advies voor een nieuwe build voor "lichte" videobewerking

Pagina: 1
Acties:

• Nilez83
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 26-03-2024
Beste Tweakers,

Ik hoop dat jullie me misschien kunnen helpen met een advies voor een goedkopere (bang for buck) pc (met monitor) die het volgende kan:

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil het systeem gebruiken voor videobewerking met instapprogramma's als: Adobe Premerie Elements en Sony Movie Studio. Geen Adobe Aftereffects, Premiere Pro of 3d rendering etc. Het gaat dus volgens mij om "lichte" videobewerking zonder hevige effecten.Het gaat puur om montage en kleurcorrectie van HD fragmenten van m'n dslr camera waar ik muziek en tekst aan toe wil voegen (denk: Muziekclips en Shortfilms/documentary)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het liefst € 650,- of minder

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb nog een oude atx kast staan die nog in orde is maar een goedkope andere kast is geen ramp als het noodzakelijk mocht zijn. Het heb nu nog deze: pricewatch: Arctic Cooling Silentium T2 Eco 80 Zilver, Zwart. Zal wel een andere voeding in moeten

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Qua processor denk ik na wat research, genoeg te hebben aan een pc gebasseerd op de intel i5 4570. Aangezien 4 cores toch goed van pas komen bij het renderen HD videofragmenten? Ik begrijp dat amd fx 3850 ook een mooie bang for buck is met z'n 8 cores maar daarbij komt dan geloof ik een duurder moederboard en koeling kijken? Verder heb ik volgens mij 8 of 16gb RAM nodig, een SSD voor OS en programma's, een HDD als scratchdisk en een HDD voor opslag. Tot slot dan nog een full hd ips monitor voor redelijk objectieve kleuren. Volgens mij heb ik geen discrete GPU nodig omdat de programma's waarmee ik nu zal werken geen gebruik maken van bijv Nvidea CUDA etc voor rendering

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik sta open voor alle merken :)

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het moet eigenlijk echt een simpel systeem zijn zonder onnodige toeters en bellen. De uitdaging is een zo'n goedkoop mogelijk systeem samen te stellen maar met realistische kwaliteit.

Ga je overklokken?
Ik ga niet overklokken en ben dus tevreden met standaard instellingen

Ik hoopte bijvoorbeeld met het volgende lijstje realistisch en budgetbesparend aan de slag te kunnen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4570 Boxed€ 182,50€ 182,50
1Asus B85M-E€ 54,95€ 54,95
2WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 49,95€ 99,90
1Arctic Cooling Silentium T2 Eco 80 Zilver, Zwart€ 0,-€ 0,-
1Asus VS239HV Zwart€ 142,80€ 142,80
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 65,95€ 65,95
1Cooler Master GM G450M€ 42,-€ 42,-
1Samsung 840 EVO 120GB€ 68,40€ 68,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 656,50

Alvast bedankt!

• CrocodileGena
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20-03 10:13
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 164,-€ 164,-
1Asus B85M-E€ 54,95€ 54,95
1Seagate Desktop HDD ST3000DM001, 3TB€ 91,95€ 91,95
1Asus VS239HV Zwart€ 142,80€ 142,80
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 62,95€ 62,95
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 50,-€ 50,-
1Crucial MX100 128GB€ 60,91€ 60,91
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 627,56

De processor vervangen voor een i5 4460, zal bijna net zo goed werken in de applicaties die je gebruikt. Voor de prijs van jouw WD blues kan je net zo goed een 3TB Seagate nemen, kwalitatief goed, goedkoop. Ik ben echter persoonlijk niet zo zeker over de 2TB versie, misschien heeft iemand anders hier recente ervaringen mee, dan zou je nog meer kunnen besparen. Het RAM dat ik heb gekozen is een paar euro goedkoper maar presteert nagenoeg hetzelfde. De voeding vervangen door een 350w Seasonic, meer dan genoeg voor jouw build, wel iets duurder maar dan ook meteen betrouwbaarder. Als laatste de welbekende Crucial SSD toegevoegd, 8GB meer, goedkoper.

Part-time werkend in Artis als krokodil

• Nilez83
Bedankt CG,

Goeie suggesties! Als leek weet je net niet of bijvoorbeeld zo'n 4460 dus ongeveer hetzelfde presteert. Je komt dan benchmarks tegen enz als je zelf gaat zoeken, maar ik weet dan niet of het slechts over marginale verschillen enz gaat. Kan dan de "dagelijks gebruik vertaalslag " niet maken zeg maar. Is zo'n enkele 3 TB hd setup niet link ivm falen en langzamer omdat ie al het lees en schrijfwerk moet doen?

