• Powergrim
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 30-09 20:27
Mijn vriendin heeft onlangs een HBO opleiding afgerond maar het blijkt dat de zowel de sector als het werk wat er is in die sector niet helemaal aansluit bij wat zij van haar werkend leven wil maken.

Ze wil nu dus kijken wat voor ander werk ze leuk vindt, en we komen er gaandeweg samen achter dat ze misschien wel een baan als ontwikkelaar ziet zitten. Ze is zeer punctueel en precies in haar werk en soms ook wat compulsief. Tegelijkertijd is ze ook iemand waar je goed tegen kan praten. Al met al denk ik dat dat wel competenties zijn waar in ieder geval een beetje ontwikkelaar aan moet voldoen. Verder heb ik haar een beetje kennis laten maken met HTML en CSS en dat pakt ze enorm snel op.

Is er een tweaker die eerder met dit bijltje gehakt heeft en op dezelfde manier zijn of haar arbeidskansen verbeterd heeft. Ik snap dat de beste keuze nu een opleiding HBO informatica zou kunnen zijn. Maar dat is wat voorbarig en ik zou haar liever eerst wat kennis laten maken met IT en ontwikkelling, en eventueel wat inkomsten laten genereren met bijvoorbeeld als ZZP'er in de avonduren wat te laten ontwikkelen.

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Powergrim schreef op donderdag 18 december 2014 @ 10:42:
Ze is zeer punctueel en precies in haar werk en soms ook wat compulsief. Tegelijkertijd is ze ook iemand waar je goed tegen kan praten.
Tja, de monteur die aan mijn auto sleutelt voldoet ook aan die eigenschappen. Dit is nog wel heel generiek, in veel beroepsgroepen wordt precies werken gewaardeerd.
[...] ik zou haar liever eerst wat kennis laten maken met IT en ontwikkelling, en eventueel wat inkomsten laten genereren met bijvoorbeeld als ZZP'er in de avonduren wat te laten ontwikkelen.
Met HTML en CSS in de avonduurtjes vrees ik dat je vooral in het clubjes/buurtverenigingen websites circuit komt. Leuk misschien in het begin om te leren, maar je verdient er niets aan en je bent er alleen maar tijd aan kwijt. En als je web ontwikkeling wilt doen moet je meer kunnen vrees ik dan alleen HTML en CSS. Kijk dan ook naar zaken als PHP, CGI en misschien zelfs ASP.NET. Dan kan je dus echt webapplicaties gaan bouwen.

Overigens is "IT" breder dan alleen programmeren en programmeren zelf is ook heel breed.

Wat misschien ook interessant is, genoeg grote detacheerders hebben opleidingstrajecten. Je hoeft dan niet of nauwelijks IT ervaring te hebben en zij leiden je dan op tot een functie. Wellicht interessant voor je vriendin? HBO niveau is bij dat soort trajecten vaak de eis/wens. Dan heeft ze ook meteen een betalende baan en vaak ook nog extra's als leaseauto, laptop en/of telefoon van de zaak.

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:29
Nou, ik werk veel met jonge tieners (sommige vinden computers leuk en willen wellicht wel leren programmeren) en laatst heb ik ze Screeps laten spelen. (hier te vinden)
Een online spelletje waarbij je al je acties zelf moet programmeren in een javascript achtig taaltje.
Sommigen vonden dat zo leuk, dat ze ook een echte taal willen gaan leren. Dat is nu dus de volgende stap (in mijn geval).
Misschien dat ze dat kan gebruiken, om te zien of ze programmeren leuk vind?

[ Voor 8% gewijzigd door Meekoh op 18-12-2014 12:06 ]

Computer says no

• Keeper
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Keeper

<3 Ruby

Je zou ook kunnen kijken om wat specifieke opleidingen te gaan doen op online sites als Coursera of Codecademy.

Of als je liever iets met anderen, in de buurt doet, de workshops van RailsGirls of een programma als Development Bootcamp.

