• rable
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-12-2025
Hallo allemaal,

Ik zou graag een htpc bouwen/kopen, maar ben nog op zoek naar een manier om de commerciële zenders te kunnen afspelen via het apparaat. Vroeger keek ik met dvb-t naar de openbare zenders, en dit ging vlot in xbmc. De 'betaaltelevisie' blijkt echter een ingewikkelder verhaal.
Het komt er op neer dat ik eigenlijk 1 apparaat wil om televisie te kijken, content van mijn nas af te spelen, en eventueel wat internet browsen, al is dat laatste zeker geen vereiste.

Dit zijn de opties zie ik bekeken heb, maar er blijkt zeer weinig info over te vinden:

- Een android htpc met stievie
- tv met een 'kaartje' (ci+), al is het mij niet duidelijk of ik zoiets zelf kan inbouwen
- dvb-s via tv vlaanderen

In het slechtste geval opteer ik voor chromecast + stievie, maar ik zou graag niet telkens mijn smartphone bij handen moeten hebben als ik televisie kijk.

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-01 20:39
Je keek vroeger via DVB-T. Hoe kijk je nu dan?

• rable
Nog altijd af en toe dvb-t, maar hier in belgië is geen commercieel aanbod op de antenne. Als we niet beperkt willen zijn tot de openbare omroep, is dit dus geen optie.

• cornfed99111
In België is alleen via kabel, satelliet of via IPTV commerciëel kijken mogelijk.
Alternatief heb je over-the-top diensten als bijvoorbeeld Stievie.

Het wordt dus altijd een relatief dure dienst.
Hoe heb je internet?

Ik zou de keuze beperken tussen een tv pakket via de huidige internet provider en via een ott dienst als Stievie. Dat is waarschijnlijk de meest goedkope oplossing.
Je moet onderscheid maken tussen je hardware uitgaven om ontvangst mogelijk te maken en de maandelijkse abonnementkosten.
Daarbij moet je rekening houden dat veel aanbieders je binden aan hun settop boxen.
Dan is direct ontvangst via XBMC helemaal niet mogelijk.

[ Voor 52% gewijzigd door cornfed99111 op 18-12-2014 17:12 ]

• rable
Internet heb ik bij Telenet. Stievie is de helft zo goedkoop als televisie van Telenet, plus je kan zonder opnemen uitgesteld kijken. Ik zou graag wel wat investeren in de hardware om dat aan de praat te krijgen op de televisie, zeker als dit ook breder inzetbaar is.

Probleem is dat ik nog geen enkele ervaring terug vindt van Stievie op android htpc of android tv.

• cornfed99111
Stievie is puur (zover ik weet) een software oplossing.
Dus je moet een Apple of Android apparaat hebben om dat te draaien.
Gelukkig is tegenwoordig XBMC (Kodi) nu ook beschikbaar voor Android.
Je kan dus beide app's draaien op één apparaat. Wel als aparte app's.

Een Android stick voor de TV zou hier een goedkope oplossing kunnen bieden.
Nu weet ik niet in hoeverre je plannen waren met die HTPC.
En of die verenigbaar zijn met die Android stick cq device.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-01 15:11
TV kijken via een HTPC is op zich niet zo'n probleem, maar is erg afhankelijk van welk signaal je precies wilt ontvangen, en de encryptie die de diverse aanbieders gebruiken.

