Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Corsair Vengeance 1500V2 / H1500 pieptoon / whining noise

Pagina: 1
Acties:

• GeneralX
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:49
Beste lezers,

Helaas ben ik ontevreden over de bedrade Corsair headsets met virtual surround sound. Ik hoopte dat er Tweakers zijn die een oplossing hebben gevonden voor het probleem dat ik ervaar. De headsets piepen namelijk als de microfoon gebruikt wordt en dat is uitermate vervelend. Dat is de voornaamste reden dat ik dit plaats, maar ik dacht dat de voorgeschiedenis misschien interessant zou zijn voor mensen die een aanschaf overwegen. Omdat ik toch wel nieuwsgierig ben hoe vaak deze problemen zich voordoen, zou ik ook graag willen horen van Tweakers die een Vengeance 1500 of 1500V2, of H1500 hebben en die geen last hebben van pieptonen. Maar eerst dus mijn ervaringen.

Daar ga ik dan:
Vroegah (een jaar of wat geleden) had ik een Corsair Vengeance 1500V2 aangeschaft. Meteen nadat ik de Corsair drivers geinstalleerd had, werd er al een probleem hoorbaar: de headset maakte een bijzonder duidelijk piepend geluid zodra de microfoon ingeschakeld werd. Daarmee bedoel ik: zodra ik Teamspeak of Skype startte, of als ik het menu van Windows opende dat de microfoon instellingen betreft, of zodra ik de Corsair driver software opende. Het gaat om een constante toon, die niet onderbroken werd als de microfoon gemute werd, dan werd het juist luider. Wel verdween de pieptoon meteen zodra ik de microfoon niet langer gebruikte en hem op mute zette, of wanneer ik de Corsair drivers volledig deinstalleerde.
Hieruit leidde ik af dat dit een probleem moest zijn met de software van Corsair. Het gebeurde immers niet als Windows de microfoon rechtstreeks toe kon spreken en het kon dus ook niet aan mijn hardware liggen. Daarbij is het een bekend probleem bij Corsair, zie bijvoorbeeld ook dit topic:
http://forum.corsair.com/v3/showthread.php?t=113434
Daar worden er ook allerlei 'oplossingen' besproken, maar het komt in feite hierop neer: de Corsair drivers bevatten een fout en zonder Corsair drivers heb je geen surround sound met je 1500V2 headset, terwijl dat nou juist een uniek selling point van de headset is. Je kunt de headset gebruiken met Windows drivers en dan heb je de pieptoon niet, maar ook geen surround sound en dan hoef ik hem dus niet.

Bij Corsair denken ze echter het volgende:
"...the high pitched noise is not a software issue but rather a hardware issue." :z

Dit is een citaat uit hun reactie op een support ticket dat ik had geopend. Ze suggereerden dat het een probleem was met mijn hardware, niet hun hardware en zeker niet hun software. Dus heb ik de proef op de som genomen. Ik heb de headset in het front I/O panel van mijn Fratal Design kast gestoken, zowel in de USB2.0 als de USB3.0 poorten. De 2.0 poorten gingen naar mijn Gigabyte GA-890FXA-UD5 moederbord. De 3.0 poorten naar een Delock PCIe insteekkaart. Ook stak ik hem rechtstreeks op de USB poorten aan de achterkant. Een aantal zijn van mijn moederbord, een aantal van de Delock insteekkaart. Ook stak ik hem in mijn laptop, een Lenovo Ideapad U310.
Overal hetzelfde verhaal, steeds weer die pieptoon. De headset is RMA gegaan naar de reseller, wat Corsair gek genoeg ook al voorstelde. Als het aan mij ligt, waarom zou je dan nog een RMA voorstellen? Enfin, daar werd het probleem ook geconstateerd. Ik gok dat ze daar niet exact dezelfde hardware hadden staan als ik, hoe kan dat nou? O-)
Ik kreeg in ieder geval een nieuwe Vengeance 1500V2 opgestuurd. En raadt eens? Weer EXACT hetzelfde verhaal. Nogmaals een ticket geopend, maar Corsair hield stug vol dat het wel aan mijn hardware moest liggen, hun software was uitstekend. De nieuwe headset is ook weer RMA gegaan en ik heb mijn geld terug gehad. De headset was namelijk niet langer leverbaar. Goh, zouden ze allemaal stuk zijn geweest? :?

