• KipCurreh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11:49

KipCurreh

Nightcrawler

Topicstarter
Hallo iedereen,

Hopelijk zet ik dit in de juiste sectie van het forum...

Nu hebben we onlangs een Nikon D300 gehad voor gebruik in het labo (afdankertje van de baas), maar op gebied van fotografie hebben we helaas weinig of geen kaas gegeten...
Je moet weten dat we vnl. scherpe foto's moeten nemen van coatings, plaatjes, tubes etc.. Dus vnl. macro denk ik zo...

De nikon D300 is uitgerust met een speedlight SB-600 flash, en 2 lensen zitten erbij.
Dit zijn de 16-85mm 1:3.5 - 5.6 en de 18-200mm 1:3.5 - 5.6

Nu lukt het ons maar niet om scherpe foto's te nemen van dichtbij..
Mijn vraag is nu, kunnen we überhaupt macro foto's nemen met deze lenzen, en zoja kan er iemand helpen met de instellingen ?

Steam | Ryzen 7 3700X Sapphire Pulse RX7900 GRE 16GB Asus Prime X470 Pro

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:04
Misschien een open deur, maar je gebruikt wel een statief he? Als je even een youtube filmpje kijkt voor de instelling ben je daar zo uit.
Let wel op dat het afhangt van de grootte van je onderwerp. Is het onderwerp 'diep'? (als in: een papier heeft diepte 0 en een buisje van 5 cm die je schuin van voren in de lengte fotografeert heeft veel diepte).

• KipCurreh

KipCurreh

Nightcrawler

Topicstarter
Hoi, het probleem was idd dat we zelf veel te dicht met het toestel op de samples zaten... Van zodra we dus afstand nemen en dan inzoomen wordt het idd veel duidelijker :)

't zal ook veel beter kunnen worden met statief dan wellicht...

Nu voel ik me ff wel heel dom haha :D

Zit er dan nog een serieus verschil van macro kwaliteit tussen de 2 lenzen, of is dat te verwaarlozen op ons erbarmerlijk niveau van fotografie ?

• sssensss
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Als je echt van heel dicht bij wilt fotograferen dan is een een macro lens hier natuurlijk heel geschikt voor.
Met de D300 (fantastische camera) kun je relatief goedkoop een 55 mm f2.8 of f3.5 micro lens van Nikon kopen.
In deze lenzen zit geen scherpstelmotor, maar dat is voor een macro lens ook niet belangrijk, je stelt nmlk. toch bijna altijd met de hand scherp bij macrofoto's.
Voordeel van deze lenzen is dat ze enorm fijn handmtig scherpstellen, van zeer goede bouwkwaliteit zijn, optisch heel erg goed en relatief goedkoop.
Is geld geen issue, dan kun je natuurlijk een nieuwe macro lens kopen.

edit: met de 16-85 is trouwens ook nog een prima macro resultaat te behalen, al zal het wat moeilijker zijn een goed resultaat te behalen dan met een mocro-lens.

[ Voor 11% gewijzigd door sssensss op 18-12-2014 12:51 ]

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:35

Fiber

Beaches are for storming.

Hoe dichtbij is dichtbij? Je moet wel rekening houden met de kortste scherp-stel-afstanden van je lenzen. En een statief is voor dit soort dingen inderdaad ook wel fijn.

En eigenlijk zijn beide lenzen niet heel geschikt, ik zou ze beiden verkopen en dan een echte macro lens terug kopen (60mm of 90mm of 105mm macro of zo)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:33
Tamron 90mm f/2.8 is de lens die je zoekt!

pricewatch: Tamron 90mm f/2.8 Di VC USD Macro (Nikon)

Briljante macro lens voor relatief weinig geld.

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-09 12:02

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Als 1:1 dan nog niet genoeg is zou je de spullen overboord moeten gooien en kijken naar een Canon body met MP-E 65mm.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:14
Tussenringen helpt ook flink, krijg je veel meer dan 1:1, maar neem dan wel een degelijk statief!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:38

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

wat is een labo?
coatings
wat zijn coatings?
plaatjes
wat zijn plaatjes?
tubes
wat zijn tubes?
...
en hoe groot zijn die onderwerpen die je fotografeert?
bewegen die onderwerpen?

vragen, vragen ...
ik kan natuurlijk verkeerde aannames doen en op basis daarvan verkeerde adviezen geven maar daar help ik jou niet mee

weet het niet meer

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-09 12:02

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Vishari doe eens niet zo flauw, normaal zeg je altijd alles te weten en nu ga je de flapdrol uithangen. Het enige dat van belang is zijn de afmetingen van je onderwerp en hoe vaak vergroot je die op de gevoelige plaat wil hebben.

