Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik ben me aan het oriënteren op een MBA-opleiding om mezelf verder te kunnen ontwikkelen. Mijn werkgever is bereid (een deel van) de kosten te betalen, waarbij is toegezegd dat dit in elk geval voor 1/3e deel van de opleiding in 2015 zal gebeuren.

Wat ik daarnaast erg prettig vind is om de MBA in modules te kunnen doen omdat ik niet 100% zeker ben van het feit dat ik de komende 2 tot 2,5 jaar de studielast van 15-20 uur per week kan dragen. Ik weet wel zeker dat ik dit het komende jaar kan doen.

Daarom ben ik gaan onderzoeken of de MBA ook in modules gedaan kan worden, zodat je zelf je tempo bepaalt. Ik heb o.a. Tias, RSM, Nyenrode en Radboud onderzocht maar helaas bleek dat niet expliciet aangeboden/mogelijk te zijn.

Mijn werkgever (HR) raadde mij vervolgens aan om eens bij Avans+ te kijken. Dit is een organisatie die gelieerd is aan Avans Hogescholen maar geheel separaat master- en MBA-opleidingen aanbiedt. Bij Avans+ kun je de MBA in 3 modules van ieder 7 maanden doen. Deze modules sluit je alle 3 af met een diploma en het is mogelijk om na het afronden van module 1 er voor te kiezen om module 2 pas 2 jaar later te starten. Het is ook mogelijk na afronding van een module te stoppen met de MBA, in dat geval geldt het diploma enkel voor de betreffende module. Avans+ is NVAO geaccrediteerd.

Qua insteek van de MBA past het aanbod van Avans+ goed bij mij. Je committeert je niet direct voor de gehele opleiding en bent er vrij in om na de eerste module zelf de keuze te maken wanneer je verder gaat.
Op het gebied van kosten biedt Avans+ de MBA aan voor zo'n €25.000, vergeleken met bedragen rond de €40.000-45.000 bij de universiteiten.

Gisteren heb ik een oriënterend gesprek gehad bij Avans+ en dat gaf een positief gevoel. Ik heb gevraagd wat de verschillen zijn met de universiteiten en de kosten. Volgens de adviseur zit dit voornamelijk in de internationale oriëntatie en uitstraling, waar de andere universiteiten maximaal op inzetten, terwijl Avans+ zich richt op Nederland en daardoor minder investeert in internationale uitstraling. Dit uit zich in het feit dat er bij Avans+ geen internationale opdrachten en studiereizen in de opleiding zitten, geen internationale professoren worden ingevlogen en Avans+ niet voorkomt op de (inter)nationale ranglijsten.

Zelf zit ik nu in dubio. Het aanbod en programma van Avans+ past bij mijn wensen. Qua kosten vergoedt mijn werkgever dit. Ik zit er echter mee dat ik niet kan inschatten wat de kwaliteit van de MBA is bij Avans+ en hoe dit door potentiële werkgevers wordt beoordeeld en vergeleken met de universiteiten. Voor mijn gevoel is het overigens niet van het niveau NCOI of LOI.

Qua referenties zitten ze goed qua bedrijven die bij hen de opleiding volgen, een kleine greep: Cap Gemini, KPMG, Philips, Interpolis, Rijkswaterstaat, Belastingdienst en diverse ministeries.

Wat is jullie beeld/ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powergrim
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18:58
Ik kan alleen maar spreken uit eigen oriëntatie. Maar volgens mij biedt Avans+ alleen HBO masters aan en is het dus geen universiteit zoals wij dat kennen in Nederland. Maar het is net zoals het gewone Avans een University of applied sciences. Hun verschil met het gewone Avans is dat ze HBO masters aanbieden in plek van HBO bachelors.

Je moet dus voor jezelf uitmaken of je de praktische MBA of de academische MBA wilt halen. Qua niveau zal die van Avans+ mijn inziens lager ingeschat worden. Het is zeker geen NCIO of LIO maar ook zeker geen Neyenrode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:27
Duwtje naar WI

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Powergrim schreef op woensdag 17 december 2014 @ 12:26:
Ik kan alleen maar spreken uit eigen oriëntatie. Maar volgens mij biedt Avans+ alleen HBO masters aan en is het dus geen universiteit zoals wij dat kennen in Nederland. Maar het is net zoals het gewone Avans een University of applied sciences. Hun verschil met het gewone Avans is dat ze HBO masters aanbieden in plek van HBO bachelors.