Flash forward naar het heden:
Na een tijdje een Tritton Pro+ True 5.1 Surround te hebben gebruikt, brak hij zomaar doormidden toen ik hem op mijn hoofd wilde zetten. Dat ding is elektronisch geniaal, maar tevens helemaal van plastic gemaakt. Iedere keer dat je de headset opzet, buigt het plastic een beetje en dankzij materiaal-moeheid valt het dan na een jaar uitelkaar. :F
Daarom heb ik een nieuwe headset gekocht. Een nieuw model van Corsair, de H1500. Met extra grote drivers van 50mm. En exact dezelfde issues wanneer de microfoon gebruikt wordt :F

Wederom heb ik eerst een ticket geopend bij de Corsair support. Ik vreesde dat ze wederom mijn hardware de schuld zouden geven, dus ik heb ze de gehele voorgeschiedenis meegedeeld. Daar heb ik aan toegevoegd dat ik met mijn nieuwe moederbord, een ASUS Z87-PRO (V-EDITION), dezelfde issues heb. Er is ook een andere voeding ingekomen, dus de kans dat de problemen te maken hebben met aarding of noise op de voedingsrail is ook kleiner geworden. Daarbij geeft de insteekkaart ook nog steeds dezelfde pieptoon. En de laptop ook nog steeds. En bij de reseller constateerden ze vorige twee keer de issues ook. En als je de grootste Westerse search engine gebruikt, zijn er inmiddels in 10 seconden genoeg mensen met dezelfde problemen te vinden.
Dus vroeg ik ze of ze een verklaring wisten voor dit probleem en wat de oplossing was. Het antwoord was:

"I understand your issue with the headset as it is something I have experienced myself, but was related to my motherboard and not the software directly."

Juist. Dat is dus wat je kunt verwachten van de Corsair support afdeling. _/-\o_

Mijn vragen waren dus:
zijn er Tweakers die een oplossing hebben voor dit probleem waarbij surround sound nog WEL werkt,
zijn er Tweakers die GEEN last hebben van de pieptoon
en zijn er Tweakers die betere ervaring hebben met de technische support van Corsair?

[ Voor 3% gewijzigd door GeneralX op 18-12-2014 03:04 ]

• PostHEX
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10-04-2019
Je had jezelf de lap tekst kunnen besparen door het alleen te laten bij de kop van je thread. :) Het komt namelijk doordat je koptelefoon een USB verbinding heeft. USB headphones en headsets staan er bekent om om knerpende tonen te genereren wanneer verbonden aan een signaal bron.

Voordat ik m'n huidige koptelefoon had (Fischer Audio FA-003Ti) met een 3,5mm jack, gebruikte in een Logitech G930. De G930 was een 'draadloos' model (zeg liever; een hybride model -- gezien de fysieke feiten). Wanneer de interne accu op was, moest 'm met USB aan een stroom bron koppelen om verder te gaan. Meestal (nadruk; niet altijd) kwamen de knerpende tonen terug.

Dit is allemaal de schuld van de techniek van USB headsets/headphones, en niet uitsluitend van Corsair (al heeft Corsair natuurlijk bepaald om een USB luister ding te maken). USB is niet gemaakt voor analoge signalen, dus de stroom over een dergelijke verbinding kan geen speakers aandrijven (althans niet om geluid te reproduceren). Daarvoor zit er in je headset een DAC (Digital to Analogue Converter), die het digitale USB signaal omzet naar een analoog (en vice versa als je die microfoon gebruikt). Nadat dit analoge signaal is bewerkstelligt, gaan de speakers pas geluid reproduceren. Het nadeel is omdat alles zo dicht op elkaar zit en de individuele onderdelen slecht gescheiden zijn, de elektrische stromen van je USB verbinding directe werking uitoefenen op alle hardware in je headset.

