Eigen NAS bouwen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 364183

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik ben al tijden aan het rondkijken voor een mooie NAS. Synology vind ik erg mooi, en is erg populair, maar vind ik erg duur voor wat je er hardware matig voor terug krijgt (natuurlijk erg mooi geintegreerd allemaal, en je betaalt deels voor de software ontwikkeling).

Ik heb FreeNAS op een oude PC gezet, en werkt prachtig. Alle functionaliteit die ik wil, zoals:

Couchpotato
Transmission
Plex media server
Cloud (foto's etc van telefoon)
Veilige algemene opslag, makkelijk te benaderen van computer
En eventuele andere applicaties (teamspeak hosten, mailserver..)

Maar de oude PC vreet aardig wat stroom, dus is niet echt rendabel om 24/7 aan te hebben.. Wat ik wel graag zou willen.

Dus ik moet gaan kijken naar of een mooie NAS, of zelf een NAS bouwen. Op dit moment overweeg ik het bouwen van een eigen NAS, dat lijkt voordeliger - maar stiekem eigenlijk ook wel veel leuker (en makkelijker uit te breiden).

Nu heb ik vandaag (mjah, ik loop achter, maar ik doe mijn best) het bestaan ontdekt van XPEnology, wat je dus in staat stelt om eigenlijk precies dezelfde functionaliteit als Synology te hebben (DSM). Bijzonder interessant natuurlijk, en wil ik graag gaan uitproberen.

Ik heb het volgende systeem samengesteld, en zou heel graag advies/tips krijgen hierop!

http://azerty.nl/winkelma...D=1&product%5B645733%5D=2

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock Q2900-ITX€ 103,-€ 103,-
2WD Red Network NAS HDD, 2TB€ 98,01€ 196,02
1Cooler Master Elite 120 Advanced Zwart€ 38,-€ 38,-
1Crucial CT102464BF160B€ 62,95€ 62,95
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 50,-€ 50,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 449,97

Ik zou graag een mooie, stille en zuinige machine willen hebben.

8 GB intern geheugen lijkt een overkill, maar als XPEnology niet bevalt wil ik graag weer naar Freenas switchen (oid), en voor het gebruikte filesystem schijn je minstens 8 gb nodig te hebben - al is het liever zelfs meer (vandaar dat ik met deze set ook in de toekomst kan uitbreiden naar 16 gb)
En, wat meer intern geheugen kan vast voor Xpenology ook geen kwaad.
Quadcore processor, wellicht dat dit het streamen van films op hogere kwaliteit ook mogelijk maakt (1080P).

Ik dacht altijd dat de WD Red editie speciaal voor de NAS waren, maar heb hier disks van WD gevonden die blijkbaar echte NAS schijven zijn... Vast beter...?

Het liefst zou ik maar 400 euro uitgeven, maar dat is niet echt realistisch. In mijn keuze kom ik al uit op 500 euro. Dus laten we dat maar als plafond aanhouden! (zo makkelijk om meer uit te geven).

Bedankt voor het lezen van dit lange verhaal :-)

[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 364183 op 17-12-2014 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63975

Kan je dat lijstje niet hier publiceren via de Pricewatch RML output?

Extra hindernis het via een winkelmandje @ Azerty te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Sorry, kende ik nog niet, even kijken of dit werkt zo:

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock Q2900-ITX€ 103,-€ 103,-
2WD Red Network NAS HDD, 2TB€ 98,01€ 196,02
1Cooler Master Elite 120 Advanced Zwart€ 38,-€ 38,-
1Crucial CT102464BF160B€ 62,95€ 62,95
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 50,-€ 50,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 449,97

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 04-07 11:26

aap

Hoe lang wil je deze zelfbouw NAS gaan gebruiken? Want zelfs als je huidige PC een idioot hoog idle verbruik heeft, schat ik in dat het tussen de 5 en 10 jaar gaat duren voordat je je investering terugverdiend hebt vanwege het lagere verbruik.

Topicstarter
Het terugverdien model is niet ideaal, dat is waar...
Maar mijn huidige 'oude' nas heeft 4gb intern geheugen (meer kan hij niet aan), en wil graag minimaal op 8 zitten.
Ook zit hier een oude green schijf in, met veel kapotte sectors - dus wil graag betrouwbare nieuwe schijven - die moet ik dus zowiezo vervangen. Vind het een beetje zonde om hier te gaan investeren, als ik beter gewoon 1 keer een mooie NAS kan neerzetten. Kan er eventueel nog een keer 8 gig bij prikken, dus hoop dat deze nieuwe NAS inderdaad wel een hele tijd meekan.

• Rob vd Hoeven
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14:48
Er is ook een ASRock bordje met een DC aansluiting. Deze bedoel ik:

pricewatch: ASRock Q1900DC-ITX

Het bordje is iets trager dan de Q2900, maar het grote voordeel is dat je voor de voeding een standaard laptop voeding kunt gebruiken. Stiller en efficienter.

Zelf gebruik ik de Q1900DC voor een servertje (oude 90 Watt laptop voeding, 4 GB geheugen, 1TB laptop HD, interne DVD drive). Zonder monitor is het idle gebruik 11 Watt.

Topicstarter
Bedankt, dat is inderdaad een goede tip.
Ik had deze ook al bekeken, maar ben bang dat het voor streamen misschien net wat te traag is.. Althans, voor 1080P, volgende de plex site kan de Q2900 dat net goed aan, en de Q1900 niet.
Maar misschien is dat een onterechte zorg.. Geen PSU maar een laptop voeding scheelt weer een fan, en dus wat erover blijft is alleen een case fan... wat fantastisch stil moet zijn inderdaad
Pagina: 1