Welke (Sonos lookalike) app om muziek van NAS te streamen?

Pagina: 1
Acties:

• KnOeFz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:37

KnOeFz

no comment...

Topicstarter
Ik zag laatst bij een vriend van me een Sonos syteem wat een erg mooie app heeft om de muziek op je NAS benaderen. Ik denk er over een andere weg te bewandelen om mijn mp's te gaan streamen... Ik wil een Onkyo TX-NR535 receiver gaan aanschaffen en muziek (mp3) van mijn NAS (HDD aan Asus RT-AC66U router) daarover gaan streamen in de huiskamer.

Ik ben me nu aan het oriënteren welke software op mijn android telefoon/tablet/Linux laptops moet komen om dit op een comfortabele manier aan te sturen. Ik heb gekeken naar de apps van Asus (Aicloud) en Onkyo maar die zijn in vergelijking met de Sonos software wel heel erg basic.

Is er iets beschikbaar dat lijkt op de Sonos software maar dat beschikbaar is voor DLNA systemen (ik meen begrepen te hebben dat de Sonos software alleen met het eigen Sonos netwerk/apparatuur werkt?). Belangrijkste is dat deze via Android werkt, linux laptop komt ver daarachter op de 2e plaats.

Wat gebruiken jullie voor software om dit te doen?

Alle tips en adviezen zijn welkom (ook over eventueel andere receiver keuzes ed)

I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt

• SED
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-12-2025

SED

Copyright and left by SED...

Verwijderd

Koop een NAS van Synology en werk met DS Audio. Werkt met DLNA perfect.

Beter, hou je versterker en hang er een Sonos of Bluesound aan en breidt later uit met een goede receiver als je 5.1 wenst. Niet min bedoelt maar die receiver die je op het oog hebt is het niet echt en dan druk ik me nog vriendelijk uit. Een receiver uit die prijsklasse heeft nooit een mooie stereoweergave maar ik ken je eisen natuurlijk niet.

http://www.cnet.com/products/onkyo-tx-nr535/

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2014 17:18 ]

• KnOeFz

KnOeFz

no comment...

Topicstarter
Tja... mijn geplande aankoop geeft je een idee van mijn budget. Ik heb al een nas oplossing. Een sonos connect kost al meer dan de geplande Onkyo... mijn huidige receiver heeft wat mankementen.... dus bovenstaand advies gaat t niet worden.

Heb ook de voorkeur voor "open" systemen... niet een app die alleen met die bepaalde nas werkt.

I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-01 22:25
Als je niet vies bent van een beetje knutselen, zou je bijv. een Raspberry Pi of een ander klein zuinig computertje als Logitech Media Server en player in kunnen richten.
Logitech Media Server bestaat uit een servercomponent (die je bestanden indexeert en streamingaccounts e.d. beheert) en 1 of meerdere players (die verbind je met je receiver). Met 1 van de vele beschikbare apps of de webinterface selecteer je je muziek en kies je de player waar je het geluid heen wilt sturen.
Logitech Media Server benadert of evenaart in principe een Sonossysteem, in mijn ervaring. Het werkt alleen niet via DLNA, tenminste niet als zender (het kan wel DLNA ontvangen, maar dat kan je receiver ook al). Een app als Orange Squeeze vind ik minstens net zo gebruiksvriendelijk als de Sonos-app, misschien iets minder gelikte UI, maar functioneel is het prima voorelkaar.
Het installeren kost even wat werk, maar voor de Pi zijn er genoeg tutorials voor, en mocht je een zuinig Intel- of AMD-systeempje overhebben of goedkoop kunnen krijgen, dan is er het zeer eenvoudig te installeren daphile.

Je kunt het eventueel alvast testen door LMS op je normale PC te installeren, met een player zoals Squeezelite of Softsqueeze. Of je probeert de live-USB-functie van Daphile, da's een kwestie van USB-stick maken, rebooten en je hebt een server en een player om te testen.

[ Voor 4% gewijzigd door Solarsparc op 17-12-2014 23:20 ]

• KnOeFz

KnOeFz

no comment...

