Console voor de minder veeleisende game-beginner

Pagina: 1
Acties:

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
offtopic:
Na overleg met de baas van dit forumdeel mijn eerste topic alhier :) .

Ik heb hartelijk gelachen om de consolewars zoals uitgebeeld in de South Park "Black Friday" afleveringen, maar ben toch geinteresseerd geraakt in het kopen van een gameconsole, om van tijd tot tijd wat stoom af te blazen na een lange werkdag. Spelletjes als FIFA (ik speel nu 2012 op een Android tablet niet ideaal) en Formule 1, en van tijd tot tijd een shooter zouden leuk zijn. En als niet-muzikaal persoon zou Guitar Hero wel eens leuk zijn ;)

Erg veeleisend is dat niet, en daar ik alleen woon is het ook niet zo dat er huisgenoten gaan zijn die wel erg hoge eisen gaat stellen, en het is niet de bedoeling om de console voor allerlei andere dingen te gaan inzetten.

Dat geeft me het gevoel dat het kopen van de allernieuwste consoles (xBox One of PS4) nogal overkill zou zijn, en bij Wii weet ik niet eens wat er nu op de markt is. Alleen, het aankopen van een oudere console kan gevolgen hebben voor wat er nog aan game-aanbod kan zijn (voordeel: goedkoper, 2e hands, nadeel: niet meer te krijgen).

Budget is geen probleem, maar ik heb ook geen zin om de hoofdprijs te betalen voor een weinig gebruikte gadget, en ik heb een Samsung 46" smart TV met de hele rits aan aansluitingen, Wifi etc, en genoeg knowhow om dat werkend te krijgen.

Zo de vraag is: wat is wijsheid.
- nieuwste console (PS4, xBox One of zo) kopen, gegarandeerd up to date en langer "houdbaar", maar overkill voor mijn huidige wensen
- oudere console (PS3, xBox 360 of Wii U), goedkoper maar goed genoeg (?), risico van game beschikbaarheid.
- wel of geen Kinect of andere motionsensor technologie?
- andere opties waar ik bij gebrek aan kennis over gaming niet aan gedacht heb?

Ik wil geen PC gaming, ik wil geen desktop PC in huis (alles via laptops). Geen enkele voorkeur/banden of wat dan ook voor PS vs Xbox vs Wii platforms, geen interesse in South Park taferelen.

Wat ik wel prettig/belangrijk vind is een simpele bediening, dus geen overloaded control panel ("help, welk knopje?"). Ik ben een GoT-bejaarde met mijn leeftijd... :D

Ik ben benieuwd wat de visies of adviezen hier zijn :)

[ Voor 4% gewijzigd door gambieter op 18-12-2014 03:11 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-08 16:32
Het voordeel van de vorige generatie is dat er een enorme library aan goede games beschikbaar is.
Aangezien budget geen probleem is zou ik echter toch voor een PS4 of X1 gaan.
De nieuwprijzen verschillen niet gigantisch (250 euro vs 400 euro).
Als tweedehands een optie is kun je wel voor 100 euro mooie deals vinden van een console met een stappel games.

Verwijderd

Guitar Hero is er niet voor de PS4, dus ik zou zeker voor de ps3 gaan. Nog een hele grote userbase en veel, maar dan ook veel, goedkope spellen tweedehands te vinden en er komen nog een lange tijd games voor de PS3 uit.

De PS3 is nieuw nog goed te krijgen trouwens. Let wel op dat je een enigszins grote harde schijf pakt.

Voor Fifa en shooters zou ik geen Wii overwegen. Zeker voor shooters is daar niet zo veel keuze. Ze zijn in mijn ogen sterk door Nintendo exclusives als Mario en Zelda.

Ik heb zelf de PS3 en PS4, destijds van PS2 naar PS3 gegaan, omdat toen de nieuwste Guitar Hero niet meer voor de PS2 uit kwam. Echter toen ook overwogen om eem Xbox 360 te nemen, maar die viel af door de minder fijne controller en het betalen om online te kunnen spelen.

Wat betreft online spelen, hoef je bij de PS3 geen extra abonnement te hebben. Bij de PS4 daarentegen wel. Bij dat Playstation Plus abonnement krijg je dan wel voor 49,95 euro per jaar ook iedere maand 2 spellen per platform (PS4/PS3/PsVita). Ik weet niet hoe dat bij XBOX Games With Gold peecies zit.

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2014 07:39 . Reden: Toevoegingen ]

Verwijderd

Op dit moment hebben de oudere consoles een groot voordeel: er zijn veel games beschikbaar. Op dit moment is alles wat he noemt iig wel verkrijgbaar. Al gok ik dat je een guitar hero guitar via marktplaats zal moeten regelen. Op de nieuwste Xbox en PS4 is er nog niet al te veel. Dat zal over een jaar anders zijn. Als budget het probleem niet is, is nu een 360 of ps3 halen en die vervangen door een One of PS4 als je uitgekeken raakt op je 1e console wellicht het slimst.

• Paranoidnl
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-10 17:54

Paranoidnl

denkt teveel na over kippen

als je beetje gek bent van redelijke resoluties neem een PS4 die komt hoger.

persoonlijk zou ik toch zeggen ga eens goed kijken naar een desktop want je gaat er geen spijt van hebben.

Who are we to question why the chicken crosses the road?

• greyfox1987
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09:05
Het is op zich vrij simpel; wat is voor jou het belangrijkste?

