Zelfbouw + XPEnology vs Synology

Pagina: 1
Acties:

• Omisys
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:08
Beste,

Op het moment draai ik ubuntu server op een zelfbouw NAS. Ik heb destijds gekozen voor een zelfbouw omdat ik toch wat meer performance wou dan een ds212 en niet de volle hoofdprijs wou betalen. Deze nas draait prima maar aangezien ik niet veel verstand heb van het opzetten van raid e.d. neig ik toch weer naar Synology. Op het moment zit er 1 3TB WD Green in mijn nas. Ik wil dit gaan uitbreiden naar 3 van deze schijven. Ik wil dan of RAID5 of SHR gaan draaien, zodat wanneer er 1 schijf uitvalt ik deze nog kan vervangen zonder data verlies. Aangezien DSM dat allemaal lekker makkelijk voor je regelt en ik er de kennis niet voor heb en me er ook niet verder in wil verdiepen hoe dat werkt in ubuntu server, begin ik DSM steeds meer te missen. Toch wil ik niet al te veel performance gaan verliezen. Daarom zit ik te denken aan XPEnology. Wat ik lees op XPEnology.nl wordt er gewoon gebruik gemaakt van originele DSM. Toch lijkt mij dat hier nog wat nadelen aan zouden hangen. Anders zouden toch de meesten kiezen voor zelfbouw + xpenology i.p.v Synology aangezien je dan een stuk betere hardware kan krijgen voor minder geld en toch het gemak van DSM?

Voor deze vergelijking wil ik het energieverbruik en de grootte van het systeem even achterwege laten. Dat is voor mij niet van belang op het moment.

Kan iemand mij wat meer vertellen over de nadelen van XPEnology of waarom ik toch een Synology zou moeten kopen? Als ik dezelfde performance zou willen halen van wat ik nu haal zal ik aan een 415+ moeten denken lijkt mij.

Note: Mijn NAS wordt voornamelijk gebruikt voor downloads, data opslag van films, series en als git server.
Specs van mijn huidige zelfbouw:
G2020, 8GB ram, Fractal design array R2, Gigabyte GA-B75N

• Nindustries
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-01 16:38
Grootste reden is ondersteuning.
Bij een officiële (recentere) synology heb je zoiezo de laatste updates en moet je niet manueel een update uitvoeren met bijhorende commando's. Ook ligt je support in de handen van een hobbyproject van anderen.

Ook kan niemand je garanderen dat binnen 5 jaar XPenology nog bestaat/mogelijk is. Je kunt dan natuurlijk wel je pool overzetten op een echte Synology. :)

Dat zijn zo'n beetje voor mij de nadelen, doch draai ik zelf XPenology met plezier. (in een VM weliswaar, met mijn media erin d.m.v. NFS. Zo is niets afhankelijk van XPenology. :+ )

[ Voor 19% gewijzigd door Nindustries op 18-12-2014 11:07 ]

~ beware of misinformation.

• Mezz0
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-09-2025

Mezz0

ESXi-ZFS-NAS

XPEnolgy heeft voor en nadelen. Ikzelf draai het nu op een oude shuttle en het grote voordeel is dat ik niet gelimiteerd ben op de aantal schijven erin.

De nadelen zijn dat deze wel meer stroom gebruikt en groter is. Ook is het updaten veel lastiger dan met een echt Synology.

Oja nog een ander voordeel is dat je zelf de hardware kan uitkiezen.
Hp microserver bv die worden ook goed ondersteund door het forum.

http://esxilab.wordpress.com If all is virtual then what is real?

• Nindustries
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-01 16:38
Mezz0 schreef op donderdag 18 december 2014 @ 11:31:
De nadelen zijn dat deze wel meer stroom gebruikt en groter is.
Dat ligt natuurlijk doordat jij het draait op oude hardware, en heeft niets met XPenology te maken.

~ beware of misinformation.

• Jonny55
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15-01-2021
Is freenas niks voor je? ben zelf van Synology nas naar en zelf bouw freenas syteem gegaan.
Grootste reden voor mijn was (ZFS) en performance.

Ook ik heb XPenology tijd je als test gedraait, maar grootste nadeel was voor mijn gewoon de ondersteuning en blijft het na 1 jaar of 2 jaar wel werken??? ook moet je handmatig updaten dat kan voor sommige nadeel zijn. Ook beschik je nooit over de laatse updates, echt grootste nadeel vindt.

Maar echt Synology syteem is wel gebruiksvriendelijk je zal bijna nooit en zwart sherm in moeten als iets niet werk. dat is wel iets anders dan ubuntu systeem.

[ Voor 13% gewijzigd door Jonny55 op 19-12-2014 21:30 ]

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

XPenology is leuk, maar nu met de overstap naar 5.1 duurt het al langer voordat deze werkend te krijgen is.

Betekent dat je al die tijd kwetsbaar bent, omdat je niet kan updaten.

Ik zag dit voorbij komen: downloads: NAS4Free 9.3.0.2.1190

Wellicht iets om ook te bekijken?

Te koop....

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Heb net mijn servert klaar met XPENOLOGY 😎😎😎
Draait perfect.

Zou je adviseren om de bestanden van xpenology.com te halen en de nl site erbij hoe te installeren.
Daarne kun je gaan spelen om te kijken of het wat voor je is. Kost je een avondje prutsen. Ik had al een synoloy NAS staan, dus ben al enigzins vetrouwd met de software en werkwijze. Hun systemen en software staan op eenzame hoogte, ook kwa ondersteuning en hoe het is ontworpen en doordacht. De ondersteuning vanuit de communitie is prima en ga binnenkort upgraden naar DSM 5.0 build welke nog in de testfase zit.

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Install XPEnology on a standard computer:

ttp://xpenology.com/forum/viewtopic.php?f=15&t=17

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Pagina: 1