Er is in ieder geval een tuner-card dan nodig. Gegeven je OP is een DVB-S kaart dus logisch, maar je kan ook meerdere kaarten erin zetten, of kaarten gaan combineren met elkaar.
CI+ is niet mogelijk, maar CI is geen probleem. Je zit dan vaak al snel aan AlphaCrypt CAM's vast. Het grootste probleem waar je tegenaan zal lopen zullen waarschijnlijk de kosten zijn. Een knappe tuner en CAM is al snel prijzig, en als je simultaan wilt opnemen en kijken heb je dus ook minimaal 2 tuners hiervoor nodig. De naar mijn mening beste oplossing is een HTPC met daarin een Digital Devices DuoFlex S2, eventueel aangevuld met een 2e tuner. Deze zou je later ook nog eens met DVB-T kunnen uitbreiden. Afhankelijk van welke DVB-S aanbieder je gebruikt zou je daar dan weer een CAM bij kunnen zoeken die de door hun gebruikte decryptie kan afhandelen.
Wat je vervolgens over houdt is dus een decrypted stream die je vervolgens weer in de diverse software-toepassingen kan gebruiken.
Zelf gebruik ik voor een DVB-C signaal hiervoor DVBViewer Pro en XBMC en dat werkt prima. 1 machine met 2 tuners erin, CAM's erin en overal vanuit het netwerk kan je vervolgens de streams weer benaderen en bekijken. Ook het vanaf een smartphone schedulen van opnames e.d. is daarmee mogelijk.

Er zijn uiteraard ook (goedkopere) alternatieven. Dan zou je gebruik kunnen maken van zogenaamde softcams, zoals oscam. Daarvoor is dan een cardreader nodig, uiteraard ook weer een (of meerdere) tuner(s) etc.

Ik heb wel ondervonden dat redelijk snelle storage toch wel het nodige scheelt, zeker met timeshifting. Daarom is het handig om timeshifting via SSD te laten verlopen, zodat opnemen, kijken, pauzeren e.d. allemaal vlotjes verloopt, maar dat is uiteraard enigszins afhankelijk van je inrichting (denk daarbij ook aan additionele processen die vanaf dezelfde storage verlopen, zoals een MySQL database, OS etc. Al dat soort zaken trekken ook de nodige load op je storage, en dan kan een HDD wel eens te kort schieten). Opnames gaan wel weer prima op een HDD, maar ook daar geldt natuurlijk weer dat het afhankelijk is van wat er nog meer op diezelfde disk simultaan moet gebeuren.

Samengevat kan je dus wel stellen dat het mogelijk is, maar een plezierige ervaring hiermee valt of staat met voldoende budget. Als het doel is om het goedkoop te houden kun je beter een aparte settop box nemen. Als het doel is om naar 1 machine te gaan, waar je in 1x alles op kan afhandelen en die je hele huishouden kan voorzien van TV, dan is het een goede mogelijkheid

iRacing Profiel

• cornfed99111
Hij heeft Telenet. Dus alleen CI+ is mogelijk.

Dus zoveel opties zijn er niet.

Of Stievie op een Android stick combo met XBMC
Of een HTPC zelf bouwen en dat combineren met een Telenet decoder of CI+ kaart voor in de TV.

Alle andere opties verlangen dat je gaat switchen van infrastructuur.
Dan krijg je wel meer opties (afhankelijk waarvoor je kiest), maar maakt het verhaal weer een stuk
complexer.

@ TS

Heb je ook nog analoge TV via Telenet?
Want dan kan je ook terugvallen op een simpele analoge tunerkaart voor in de HTPC.
Dan ben je er ook relatief goedkoop er van af.

[ Voor 33% gewijzigd door cornfed99111 op 19-12-2014 13:07 ]

• kroegtijger
cornfed99111 schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 12:56:
Hij heeft Telenet. Dus alleen CI+ is mogelijk.

Dus zoveel opties zijn er niet.

Of Stievie op een Android stick combo met XBMC
Of een HTPC zelf bouwen en dat combineren met een Telenet decoder of CI+ kaart voor in de TV.

Alle andere opties verlangen dat je gaat switchen van infrastructuur.
Dan krijg je wel meer opties (afhankelijk waarvoor je kiest), maar maakt het verhaal weer een stuk
complexer.
Telenet maakt het in dat opzicht inderdaad niet eenvoudiger zie ik, maar ook niet onmogelijk. Er schijnen toch wel kaarten op de markt te zijn die deze CI+ van Telenet kunnen ondersteunen, maar ik heb nog geen specificaties of wat dan ook terug kunnen vinden. Ik kan me ook bijna niet voorstellen dat er niet ook CI-modules op de markt zijn die dit kunnen afhandelen (wat de boel aanzienlijk eenvoudiger maakt). Was al even op zoek gegaan bij Mascom (producent van AlphaCrypt) en gegeven het grote scala aan modules zal er vast wel een zijn die ermee overweg kan... Grote vraag is dan natuurlijk welke...