Let niet op onzinverhalen over resoluties, want die discussie slaat helemaal nergens op, op een 46" tv, dus onder redelijk normale omstandigheden ga je er weinig van zien, hoogstens een HEEL KLEIN BEETJE meer aliasing (karteltjes).
Die discussie kan 2 kanten op namelijk, want als je mooie kleuren wilt, zou je dan voor een XB1 moeten gaan... :) Heb schijt aan het technische gebeuren, want dat gaat echt geen groot verschil maken.

Wat ik zou doen: Een wii of wii-u mag je buiten beschouwing laten, aangezien daar minder diverse games voor uit komen, dan bedoel ik dus bijvoorbeeld een FIFA, die volgens mij niet eens op de wii-u uit komt. Op de normale Wii is fifa wel te krijgen, maar dat is dezelfde editie als 2 jaar terug, alleen met nieuwe spelers in nieuwe teams etc. De vraag is daarbij ook of je al dat motion-Control gebeuren met die afstandbedieningen wel ziet zitten. :)

Dan rest de vraag: koop je een X1/X360 of een PS3/PS4?

Wat ik eerst zou doen is even kijken of je ergens de controllers kan testen, wat vindt je het prettigst in de hand liggen? Met grotere kolenschoppen is een Xbox controller aan te raden.
Wat je wel zou moeten weten is dat er op de X1 en PS4 er nog geen guitar-hero achtige games zijn, er zijn wel geruchten dat de makers van Rock-Band weer eens iets willen gaan doen, maar hoe snel dat gaat gebeuren valt nog te bezien. Wel is er rocksmith; Guitar Hero met een echte gitaar.

Persoonlijk zou ik zelf nooit een X360 of een PS3 kopen, ja sure, er zijn een hele berg games voor te krijgen, en op zich worden ze nog wel een tijdje ondersteund, maar als zoals je zelf al zei het budget geen grote rol speelt, dan zou ik gewoon lekker een next gen console kopen. De nieuwste sportgames zijn er en beide consoles hebben goeie racegames, met wellicht een voordeel voor de XB1 (Forza is echt een bazengame). Als het goed is komt er ergens volgend jaar een F1 game uit, of die game goed is daarintegen, valt nog te bezien.

Als je meer wil weten, vraag dan gerust verder :)

Xbox Live Gamertag: Greyfox1987

• CapTVK
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
(overleden)
Als ik het zo hoor is een vraag die ik ook zou stellen: "hoe vaak ga je dat ding daadwerkelijk gebruiken?"

Afgaande van wat ik lees is het puur casual gaming. Af en toe een game spelen vanaf de bank en meer niet. In dat geval zou ik de console wars* laten voor wat ze zijn en de PS4 en XboxOne links laten liggen.

Neem gewoon een PS3. Die heeft blu-ray en ook Netflix aan boord (vidzone is ook leuk voor videoclips). Bovendien : "cheap as chips", inclusief de games. Daar kan je nooit een buil aan vallen. En als het echt niks is kan je een jaar later verder kijken.

*qua console wars is er niks nieuws onder de zon. Zolang er meerdere platforms blijven bestaan zal die discussie steeds terugkomen. Vroeger was het de ZX spectrum/C64 toen de Amiga/Atari ST, Megadrive/SNES...de geschiedenis herhaald zich.

TF2 GoT http://www.teamfortress.eu

Verwijderd

De Wii U is evenals de X1 en PS4 een 8e generatie console.

Voor wat betreft Fifa zal je enkel de 2013 versie treffen. Nintendo en EA zijn niet meer zulke goede vriendjes. Sowieso zal je op de Wii U heel wat minder third-party games tegenkomen. Daartegenover staan veel exclusieve toppers en een redelijk gevarieerd aanbod. Of het wat voor jou is weet ik niet je moet er wel een liefhebber voor zijn en het is een stuk minder mainstream als de andere twee.

• mike0001
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-10 14:57
Wat natuurlijk ook nog kan is een X1 kopen en deze gebruiken voor de multimedia zaken. Dan heb je hem niet alleen voor "af en toe" een spelletje, maar gebruik je hem regelmatig.
Ook ben je met de x1 (of PS4) wel voorzien van de mooiste beelden en kijkend naar de toekomst (als het gamen wel bevalt en je het meer wilt doen) toekomst proof.
Wii U zou ik persoonlijk nooit aan beginnen. Gevoelsmatig een aflopende zaak. Geen third party games meer (of nou ja, ze zijn er nog wel, maar bedroevend).
Tweedehands kan je voor een leuke prijs een PS3 of 360 op de kop tikken met genoeg games om je voorlopig niet te vervelen.

Verwijderd

Toch stem ik voor een wii-u, helemaal als je casual gaat spelen... Er komen enorm vette games uit, die gaan om plezier en niet om meer geld voor bedrijf-x. Maar als je echt alleen shooters/fifa etc. speelt... Ps4 of zoals hierboven een 360/ps3. Met PS3 wel even uitkijken welke versie je haalt!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
Dank allen, interessant om de verschillende visies te lezen. Ik quote een paar dingen, betekent niet dat ik de rest niet lees ;)
CapTVK schreef op donderdag 18 december 2014 @ 09:40:
Als ik het zo hoor is een vraag die ik ook zou stellen: "hoe vaak ga je dat ding daadwerkelijk gebruiken?"

Afgaande van wat ik lees is het puur casual gaming. Af en toe een game spelen vanaf de bank en meer niet.
Yep, dat is precies wat het is. Beetje in het weekend lui gamen als er niets op TV is, en soms 's avonds even stoom afblazen. Maar geen online community gaming, geen inzetten voor multimedia, etc

Dat de F1 of FIFA 2013 zou zijn, is niet zo'n probleem. Ik gebruik mijn laptop nog met GP4 :p
Verwijderd schreef op donderdag 18 december 2014 @ 07:30:
Guitar Hero is er niet voor de PS4, dus ik zou zeker voor de ps3 gaan. Nog een hele grote userbase en veel, maar dan ook veel, goedkope spellen tweedehands te vinden en er komen nog een lange tijd games voor de PS3 uit.