Denk dat je zeker als ontwikkelaar vooral leert door te doen, een hele (langdurige) HBO-opleiding of iets dergelijks is dan niet per se nodig. Mijn ervaring met werkgevers in de internet-sector is dat er ook vaak niet gekeken wordt naar diploma's, maar veel meer naar wat je kan / zelf gemaakt hebt of waar je aan hebt meegewerkt (bijv. via een Github-profiel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Wat Keeper: Volg eens online cursussen waar je leert programmeren. Als je daar doorheen komt dan is de materie inderdaad wat voor d'r, en kan je uitbreiden in je studies. Autodidacten genoeg in het web-wereldje, maar dat zijn wel mensen die het zichzelf als kind hebben aangeleerd omdat de interesse van nature kwam ;)

Genoeg baantjes waar je als omscholer terecht kan, zolang je opleiding maar enig niveau aantoont. Ken mensen die opgeleid zijn tot piloot en ook iemand die universitair geschoold is (Japanologie) - die zijn allebei prima in staat werk te vinden in de ICT. Begint op minimumloon, maar dan leer je het wel on the fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
http://www.microsoftvirtu...-development-fundamentals

Misschien kan ze dat eens kijken, is wel een leuke intro in het vak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Voordat je als programmeur serieus iets kan en een beetje geld waard wordt, ben je 10 jaar verder.

Mensen onderschatten het beroep vaak.

Ik ben bijna 34 jaar oud en leer er nog steeds elke dag bij. Serieus begonnen met programmeren op mijn 15e (destijds project van 8000 gulden opgeleverd, dat was een Windows port van een DOS programma met een nieuw Access backend in die tijd). Daarna nog HTS Software Engineering gedaan en sinds mijn 23ste fulltime ontwikkelaar.

En soms verbaas ik mezelf nog steeds. "Hoe heb ik dat in vredesnaam niet kunnen weten al die tijd?" :D

Sinds een tijdje volg ik ook actief blogs van andere ontwikkelaars om op de hoogte te blijven, want voor je het weet begin je een dinosaurus te worden.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harlekein
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-09 16:22

harlekein

Creator Owner

Mooi! Meer vrouwen in de IT.

Ik zit zelf al een hele tijd in de IT en was de suffe bedrijfscultuur van financiele instellingen en dergelijke zat. Het geld was leuk, maar daar draait het niet om in het leven. Om die reden heb ik mij ook omgeschoold tot web developer.

Je hebt geen HBO opleiding nodig om een goede ontwikkelaar te zijn. Natuurlijk is ervaring belangrijk, maar iedereen moet ergens beginnen en je kan een goed begin maken. Je hoeft echt niets van Windows, DOS of Access te weten om web developer te worden.

Ik ben zelf twee weken geleden teruggekomen vanuit Chicago, Amerika: www.devbootcamp.com

Dat is niet de developmentbootcamp die hierboven genoemd is. Ik ben bewust voor het origineel gegaan. Er zijn een hoop copycats die zagen dat er geld te verdienen is met dit soort programma's waarvan de kwaliteit soms teleurstellend is, tot ronduit schandalig. Of dat voor die ook geldt weet ik niet, maar dat ze de naam exact hebben gekopieerd vind ik geen goed teken. (Zie ook http://zedshaw.com/2014/1...ode-bootcamp-destruction/)

Dit is juist door de oprichter opgezet omdat hij zag dat de computer science degree die hij heeft behaald slechts 10% relevant was tot het bedrijfsleven en het werk wat hij wilde doen.

Een HBO opleiding is ook niet voor iedereen weggelegd. Bovendien, als je iets wil doen, waarom zou je dan nog eens jarenlang wachten voor je het gaat doen? Als je nu begint en vier jaar werkervaring hebt dan ben je een betere ontwikkelaar dan de persoon die net uit school komt. Zonder twijfel.

Er zijn ook genoeg mensen die beginnen met Wordpress en daar een bijverdienste mee draaien. Dat is een overweging waard. Persoonlijk vind ik WP maar niets. (Veel overhead om maar niet naar de code te hoeven kijken.)

Omdat ik niet volgend jaar, laat staan over een paar jaar, van koers wilde veranderen, maar nu, heb ik voor Dev Bootcamp gekozen.

Het is een intensief, maar ook fantastisch programma. Het kost wel wat, ($12.200, maar dames krijgen korting!) maar het is een investering in de toekomst. Je begint met negen weken vanuit huis (of waar dan ook) online en dan negen weken op lokatie. Het tempo is intensief, maar als je vriendin graag leert ook heel enerverend.

Er zijn genoeg mensen van verschillende achtergronden die aan dit programma meedoen en talent zit in meer dan ervaring. Ook ervaring vanuit een hele andere achtergrond kan mensen een betere ontwikkelaar maken.

Als je het financieel kunt rond maken dan raad ik het van harte aan. Ik heb niets dan lof over het programma, de tools, technieken, cultuur en intructeurs.