[ Voor 4% gewijzigd door Nilez83 op 18-12-2014 00:54 ]

• CrocodileGena
Een enkele HDD is niet link. Als je niet van plan was die twee HDD's in RAID te zetten dan zal een enkele HDD i.p.v. twee nagenoeg geen verschil maken. :)

Als je niet met gigantische bestanden werkt zal de snelheid ook niet tegenvallen, zeker niet als je je applicaties op de SSD zet.

Sowieso is voor jouw specifieke doeleinden een scratchdisk niet echt nodig, je RAM zal het allemaal wel aankunnen, tenzij je vaak 3 of meer vensters van dezelfde applicatie open hebt waarvan er eentje aan het pre(renderen) is. In dat geval zou je dan moeten kijken naar extra RAM of een AMD FX 8350 met zijn multithreading en 8 cores.

[ Voor 37% gewijzigd door CrocodileGena op 18-12-2014 15:31 ]

• Nilez83
Klinkt goed! Dat scheelt ook alweer dan. Ben blij dat ik dit topic ff gemaakt heb. Heb je nog een adviesje voor een redelijke monitor? Ik heb er nu maar even die asus neergezet maar dat was meer om even het budget aan te geven. Ik neem aan dat het toch wel belangrijk is dat je een beetje objectieve kleurweergave hebt en de helderheid een beetje constant is over het gehele scherm als je je met video bezighoudt. Maar kan dat voor 150 euro? ;)

• Ptiel
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 01:51
Voor iets minder geld heb je ipv de seagate een meer betrouwbare Toshiba DT01ACA300 3TB.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:37

br00ky

Moderator Harde Waren
Verklaar je nader...

• CrocodileGena
Nilez83 schreef op donderdag 18 december 2014 @ 23:00:
Klinkt goed! Dat scheelt ook alweer dan. Ben blij dat ik dit topic ff gemaakt heb. Heb je nog een adviesje voor een redelijke monitor? Ik heb er nu maar even die asus neergezet maar dat was meer om even het budget aan te geven. Ik neem aan dat het toch wel belangrijk is dat je een beetje objectieve kleurweergave hebt en de helderheid een beetje constant is over het gehele scherm als je je met video bezighoudt. Maar kan dat voor 150 euro? ;)
Dan heb je meteen een goed scherm gekozen voor je doeleinden en budget, een alternatief is de Dell S2340L, het enige grote verschil zit echter in het uiterlijk.
Het zijn beide IPS panelen dus de kleurweergave is redelijk waarheidsgetrouw, zwartwaarden zijn ook degelijk. Natuurlijk heb je betere schermen, maar die kosten logischerwijs meer. Deze schermen zijn echter ook met een groter budget te overwegen, naar mijn mening.

[ Voor 15% gewijzigd door CrocodileGena op 19-12-2014 13:19 ]

• Nilez83
Goed dat jij je naast de parttime werkzaamheden als krokodil in deze materie verdiept! ;). Ik kan over een tijdje met een gerust hart een budgetvriendelijk en degelijk systeem in elkaar knutselen!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Ik zou persoonlijk voor dit scherm gaan:
pricewatch: Iiyama ProLite X2483HSU-B1 Zwart
Waarom? Vanwege het AMVA paneel. AMVA? Yep. Maar is IPS niet beter? Eigenlijk niet. AMVA is een variant van VA. En het verschil tussen VA en IPS is in feite niet zo groot. Grootste voordeel van (AM)VA is het hogere contrast, wat weer resulteert in betere zwartwaardes. Voor de 10 euro meer dan de Dell zeker het overwegen waard. Wil je een kleiner exemplaar dan 24", dan kan dat natuurlijk ook. Voor 90 euro bied BenQ dit zéér interessante VA-scherm aan:
pricewatch: BenQ VW2245Z Zwart

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• Nilez83
Interessant MK1998NL. Eens even wat lezen over die beeldtechniek. Zijn naast het hogere contrast de kijkhoek en kleurweergave net zo goed of beter dan IPS?

• MK_
  • Niet online

MK_

Nilez83 schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 13:58:
Interessant MK1998NL. Eens even wat lezen over die beeldtechniek. Zijn naast het hogere contrast de kijkhoek en kleurweergave net zo goed of beter dan IPS?
VA-panelen hebben ook een zeer hoge kleurencorrectheid, net als IPS.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• CrocodileGena
MK1998NL schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 13:52:
Ik zou persoonlijk voor dit scherm gaan:
pricewatch: Iiyama ProLite X2483HSU-B1 Zwart
Waarom? Vanwege het AMVA paneel. AMVA? Yep. Maar is IPS niet beter? Eigenlijk niet. AMVA is een variant van VA. En het verschil tussen VA en IPS is in feite niet zo groot. Grootste voordeel van (AM)VA is het hogere contrast, wat weer resulteert in betere zwartwaardes. Voor de 10 euro meer dan de Dell zeker het overwegen waard. Wil je een kleiner exemplaar dan 24", dan kan dat natuurlijk ook. Voor 90 euro bied BenQ dit zéér interessante VA-scherm aan:
pricewatch: BenQ VW2245Z Zwart
Voor gaming heb je wellicht gelijk, dan zijn vooral de zwartwaardes essentieel. Echter, voor editing hebben ze (naar mijn mening) een klein maar soms heel frustrerend minpunt, de kleurverschuiving in de hoeken van het scherm, vooral als je er niet recht voor zit. Dan spreek ik hier deels uit ervaring, want ik gebruik mijn PC vooral voor video- en fotobewerking in Premiere Pro en Photoshop.
Maar, MK1998NL's optie is zeker wel te overwegen, zet de plus- en minpunten van beide varianten tegenover elkaar en bepaal wat de beste optie is voor jou.