De PS3 is nieuw nog goed te krijgen trouwens. Let wel op dat je een enigszins grote harde schijf pakt.
Ah, dat is inderdaad iets om op te letten. Met de kerst zijn er natuurlijk veel aanbiedingen ;)
Wat betreft online spelen, hoef je bij de PS3 geen extra abonnement te hebben. Bij de PS4 daarentegen wel. Bij dat Playstation Plus abonnement krijg je dan wel voor 49,95 euro per jaar ook iedere maand 2 spellen per platform (PS4/PS3/PsVita). Ik weet niet hoe dat bij XBOX Games With Gold peecies zit.
Ah, ook goed om te weten. Ik wil voorlopig niet online, dus dat gaat niet uitmaken.
greyfox1987 schreef op donderdag 18 december 2014 @ 09:15:
Het is op zich vrij simpel; wat is voor jou het belangrijkste?
Da's een mooie catch-22, ik weet er te weinig van :p
Dan rest de vraag: koop je een X1/X360 of een PS3/PS4?

Wat ik eerst zou doen is even kijken of je ergens de controllers kan testen, wat vindt je het prettigst in de hand liggen? Met grotere kolenschoppen is een Xbox controller aan te raden.
Geen kolenschoppen, ook geen fijngevoelige handjes ;)
Wat je wel zou moeten weten is dat er op de X1 en PS4 er nog geen guitar-hero achtige games zijn
Duidelijk.

Ik ga nog eens rustig nadenken :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Tsja, ik denk ook dat het belangrijk is hoe 'future-proof' je wilt zijn. Als je het geen probleem vind om over 2-3 jaar nog eens 400 euro uit te gaan geven voor een X1 of PS4, dan zou ik nu voor een PS3 gaan. Er zijn daar toch wel wat toppers op waarvan de PS4 of X1 nog helemaal geen games hebben (vooral open-world 'RPG's, die zijn er niet op de PS4 en X1, The Witcher 3 gaat de eerste worden, Dragon Age Inquisition is meer een 'open-zones').

Als je wel echt future-proof wilt zijn dan lijkt het mij het beste om meteen voor een PS4 of X1 te gaan. Of je dan voor een PS4 of X1 gaat ligt puur aan welke exclusives je het leukste vind.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2014 11:11 ]

• xelfer
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
Wat ik zou doen is overwegen om een PS3 of Xbox360 tweede hands te kopen (incl. games). Dan heb je vaak voor 100-150 euro een leuk pakket met veel games.

Zelf heb ik laatst een Xbox360 (een 320gb Slim) gekocht voor 100e met 10 games. En een jaartje terug een Wii + 30 goede games + accessoires voor 200e. De spullen die ik niet wilde hebben heb ik in totaal toen verkocht voor 160e (middels losse verkoop), waardoor ik voor 40e een Wii met 10 goede games had :).

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
Voor info, ik woon in het buitenland dus V&A gaat niet echt werken hier ;) . Maar er zijn hier vergelijkbare opties zoals Gumtree, eens naar gaan kijken :)

• EcoR
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Eens met xelfer: lekker 2e hands een x360 of ps3 halen. Kost de wereld niet en er zijn nog meer dan voldoende spellen voor te krijgen, winkels als GameMania hebben enorm voorraden 2ehands spellen voor de consoles die inmiddels voor een appel en een ei worden verkocht.

Zelf heb ik nog steeds een x360 met Gold (3 tientjes voor 14 maanden oid). Lekker online World of Tanks spelen en verder gewoon een beetje casual als het uitkomt. Heerlijk.

Mocht het zo goed bevallen kun je altijd nog een X1 of PS4 erbij halen :)

• Zipperman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 01-05-2023
PS3<Xbox 360 maar PS4>Xbox One IMO, de 360 heeft een heleboel gave en leuke exclusives, ook is die te gebruiken met Kinect games.
Over een paar maanden is de next-gen bibliotheek ook niet meer klein te noemen, want er komen een boel next-gen exclusives aan.
Wat wel belangrijk is, is dat je moet weten dat je alleen bij de PS3 gratis online kunt (wel heb je dan een IMO crappy controller en slechte services).

Ik zou zeggen haal een PS4 of 360, je krijgt bij beide (PS+ en Games with Gold) in ieder geval twee gratis games per maand voor 50 euro per jaar. Wel is belangrijk dat de PS3 volgend jaar niet meer ondersteand word, ditzelfde geld voor de 360 maar dan over 2 ipv 1 jaar.

[ Voor 10% gewijzigd door Zipperman op 18-12-2014 12:52 ]

• xelfer
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
PS3 vs Xbox360 is in mijn ogen subjectief. Ze zijn min of meer hetzelfde en het gaat om welke dingen je belangrijk vindt:

1. PS3 online is gratis. Xbox360 vereist Gold.
2. Zowel PS3 als Xbox360 bieden gratis games bij hun betaalde dienst (PS+ of Gold). Bij de PS3 krijg je daar ook PS4 games bij (bij Xbox weet ik het eerlijk gezegd niet).
3. Welke controller vind/lijkt je het fijnst?
4. Welke exclusive titles zou je willen spelen. The Last of Us, Uncharted, Ni No Kuni etc voor PS3. Forza, Gears of War, Halo etc voor Xbox360.
5. PS3 is ook een Blu Ray speler, Xbox360 niet.

