Ik zal beginnen met de basisvragen te beantwoorden 
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Nieuw systeem voor de schoonouders. Zij werken nu op een verouderd (+6 jaar) en traag systeem met Win7 vol BSOD (na recente update vanaf XP). Het gaat ze vooral om basic internetten, e-mail, office, print & scan, etc. Geen gekke dingen, zeker geen gaming en/of video-/fotobewerking.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb carte blanche
maar het moet wel binnen de perken blijven. Gezien de wensen en eisen verwacht ik (ruim) onder de 500 te moeten kunnen komen.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Canon Pixma MG2450 All-in-one printer, meer niet.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Compleet desktopsysteem, that's it. Laptop is geen optie voor ze.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nope. Als het maar kwalitatief goed genoeg is voor pak-em-beet 5+ jaar gebruik.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zo stil en energiezuinig mogelijk, maar is geen showstopper.
En uiteraard lekker vlotjes in dagelijks gebruik.
Ga je overklokken?
Nope, hij moet van nature snel genoeg zijn voor bovenstaand gebruik
Wat heb je zelf al gevonden?
Laten we van hieruit verder gaan
Ik heb een aantal basis systeempjes geselecteerd in mijn wish list welke volgens mij goed voldoen aan mijn wensen en eisen, en bovendien relatief gunstig qua prijs/kwaliteit zitten;
Samengevat;
Tweemaal een Intel Core i3 (4130/4150) en driemaal een Intel Core i5 (4460/4430S).
Allen met 4GB DDR3 RAM.
Harde schijf 500GB versus 1TB is van ondergeschikt belang.
Enkele overwegingen bij deze modellen;
edit: De keuze voor meegeleverd OS is nog open. Ze werken nu sinds kort met Win7, dat gaat prima. Om het systeem meer 'future proof' te maken mag van mij ook Win8/8.1 draaien. Zelf geen ervaring met 8, dus kan lastig inschatten of het voor de gemiddelde schoonouders een verbetering is t.o.v. Win7.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Nieuw systeem voor de schoonouders. Zij werken nu op een verouderd (+6 jaar) en traag systeem met Win7 vol BSOD (na recente update vanaf XP). Het gaat ze vooral om basic internetten, e-mail, office, print & scan, etc. Geen gekke dingen, zeker geen gaming en/of video-/fotobewerking.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb carte blanche
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Canon Pixma MG2450 All-in-one printer, meer niet.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Compleet desktopsysteem, that's it. Laptop is geen optie voor ze.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nope. Als het maar kwalitatief goed genoeg is voor pak-em-beet 5+ jaar gebruik.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zo stil en energiezuinig mogelijk, maar is geen showstopper.
En uiteraard lekker vlotjes in dagelijks gebruik.
Ga je overklokken?
Nope, hij moet van nature snel genoeg zijn voor bovenstaand gebruik
Wat heb je zelf al gevonden?
Laten we van hieruit verder gaan
Ik heb een aantal basis systeempjes geselecteerd in mijn wish list welke volgens mij goed voldoen aan mijn wensen en eisen, en bovendien relatief gunstig qua prijs/kwaliteit zitten;
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Lenovo ThinkCentre Edge E73 SFF (10AU003KMH) | € 365,50 | € 365,50 |
| 1 | Medion Akoya E2066 E | € 399,- | € 399,- |
| 1 | Lenovo Essential H530s | € 449,- | € 449,- |
| 1 | Lenovo ThinkCentre Edge E73 SFF (10AU003DMH) | € 449,95 | € 449,95 |
| 1 | Medion Akoya P5018 D | € 449,- | € 449,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 2.112,45 | |
Samengevat;
Tweemaal een Intel Core i3 (4130/4150) en driemaal een Intel Core i5 (4460/4430S).
Allen met 4GB DDR3 RAM.
Harde schijf 500GB versus 1TB is van ondergeschikt belang.
Enkele overwegingen bij deze modellen;
- Is het de gemiddeld 100 Euro meerprijs waard voor een i5 t.o.v. i3 core?
- Is die 100 Euro beter geïnvesteerd als ik de i3 zou uitbreiden naar 8BG RAM?
- Maakt SATA-300 vs. SATA-600 nog veel merkbaar verschil bij deze 7200 rpm hdd's?
- Is de hele 4-8GB RAM en i3-i5 overbodig en gooi ik er beter direct een SSD in voor de performance?
- Voor mij lang geleden dat ik desktops gereviewed heb... zit ik qua merken in een goed segment?
edit: De keuze voor meegeleverd OS is nog open. Ze werken nu sinds kort met Win7, dat gaat prima. Om het systeem meer 'future proof' te maken mag van mij ook Win8/8.1 draaien. Zelf geen ervaring met 8, dus kan lastig inschatten of het voor de gemiddelde schoonouders een verbetering is t.o.v. Win7.
[ Voor 3% gewijzigd door Gast1981 op 18-12-2014 14:15 ]