:18 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic" - Arthur C. Clark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

RiccardoNL schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 02:30:
Ach, wat stom. Ik zie het al. Jij kijkt naar de 2,9 GHz. Ik naar de 2.6. Vooral omdat ik een fusion drive belangrijker vindt dan een Nvidia-chip. Ik bewerk wel video, maar ben geen hardcore gamer o.i.d. Maar in de 2.6 zit toch dezelfde Intel Iris als in een Mac Mini?
Ah ja, dat is inderdaad ook zo :-) De iMac 27" heeft in alle configs de Nvidia/AMD gpu maar de bij 21.5" ligt dat iets anders. De 2.7/1.4 versie is inderdaad meer de versmelting van Mac mini en Thunderbolt display. Het enige verschil hier is dat je bij de Mac mini zelf het scherm kan kiezen.

Zo'n 21.5" scherm kan handig zijn maar voor iets als videobewerking kan het ook al snel te klein zijn. Ik heb alleen geen idee in hoeverre die Intel gpu het zal doen met videobewerking. Voor wat standaard werk zal ie vast meer dan geschikt zijn. Als je dan toch voor een 27" Thunderbolt scherm gaat, of iets van vergelijkbare grootte, is het niet onverstandig om naar de 27" iMac te kijken. Vergeet niet dat een groter scherm meer pixels aan moet sturen en je gpu dus ook meer kracht moet leveren. Kijk verder ook goed naar het prijskaartje en de specificaties die je er voor krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07-10 22:40
Ik heb een Mac mini i5 2.5 GHz uit 2013 met een eenvoudig Ilyama scherm (HD). De beeldkwaliteit valt me behoorlijk tegen. Met name bij het lezen van tekst. De letters zijn vaag/korrelig. Zelfs op het duurste Thunderbolt scherm (in de winkel) was de beeldkwaliteit hooguit redelijk te noemen. Mijn 27" iMac (2009) daarentegen, geeft een prima beeld.

Wat ik wil zeggen is: beoordeel zelf de beeldkwaliteit in de winkel voordat je tot aanschaf overgaat. Dat kan een flinke teleurstelling voorkomen. De Mac mini's van het type dat ik heb, stonden niet bekend om hun goede beeldkwaliteit. Maar misschien is dat ondertussen veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiccardoNL
Dank voor alle reacties. Ik ben eruit en ga toch voor een mooie iMac. De nieuwe Mac Mini's zijn dual core, terwijl een iMac quad core draait. Iets meer bang for bucks :-).

Daarnaast: ik weet dat de iMac een prachtig scherm heeft. Ik zal me ergeren aan korrelige letters. Het is helder. Dank jullie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Korrelige letters op een Mac mini? Geloof je echt dat Apple dan nog 1 Mac mini zou verkopen? Die Mac mini die dat heeft is gewoon defect of totaal verkeerd ingesteld. En Mac mini is eigenlijk een MacBook Pro maar dan zonder scherm, genoeg power onder de motorkap tenzij je zwaar professioneel grafisch wilt werken. Maar een video editten gaat prima op een mini.

Ik heb zelf een Dell Ultrasharp U2713HM. Fijne monitor met een IPS-scherm en ook energiezuinig, 30 Watt tijdens gebruik, en dat voor een 27 inch scherm. Voordeel van de Dell is dat je ergomischer kunt werken omdat je het scherm in hoogte kunt verstellen wat een iMac niet kan. Plus het voordeel dat een losse monitor veel langer meegaat dan een computer.

Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/1344426002.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiccardoNL
Die korrelige letters zag ik gister bij de Telepoint in Duitsland op het scherm. Op een 29" LG-scherm, erg teleurstellend. Kan inderdaad aan de resolutie liggen, misschien verkeerd aangesloten. However, een Mac Mini heeft geen quad core en dat is jammer. Ik ga er dan niets op vooruit in vergelijking tot m'n huidige PC (behalve de 8GB aan RAM, dan). Ik kreeg als advies een 2012 Mac Mini te kopen, maar daar is de garantie natuurlijk tweedehands allang af.