• Flex0r
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01-10 16:26
The_Shyvirus schreef op donderdag 18 december 2014 @ 12:49:
Wel is belangrijk dat de PS3 volgend jaar niet meer ondersteand word, ditzelfde geld voor de 360 maar dan over 2 ipv 1 jaar.
Heb je daar ook een bron van?
Dit wist ik namelijk niet en nu ben ik wel nieuwsgierig.
En betekend dit dat enkel en alleen dat er geen firmware upgrades meer komen?

PSN: Flexman | STEAM: Flex0r[GoT]

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Flex0r schreef op donderdag 18 december 2014 @ 14:26:
[...]
Heb je daar ook een bron van?
Dit wist ik namelijk niet en nu ben ik wel nieuwsgierig.
En betekend dit dat enkel en alleen dat er geen firmware upgrades meer komen?
Ik wist het :) Tweakers heeft er zelfs een bericht over gemaakt:
nieuws: Microsoft blijft Xbox 360 nog drie jaar ondersteunen

Als je voor nieuw gaat, zou ik aanraden voor de Xbox One of PS4 te gaan. Persoonlijke voorkeur gaat uit naar de Xbox One, maar daar ga ik het nu niet over hebben :*) Waar je zo'n 2 jaar geleden een Xbox 360 kon kopen, met 2 spellen, en 2 controllers voor €190, kost het je nu €200 voor 1 spel en 1 controller. Hij loopt op zijn einde. Ook de ondersteuning. CoD zal zo nog maar één spel maken voor de Xbox 360/PS3, aangezien ze er nog 3 zouden maken. Ghost en AW zijn er al, dus nog eentje komt eraan. Forza 5 kwam zo ook niet op de 360. En zo is er wel meer. Wil je langer met je console doen, dan lijkt me de nieuwere generatie handiger. Prijs valt nog reuze mee, een Xbox 360 kost je €00 zoals ik al zei, een Xbox One met 2 Assassin's Creed €380.

Voor zowel de PS4 als de Xbox One moet je, zoals hierboven ook al een paar keer gezegd is, betalen voor online. Tip: koop online, zo heb ik 13 maanden Gold gekocht voor €36. 3 euro per maand dus zou je kunnen zeggen. Valt dus te overzien.

Kinect of wat dan ook kan je beter achterwegen laten. Ik heb Kinect op mijn Xbox, gebruik het nooit. Laat het weg, koop voor die €100 een paar leuke spellen.

Grafisch verschil tussen de Xbox One en de PS4 is zeer klein. Bij de laatste nieuwe games, zoals AC Unity en CoD AW steekt de Xbox zelf boven de PS4 uit (beide dezelfde resoluties, respectievelijk 900p en 1080p). Waarbij ik zelf de Xbox nog mooiere kleuren vind geven, al is dat puur subjectief.

PS-servers op de PS3 waren vele malen slechter dan de Xbox 360. Hoe het op de PS4 is durf ik niet te zeggen, maar volgens mij zijn de servers van de Xbox One beter als die van de PS4 (als ik fout zit, zeg het hè :)).

Heb je veel spellen, kan je bij de Xbox een externe HDD insteken. 2 zelfs. Bij de PS4 kan dit (nog) niet, en zul je de HDD moeten vervangen.

PS4 heeft aan de andere kant weer dat touchpad dingetje, PS TV, Remote Play met een PS Vita...

Als je voor de nest-gen wil gaan (ondertussen current-gen), maakt het eigenlijk vrij weinig uit. Beide zijn erg aan elkaar gewaagd. Ga eens naar een winkel, voel beide controllers in de hand. Ga na welke exclusives je beter vind. Welke je ook koopt, een slechte keuze maak je niet.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• StrongArmLance
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06-10 22:25

StrongArmLance

Endless flow

Ik wilde eerst ook een X1 maar ben toen voor de PS4 gegaan, vooral omdat ik verwachtte dat meer mensen de ps4 zouden halen en ik met mijn x360 ook al het buitenbeentje was. Toch houd ik meer van de Xbox controllers. Ik zou ook een Xbox360 halen, maar een ps3 is duurzamer gok ik.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
MK1998NL schreef op donderdag 18 december 2014 @ 16:34:
Als je voor de nest-gen wil gaan (ondertussen current-gen), maakt het eigenlijk vrij weinig uit. Beide zijn erg aan elkaar gewaagd. Ga eens naar een winkel, voel beide controllers in de hand. Ga na welke exclusives je beter vind. Welke je ook koopt, een slechte keuze maak je niet.
Dat geeft me een goed gevoel :) . Dank voor de post, dat helpt me zeker.

• nFo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06:30

nFo

Gewoon inderdaad een Xbox One of Playstation 4 halen met een leuke game die je het meeste aan spreekt.
Kun je de komende jaren wel even vooruit, aanbod van games wordt steeds beter natuurlijk en Guitar Hero zal over enige tijd ook wel weer terug komen voor PS4 en de XOne.
http://www.psu.com/news/2...iver-new-level-of-realism

Je had ook bundels met Fifa 15 volgens mij, ik weet niet of deze nog leverbaar zijn.

