Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag over aanschaf 25M glasvezelkabel SC-LC

Pagina: 1
Acties:

• Flaterik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-06 00:26
Wij krijgen binnenkort een glasvezelverbinding op kantoor.. Jeeej :z Nu komt de NTU binnen in de meterkast en we willen de switch graag plaatsen in de patchkast. Om dit te overbruggen zoek ik een glasvezelkabel van 25M. Onderstaande kreeg ik door maar qua "full duplex" of "62.5/125m OM1" ga ik nat.

25 Meter glasvezelkabel
Meterkast: SCPC aansluiting
Serverkast: LCPC aansluiting
Duplex cable (2 vezels). Zogeheten "patch kabel".
Single mode kabel

Welke moet ik nu hebben? Wie weet raad

[ Voor 0% gewijzigd door Flaterik op 17-12-2014 19:06 . Reden: typo ]

Digital Nomad, frequent flyer en minimalist...https://erikvandermeulen.nl

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:28
Vanaf de NTU ga je normaal verder met een utp kabel,

Het komt ook voor dat je een glasvezel converter krijgt, ook een soort van NTU, normaalgesproken ga je ook vanaf dat verder met utp, eventueel zijn er modules om een glas lijn direct aan te sluiten op een managed switch,

Hoe ziet je ntu eruit?

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Zakelijk glasvezel... en 2 vezels. Dan gok ik dat de vezel of binnenkomt op een 19" lade of (Waarschijnlijker) op een wanddoosje.

Vanaf daar ga je dan naar je actieve apparatuur. Bij bv Ziggo of Priority krijg je meestal een Cisco switch waar je glasvezel in gaat, en 1 of meerdere koperpoortjes uitgaan voor je eigen verbinding, of eventueel een router van apparatuur.

Duplex kabel bedoelen ze mee dat je 2 vezels hebt: Send en receive. Simplex is de enkele versie.
In jouw geval leveren ze dus zend en ontvang over 2 vezels. (Dat zie je vaker bij zakelijke aansluitingen)

In de wall kast wordt dit afgeleverd op een SC/PC aansluiting. Vanaf daar gaat een patchkabel naar de optic in de switch. En dat is in de meeste gevallen LC/PC. Dus vandaar dat je deze kabel nodig hebt.
Dit is ook de meest gebruikte connectoren voor semi-lange afstanden. Bij de grotere partijen is SC/APC meer gebruikt, maar dat is vnl bij darkfibers. (Relined, Eurofiber enz)

OM1 (en hoger) heeft betrekking op het soort glaskabel, maar dat is voor multimode. In jouw geval (en dat is bij eigenlijk alle verbindingen die langere lengtes overbruggen) wordt singlemode gebruikt: 9/125um. Ook wel de 'gele' patchkabeltjes. (Multimode is oranje, turquise of paars), maar uiteraard kan het in elke kleur ;)

In jouw geval kun je prima af met een standaard kabeltje. Wel zou ik een 3mm kabeldiameter aanraden (net iets degelijker dan de 2mm versie).
Als het in een kabelgoot tussen andere kabels ligt zou je ook flat-oval kunnen overwegen, dan heb je een extra bescherming om de 2 vezels.

Tip: een LC duplex stekker kun je prima door een 19mm buis krijgen. Ik zou kijken of je de kabel dan goed beschermd in een eigen buis kan leggen. Meters maken met fixed stukken, en begin en eind met flex.

Voor jouw situatie kun je dus in principe een normale patchkabel gebruiken, tenzij je omgeving betere bescherming vereist.

Voorbeeldje:
https://www.netwerkwinkel...mm-OS2LCSC250-p_2808.html

• erikvanhoutert
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01-05 17:10
jaaa slim idee om een patchkabeltje door je pand heen te slingeren voor je belangrijkste verbinding van je bedrijf.
Ben op op diverse locaties geweest waar dit na een bepaalde tijd hartstikke fout gaat, hup tig euro schade door een pachtkabeltje omdat al je medewerkers niet aan het werk kunnen. Klein beetje investeren zodat het over x aantal jaar ook nog allemaal werkt en voorkom al die ellende.

A ) zorg dat de provider de NTU + FTU in je server ruimte plaatst voor een meerprijs.
B ) zorg dat je gewoon netjes een glaslade in je patchkast hebt en een glasbox bij je FTU, en patch deze door. Zorg dat de glasvezel KABEL netjes ligt en gemeten / gecertificeerd is.

• Barreljan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-11 10:35

Barreljan

...Zoom-Zoom...

Zo lastig is het toch niet ? :)

http://www.intronics.nl/n...bel-multimode-625125m-om1

SC en LC is het type connector (sc is grote vierkante, lc is kleine vierkante)
OM1 is aanduiding type en kwaliteit fiber (meer opbrengt of niet bij langere lengtes

Single mode (niet duplex hence single) is andere kabel.

Je kan OM1 nemen, anders ook OM3 (is beter). Ik zou op bovenstaande link alleen geen Econ-line nemen.