EDIT: Ik zie dat een Mac Mini uitbreidbaar is naar quadcore. Dat moet je dan aangeven bij de Online Apple Store. Maar hóe? In de bestelopties zie ik de uitbreiding namelijk niet staan. Anders zou het heel interessant worden ;-).
2,8-GHz dual-core Intel Core i5 (Turbo Boost tot 3,3 GHz) met 3 MB L3-cache
Uitbreidbaar tot 3,0-GHz dual-core Intel Core i7 (Turbo Boost tot 3,5 GHz) met 4 MB on-chip L3-cache, alleen bij de Apple Online Store.
(Bron: http://store.apple.com/nl/buy-mac/mac-mini)

[ Voor 36% gewijzigd door RiccardoNL op 21-12-2014 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er staat uitbreidbaar naar dual-core. Nieuw kun je een 2012 quad core model nog wel kopen met garantie. Alleen moet je je afvragen hoeveel applicaties werkelijk van al die cores gebruik maken en hoe vaak je die nodig hebt. Want het 2014 model is sneller met dual core, heeft een veel rappere videochip + SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Verwijderd schreef op zondag 21 december 2014 @ 19:02:
Korrelige letters op een Mac mini?
Wie de antialiasing van Windows gewend is vindt vaak dat de letters op een Mac korrelig zijn. Dat is al sinds jaar en dag zo. Voor wie een niet-Windows systeem is vindt dat de letters op Windows dubbel zijn of dansen. Heeft allemaal te maken met de antialiasing die Windows heeft gekozen. Dat is een ander uitgangspunt dan die van OS X. Met de HiDPI schermen heb je hier geen last meer van (bij beide systemen overigens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07-10 22:40
Verwijderd schreef op zondag 21 december 2014 @ 19:02:
Korrelige letters op een Mac mini? Geloof je echt dat Apple dan nog 1 Mac mini zou verkopen? Die Mac mini die dat heeft is gewoon defect of totaal verkeerd ingesteld.
Wat? Misschien kun je beter eerst even googlen of mij om nadere informatie vragen voordat je beweert dat mijn machine kapot is of zelfs verkeerd ingesteld :? . Die dingen ben ik natuurlijk al lang nagegaan. Meerdere internetbronnen hebben dezelfde ervaring als ik. En de verkoper in de Apple-store stelde dat de letterkwaliteit volgens (zijn) verwachting was. Dat was voor mij voldoende aanleiding om mijn uitspraak te doen. En reken maar dat ik alle soorten instellingen en kabels geprobeerd heb. En ik heb ter vergelijking inderdaad ook een windows pc aangesloten. Die gaf een veel, veel betere letter.

• ppl
  • Niet online

ppl

Dat beter is uiterst discutabel. Als je met drukwerk te maken hebt dan is de manier waarop Windows het doet echt het meest slechtste wat er is. Windows gaat namelijk uit van een digitale wereld en dat betekent in dit geval dat wat je op je scherm ziet qua document niet overeen zal komen met wat je op papier krijgt. De manier waarop Apple dit doet is dan weer aanzienlijk beter omdat beiden daar wel met elkaar overeenkomen.

Het is ook vrij persoonlijk. De een vindt de Windows manier prettig omdat het mooi en strak is terwijl ze de OS X manier wazig, korrelig vinden. De ander krijgt hoofdpijn, wordt duizelig, misselijk, etc. van de Windows manier omdat ze daar de letters dubbelzien en vinden de OS X manier juist prettig omdat dit hier allemaal niet het geval is. Voor beide systemen geldt dat deze nadelen als sneeuw voor de zon verdwijnen met HiDPI schermen (Apple noemt dit retina).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@RicardoNL

Heb ook menigmaal naar de Mac Mini gekeken (ook al omdat ik een 2-tal 24 inch monitoren heb staan) maar haakte steevast op de prijs en de specificaties.

Kwam laatst een heel fraai machientje tegen bij Dixons: http://dixons.nl/pc/compu...577512/asus-rog-gr8-r014r waar je volgens de site van de fabrikant ook kunt kiezen voor een SSD in plaats van een HD.

Combineer dat machientje met bijvoorbeeld dit scherm: http://www.asus.com/Monitors/ROG_SWIFT_PG278Q/ en me dunkt dat je dan een alleraardigste configuratie hebt waar je nog jarenlang mee vooruit kunt.

Die 21 inch iMac's hebben geen Retina schermen. Zien er wel fraai uit verder maar dat vind ik allengs wel een beetje passé, en zeker voor de prijzen die je ook voor die iMac's toch nog neer dient te leggen. Terwijl die 27 inch iMac's weliswaar fraai zijn maar met een prijs vanaf €1849,- nu ook weer niet echt voordelig zijn.

Het is maar een suggestie hoor, die Asus spullen. Heb er zelf geen. Dus kan je geen ervaringen daarmee aan de hand doen. Maar heb daar zelf menigmaal aan gedacht (naast een MacBook Pro is een Windows machine af en toe toch echt wel gemakkelijk om er bij te hebben, vandaar).
Pagina: 1