dion_b schreef op woensdag 17 december 2014 @ 13:43:
Bedenk dat je te maken hebt met minimaal vier zo niet vijf verschillende technologieen
- DSL (ADSL1/2/+, VDSL1/2, al dan niet met vectoring en shadowing)
- kabel ((Euro)DOCSIS 3.0, 3.1)
- glas (grotendeels Ethernet, maar verschillende fysieke oplossingen en toegang (PPTP/PPPoE)
- de router zelf met alle ingebakken functionaliteiten (dual WAN, failover, VPN etc)
- WiFi (noem je niet maar zit op de apparaten die je noemt)
Van deze technologieën zijn eigenlijk alle hetzelfde (ethernet WAN) behalve ADSL/VDSL. Wifi vindt ik niet interessant, een router staat toch altijd op de verkeerde plaats. Ik plaats dus liever losse AP's.
Geen van die vijf technologieen staat stil en met een Frankenstein monster van een apparaat die dit alles probeert te doen, moet je dus het gehele apparaat vervangen als een van de technologieen verandert of als je van provider wijzigt. Dat is verre van optimaal, zeker in zakelijke setting waar je regelmatig contracten herziet en niet door een stuk oud ijzer in de meterkast verhinderd wil worden in je bedrijfsvoering.
Ik denk dat je om dezelfde redenen beter zou kunnen kiezen voor een alles in één oplossing. Die kun je altijd van het schap plukken, waarbij je dus maar 1 soort op voorraad hoeft te houden. Uiteraard willen we wel een kwalitatief goed apparaat. Wij geven er juist de voorkeur aan alle hapsnap oplossingen van providers uit te schakelen, en te laten bridgen naar een eigen apparaat wat we altijd zelf kunnen vervangen en waar we de ins en outs van kennen.
Mijn advies:
- neem modems die alleen dat zijn: modems. Zo kaal mogelijk, doen maar een ding - internettoegang verschaffen over het gekozen medium - en doen dat betrouwbaar en goed.
- neem een dual-WAN router die via Ethernet verbonden is met de modems.
- gebruik een aparte WiFi-oplossing, liefst iets schaalbaars met managementplatform.
Zo kun je modulair elk van die zaken wijzigen zonder je hele setup te moeten veranderen.
Klopt, maar je zult altijd te maken hebben met componenten die nadere afstemming vereisen. Ik vind het geen probleem om die hele keten in 1 apparaat te moeten vervangen, in de wetenschap dat alles optimaal is afgestemd en gewoon goed werkt.