Time Attacker met de Mazda 323F 2.5 V6 J-spec | PV output

• DJSmiley
Barreljan schreef op woensdag 17 december 2014 @ 23:21:
Zo lastig is het toch niet ? :)

http://www.intronics.nl/n...bel-multimode-625125m-om1

SC en LC is het type connector (sc is grote vierkante, lc is kleine vierkante)
OM1 is aanduiding type en kwaliteit fiber (meer opbrengt of niet bij langere lengtes

Single mode (niet duplex hence single) is andere kabel.

Je kan OM1 nemen, anders ook OM3 (is beter). Ik zou op bovenstaande link alleen geen Econ-line nemen.
TS heeft singlemode nodig, jij komt aan met multimode.... Los daarvan zou ik anno 2014 altijd minimaal OM3 nemen voor multimode. (OM1 is max 33 meter bij 10G.....) Maar dat is voor TS allemaal niet relevant.

Om bij Intronics te blijven, TS heeft dan de RL8930 nodig (25m hebben ze niet)
http://www.intronics.nl/n...r-optic-patchkabel-rl8930
erikvanhoutert schreef op woensdag 17 december 2014 @ 21:48:
jaaa slim idee om een patchkabeltje door je pand heen te slingeren voor je belangrijkste verbinding van je bedrijf.
Ben op op diverse locaties geweest waar dit na een bepaalde tijd hartstikke fout gaat, hup tig euro schade door een pachtkabeltje omdat al je medewerkers niet aan het werk kunnen. Klein beetje investeren zodat het over x aantal jaar ook nog allemaal werkt en voorkom al die ellende.

A ) zorg dat de provider de NTU + FTU in je server ruimte plaatst voor een meerprijs.
B ) zorg dat je gewoon netjes een glaslade in je patchkast hebt en een glasbox bij je FTU, en patch deze door. Zorg dat de glasvezel KABEL netjes ligt en gemeten / gecertificeerd is.
Zo dramatisch hoeft het niet te zijn, maar je moet wel bewust keuzes maken. Een 2mm budgetsnoertje door een fabriekshal spannen is niet zo slim... Maar netjes door een buis voeren, degelijkere kabel, of armored fibers door een kabelgoot bv is niets mis mee.

Niet altijd kan/wil een partij inpandig een eind doorvoeren, of vragen ze de hoofdprijs, of ligt er al iets maar op de verkeerde plek ingevoerd. Een patchkabel intern is niets mis mee, mits fatsoenlijk gelegd.

[ Voor 39% gewijzigd door DJSmiley op 17-12-2014 23:27 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

DJSmiley schreef op woensdag 17 december 2014 @ 21:00:
Tip: een LC duplex stekker kun je prima door een 19mm buis krijgen. Ik zou kijken of je de kabel dan goed beschermd in een eigen buis kan leggen. Meters maken met fixed stukken, en begin en eind met flex.
SC ook, met iets meer moeite, maar dan moet je ze wel uit een eventueel harnasje halen. Hoewel ik die sowieso altijd er af haal.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• c0ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-03-2020

c0ne

It's m3!

Persoonlijk zou ik geen patchkabel (duplex-snoer) gebruiken, maar een prefab variant met break-outkabel oid. Dan ligt de kabel gewoon veilig in een kabelgoot en er zitten al connectoren aan. Kost iets meer dan een patchkabel maar is wel de gulden middenweg tussen "patchkabel" en "een volledig glasvezeltraject met lade en opbouwbox".

o.a. te bestellen bij infratel, er zijn er meer te vinden met de zoekterm "prefab glasvezelkabel"
Afbeeldingslocatie: http://www.infratel.nl/media/catalog/product/cache/1/image/600x600/5e06319eda06f020e43594a9c230972d/p/r/prefabkabel.jpg

Edit: als je ze laat maken, 4 of 6 vezels is waarschijnlijk verstandiger dan 2.

[ Voor 6% gewijzigd door c0ne op 18-12-2014 00:26 ]

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Meh, in een kantoor gebeurt niet zo heel veel met kabels die in goten liggen hoor. Ik zou voor dergelijke situaties wel fibers met extra mantel nemen zoals dit:

Afbeeldingslocatie: http://www.universalnetworks.co.uk/images/products/new/FDR3%20OM2.jpg

maar veel verder hoef je niet te gaan imo. (netwerkwinkel.com verkoopt die.)

Heb ik op exact deze manier gedaan in ons vorige kantoorgebouw, voor net geen vijf jaar, en 't aantal verbroken verbindingen over die tijd is nul. Waren er een stuk of vijf, varierend van 30 tot 120 meter in lengte.

[ Voor 9% gewijzigd door CyBeR op 18-12-2014 00:50 ]

• DJSmiley
CyBeR schreef op woensdag 17 december 2014 @ 23:54:
[...]