M.a.w, als je van het probleem af wilt zijn; koop een USB DAC/Amp combo (of gesepareerd, mocht je daar een reden voor hebben), en sluit er een koptelefoon met jack stekker op aan.

Voordelen aan analoge koptelefoons zijn ook; omdat ze geen geïntegreerde DAC (en batterij, indien draadloze modellen) hebben zoals USB headphones/headsets, zijn ze ook nog lichter om te dragen. Daarnaast heb je ook de optie om voor open of semi-open te kiezen, naast de meerderheid van closed designs. Open headphones hebben normaliter de beste soundstage, wat zal helpen bij de positionering van onderwerpen in een game (mocht je daar in geïnteresseerd zijn).

Edit:
Ik zie dat je graag surround sound voor je headset wilt. Mijn advies is om dat idee los te laten en dan gewoon voor een open koptelefoon te gaan. De merken die zogenaamde headsets en headphones voor gamers maken (serieus; er is bestaat geen setje blikjes dat speciaal voor een gamer is gemaakt) en het ook nog eens marketen als "with surround sound", betekent dat ze gesimuleerde surround sound mee leveren. Gesimuleerde surround sound moet je niet willen. Het is een gimmick, omdat de software bepaalde frequenties van het originele geluid probeert te manipuleren, in de hoop dat je brein denkt dat het beter de richting van geluid kan bepalen. Dit is zelden echt het geval uit mijn ervaring, en alle surround sound simulatie softwaren introduceren een ton reverb. Waardoor je geluid eerder klinkt als je hoofd (en niet je hele lichaam) in een lege betonnen kamer is, en het geluid ook nog eens verder van je weg zit dan het hoort te zijn.
Open headphones tasten niet het originele geluid aan, maar verbeteren echt het surround sound effect, omdat de speakers meer ruimte hebben om te 'ademen'. De nadelen aan dit design zijn wel dat de echt diepe lage tonen minder goed worden weergegeven, en dat je omgevingsgeluid slechter word tegengehouden -- maar dit design is je beste optie als je gehoorwijs de beste positionering van je onderwerpen wilt hebben.

[ Voor 24% gewijzigd door PostHEX op 18-12-2014 06:18 ]

• GeneralX
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:49
Beste PostHEX,
hoewel het ongetwijfeld niet je bedoeling was, merk ik toch een soort belerende ondertoon in je reactie. Misschien dat mijn komende reactie een ietwat chagrijnige ondertoon heeft, maar die heb je dan een beetje aan jezelf te wijten. Je had jezelf in ieder geval een hele lap tekst kunnen bepalen, ik studeer Electrical Engineering en weet hoe DACs en USB werken. Verder denk ik dat de doelgroep voor deze headset wel degelijk gamers is (het ding heet Corsair GAMING H1500), dus dat maakt dit toch echt een paar blikjes voor gamers. Dat virtual surround niet hetzelfde is als echte surround is zeker waar. Daarom had ik ook een Tritton True 5.1 headset aangeschaft, die daadwerkelijk 4 drivers per oor heeft. Center, Front, Side en Subwoofer. Maar de rest is van goedkoop plastic. Hoe dat afliep staat ook in mijn post.