Ik ben zelf begonnen met codecademy.com en dergelijke. Het is een goede introductie en als dat aantrekkelijk is kun je verder kijken. Zelf merkte ik dat ik het veel beter doe met meer begeleiding en mogelijkheid tot hulp.

Je leert hoofdzakelijk Ruby, Rails, SQL, JavaScript (met o.a. JQuery), HTML, CSS en alles wat er bij komt kijken om gestructureerd te werken met deze technieken. Rails is vooral in Amerika groot, maar ook in Nederland aanwezig. De tech industry is levendig in Stockholm en Berlijn en ik zit zelf te kijken of ik daar naar toe ga verhuizen.

Ik was al freelancer en heb nu ook een klus, maar ik zie ook de meerwaarde van het samenwerken met senior devs. Ondanks mijn werkervaring ben ik hier natuurlijk wel nog junior in, maar ik heb echt een goede start gehad. Ik krijg ook alle begeleiding die ik maar wil met het vinden van een baan.

Als je meer vragen hebt moet je maar een berichtje sturen. Ik kan niet garanderen dat ik dit topic in de gaten houdt. In ieder geval veel succes. En laat niemand je vertellen dat je iets niet kan.

[ Voor 7% gewijzigd door harlekein op 24-12-2014 13:45 ]

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:34

Shunt

Boe

Uit een totaal ander topic al een gelijksoortige vraag beantwoord en ik denk dat het zelfde verhaal hier ook goed van toepassing is:
Shunt schreef op woensdag 05 november 2014 @ 01:02:
Mijn vriendin heeft ongeveer een jaar geleden de gedachte gehad om over te stappen van Fysio therapeut naar programmeur. Nogal een extreme stap zou je zeggen ja dat klopt is het gemakkelijk geweest, nee maar ze heeft nu wel een fulltime job met een degelijk start salaris + hele mooie secundaire en een lease bak onder haar kont.

Ergens ongeveer een jaar geleden zat ze op haar diepte punt qua werk in de Fysio en dan met name dat er gewoonweg bijna geen werk te vinden was behalve als verkapte masseuse dag in dag uit pijntjes weg masseren want daar hou je schijnbaar klanten mee (volgens haar werkgevers). Geen leuk werk als je doelstelling was mensen te helpen beter te worden. Verder viel het vak ook ernstig tegen omdat je werk in de fysio soms zeer lastig laat vertalen naar goede / duidelijke positieve resultaten.

Ze heeft toen een aantal beroeps keuze tests gedaan en daar kwam keer op keer of gezondheid zorg of ICT / programmeren uit. Ze was altijd goed met wiskunde / algebra geweest en de ICT vakken die ze vroeger had op school vond ze heel leuk.

Uit zich zelf is zij toen begonnen op: http://www.codecademy.com/
Hier heeft ze zichzelf wegwijs gemaakt in de basis van programmeren na dat ze de basis onder de knie had is ze verder gegaan met het leren van nieuwe talen ( om de leukste / fijnste taal te vinden). Via gratis sites, open universitaire les programma's en programma's van bvb Microsoft is ze er achter gekomen dat ze of graag java of C# zou gaan leren.

Vanaf dit moment begon het zoeken naar een werkgever, in een week tijd via mij en een vriend twee CV's uit gestuurd en bij zowel mijn werkgever als die van de vriend een uitnodiging gehad voor een gesprek. Na dit gesprek ook direct twee aanbiedingen gehad een voor Java en een voor C#. Uiteindelijk is ze voor de zelfde werkgever gaan werken als waar ik nu werk en dat bevalt tot nu zeer goed. Ze is haar traineeship van drie maanden goed door gekomen en heeft al haar certificaten behaald. Ze is inmiddels ook aan het werk bij een klant.

Mijn tip zorg dat je weet waar je interesse ligt en dus probeer speels een aantal talen. Als je de taal / richting hebt bepaalt waar je in wilt gaan leren probeer dan zo veel mogelijk van deze taal te leren en ga solliciteren bij bedrijven zorg hier bij dat je een verdomt goede motivatie hebt waarbij je heel duidelijk maakt waarom jij wilt gaan programmeren.
Met een kleine aanvulling ze is inmiddels klaar met haar traineeship en is sinds ze klaar is eigenlijk direct bij een aantal klussen kunnen beginnen en het bevalt haar heel goed ( het echte programmeren is wel even wennen maar de basis zit er goed in en het lukt haar zeer goed tot nu!).

[ Voor 5% gewijzigd door Shunt op 25-12-2014 10:18 ]

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Pagina: 1