Opties:
- Huidige lenzen maar met tussenring (extension/macro tube)
- semi-macro lens (1:2)
- macro lens als de tamron 90mm (1:1)
- professionele macro/micro lens als de MP-E 65mm (1:1 tot 5:1, met extender tot 10:1)
- adapter voor je camera om deze te bevestigen op een microscoop (T-mount?)
PageFault schreef op donderdag 18 december 2014 @ 17:43:
Tussenringen helpt ook flink, krijg je veel meer dan 1:1, maar neem dan wel een degelijk statief!
Met tussenringen mag je blij zijn als je de 1:1 haalt, verder dan dat kom je niet. Jij bent in de war met 2:1 en 1:2 waar dat eerste precies het omgekeerde is en dus juist niet macro.

[ Voor 27% gewijzigd door Ventieldopje op 18-12-2014 18:35 ]

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Ventieldopje schreef op donderdag 18 december 2014 @ 18:34:
Vishari doe eens niet zo flauw, normaal zeg je altijd alles te weten en nu ga je de flapdrol uithangen.
Lekker vriendelijk dit.
Ten eerste weet ik het echt niet. Ik heb op mijn werk ook te maken met klanten die in een lab werken en macro- en microscopische opnames maken. En die macro opnames waar ik mee te maken heb kan je echt niet maken met een 16-85 objectief.
Ten tweede heb ik nooit gezegd dat ik alles weet, ik doe slechts mijn best om geen onzin te verkondigen.

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KipCurreh

KipCurreh

Nightcrawler

Topicstarter
Heren, alvast bedankt voor de vele reacties...

Even ter verduidelijking, wij werken voornamelijk op paraffinewas & polymeeremulsies (meer bepaald polyisobutylene-emulsies als er iemand daar iets aan heeft)
De coatings die we maken voor allerlei testen zijn gemaakt op aluminium schaaltjes met diameter 80mm, diklaagte enkele µm.. Deze kunnen gekleurd zijn, maar zijn vnl. kleurloos en doorzichtig (zoals de PIB)..
Voorbeeld via GSM getrokken, zijn witte in dit geval

Afbeeldingslocatie: http://i92.photobucket.com/albums/l38/Homey_011/IMG_20141127_144109012_zps4694f0fb.jpg

De tubes waarvan ik spreek zijn gegradueerde 10ml buisjes (PE of PP) die gebruikt worden in stabiliteitstesten in een centrifuge... zoiets als dit

Afbeeldingslocatie: http://www.globescientific.com/media/Images/12mL_centrifuge_tubes.jpg

Het is dus ook niet nodig om microscopische opnames te maken, als we gewoon scherpe duidelijke foto's van dichtbij kunnen maken zijn we al heel blij

[ Voor 15% gewijzigd door KipCurreh op 19-12-2014 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:33
Voor die laatste foto heb je in ieder geval geen macro lens nodig. Die buisjes zijn een paar cm groot toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:14
Ventieldopje schreef op donderdag 18 december 2014 @ 18:34:
Vishari doe eens niet zo flauw, normaal zeg je altijd alles te weten en nu ga je de flapdrol uithangen. Het enige dat van belang is zijn de afmetingen van je onderwerp en hoe vaak vergroot je die op de gevoelige plaat wil hebben.

Opties:
- Huidige lenzen maar met tussenring (extension/macro tube)
- semi-macro lens (1:2)
- macro lens als de tamron 90mm (1:1)
- professionele macro/micro lens als de MP-E 65mm (1:1 tot 5:1, met extender tot 10:1)
- adapter voor je camera om deze te bevestigen op een microscoop (T-mount?)

[...]

Met tussenringen mag je blij zijn als je de 1:1 haalt, verder dan dat kom je niet. Jij bent in de war met 2:1 en 1:2 waar dat eerste precies het omgekeerde is en dus juist niet macro.
Uuuuuh, met een goede macrolens kom je 1:1, met tussenringen haal je elke vergroting die je wil. Voor sterkere vergrotingen is het gemakkelijker om een balg te pakken, die doet exact hetzelfde alleen wat heftiger.

Als je dan toch extreem wil, zou ik gewoon een lichtsterke 20mm lens kopen van een willekeurig merk en die via de BR-2A op je lens zetten. Kost geen reet en dat is echt bruut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
PdeBie schreef op donderdag 18 december 2014 @ 14:44:
Tamron 90mm f/2.8 is de lens die je zoekt!

pricewatch: Tamron 90mm f/2.8 Di VC USD Macro (Nikon)

Briljante macro lens voor relatief weinig geld.
+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

jouw lab is inderdaad totaal anders dan wat ik mij had voorgesteld
KipCurreh schreef op donderdag 18 december 2014 @ 12:39:
Mijn vraag is nu, kunnen we überhaupt macro foto's nemen met deze lenzen, en zoja kan er iemand helpen met de instellingen ?
ik weet het antwoord niet
ik denk dat het op zijn minst een hele uitdaging is met de 16-85mm 1:3.5 - 5.6 of de 18-200mm 1:3.5 - 5.6
waarschijnlijk is het verstandigst om die objectieven te verkopen en op zoek te gaan naar een echte macro lens
misschien zelfs die D300 ook verkopen als die tweede hands nog wat opbrengt en dan een compact camera kopen
klinkt misschien raar, maar macro foto's zijn makkelijker te maken met een compact

weet het niet meer

Pagina: 1