Voor wat betreft alternatieven zou ik toch niet zo snel richting een Android-based oplossing kijken. Android kent in dat opzicht toch nog wel de nodige beperkingen ten opzichte van bijvoorbeeld Windows of Linux (en dan denk ik met name aan OpenElec voor dergelijke doeleinden).
Zoals gezegd zou ook een softcam nog een oplossing kunnen bieden natuurlijk, gezien je dan überhaupt geen fysieke CI(+)-CAM nodig hebt. Daarnaast is het met een DVB-S ook nog de vraag in hoeverre TS daarmee verbonden is, want het is relatief eenvoudig om naar een andere aanbieder over te stappen dan. Zo biedt TV-Vlaanderen wel mogelijkheden mbt CI CAM's dus misschien liggen daar betere opties in dan.

iRacing Profiel

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:30
Kijk eens naar de software van DVBlogic.
Deze kan wellicht ook op je nas draaien, waarbij de htpc dan alleen client zou zijn.
En anders kan dit pakket op de Htpc zelf draaien.
De hebt dan losse tuners nodig die je op de nas of htpc aansluit.

Zelf draai ik deze TV-server op mijn synology, in combinatie met twee USB tuner sticks; een DVB-T tuner en een DVB-S tuner die met een coaxkabel aan een schotel op het dak vastzit.
Er is een add on voor XBMC waarmee je ook EPG op je client te zien krijgt. Je kunt dan met 1 kastje alles via XBMC doen.
Het systeem vergt wel een beetje moeite om aan de praat te krijgen, en af en toe wat "onderhoud" om het draaiende te houden, en het is ook niet gratis.

• cornfed99111
Ik heb begrepen dat Telenet CI+ potdicht zit. Of je gebruikt de Telenet decoders of je plugt een CAM
in je TV. Andere varianten zijn er niet.
Ik heb ook diverse geruchten gelezen, maar daar moet je niet op bouwen.
Negens heb ik een DVB-C/T/S2 kaart gezien die CI+ aan kan.
Dat is was nu ook juist een van hoofddoelen van CI+ om die kaarten en alle Linux ontvangers
tegen te houden.

Je kan heden ten dage van alle kanten op met het bouwen van HTPC.
Het draait juist om die Stievie app. Dat is alleen Android of IOS.
Als je daarvoor kiest, beperk je je tot een platform.

Valt Stievie weg, kan je ook omkijken naar een RasPI of een Linux/Windows PC'tje of een NAS met HDMI uitgang.
De fantasie kent geen grenzen meer.