Topicstarter
Thanks.
Orange squeeze ziet er inderdaad veel belovend uit.
Het is me niet helemaal duidelijk of het alleen met een squeezebox server werkt of ook met een dlna nas/receiver combo. Vanavond maar eens verder lezen. :)

[ Voor 56% gewijzigd door KnOeFz op 18-12-2014 07:44 ]

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:35
Ik begrijp niet helemaal wat je nu zoekt; een app/software, zoek je hardware, of allebei?

• SED

SED

ASW1 schreef op donderdag 18 december 2014 @ 10:13:
Ik begrijp niet helemaal wat je nu zoekt; een app/software, zoek je hardware, of allebei?
Kennelijk geen app want daar komt geen reactie op.

• ASW1
Tsja, vage topictitel dan.

• KnOeFz

KnOeFz

no comment...

Topicstarter
ASW1 schreef op donderdag 18 december 2014 @ 10:13:
Ik zoek een app.
Suggesties over hardware staan vrij, ik heb nog geen nieuwe receiver gekocht dus een andere receiver behoort tot de mogelijkheden. Maar ik zoek een app.... een app ....
SED schreef op donderdag 18 december 2014 @ 12:36:
[...]

Kennelijk geen app want daar komt geen reactie op.
Ik was me niet bewust dat de zoekmachinelink met DLNA ingevuld die je me gaf een reactie nodig had. Zover was ik zelf al . Ik zoek een app die een Sonos achtige look, feel en functionaliteit heeft. BubbleUPnP UPnP/DLNA heb ik bekeken maar nog geen menig over gevormd, vandaar nog geen reactie. Sorry als ik hiermee je gevoelens heb gekwetst.... 8)7
Vaag?? Hoezo... er staat: "Welke (Sonos lookalike) app om muziek van NAS te streamen?"
App = software.... wat is er vaag aan?

• ASW1
Omdat discussie de hardware kant opging, en ik me afvroeg of ik de titel misschien verkeerd geinterpreteerd had.
Bubble upnp is prima, dat kan heel veel, misschien wel teveel wanneer je alleen maar een beetje muziek wilt spelen.
Zo gelikt als de sonos app zal het niet zijn, die app hoeft maar 1 kunstje te kunnen en dat maakt het ook wat makkelijker om er een gladde interface aan te geven.

• SED

SED

Sorry als ik hiermee je gevoelens heb gekwetst.... 8)7
Och, het is meer een kwestie van fatsoen om te reageren op antwoorden op je vraag. Maar het staat je vrij dat niet te doen hoor.

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-01 22:25
Ik denk dat de verwarring een beetje komt door de vraagstelling. Zoek je iets met de look and feel van Sonos, of zoek je iets met de functionaliteit van Sonos? DLNA zelf, in ieder geval zoals het in de meeste receivers zit, heeft namelijk niet dezelfde featureset als Sonos: het kan geen streamingdiensten beheren en het indexeert je bestanden niet. De functionaliteit zal dus altijd beperkt blijven tot een veredeld bestandsbeheer. Wil je meer, dan heb je extra hardware en/of software nodig.
Orange squeeze ziet er inderdaad veel belovend uit.
Het is me niet helemaal duidelijk of het alleen met een squeezebox server werkt of ook met een dlna nas/receiver combo.
Orange Squeeze is puur een client-app voor LMS, dus ja, je hebt altijd een squeezeboxserver nodig.

• KnOeFz

KnOeFz

no comment...

Topicstarter
Solarsparc schreef op donderdag 18 december 2014 @ 18:32:
Ik denk dat de verwarring een beetje komt door de vraagstelling. Zoek je iets met de look and feel van Sonos, of zoek je iets met de functionaliteit van Sonos? DLNA zelf, in ieder geval zoals het in de meeste receivers zit, heeft namelijk niet dezelfde featureset als Sonos: het kan geen streamingdiensten beheren en het indexeert je bestanden niet. De functionaliteit zal dus altijd beperkt blijven tot een veredeld bestandsbeheer. Wil je meer, dan heb je extra hardware en/of software nodig.

[...]

Orange Squeeze is puur een client-app voor LMS, dus ja, je hebt altijd een squeezeboxserver nodig.
Thanks, duidelijk antwoord.
Ik had gehoopt dat er iets meer uit een app kon komen... zoals automatisch covers downloaden etc.

Pagina: 1