• superpipo9
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 24-12-2021
Dag mede Tweakers,

ik ben van plan komende kerst een SSD aan te schaffen, en zag dat er een nieuwe generatie Samsung SSD's op de markt is gebracht: de 850-series. Dit is mij een beetje aan het twijfelen gaan brengen.
Ik heb al eerder onderzoek gedaan naar een SSD en stuitte toen op de Samsung 840EVO - 250GB versie, die op verschillende fora erg goed beoordeeld werd, een ideale SSD. Nu ik op internet de Samsung 850EVO-250GB tegen ben gekomen, ben ik onderzoek gaan doen naar de verschillen tussenbeide, maar omdat ik niet onwijs veel verstand heb van SSD's, en er nog weinig reviews over op internet staan, ben ik niet erg veel verder gekomen.
Ik wil mijn SSD zetten in de laptop die ik voor mijn studie gebruik, en waar ik af en toe een spel als Battlefield 4 op speel. Het budget is principe niet een heel groot probleem, al moet de duurdere versie het geld wel waard zijn natuurlijk.
Mijn vraag is dus eigenlijk, is het de moeite waard om de Samsung 850EVO - 250GB te verkiezen boven de 840EVO - 250GB, welke 20 euro goedkoper is? Of zijn de verbeteringen nauwelijks zichtbaar voor een gebruiker als mij, en is de 840EVO meer dan genoeg.
Ik hoor het graag. Alvast bedankt

Mvg, superpipo9

• CiPHER
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-04-2017
Snelheidsverschillen zijn irrelevant; verschillen tussen 840 EVO en 850 EVO zijn miniem. Totaal het prijsverschil niet waard.

Bovendien kun je beter geen Samsung nemen maar Crucial MX100. Doe wat onderzoek en je ziet dat performance irreleavant is, want het enige verschil in performance is de sequential write. En juist dat heb je niet of vrijwel niet nodig op je SSD. Wel voor je hardeschijf die je voor massaopslag gebruikt.

Wanneer ga jij jouw data beschermen? Kies voor ZFS!

Anoniem: 188588

Het is sowieso de vraag wat voor sata controller je laptop heeft, als het een al wat oudere laptop betreft gaat het waarschijnlijk om een sata 300 aansluiting en dan maakt het absoluut niet uit wat voor ssd je koopt, dan zou ik zeker voor de Crucial MX100 gaan, dat is dan echt de goedkoopste optie.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:26

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
CiPHER schreef op woensdag 17 december 2014 @ 14:20:
Snelheidsverschillen zijn irrelevant; verschillen tussen 840 EVO en 850 EVO zijn miniem. Totaal het prijsverschil niet waard.

Bovendien kun je beter geen Samsung nemen maar Crucial MX100. Doe wat onderzoek en je ziet dat performance irrelevant is, want het enige verschil in performance is de sequential write. En juist dat heb je niet of vrijwel niet nodig op je SSD. Wel voor je hardeschijf die je voor massaopslag gebruikt.
Hoe relevant is deze vergelijking in februari 2015 nog? Ik sta op het punt om een 250GB SSD te kopen en twijfel tussen de 840 EVO, 850 EVO en de Crucial MX100

Prijsverschil tussen de 840 en 850 is er zo goed als niet, het is misschien een euro:
pricewatch: Samsung 840 EVO 250GB
pricewatch: Samsung 850 EVO 250GB

De MX100 is een 18 euro goedkoper: pricewatch: Crucial MX100 256GB

Ik word uit de vele reviews ook niet veel wijzer. Heb zelf het idee dat de MX100 qua snelheid/specs vergelijkbaar is met de 840 EVO en dat je daarom voor rond de €100 een prima SSD hebt. De 850 EVO is dan weer bijna identiek aan de 840, dus al met al: MX100, correct?

[Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 16-02-2015 10:23]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-10 13:07
Ik weet niet in welk merk laptop je de SSD wilt plaatsen?
Ik heb zelf een Lenovo en Lenovo en Crucial gaan niet goed samen.

• ThinkPad

ThinkPad

Een Lenovo ThinkPad T410 is het plan... Bedankt voor de heads-up.
Hoe kan het dat Lenovo en Crucial niet goed samen gaan :?

• BB-One
Vraag me niet wat het probleem is, maar ik heb alles geprobeerd om een MX100 aan de praat te krijgen in mijn lenovo flex maar:
- SSD word wel gezien in BIOS
- Bij installatie win 8 is er geen "partitie beschikbaar"
Na contact met klantenservice heb ik een M550 gekregen (erg netjes, MX100 was al gebruikt en deed het ook gewoon in een andere laptop!) om te kijken of dat zou werken.
maar ook die laatste werkt niet.
Samsung er in gezet en geen enkel probleem...

• ThinkPad

ThinkPad

Dan ga ik voor een Samsung denk ik, geen zin in gezeik. Zeker niet als de Samsung maar een klein beetje duurder is.

Dan is het alleen nog de vraag of ik voor een 840 EVO of een 850 EVO moet gaan :P

• BB-One
ik heb een 850 evo... en dat loopt als een tierelier. Maar ja ik heb de 840 nooit geprobeerd.

• ThinkPad

ThinkPad

Heb het hier ook maar even gevraagd: ThinkPadd in "Het grote SSD topic ~ Deel 9"

Ze zullen het beiden prima doen, maar ik vraag mij af of een 850 nog meerwaarde heeft. Misschien is nieuwer niet altijd beter :P Misschien dat CiPHER daar antwoord op heeft? :P

Anoniem: 657356

Hi

as many users are already aware, the older 840 EVO Series has on some few drives a read performance issue which only shows on older/unused files. Thus I would recommend the 850 EVO with 5 years of warranty or better the 850 PRO which also has a better controller chip and even 10 years warranty. The price difference is so small that I would always chose the 850 PRO series.

In general, when you take some basic rules in account, like keeping 7-11% capacity unpartitioned for over provisioning, enabling trim and Rapid mode, you will have a very good SSD performance.

By the way, the 850 Series both use the new generation of 3D-VNANDs developed by Samsung.

http://www.samsung.com/gl...bal/html/why/3dvnand.html

Anoniem: 378762

Verschil is niets. Ik heb nu de 850 Evo 250 Gig, en de 840 Evo 250 Gig erin zitten. Met de Samsung software zijn ze vrijwel gelijk met testen. Ik heb nu twee keer de test gedaan en ze zijn op de randon writes(IOPS) na vrijwel gelijk. De 850 Evo is dus met random writes 6000 punten sneller.

[Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 378762 op 21-08-2015 22:58]

Pagina: 1

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee