• Smithkj
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-04-2025
Beste medetweakers,

Ik wil deze kerstvakantie een projectje opstarten:
- PC verkopen (ik speel er nooit meer games op, alleen 2x per maand aan om te downloaden en zo nu en dan een beetje e-mail, gebruik toch de werklaptop liever).
- PS4 kopen :) de PS3 mag met pensioen.
- Om wel een centrale privé opslag te hebben (allebei hebben we laptops) als archief voor foto's en de media opslag wil ik wel een NAS - achtig iets aanschaffen.

Op zoek naar de NAS zag ik ook de Qnap HS251. Een huiskamer NAS met XBMC en nasfuncties. Deze is zonder schijven 350 euro. Maar zou wel een hoop behoeften vervullen:
- TLBB kan de deur uit
- PC kan de deur uit
- Alles in één én stil voor in de woonkamer.

Maar....350 zonder HDD's is weer prijzig, dus toen dacht ik: wat zijn nu eigenlijk de verschillen tussen een NAS en een HTPC? ik heb geen behoefte aan een apparaat dat altijd aanstaat om te back-uppen.

Wat vinden jullie?

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 31-01 16:12
Ik zou dan denken ga voor een HTPC variant, zodra je die aanzet kun je bij je media en dus direct gebruiken en je kunt dan ook archiveren.

Ikzelf heb een NAS en HTPC waarbij op de NAS mijn media staat maar ook alle documenten zodat ik vanaf twee laptops en een desktop er altijd bij kan, de documenten/foto's staan dan ook alleen op de NAS.

Maar dat waren dan ook mijn wensen van de opstelling.

[ Voor 7% gewijzigd door S-te-fan op 17-12-2014 14:35 ]

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
^ Dat is de opstelling die ik ook heb staan. Een Synology NAS voor de centrale opslag en download taken. Verder een kleine htpc in de vorm van een Intel NUC om films en series te kijken en eventuele andere zaken.

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:35

nwagenaar

God, root. What's the differen

Het bedrag lijkt mij behoorlijk hoog en ik zou het zelf niet doen. Voor dat bedrag zou ik eerder een 2-bay NAS van Netgear en een Cubox aanschaffen.

Ik heb zelf een Microserver N40L met 4 x 2TB en voorzien van een Low Profile nvidia kaartje dat rechtstreeks is gekoppeld aan mijn TV.

Het geheel draait op Linux terwijl de data op het ZFS-bestandssysteem wordt weggeschreven. Al mijn multimedia wordt met Plex Mediaserver geindexeerd en via XBMC bekeken. Ook is mijn NAS voorzien van TVHeadend en VDR voor het TV gebeuren (wat ik weer via XBMC kan kijken).

Mijn Neo Geo MVS collectie

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:16

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ik zou gaan voor een htpcof mediaspeler om alles af te spelen en een NAS om alles op te slaan.

Your Friendly Neighborhood Moderator

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:04

D4NG3R

kiwi

:)

Hier thuis hebben we een soort van alles-in-1 oplossing. Een systeem wat grotendeels idle staat als NAS maar Steam in big-picture mode heeft geïnstalleerd met toegang tot XBMC en een aantal games - aangestuurd door een draadloze 360 controller:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1610 Boxed€ 32,-€ 32,-
1Asrock H61M-GS€ 40,-€ 40,-
1Sapphire Radeon HD7770,1GB€ 0,-€ 0,-
2Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Seagate Barracuda ST250DM000, 250GB€ 47,50€ 47,50
1Western Digital Green WD30EZRX, 3TB€ 94,50€ 94,50
1Cooler Master Elite 361€ 28,50€ 28,50
1Fractal Design Silent Series , 80mm€ 6,96€ 6,96
1Corsair CMV4GX3M1A1333C9€ 34,95€ 34,95
1Corsair Builder CX430 Bronze€ 37,-€ 37,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 321,41

(Binnenkort een kleine upgrade, maar goed het gaat even om het idee)

Maar dit is natuurlijk minder zuinig als een NAS met losse HTPC die enkel aanstaat wanneer het nodig is.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Smithkj
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-04-2025
Dag allen, dank voor jullie reacties!

Al lezend zie ik dat iedereen toch bijna een aparte mediaspeler heeft met een NAS eraan gekoppeld (of een HTPC). Ik heb zelf the little black box met XBMC. ik dacht dat het handig was om die te verkopen en dan een NAS met XBMC aan te schaffen. Maar gezien jullie reacties denk ik dat ik het beste gewoon een goeie NAS kan aanschaffen, dat dat voor mij voldoende moet zijn!

Mijn eisen zijn beperkt:
- eenvoudig en stabiel;
- films en video's kijken;
- netwerkschijf om gegevens op te slaan en als back-up.

dus NAS én HTPC is voor mij niet nodig. alhoewel het me we leuk lijkt er één te klussen :)

Nogmaals dank!

nogmaals dank!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-01 15:11
Ik zou het eigenlijk niet al te moeilijk maken. Een 2-bay NAS (bijvoorbeeld een Synolgoy) en een mediaspeler zoals een NUC. Voor een complete NUC ben je grofweg 175,- kwijt mits je geen 3D nodig hebt. (2GB geheugen, USB3-stick met OpenElec erop en klaar ben je. Voor bediening kan je een CEC-adapter overwegen). Komt er nog een NAS met disk(s) bij voor zo'n 200,- maar dan heb je wel een systeem wat erg stil is, flexibel is (dus een 2e TV van een mediaspeler voorzien en de content op je NAS kan benaderen is relatief goedkoop; je zou dan zelfs met een Raspberry Pi voor een slaapkamer bijvoorbeeld al af kunnen) en bewezen betrouwbaar kan functioneren.

iRacing Profiel

Pagina: 1