Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Boete tijdens bezwaar-procedure?

Pagina: 1
Acties:

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Topicstarter
Het Nederlands wetboek, met name omtrent BABW ten opzichte van een (lokale) APV, geeft geen uitsluitsel dus ik hoop dat hier iemand een idee heeft.

Situatie
Op 3 december wordt er een besluit van B&W gepubliceerd omtrent een parkeervak op kenteken. De bezwaartermijn van omwonenden op dit besluit is tot 6 weken na publicatie
Op 10 december wordt bord E6 geplaatst + kentekenbordje.
Op 10 december worden 2 personen beboet door handhavers voor het parkeren onder genoemde paal
Op 10 december wordt 1 persoon niet beboet door politie-surveillanten (fysiek ter plekke) voor het parkeren onder genoemde paal
Op 11 december wordt 1 persoon beboet door handhavers voor het parkeren onder genoemde paal
Op 13 december staat overtreder van van 11 december nog steeds op betreffende plek
Bijna middernacht 13 op 14 december vertrekt laatstgenoemde overtreder

Vreemd parkeerbeleid algemeen
Binnen 10 meter van bord E6, is een stoeprand. Deze geeft voldoende plek om 2 auto's te parkeren. Tussen 4 december en 13 december is niemand op deze stoeprand beboet door handhavers en/of politie. Verder is er geen sleepbeleid bekend in APV alhoewel bijna elke gemeente wel een sleepbeleid in stand heeft voor overtredingen ten opzichte van bord E6+kenteken.

Urgentie voor vergunning & aanwezigheid?
De eigenaar van de auto voor betreffende vergunning, heeft de auto pas 26 november aangekocht / op kenteken gezet. De publicatie van B&W is van 3 december. De inrichting is van 10 december. Het is nu 17 december maar de betreffende auto is tot nu toe maximaal 2 nachten gesignaleerd; dit terwijl de aanvraag is gedaan op een urgentie-verklaring van een arts. Het vermoeden is nu dat de kentekenhouder en de bestuurder niet dezelfde persoon zijn en hierdoor bord E6+kenteken niet verleend mogen worden.

Vraagstelling(en)
Mag je beboet worden voor een overtreding tijdens de lopende bezwaarprocedure?
Kan op basis van een WOB-verzoek en de bewijsbare aanwezigheid, een bezwaarprocedure verlengd worden?

Disclaimer: het gaat me er niet om dat de boete nietig wordt verklaard; het gaat me om de daadwerkelijke wetgeving. Als hiermee een boete teruggedraaid zou kunnen worden, dan is dat mooi meegenomen natuurlijk.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17-11 23:45
Het maken van bezwaar tegen een verkeersbesluit heeft geen opschortende werking, dus je kan inderdaad beboet worden tijdens de bezwaarprocedure. Artikel 6:16 van de Algemene wet bestuursrecht:

"Het bezwaar of beroep schorst niet de werking van het besluit waartegen het is gericht, tenzij bij of krachtens wettelijk voorschrift anders is bepaald."

Be yourself, no matter what they say ...

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 09:01
Ik geef je topic een duwtje richting Vervoer. :)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-11 00:16
MAX3400 schreef op woensdag 17 december 2014 @ 15:08:
Vreemd parkeerbeleid algemeen
Binnen 10 meter van bord E6, is een stoeprand. Deze geeft voldoende plek om 2 auto's te parkeren. Tussen 4 december en 13 december is niemand op deze stoeprand beboet door handhavers en/of politie. Verder is er geen sleepbeleid bekend in APV alhoewel bijna elke gemeente wel een sleepbeleid in stand heeft voor overtredingen ten opzichte van bord E6+kenteken.
Geen handhaving betekent niet dat het is toegestaan, geen argument
Urgentie voor vergunning & aanwezigheid?
De eigenaar van de auto voor betreffende vergunning, heeft de auto pas 26 november aangekocht / op kenteken gezet. De publicatie van B&W is van 3 december. De inrichting is van 10 december. Het is nu 17 december maar de betreffende auto is tot nu toe maximaal 2 nachten gesignaleerd; dit terwijl de aanvraag is gedaan op een urgentie-verklaring van een arts. Het vermoeden is nu dat de kentekenhouder en de bestuurder niet dezelfde persoon zijn en hierdoor bord E6+kenteken niet verleend mogen worden.
Tja auto's zijn nou eenmaal niet gebonden aan een bestuurder maar aan een eigenaar. Misschien leent hij overdag zijn auto uit aan een familie lid en heeft hij savonds die plek nodig. Of heeft het familielid die plek nodig om meteen voor het huis te parkeren als er iets mis is.

In het APV staat nou eenmaal dat dit op kentekenhouder gebeurd en indien het een lease/bedrijfsauto is dan gaat het om de vaste bestuurder.
Vraagstelling(en)
Mag je beboet worden voor een overtreding tijdens de lopende bezwaarprocedure?
Kan op basis van een WOB-verzoek en de bewijsbare aanwezigheid, een bezwaarprocedure verlengd worden?

Disclaimer: het gaat me er niet om dat de boete nietig wordt verklaard; het gaat me om de daadwerkelijke wetgeving. Als hiermee een boete teruggedraaid zou kunnen worden, dan is dat mooi meegenomen natuurlijk.
Ja bezwaar staat los van de lopende regelgeving. Anders zou er niemand meer bekeurd kunnen worden. Indien je dit per direct wil hebben zal er een kort geding aangespannen moeten worden maar dat is een beetje overdreven niet?

• noppus
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20-11 16:13
Een WOB-verzoek verlengt de bezwaartermijn niet. Je kunt natuurlijk wel, binnen de zeswekentermijn, een pro-forma bezwaarschrift indienen en daarin melden dat je je bezwaar (nader) zult motiveren op basis van de opgevraagde informatie.