SC ook, met iets meer moeite, maar dan moet je ze wel uit een eventueel harnasje halen. Hoewel ik die sowieso altijd er af haal.
Duplex SC vind ik altijd wat tricky. Simplex of 2x simplex lukt nog wel maar (die kun je iets na elkaar invoeren) maar duplex is lastig..
CyBeR schreef op donderdag 18 december 2014 @ 00:48:
Meh, in een kantoor gebeurt niet zo heel veel met kabels die in goten liggen hoor. Ik zou voor dergelijke situaties wel fibers met extra mantel nemen zoals dit:

[afbeelding]

maar veel verder hoef je niet te gaan imo. (netwerkwinkel.com verkoopt die.)

Heb ik op exact deze manier gedaan in ons vorige kantoorgebouw, voor net geen vijf jaar, en 't aantal verbroken verbindingen over die tijd is nul. Waren er een stuk of vijf, varierend van 30 tot 120 meter in lengte.
Infratel noemt die kabels Flat-oval. Die zijn idd wat degelijker (vandaar dat ik ze ook al benoemd had)
c0ne schreef op donderdag 18 december 2014 @ 00:25:
Persoonlijk zou ik geen patchkabel (duplex-snoer) gebruiken, maar een prefab variant met break-outkabel oid. Dan ligt de kabel gewoon veilig in een kabelgoot en er zitten al connectoren aan. Kost iets meer dan een patchkabel maar is wel de gulden middenweg tussen "patchkabel" en "een volledig glasvezeltraject met lade en opbouwbox".

o.a. te bestellen bij infratel, er zijn er meer te vinden met de zoekterm "prefab glasvezelkabel"
[afbeelding]

Edit: als je ze laat maken, 4 of 6 vezels is waarschijnlijk verstandiger dan 2.
Breakout is idd een mooiere oplossing, en meerdere vezels ook. Maar in dit geval (een verbinding naar buiten) is de kans kleiner dat dit ooit nut heeft. Tussen ruimtes en patchkasten onderling zou ik idd genoeg vezels leggen.

Maar een breakout hoeft niet perse degelijker te zijn. Een armored patch cord is bv een stuk degelijker dan een reguliere loose-tube breakout..

• c0ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-03-2020

c0ne

It's m3!

DJSmiley schreef op donderdag 18 december 2014 @ 08:31:
Breakout is idd een mooiere oplossing, en meerdere vezels ook. Maar in dit geval (een verbinding naar buiten) is de kans kleiner dat dit ooit nut heeft. Tussen ruimtes en patchkasten onderling zou ik idd genoeg vezels leggen.
Je zal, als leek, tijdens het trekken maar net een vezel breken. En ik geloof niet dat er nog een 19"lade om de kabel komt, dus uiteindelijk hangen er wat 900 micron touwtjes rechtstreeks door de patchkast. 2 of 4 vezels extra is goedkoper dan een nieuwe kabel + manuren.
Maar een breakout hoeft niet perse degelijker te zijn. Een armored patch cord is bv een stuk degelijker dan een reguliere loose-tube breakout..
Een echte gepantserde patchkabel is duurder en lastiger te krijgen dan een simpele breakout set die bij elke netwerkboer te koop is. We hebben het sowieso over een budget-oplossing en dat er degelijkere alternatieven zijn is logisch. Als ik morgen zou moeten opdraven bij TS zou ik 25 meter 10mm HDPE, minikabel, een wandbox, een 19"-lade en wat patchcords meenemen.

Loose-tube kabel is dan eigenlijk weer niet bedoeld voor indoor, omdat (vooral bij hoogteverschillen) de gel uit de kabel komt lopen. Indoor gebruik je breakout-kabel of een distributie-kabel met breakout-kit, wandbox of patchpanel.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-11 19:09

TrailBlazer

Karnemelk FTW

http://www.blackbox.com/S...able/FOCMRSM-025M-SCLC-YL

deze heb je dus gewoon nodig. 25 meter kan nooit betekenen dat je lang 5 fabriekshallen moet dus beschermen zal allemaal wel meevallen.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

c0ne schreef op donderdag 18 december 2014 @ 18:00:
[...]

Je zal, als leek, tijdens het trekken maar net een vezel breken.
Tsja. Dan koop je er nog een. Nog een 25 meter OS1 fiber kost minder dan zo'n kabel + breakout box etc. Bovendien, glasvezel is belachelijk sterk in de lengterichting (ook dankzij de aramid fibre strength member erin). Je breekt zo'n fiber (zeker een met extra mantel zoals hierboven) echt niet zomaar. Zelfs als je 'm knakt is 't onwaarschijnlijk dat je 'm breekt. Daar moet je echt wel meer moeite voor doen.

• Barreljan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-11 10:35

Barreljan

...Zoom-Zoom...

DJSmiley schreef op woensdag 17 december 2014 @ 23:24:
[...]

TS heeft singlemode nodig, jij komt aan met multimode.... Los daarvan zou ik anno 2014 altijd minimaal OM3 nemen voor multimode. (OM1 is max 33 meter bij 10G.....) Maar dat is voor TS allemaal niet relevant.
Nou, nou, sorry hoor als ik de verwarring heb met de specs die erbij stonden 62.5/125m OM1...

Time Attacker met de Mazda 323F 2.5 V6 J-spec | PV output

Pagina: 1