De enige reden voor een surround sound opstelling is uiteraard de positionering. Ik ben zelf geen sound engineer, ik studeer immers electrical engineering. Ik had dus geen idee dat open headsets een betere positionering van geluid op leveren, maar uit ervaring weet ik wel dat ik met een Logitech G35 tamelijk precies kon bepalen waar voetstappen vandaan kwamen. Ik heb ook NOOIT last gehad van knerpende tonen, terwijl de G35 een USB headset is. Ik had dus geen idee dat ze daar om bekend stonden. Naar ik aanneem heeft Logitech gewoon een betere scheiding aangebracht tussen het USB signaal en de analoge kant. Dat lijkt me echter niets te maken te hebben met de compactheid van de headset. De Corsair is namelijk groter en zwaarder dan de G35.
Toegegeven, ik ben zelf ook geen van fan USB en ook niet van 3.5mm jack. De technisch superieure oplossing is Optical S/PDIF en Tritton en Astro bewijzen dat het ook voor headsets haalbaar is.
Je suggesties neem ik echter zeker ter harte. Heb je misschien een link naar een bron zodat ik me iets meer kan verdiepen? Ik snap namelijk niet waarom een open headset betere positionering tot gevolg heeft, ik vind 'ademen' ook een raar woord. Hoe meet je de hoeveelheid 'adem' van een headset? In kubieke meters? Maar ik ben altijd bereid meer te leren, ik hoor dus graag nog van je.
Wel denk ik dat je misschien niet begrijpt waarom surround nou echt gewenst is voor gamers. Je wilt namelijk weten wat er achter je gebeurt. Uit de informatie van een stereo signaal is dat niet af te leiden. Die bevat slechts de front channel. Niet eens center of rear, alleen front. Dus je moet dan rondjes draaien tot je weet wat de richting van het geluid is. Bij een 'fake' surround systeem is er wel degelijk data aanwezig om de kanalen center/subwoofer, front, side en rear te kunnen uitsturen. Door middel van slimme wiskunde en natuurkunde kunnen sound engineers dan een signaal naar de stereo headset sturen, waardoor een menselijk oor iets beter kan waarnemen of de geluidsbron zich achter of voor bevindt.
'Fake' surround is dus altijd nog beter dan stereo. Je kunt immers nog steeds perfect horen of het van links of rechts komt, alleen je weet nu net iets meer. Wel ben ik nieuwsgierig naar 'reverb'. Deze term kende ik nog niet, een linkje naar het verschil in reverb tussen 'fake' surround en stereo headsets zou ik zeker waarderen. Ik kon het zo snel namelijk niet vinden.

Het is me tevens duidelijk dat ik mijn lap tekst nog veel langer of duidelijker had moeten schrijven. Blijkbaar is de boodschap nog niet over gekomen. Ik had juist gehoopt om dit soort reacties te voorkomen met de lap tekst. Misschien dat CAPSLOCK zou helpen: DIT IS NIET EEN HARDWARE ISSUE. Als Windows de headset aanstuurt, is er GEEN PIEPTOON. Die ontstaat alleen nadat Corsair de controle over de microfoon overneemt. Als je de link had doorgelezen die ik stuurde, had je kunnen zien dat het iets met de Line-In van de microfoon te maken heeft. Deze hoort uitgezet te worden, als ik de bron goed begrijp, maar Corsair doet dat niet. Ofzoiets. Maar dit doet allemaal NIET TER ZAKE. Ik vroeg immers slechts 3 dingen:

1: Weet iemand een oplossing voor dit specifieke probleem met deze specifieke headsets: de Vengeance V1500 en 1500V2 en de H1500?
BTW: Een oplossing is niet: koop een USB DAC. Een oplossing is niet: koop een dure stereo headset. Een oplossing is niet: koop een headset met 3.5 mm jack. Een oplossing is al helemaal niet: alle USB headsets hebben problemen, deal with it. Daar komt nog bij dat het niet waar is, empirisch bewijs van het tegendeel is de G35. Het enige wat ik daarover kan zeggen is dat de oorkussens snel slijten en dan vieze zwarte stukjes nep-leder rond je oor achterlaten.

2: Heeft iemand een van deze Corsair headsets en geen last van deze pieptoon? Hij is namelijk dusdanig doordringend dat ik me niet kan voorstellen dat iemand deze headset langer dat 10 minuten kan verdragen. Als er mensen zijn die deze headset hebben, de Corsair drivers en hun microfoon gebruiken en toch geen pieptoon horen, dan heb ik ongelijk en is het toch een hardware issue. Dan moet ik dus bij de RMA aanvraag rekening houden met een nieuwe headset in plaats van restitutie.