• brick5492
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 06-10 17:58
Ik zou een xbox360 of ps3 kopen. Ikzelf ben ook het type gamer dat jij beschrijft, ik game een ongeveer 4 uur per week. Ik heb 2 maanden geleden een Xbox360 gekocht (was 50€ incl een paar games, 2ehands) en vermaak me hier prima mee ;) . De meeste nieuwe games komen er nog gewoon voor uit, de games zijn goedkoop en bijvoorbeeld fifa zal er nog jaren lang voor uitkomen (als je ziet dat de ps2 nog fifa 14 kreeg). Ook zijn er nog een heleboel 'oude' games die heel leuk zijn die je goedkoop kan vinden (bijvoorbeeld de Halo serie). Behalve dan als je de komende paar jaar de nieuwste spellen wil kunnen spelen dan zou ik voor next-gen gaan maar aangezien er duizenden goeie (goedkope) games zijn voor de last-gen zou ik die doen :) .
Wat ik je wel aanraad mocht je een ps3 of xbox360 (2e hands) kopen om wel voor een Slim model te gaan. De oudere 'fat' versies gaan snel kapot en maken veel lawaai.
Succes ermee :)

[ Voor 12% gewijzigd door brick5492 op 18-12-2014 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StrongArmLance
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06-10 22:25

StrongArmLance

Endless flow

post dat dan ook in V&A, en niet hier ;)

[ Voor 75% gewijzigd door BM op 22-12-2014 07:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:59
Als je simpele bediening belangrijk vindt, is de ps4 wel een goede keuze. De interface is niet alleen erg simpel, maar ook bliksemsnel.

Verder moet je een ps4 vooral kiezen als je van diversiteit in game aanbod houdt. De ps4 is namelijk uniek in de zin dat:
-Alle AAA multiplats erop uitkomen (fifa,cod,etc)
-Alle indies
-meeste free-to-play games, inclusief gratis toegang zonder ps+
-De exclusives van Sony die vrij divers zijn, maar toch uitblinken in adventures/action games.

Als dit bovenstaande je aanspreekt, zeker doen. Als je niet online gaat hoef je ook geen ps+ te kopen trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Trishul schreef op zondag 21 december 2014 @ 03:15:
Als je simpele bediening belangrijk vindt, is de ps4 wel een goede keuze. De interface is niet alleen erg simpel, maar ook bliksemsnel.
Bliksemsnel? wat is er bliksemsnel aan:
https://www.youtube.com/watch?v=dJ8cyVZ-vyc

Ik kan dit niet bliksemsnel noemen.
Alle drie de current-gen consoles zijn niet bijster snel lijkt me.
Verder moet je een ps4 vooral kiezen als je van diversiteit in game aanbod houdt. De ps4 is namelijk uniek in de zin dat:
-Alle indies
Er zijn ook indies die niet uitkomen voor de PS4. Dus alle is overdreven, 'veel' kan je wel zeggen.
Maar wil je met die AAA multiplats online spelen dan zal je toch echt de portemonnee moeten trekken om dat te kunnen doen.
-De exclusives van Sony die vrij divers zijn, maar toch uitblinken in adventures/action games.
Als ik wil gaan voor diversiteit dan denk ik niet gelijk aan een X1 of PS4. En de PS4 exclusives blinken niet echt uit. Als je op metacritic kijkt op welke PS4 exclusives een metascore en een userscore van 85 of hoger krijgen dan zijn dat er slechts 2.
Als dit bovenstaande je aanspreekt, zeker doen. Als je niet online gaat hoef je ook geen ps+ te kopen trouwens.
Laten we wel even op basis van rationele argumenten blijven aanbevelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Trishul schreef op zondag 21 december 2014 @ 03:15:
Verwijderd schreef op zondag 21 december 2014 @ 10:23:
[...]
Bliksemsnel? wat is er bliksemsnel aan:
https://www.youtube.com/watch?v=dJ8cyVZ-vyc

Ik kan dit niet bliksemsnel noemen.
Alle drie de current-gen consoles zijn niet bijster snel lijkt me.
Ik kan nu niet echt zeggen dat de Xbox One langzaam is. Ja, in hrt filmpje wel, maar die is ondertussen al een jaar oud. En inderdaad, in het begin was hij gigantisch langzaam. Na de verschillende updates is hij ondertussen zeer soepel in de menu's. Opstart tijd maakt (in my opinion) vrij weinig uit, aangezien je dat maar één keer doet, en daarna een paar uur niet meer.
-Alle indies
Meeste geld ook voor de Xbox. Alle multiplats, natuurlijk komt de Xbox One er dan ook bij (behoort ook tot dat platform), dus dat is irrelevant. Net als indie-games, Xbox heeft er ook genoeg. Free to play games heeft de Xbox volgens mij niet, of maar enkele. Alleen KillerInstinct kan ik indenken. Exclusives van PS vind ik persoonlijk niks, maar dat is natuurlijk vrij subjectief.
Ga je niet online op de Xbox, dan hoef je ook geen Xbox Live Gold te nemen. Weer vrij irrelevant.

Ik zou eens kunnen kijken of ik m.b.v de GameDVR Xbox Home kan opnemen, indien iemand dat ook met de PlayStation wil doen hebben we een prima vergelijking.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12:48
nFo schreef op donderdag 18 december 2014 @ 18:35:
Kun je de komende jaren wel even vooruit, aanbod van games wordt steeds beter natuurlijk en Guitar Hero zal over enige tijd ook wel weer terug komen voor PS4 en de XOne.
Helaas, Activision heeft de stekker getrokken uit de Guitar Hero serie, dus (in elk geval onder die naam) zullen er geen nieuwe delen meer uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RegularJohn
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
2de hands moet ook in het buitenland wel mogelijk zijn toch? Gewoon kijken of het wat voor je is. Er is wat mij betreft weinig verschil tussen de x360 en de ps3 voor wat jij er mee beoogt te doen. Mocht je dan toch voor de nieuwe generatie willen gaan, ben je niet veel geld kwijt.

