Tweakers,
Ik zit met een dilemma; Ik heb besloten deze week een nieuwe lens te halen, de Nikon 35mm f1.8 DX of de 40mm f2.8 DX micro. Maar welke!?
Ik heb op dit moment de kitlens van 18-105mm f3.5-5.6 voor mijn D5100 body. Ik heb mijn foto's geanalyseerd en mijn meest gebruikte brandpuntafstanden zijn:
1. 18mm
2. 40mm
3. 30mm
4. 105mm
De voor en nadelen die ik kan bedenken voor beide lenzen zijn als volgt:
Nikon 35mm f1.8 DX
+ Lichtsterker
+ Iets wijdere FoV
+ (Marginaal) goedkoper
- Onrustige bokeh bij f1.8
Nikon 40mm f2.8 DX Micro
+ Macro mogelijkheid
+ Stats wise iets scherper
+ Rustigere bokeh (nog steeds meh)
- Beweegbaar deel lens (macro eigenschap)
Uiteraard is de macro mogelijkheid niet ideaal op dit brandpuntafstand gezien het werpen van schaduwen maar lijkt mij wel geschikt genoeg voor food photography en wat stil leven.
Al met al vind ik het een lastige keuze. Kan iemand het iets vergemakkelijken met gebruikers ervaringen hier?
@Moderators
Ik weet niet goed of dit hier goed op zijn plek is, mocht dat niet zo zijn hoor ik graag waar wel.
Ik zit met een dilemma; Ik heb besloten deze week een nieuwe lens te halen, de Nikon 35mm f1.8 DX of de 40mm f2.8 DX micro. Maar welke!?
Ik heb op dit moment de kitlens van 18-105mm f3.5-5.6 voor mijn D5100 body. Ik heb mijn foto's geanalyseerd en mijn meest gebruikte brandpuntafstanden zijn:
1. 18mm
2. 40mm
3. 30mm
4. 105mm
De voor en nadelen die ik kan bedenken voor beide lenzen zijn als volgt:
Nikon 35mm f1.8 DX
+ Lichtsterker
+ Iets wijdere FoV
+ (Marginaal) goedkoper
- Onrustige bokeh bij f1.8
Nikon 40mm f2.8 DX Micro
+ Macro mogelijkheid
+ Stats wise iets scherper
+ Rustigere bokeh (nog steeds meh)
- Beweegbaar deel lens (macro eigenschap)
Uiteraard is de macro mogelijkheid niet ideaal op dit brandpuntafstand gezien het werpen van schaduwen maar lijkt mij wel geschikt genoeg voor food photography en wat stil leven.
Al met al vind ik het een lastige keuze. Kan iemand het iets vergemakkelijken met gebruikers ervaringen hier?
@Moderators
Ik weet niet goed of dit hier goed op zijn plek is, mocht dat niet zo zijn hoor ik graag waar wel.
[ Voor 5% gewijzigd door ndonkersloot op 17-12-2014 21:07 ]
Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot