• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-02 08:51

JT

VETAK y0

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een goedkope combi (mobo+ram+cpu) voor een zelfbouw NAS die ECC stuurt. De Athlon 5150/5350 ondersteunt ECC maar er zijn geen mobo's voor. De nieuwe Atoms ondersteunen geen ECC. Dan kom je uit bij de Celerons. Maar zijn hier wel bordjes in deze klasse voor? Ik zie het niet zitten om allemaal duur, groot spul te moeten kopen dat ook meer energie verbruikt, dan kan ik beter teruggrijpen op een kant en klare NAS. FreeNAS, wat ik wil gebruiken, ondersteunt alleen ZFS. Om datacorruptie te voorkomen heb je dus ECC nodig. Recovery tools voor ZFS zijn er ook nog niet dus het moet echt goed blijven. Dus wie o wie heeft uitsluitsel voor mij?

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

In hoeverre heeft het moederbord nog wat in de pap te brokkelen als het gaat om de geheugencontroller. Deze zit volledig in de CPU tegenwoordig, dus ik zou verwachten dat ECC gewoon gaat werken als je CPU daarmee overweg kan.

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
En toch kan bijvoorbeeld Asus daar in het geval van de Athlon 5350 geen uitsluitsel over geven. Als ik er op Google kan ik daar ook niks over vinden verder.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• Neus
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-02 09:43

Neus

www.zenaconsult.com

Very funny, Scotty... Now beam down my clothes !

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Het is dat ik geen set ECC heb liggen op het moment, anders had ik zo 4 AM1 borden om het op te testen met een AMD 5350.

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:27
uATX: http://www.asus.com/us/Motherboards/AM1MA/specifications/ heeft ECC support
mITX: http://www.asus.com/us/Motherboards/AM1IA/specifications/ heeft geen ECC support.

Qua mini ITX oplossing ga je moeten uitkijken naar avoton of een intel server chipset met celeron/pentium/i3/xeon. Geen van beide echt goedkope oplossingen te noemen

Ik denk dat er veel mensen een mini ITX, AM1 oplossing met goede ECC support maar al te graag zien komen.

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Ja en die voldoen geen van beiden aan het criterium "goedkoop" ;) Een dual bay dual core 512mb Synology NAS is 170 euro, doel is om iets in de buurt van die prijs te bouwen dat meer kan en waarvan je de hardware evt ook later nog eens voor andere dingen in kan zetten ;)
TERW_DAN schreef op woensdag 17 december 2014 @ 14:14:
Het is dat ik geen set ECC heb liggen op het moment, anders had ik zo 4 AM1 borden om het op te testen met een AMD 5350.
Schade :)
IceTeaGX schreef op woensdag 17 december 2014 @ 14:29:
uATX: http://www.asus.com/us/Motherboards/AM1MA/specifications/ heeft ECC support
mITX: http://www.asus.com/us/Motherboards/AM1IA/specifications/ heeft geen ECC support.

Qua mini ITX oplossing ga je moeten uitkijken naar avoton of een intel server chipset met celeron/pentium/i3/xeon. Geen van beide echt goedkope oplossingen te noemen

Ik denk dat er veel mensen een mini ITX, AM1 oplossing met goede ECC support maar al te graag zien komen.
Zeker weten. Ik weet nu dat FreeNAS met ZFS zonder ECC een kettingreactie in bit-errors kan produceren waardoor je volume unmountable wordt. En er is geen recovery voor ZFS dus dat is echt total disaster als dat gebeurt. FreeNAS is niet met iets anders dan ZFS te gebruiken dus misschien toch uitkijken naar OMV, eens zien of er ervaringen zijn met middels VPN (Syno <- vpn -> OMV server) naar elkaar rsyncen voor backup.

Ecodan warmtepomp

• IceTeaGX
Die kettingreactie is bijna worst-case en de kans erop is ook enorm klein.
Meestal ga je een eenmalige gebeurtenis hebben, het effect daarvan in een bestand is meestal miniem.
Als dit in filesystem data voorvalt, heb je meer problemen.

Ergste geval heb je een constant fixed bit, en dat kan bij een scrub ongedetecteerd overal corruptie invoegen. Hoe langer je er mee werkt, hoe erger, En tegen dat je het merkt zit het overal.
En omdat er niets is dat een fout herkend, kan dit zelfs tot in backups sluipen. Op die manier is ZFS net iets kwetsbaarder voor memory errors (ook weer een zeer zelfzaam geval).

Uiteindelijk kan een bit-flip of memory error op elk systeem voor corruptie zorgen. ZFS blijft daarnaast nog vele voordelen hebben.

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Dit is wel interessant:
http://blog.brianmoses.ne...c-ram-for-my-freenas.html
Hij stelt dat alle RAM die hij ooit is tegengekomen die slecht was dat al was bij aankoop en dat dit ondervangen kan worden met een goede burn-in test. Is er iemand die juist de ervaring heeft dat RAM bij aankoop goed was getest maar later slecht werd?

Ecodan warmtepomp

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

JT schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 14:38:
Dit is wel interessant:
http://blog.brianmoses.ne...c-ram-for-my-freenas.html
Hij stelt dat alle RAM die hij ooit is tegengekomen die slecht was dat al was bij aankoop en dat dit ondervangen kan worden met een goede burn-in test. Is er iemand die juist de ervaring heeft dat RAM bij aankoop goed was getest maar later slecht werd?
Ja, ik heb anderhalf jaar lang zonder problemen gedraaid met een setje Crucial spul. Tot ik ineens bluescreens kreeg en er 2 modules dood waren. Van tevoren testen is zinvol, maar het geeft geen garantie dat iets niet stuk gaat.

• Aardwolf
  • Laatst online: 20:27
@ JT: ja bij een laptop heb ik dat gehad, geen ECC overigens.
Op de V&A een kit gekocht, was echt nieuw (geseald), hier ingebouwd en 24 uur memtest gedraaid. Nul errors gevonden, geen gekkigheden. Na 4 weken ofzo opeens vage BSODs en dat de laptop op een gegeven moment ook niet meer wilde booten. Uiteindelijk wel de bootloop doorlopen en memtest gedaan op dezelfde settings als 4 weken daarvoor, de errorteller liep als een malle... = RAM defect. Na RMA waren de problemen over.

Ik geloof best dat het grotendeel bestaat uit DOA's, maar lijkt me sterk dat dit altijd geldt.

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Ok, fuck it. Dan maar geen FreeNAS. Jammer dat het geen ext3/4 ondersteunt.

Ecodan warmtepomp

• IceTeaGX
Goh ja, ZFS heeft ook vele voordelen tegenover iets anders.
Het risico van geen ECC is klein, maar het bestaat en je dient er rekening mee te houden.
Standaard datacorruptie kan ook voorkomen op een niet ZFS systeem.

Enkel bij fixed bits tijdens scrubs of data errors in het filesystem heb je een groter probleem.

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Kan zeker voorkomen. Maar dan kun je nog recoverysoftware gebruiken of wellicht andere methodes. Dat is er voor ZFS ook niet.

Ecodan warmtepomp

Pagina: 1