Als je toch iets nieuw wilt kopen zou ik wel gaan voor de nieuwe generatie. Zit je de komende tijd wel gebakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
@ Thorgrem;

Kijk ook naar de eisen van de TS, makkelijke, snelle bediening. En ja, op dat vlak zijn de ps4 en x1 beter. Volgens velen heeft de ps4 daarnaast ook gewoon simpele, intuïtieve menu's. Om dan een youtube filmpje te gaan handpicken om het tegendeel te bewijzen, terwijl bij 99% van de gebruikers dit niet zo is, is een beetje raar en riekt naar een agenda.

Daarnaast geeft TS ook aan dat de console niet voor andere dingen ingezet gaat worden, dus ik neem aan dat het ook geen multimedia box hoeft te zijn. De wiiu lijkt mij af te vallen, omdat de TS het heeft over fifa, muziekgames en shooters. Als je dat belangrijk vindt, nou dan valt een wiiu direct af.

Onlinegaming had de TS aangegeven niet te gaan doen. Dan maakt het niet zoveel uit of je voor Xbox of PlayStation gaat.

Ik zit een beetje te twijfelen wat nu het beste is voor TS; een 7e gen zoals ps3 of x360 of 8e gens zoals de ps4 of x1.
Er zijn veel meer games op ps360, en ze zijn veel goedkoper, bv.een gta4 complete voor €6,99 momenteel. Aan de andere kant is het budget geen probleem maar wel TS niet met een dure ongebruikte gadget zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Trishul schreef op zondag 21 december 2014 @ 11:48:
@ Thorgrem en MK1998nl;

Kijk ook naar de eisen van de TS, makkelijke, snelle bediening. En ja, op dat vlak zijn de ps4 en x1 beter. Volgens velen heeft de ps4 daarnaast ook gewoon simpele, intuïtieve menu's. Om dan een youtube filmpje te gaan handpicken om het tegendeel te bewijzen, terwijl bij 99% van de gebruikers dit niet zo is, is een beetje raar en riekt naar een agenda.
Laten we idd vooral kijken naar een beginner.
Handpicken van een filmpje, nonsens. Ik laat gewoon een filmpje zien waaruit blijkt dat het met die bliksemsnelle interface wel meevalt of eigenlijk vies tegenvalt. De beginnende gamer zet namelijk zijn apparaat aan en wil zo snel mogelijk een spelletje spelen. Geen gedoe met instellingen enz enz. Dus dat hele menu zal waarschijnlijk vrij oninteressant zijn. En daarna wil hij zijn spelletje snel kunnen afsluiten en het apparaat weer uit kunnen zetten.

Wat wel van belang is dat een casual gamer die laten we zeggen eens in de twee weken een spel wil spelen lekker snel aan de slag kan. Ik heb ervaring met de PS3 als casual gamer en die heb ik op marktplaats geslingerd. Waarom? Regelmatig wanneer ik een spelletje wou spelen moest eerst de systeemsoftware geupdate worden en vervolgens moest het spelletje geupdate worden. Dan gaat de lol er wel vanaf. Wellicht dat dat op de PS4 verbeterd is, maar volgens mij moet je PS+ (betaald!) hebben om een beetje soepel door het updaten van systeem en games heen te komen. Maar verbeter me gerust als dat niet het geval is.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2014 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
Verwijderd schreef op zondag 21 december 2014 @ 11:55:
[...]

Laten we idd vooral kijken naar een beginner.
Handpicken van een filmpje, nonsens. Ik laat gewoon een filmpje zien waaruit blijkt dat het met die bliksemsnelle interface wel meevalt of eigenlijk vies tegenvalt. De beginnende gamer zet namelijk zijn apparaat aan en wil zo snel mogelijk een spelletje spelen. Geen gedoe met instellingen enz enz. Dus dat hele menu zal waarschijnlijk vrij oninteressant zijn. En daarna wil hij zijn spelletje snel kunnen afsluiten en het apparaat weer uit kunnen zetten.

Wat wel van belang is dat een casual gamer die laten we zeggen eens in de twee weken een spel wil spelen lekker snel aan de slag kan. Ik heb ervaring met de PS3 als casual gamer en die heb ik op marktplaats geslingerd. Waarom? Regelmatig wanneer ik een spelletje wou spelen moest eerst de systeemsoftware geupdate worden en vervolgens moest het spelletje geupdate worden. Dan gaat de lol er wel vanaf. Wellicht dat dat op de PS4 verbeterd is, maar volgens mij moet je PS+ (betaald!) hebben om een beetje soepel door het updaten van systeem en games heen te komen. Maar verbeter me gerust als dat niet het geval is.
Je weet dat dat filmpje van je gaat over de boottimes en niet over de werking van de interface he? :+
(Let ook op wat de TS vraagt..)

Godzijdank heeft de ps4 gewoon een goed werkende restmode, waarin die weinig stroom gebruikt doordat de secondary soc in standby modus systeemupdates en gameupdates binnenhaalt. Dus als ik de ps4 opstart in de avond na een lange werkdag, is alles netjes gedownload. Vooral handig met die grote GTA5 patches. Dit kon op de ps3 wel eens een drama zijn, omdat je dan zat met een herriemakende energieslurpende apparaat dat ook nog eens veel tijd nodig had om te downloaden en installeren.
Overigens heb je bij ps4 geen ps+ nodig voor auto updates, alleen voor cloud game saves.

Dus als je thuis komt, staat alles gereed. Dit werkt ook zo op de X1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Trishul schreef op zondag 21 december 2014 @ 12:36:
[...]