3: Heeft iemand ervaring met de tech support van Corsair?
Ik kan wel bedenken dat dit niet aan de headset zelf ligt. Onder standaard drivers van Windows is er immers niks aan de hand. Daarom vroeg ik aan de tech support wat die dachten. Zij beaamden dat het niet aan de headset ligt, maar denken dat het aan de hardware van mijn PC, mijn laptop, de PC's van de reseller en al die andere klagende mensen liggen. Redelijkerwijs mogen we echter wel aannemen dat die kans te verwaarlozen is. Mijn conclusie is dus dat de Tech Support amateuristisch is. Daarom was ik nieuwsgierig naar de ervaring van anderen.

Hopelijk begrijpen toekosmtige lezers nu wat ik graag te weten zou willen komen. Het spijt me als u zich als lezer beledigd voelt, dat was niet mijn bedoeling. Mijn bedoeling was slechts om me 100% accuraat en ondubbelzinnig uit te drukken. Vaak gaat dat gepaard met een serieuze toon, ik hoop dat jullie begrip kunnen hebben.

EDIT: speciaal voor PostHEX, omdat ik meende dat je wel degelijk speakers kunt aandrijven met een digitaal signaal.
http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_speakers
Wel moet ik toegeven dat je daar niets aan hebt als je een koptelefoon wilt maken en dat het eigenlijk geen praktische toepassingen kent, behalve deze: http://www.ceatec.com/201...e_detail.html?mag_vol=009. Maar goed, ik was bezig om me 100% ondubbelzinnig uit te drukken :9

[ Voor 16% gewijzigd door GeneralX op 18-12-2014 09:07 ]

• PostHEX
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10-04-2019
Ik wil eerst zeggen dat m'n reactie niet denigrerend was bedoeld. Misschien oversimplificeerde ik sommige punten waardoor dit zo overkwam. Dit was niet m'n bedoeling. Ik weet de gene die de vragen stelt z'n niveau van ervaring niet met dit soort techniek, dus houd ik normaliter mijn uitleg zo laagdrempelig mogelijk als ik diegene probeer te helpen. :)

Ik zal proberen stap voor stap je punten te ontleden en uit te leggen waarom de feiten zo zijn die ik eerder had gesteld.

Edit: belangrijkste punt bovenaan gezet:
*
Wat mijn punt eerder was, is dat het fenomeen dat jij met jouw headset ervaart, een algemeen voorkomend probleem is met USB headsets. Als je een goede externe DAC/amp hebt, en een headphone met jack connector, dan komt dit probleem simpelweg niet voor. Ik snap dat dat niet het antwoord is dat je nu wilt horen, maar voor in de toekomst is het verstandiger om USB headsets en headphones te vermijden. Er zijn degelijk USB headphones en headsets, maar op een gegeven moment ben ik uit die markt gestapt, omdat het vaak meer problemen heeft. Naar mijn ervaring is de USB headset markt een lemon markt. En dit topic bewijst die bevinding weer. Logitech, Astro, Corsair, Razer, etc -- allemaal hebben ze wel USB headsets die softwarematig en/of hardwarematig problemen hebben.
Daarnaast is het kwaliteitsspectrum in de USB headset/headphone markt ook kleiner, dus heb je minder te kiezen voor je geld.
En stel dat dit echt een software probleem is, dan is er nog meer reden om voor een analoge headphone te gaan. Je kan proberen het probleem op te lossen (al denk ik dat je kansen echt groter zijn om aanspraak te doen op de Corsair forum community), of de moeite te besparen en accepteren dat Corsair weer de zoveelste lemon verkoper is in het USB headset wereld, en kijken voor een beter alternatief.