• kroegtijger
cornfed99111 schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 10:47:
Ik heb begrepen dat Telenet CI+ potdicht zit. Of je gebruikt de Telenet decoders of je plugt een CAM
in je TV. Andere varianten zijn er niet.
Ik heb ook diverse geruchten gelezen, maar daar moet je niet op bouwen.
Negens heb ik een DVB-C/T/S2 kaart gezien die CI+ aan kan.
Dat is was nu ook juist een van hoofddoelen van CI+ om die kaarten en alle Linux ontvangers
tegen te houden.
Je benadert het probleem dan ook vanaf de verkeerde kant. Je moet niet op zoek gaan naar een DVB-tuner die CI+ aan kan, want dat zal je inderdaad niet gaan vinden. Je moet op zoek gaan naar een CI (die op diverse tuners dus weer kan) die de encryptie die Telenet toepast kan decrypten. Daarom verwees ik al even naar Mascom die een groot scala aan CI's beschikbaar heeft met diverse decryptie-mogelijkheden. Mits Telenet zich netjes aan een van de standaarden houdt zal er ongetwijfeld wel een CI-based cam zijn die de boel kan decrypten. De grote vraag die er dus ligt is wel encryptie-protocol er wordt gebruikt door Telenet om er zodoende de juiste decryptie op los te laten. Mocht dat niet voor handen zijn, dan zou misschien een alternatief kunnen zijn om afscheid te nemen van Telenet en een andere aanbieder hiervoor te kiezen. Dat is het voordeel van Satelliet; je bent niet zo strikt gebonden aan 1 aanbieder zoals dat bij DVB-C het geval is (je woont dan in een bepaald gebied waar je het mee moet stellen). TS zou bijvoorbeeld ook nog naar een Nederlandse aanbieder over kunnen stappen. Het is puur een administratieve handeling dan die ervoor nodig is om dat voor elkaar te krijgen.
Je kan heden ten dage van alle kanten op met het bouwen van HTPC.
Het draait juist om die Stievie app. Dat is alleen Android of IOS.
Als je daarvoor kiest, beperk je je tot een platform.

Valt Stievie weg, kan je ook omkijken naar een RasPI of een Linux/Windows PC'tje of een NAS met HDMI uitgang.
De fantasie kent geen grenzen meer.
De fantasie zal ook niet meer de beperkende factor zijn, maar de authenticatie is een heel ander verhaal ;)

iRacing Profiel

• rable
Ik heb besloten voor Stievie te gaan, omdat dat toch echt de goedkoopste optie + ik kan dan uitgesteld kijken. Rest mij enkel nog de keuze tussen een chromecast of een android apparaatje.

Ik was initieel plex aan het bekijken, omdat de combo met de chromecast mij heel interessant leek, maar mijn nas gaat nooit het transcoden aankunnen. Toch een Minix neo dan... al lijkt de bediening mij zeer lastig... Keuzes, keuzes!!!

• cornfed99111
@ kroegtijger

Wellicht zit je dichter bij het vuur dan ik. En weet je iets meer dan ik.

@ rable

Chromecast is een streaming device. Je zal dus iets moeten hebben om die stream naar de Chromecast
te sturen. Dat kan een Android device zijn of een PC met Chrome/Chromecast plugin.

Een Andoid device (zoals de Minix) kan zelfstandig apps draaien. Is een feite een mini HTPC.
Bediening kan via een bluetooth toetsenbord-touchpad combo of via een airmouse.
Check You Tube voor voorbeelden en tips.

• rable
Streaming device zou mijn gsm zijn uiteraard :)

Een gans toetsenbord nodig hebben voor de bediening van mijn televisie vind ik redelijk onpraktisch. Iemand ervaring met goede airmousen? Zijn er ook die met een klein touchpadje komen? besturing van de muis met pijlknopjes lijkt mij wat omslachtig :D

• cornfed99111
Check You Tube. Genoeg filmpjes met voorbeelden.
https://www.youtube.com/results?search_query=air+mouse+xbmc

• kroegtijger
cornfed99111 schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 19:14:
@ kroegtijger

Wellicht zit je dichter bij het vuur dan ik. En weet je iets meer dan ik.
Gewoon even op https://www.mascom.de/ind...d%5D=795&cHash=2552571673 kijken of bij een van de andere producenten volstaat al natuurlijk ;) maar ook dan geldt nog steeds dat het erom gaat dat je de decrypt kan uitvoeren, en dat kan je pas bepalen als je weet welke encryption wordt toegepast
@ rable

Chromecast is een streaming device. Je zal dus iets moeten hebben om die stream naar de Chromecast
te sturen. Dat kan een Android device zijn of een PC met Chrome/Chromecast plugin.

Een Andoid device (zoals de Minix) kan zelfstandig apps draaien. Is een feite een mini HTPC.
Bediening kan via een bluetooth toetsenbord-touchpad combo of via een airmouse.
Check You Tube voor voorbeelden en tips.

iRacing Profiel

Pagina: 1