Je weet dat dat filmpje van je gaat over de boottimes en niet over de werking van de interface he? :+
(Let ook op wat de TS vraagt..)
Jij begon over interface. Iets waar de TS maar weinig mee te maken zal hebben. Wat wel essentieel is voor de TS is de opstarttijden en dergelijke. Maar goed, het zal mij eigenlijk ook weinig interesseren de TS komt er vanzelf wel achter dat iets tegen gaat vallen ondanks alle mooie verhalen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashingst
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-10 18:49
Ik heb ook lang getwijfeld tussen een PS3/XBOX 360 of een PS4. Uiteindelijke een PS3 gekocht maar daarna toch overgestapt naar een PS4. Nog geen seconde spijt gehad van m'n aankoop, al heb ik toch wel veel pareltjes van de (inmiddels) "last-gen" gemist. Waarschijnlijk tik ik ooit nog wel eens een XBOX 360 of PS3 op de kop.

Wat PS4 vs Xbox One betreft; dat is naar mijn mening geheel subjectief. Ik vond persoonlijk de 360 een fijnere console dan de PS3, maar de PS4 weer fijner dan de Xbox One. Belangrijkste is denk ik de exclusives.
MK1998NL schreef op donderdag 18 december 2014 @ 16:34:
[...]

Grafisch verschil tussen de Xbox One en de PS4 is zeer klein. Bij de laatste nieuwe games, zoals AC Unity en CoD AW steekt de Xbox zelf boven de PS4 uit (beide dezelfde resoluties, respectievelijk 900p en 1080p). Waarbij ik zelf de Xbox nog mooiere kleuren vind geven, al is dat puur subjectief.
Houd er wel rekening mee dat (in dit geval) CoD: Advanced Warfare op een lagere resolutie draait op de Xbox dan op de Playstation. Vergelijking is daarom niet helemaal eerlijk. Wat Unity betreft; tja... da's een heel ander verhaal 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
Verwijderd schreef op zondag 21 december 2014 @ 13:04:
[...]

Jij begon over interface. Iets waar de TS maar weinig mee te maken zal hebben. Wat wel essentieel is voor de TS is de opstarttijden en dergelijke. Maar goed, het zal mij eigenlijk ook weinig interesseren de TS komt er vanzelf wel achter dat iets tegen gaat vallen ondanks alle mooie verhalen hier.
Nou eigenlijk heeft de TS het helemaal niet gehad over boottijden. Lees maar de topicstart nog eens na. Wel over simpele werking en menu's, ofwel de interface. Objectief gezien zit hier wellicht wel een verschil in; de x1 heeft de metro interface wat wel wat drukker oogt dan de simpele ps4 gui. Dit kan TS voor zichzelf beoordelen door de youtube filmpjes te bekijken over de gui van beide consoles.

Ik heb de wiiu even hierbuiten gelaten, gezien de games waar TS geïnteresseerd in is. Die console moet je echt liggen. Zo ben ik momenteel wel op zoek naar een wiiu deal (wel de premium!) voor mario 3d world, straks xenoblade en later hopelijk metroid :9~ Een nintendo console koop je toch altijd weer voor de 1st en 2nd party games. Sterkste output dit jaar; bayonetta 2, mk8, ssb, enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
Ik zou er inderdaad niet vrolijk van worden als ik het ding aanzet, en ik eerst een half uur zou moeten wachten op updates ;)

Ik lees alles, en ga na de kerst beslissen. De gekte met kerstaankopen in het VK zorgt ervoor dat ik voor de Kerst niet in de buurt van winkels wil komen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kvaruni
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-10 17:05
Als mede-VKer: neem eens een kijkje op Hot UK deals. Je kan nogal wat geld besparen door een console te kopen in een of andere deal en tegenwoordig zijn er heel veel deals. Wil je tweedehands games, dan is CEX bij voorkeur de plaats om games te kopen/verkopen.

Wat je keuze betreft: ga in een winkel eens de controllers proberen (een PS voelt helemaal anders aan dan een XBox). Daarnaast moet je eens een kijkje nemen naar de exclusive games. Meestal komen games uit voor beide consoles, maar wat de exclusives betreft hebben Sony en Microsoft zo elk hun eigen "smaakje". Denk dan bij PS bijvoorbeeld aan The Last of Us en bij Xbox aan Forza racing. Ik denk dat dit de enige twee keuzes zijn die van belang zijn. Jaja, er is verschil in resolutie of de kleuren zijn beter of ... . Je koopt die dingen om te gamen: de controller heb je dan continu in de hand en de games speel je. De rest is bijzaak. Nieuwe of oude generatie? Tjah, hangt een beetje van jezelf af. Een spel zoals GTA is gewoon leuker om casual te spelen als het er allemaal wat mooier uitziet. De uren dat ik niet heb rondgelopen in dat spel op de nieuwste generatie consoles, gewoon om alles te beschouwen en te genieten ... :). Aan de andere kant zijn die oude consoles ook echt oud. IPv6 doen ze niet, WiFi is helemaal traag, interface kan wat werk gebruiken, enz. Kijk eens rond bij de deals en je zal verbaasd zijn hoe goedkoop je een PS4/Xbox One op de kop kan tikken in de UK, dus voor de prijs moet je het niet laten en het game aanbod is ondertussen ook al lekker uitgebreid.

Wii en Wii U kunnen leuk zijn, maar het is een zinkend schip. Niemand die ik ken heeft een Wii U en de meeste hebben zelf hun Wii verkocht, als ze er al eentje hadden. Voor casual gaming zou ik het dan ook niet echt overwegen.

[ Voor 6% gewijzigd door kvaruni op 21-12-2014 22:57 . Reden: typos ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:04
kvaruni schreef op zondag 21 december 2014 @ 22:54:
Aan de andere kant zijn die oude consoles ook echt oud. IPv6 doen ze niet, WiFi is helemaal traag, interface kan wat werk gebruiken, enz.