• MK_
  • Niet online

MK_

CrocodileGena schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 14:10:
[...]
Voor gaming heb je wellicht gelijk, dan zijn vooral de zwartwaardes essentieel. Echter, voor editing hebben ze (naar mijn mening) een klein maar soms heel frustrerend minpunt, de kleurverschuiving in de hoeken van het scherm, vooral als je er niet recht voor zit. Dan spreek ik hier deels uit ervaring, want ik gebruik mijn PC vooral voor video- en fotobewerking in Premiere Pro en Photoshop.
Maar, MK1998NL's optie is zeker wel te overwegen, zet de plus- en minpunten van beide varianten tegenover elkaar en bepaal wat de beste optie is voor jou.
Voor videobewerking is een scherm met goede zwartwaardes ook geen slecht idee :*)

• CrocodileGena
MK1998NL schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 14:14:
[...]

Voor videobewerking is een scherm met goede zwartwaardes ook geen slecht idee :*)
Klopt, daarom zeg ik ook dat hij jouw advies niet zomaar in de wind moet slaan. De zwartwaardes van een IPS paneel zijn gewoon goed, bij een AMVA zijn ze marginaal beter, het is niet echt een wereld van verschil. :)
Dat IPS beter is dan AMVA voor editing is mijn mening, maar hier sta ik compleet achter en kan hem dan ook met gerust hart adviseren voor zijn doeleinden. Aan het van de dag moet TS nog steeds zijn eigen prioriteiten stellen. ;)

• Nilez83
hmm ja kleurverschuiving is nou net zo'n punt wat me dan niet lekker zit. Ik gebruik de pc namelijk alleen voor videobewerking.

• Nilez83
Alle meningen zijn inderdaad welkom, ik neem het allemaal mee in mijn overwegingen.

Excuus voor dubbel posten

[ Voor 15% gewijzigd door Nilez83 op 19-12-2014 15:07 ]

• CrocodileGena
Nilez83 schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 14:30:
Alle meningen zijn inderdaad welkom, ik neem het allemaal mee in mijn overwegingen
Edit even je laatste post, in plaats van een nieuwe te maken. Anders zit je dubbel te posten :)

Ik zou zeggen, om 100% zeker te weten wat je wilt, ga naar de MediaMarkt o.i.d, probeer beide types uit.

• MK_
  • Niet online

MK_

CrocodileGena schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 14:33:
[...]
Edit even je laatste post, in plaats van een nieuwe te maken. Anders zit je dubbel te posten :)

Ik zou zeggen, om 100% zeker te weten wat je wilt, ga naar de MediaMarkt o.i.d, probeer beide types uit.
Verdorie, das net wat ik wou zeggen (allebei) :+

Zowel IPS als AMVA zijn geen slechte scherm. Zelf heb ik hier ook IPS. Als verschillen meningen natuurlijk. Het met eigen ogen ervaren is het beste.

• Ptiel
Wanneer je een blik werpt in de reviews van beide schijven dan zie je dat de seagate vaker last heeft van voortijdige uitval. Tussen de reacties bij de Toshiba HDD staat een link naar dit onderzoek. In een reactie vertelt een tweaker dat de Toshiba HDD eigenlijk een iets aangepaste Hitachi 7K3000 is, welke in deze test als betrouwbaarst uit de bus komt.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:37

br00ky

Moderator Harde Waren
Ware het niet dat dat artikel naar een uiterst slecht uitgevoerd onderzoek linkt, lees ook dit artikel. Bottom line, voor consumenten maakt het allemaal bar weinig uit welke schijf je neemt.

• Ptiel
Na het lezen van dat artikel ben ik het met je eens dat het eerder door mij gelinkte artikel onvolledig en onjuist opgezet is. Echter blijft staan dat je in de verschillende reviews (waaronder de pricewatch hier) van de seagate-schijf meer over uitval leest dan die van de Toshiba/Hitachi.
Pagina: 1