Overige punten:
*
Het "gamer" gedeelte in een gamer headset blijft een marketingsplooi. De enige twee echt grote verschillen tussen headsets aangeprezen voor gamers, en conventionele headsets en headphones, is de look en de bundeling van virtual surround software (en misschien een geïntegreerde microfoon, al zijn ze bijna allemaal low quality, en de eis van een dergelijke microfoon niet is gelimiteerd aan een gamer). Hier heb je als gamer totaal niets aan. Waar je wel wat aan hebt is het niveau van de resolutie reproductie van geluid, wat een universele eis is voor elke headphone en headset gebruiker. De enige factoren die hiervoor belangrijk zijn is de kwaliteit van de drivers, en het akoestisch ontwerp van de behuizing. De rest doet er simpelweg NIET toe. Naar deze twee factoren is iedereen naar opzoek, ook al zijn sommige typen klanten hier zich niet bewust van.

*
Ik ben bekent met headsets die de fysieke drivers hebben om echt 5.1 te zijn, maar ook dit is een gimmick. Technisch gezien kan je beter één goede driver per oor hebben, dan meerdere zwakkere drivers. Razer probeerde zoiets ook in de markt te brengen met de Razer Tiamat -- een product waar ik in een ver verleden ook naar heb gekeken. En om mild te zijn; het is een lemon aangeprezen als een high-end product.
Wat je eigenlijk wilt als gamer, is exact hetzelfde als iemand die naar een orkest luistert, of een film bekijkt: een grote soundstage (of wel de positionering van de onderwerpen). Razer en Triton dachten dus dat het een prima idee was om met die headsets hen klanten een grotere soundstage te geven door meerdere drivers in de oorschelpen te monteren, en in ruil daarvoor de algemene geluidskwaliteit op te offeren, want; meerdere zwakkere drivers dan twee sterke drivers. Razer en Triton zijn ook geen HiFi bedrijven. De echte HiFi merken (AKG, Sennheiser, Beyerdynamic, etc) beginnen hier dan ook niet aan. Zij bouwen in plaats daarvan dan ook headphones met een open design. Het is een algemeen begrip in de industrie dat open headphones je de beste soundstage geven.

Hier heb je een link (Open vs Closed):
http://www.metal-fi.com/headphone-breakdown/

Let wel; mocht je ooit een open headphone willen kopen, ook een slecht gebouwde open headphone kan nog steeds een kleine soundstage produceren. Maar een beetje kwaliteit open headphone hoort dit probleem niet te hebben.

*
Om niet te ver van het hoofd onderwerp af te dwalen: die digitale speakers, ik weet het niet. Het bedrijf geeft veel marketing en te weinig concrete technische informatie. Ik durf te wedden dat die speakers nog steeds een DAC gebruiken, maar dat die DACs dan direct op de speakers zijn gemonteerd. Naar mijn weten bestaat een speaker nog steeds uit een magneet die een trilling veroorzaakt, en niet uit een chip die eentjes en nulletjes kan aflezen, waarna die chip op de een of andere manier een stukje materiaal kan laten trillen zonder het gebruik van een analoog mechanisme.

[ Voor 23% gewijzigd door PostHEX op 19-12-2014 05:28 ]

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-11 16:54

KneoK

Not in a million lightyears

Om even een beetje meer ontopic te reageren, de microfoon van mijn oude Tritton AX Pro is al een poosje stuk aan het gaan, steeds meer static en steeds meer uitval van geluid. De techniek is zoals je zelf ook al zei geweldig, de bouwkwaliteit echter dramatisch. Ik heb zelf ook al aardige barsten in de headband zitten. Erg zonde voor zo'n dure headset.

Toevalligerwijs heb ik als vervanging van de week een Corsair H1500 aangeschaft en ik heb totaal geen last van piepende of knerpende geluiden met de headset. Uiteraard heb ik de software van Corsair geïnstalleerd en bij het openen van het control panel en testen van de mic verandert er niets met het geluid. Ik gebruik de microfoon met Teamspeak en Steam en iedereen die ik spreek zegt dat ik luid en duidelijk, zonder distortion of andere vervelende bijverschijnselen te horen ben. Het kan misschien een combinatie zijn van de hardware die je gebruikt (ikzelf heb een MSI Z77A-G45 met i7 2600k en Sapphire R9 290).