Wii en Wii U kunnen leuk zijn, maar het is een zinkend schip. Niemand die ik ken heeft een Wii U en de meeste hebben zelf hun Wii verkocht, als ze er al eentje hadden. Voor casual gaming zou ik het dan ook niet echt overwegen.
Dat de wifi van bijv. een PS3 traag is ben ik het niet mee eens. Ik game online via Wifi er mee en dat werkt uit de kunst.

@ topicstarter

maak eerst de keuze: wat is je budget, ik las ergens dat dat geen probleem is. Echter hangt het er af wat je van je budget daadwerkelijk wilt uitgeven.

Xbox 360 en PS3 daar kan je prima leuk mee gamen, kost een habbekrats tegenwoordig, bakken vol games voor te krijgen voor kleine prijsjes en je hoeft niet te betalen voor online gamen bij PS3.

Dat gezegd hebbende, een online abbo voor PS4 kost maar 50 euro per jaar maar het is zonde als je het amper gebruikt.

Een PS3 heeft net zo goed een Blueray disc lezer dus je kan er ook blue rays mee afspelen maar weet niet of je dat belangrijk vindt en de PS4 kan dat ook.

Besturing is een kwestie van smaak natuurlijk maar de playstation controllers worden door de meeste mensen als het beste ervaren, liggen perfect in de hand en niet te veel knoppen maar het kan net zo goed zijn dat je de Xbox controller beter vind.

Je kan natuurlijk gewoon eens de mediamarkt binnenlopen, daar staan altijd wel van die game zuilen waar je een game kan testen/spelen, dan kan je gelijk de verschillende controllers vast houden.

Wat ook leuk is, als je bijvoorbeeld denkt dat je wel eens met vriendin/vrouwlief en andere mensen gaat casual gamen, een Wii, niet eens per se een Wii U. Zijn erg veel leuke games voor (Mario Galaxy bijvoorbeeld!) en kost echt geen bal meer!

Je zou bijvoorbeeld met een PS3 kunnen beginnen en later overstappen op PS4. Die kosten nu iets minder dan 400 euro nieuw maar over een jaar ofzo zal dat prijsniveau ook weer lager liggen.

Over de beschikbaarheid van games zou ik me totaal geen zorgen maken, ik neem aan dat er in de UK ook wel een game-mania equivalent bestaat en het gaat ook nog wel wat jaren duren eer dat PS3 games uit de winkel verdwijnen.

[ Voor 29% gewijzigd door 1nsane op 23-12-2014 17:11 ]

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08 02:48

djunicron

*click-swoosh-thud*

Tja, een 2e hands console lijkt mij gezien de je voorkeuren geen slechte keuze.

De X1 / PS4 en WU zijn alleen naar mijn mening alle 3 bijzonder "zwak" om de titel Next-Gen waardig te mogen zijn. De enige reden om die machines aan te schaffen is omdat je de exclusive titels graag wilt spelen. Ik ben hierin van mening dat een "console-size" kast met een PCtje erin aan je TV + Gamepad je een stukje meer waarde voor je geld geeft. Denk "Steambox", maar dan dus al dan niet met dat OS er ook werkelijk op. Bestuur je em liever even met keyboard en muis? Log erop in met een van je laptops (of tablets, minus kb+muis dan natuurlijk).

De rationale; futureproof ++, simpelweg omdat je de hardware kan uitbreiden. Voor dezelfde €500 heb je em wel compleet en kan je veelal de games die grafisch veeleisender zijn soepeler draaien. En al zou het systeem duurder zijn; je games kunnen veel goedkoper uitpakken. Daarnaast zijn er veel meer goedkope titels die de moeite waard zijn, zijn er humble bundles om je mee te vermaken met veelal een leuke selectie casual games etc etc.

Ja, je moet zelf je OS en je drivers zo nu en dan bijwerken. Maar dat duurt geen uren. Geen gerommeld met optische schijfjes, want wie wil er nou vanaf media die 32-80mbit (theoretisch - optimal full read van één disk op 3 layers = over 90 minuten) haalt installeren gezien de huidige internet snelheden (minus het daarna alsnog updates moeten downloaden op consoles).

Ik betaal zelden meer dan €15 voor een game, (nieuwe titels dan dus), met uitzonderingen van AAA games die je voor 30-35 kan kopen de eerste weken. Dat vind ik nogal een contrast met 45-60 per titel voor de consoles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:04
Exact, ik zou hem daarom een ps3 adviseren, eindeloze hoeveelheid beschikbare spellen voor een schijntje op een heel volwassen console waar je veel mee kan en desnoods ook nog als blue Ray speler.

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
Het is uiteindelijk een xBox One geworden, deze is nu aan het updaten. Heb in een winkel beetje zitten spelen met beide controllers en vond er weinig verschil in zitten voor de buitenstaander.

Vond uiteindelijk de extra media-opties en de grotere aansluitingen/opties van de xBox net iets handigers, maar er zit inderdaad bijna geen verschil tussen. Ik wilde uiteindelijk toch geen last-gen console, aangezien ik niet verwacht er snel weer een te kopen ;)

Bundel was xBox One met FIFA15 voor £299, dat is ~€375. Heb er ook een racespel bij gekocht, "The Crew".

Dank aan allen voor de adviezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

d:)b

Heel veel plezier er mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
Ik zit nu door de setup heen te lopen, ik hoop dat dat plezier snel komt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gambieter schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 18:14:
Ik zit nu door de setup heen te lopen, ik hoop dat dat plezier snel komt :+
Daar ben je even zoet mee inderdaad. Veel plezier ermee. :)

Doe voor je eigen plezier de HDTV kalibratie (settings>display). Dat zorgt voor een veel betere ervaring.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2014 18:47 ]

Pagina: 1