Je moet dus voor jezelf uitmaken of je de praktische MBA of de academische MBA wilt halen. Qua niveau zal die van Avans+ mijn inziens lager ingeschat worden. Het is zeker geen NCIO of LIO maar ook zeker geen Neyenrode.
Zoals het gisteren werd uitgelegd zit er niveau verschil tussen de 3 modules die je volgt. De eerste bevindt zich net onder academisch niveau, de tweede op academisch/master niveau en de derde daarboven. Het klopt dat het meer praktisch ingestoken is als academisch.

Het bijzondere vind ik dat deze opleidingen dezelfde accreditatie hebben als de universiteiten waarbij je er, maar dat zou mijn mening zijn, er ook van uit mag gaan dat het niveau hetzelfde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Momentumlol
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-05 13:13

Momentumlol

Car Fanatic

Aghanim schreef op woensdag 17 december 2014 @ 12:39:
[...]

Zoals het gisteren werd uitgelegd zit er niveau verschil tussen de 3 modules die je volgt. De eerste bevindt zich net onder academisch niveau, de tweede op academisch/master niveau en de derde daarboven. Het klopt dat het meer praktisch ingestoken is als academisch.

Het bijzondere vind ik dat deze opleidingen dezelfde accreditatie hebben als de universiteiten waarbij je er, maar dat zou mijn mening zijn, er ook van uit mag gaan dat het niveau hetzelfde is.
Dat je er van uit mag gaan dat het hetzelfde niveau is ben ik het niet met je eens. Verder zijn het eerste groepje onderwijsinstellingen dat je noemt naar mijn weten eigenlijk de ''Echte'' MBA aanbieders. Ik hoor van kennissen altijd wel goede verhalen over zowel TSM als Nyenrode, al is die laatste volgens mij wel redelijk hangend naar de accountancy. Als je het voor "het leuke op je CV' doet, dan is Nyenrode een betere keuze denk ik.

Ik heb er ook wel eens over nagedacht, maar voor mij heeft het vrij weinig zin vanwege mn MSc Business Administration..

EDIT: Avans+ is trouwens enkel NVAO geaccrediteerd op HBO niveau. Dat is dus geen Academische MBA. Academische MBA"s zijn te behalen op: TSM, TiasNimbas, RSM en Maastricht School of Management.

Zie: http://www.masters-opleid...ministration/opleidingen/

[ Voor 11% gewijzigd door Momentumlol op 17-12-2014 12:51 ]

Knutsel'n met technologie -- Car Fanatic -- Football shirt collector --

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Waar wil je heen groeien na de MBA? Binnen Nederland of buiten Nederland?

Binnen Nederland is de keuze voor Avans+ makkelijk te verdedigen, maar in het buitenland ligt dat misschien niet zo voor de hand. Dat zou denk ik de overweging moeten zijn die je moet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Brilsmurfffje schreef op woensdag 17 december 2014 @ 12:45:
Waar wil je heen groeien na de MBA? Binnen Nederland of buiten Nederland?

Binnen Nederland is de keuze voor Avans+ makkelijk te verdedigen, maar in het buitenland ligt dat misschien niet zo voor de hand. Dat zou denk ik de overweging moeten zijn die je moet maken.
Ik wil per definitie in Nederland blijven en doorgroeien naar een rol als Sales Manager / Unit Manager als eerstvolgende stap. Op basis van de nationale focus heeft de internationale uitstraling van de universiteiten voor mij geen meerwaarde.

Qua accreditatie wordt vermeld:
Deze masterclass is onderdeel van de Nederlandstalige Executive Master of Business Administration van Avans+. Deze opleiding is geaccrediteerd door de NVAO (Nederlands-Vlaamse Accreditatie Organisatie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smitovic
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19:55
Kan er niet heel inhoudelijk op ingaan, maar in die accreditatie staat niet welk niveau, alleen 'masterclass', 'master' en 'geaccrediteerd door de NVAO'. Er staat niet dat het op universitair niveau is, dus dal zal ik dan ook niet als zodanig beschouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-06 23:49
Voor je verdere loopbaan kan de naam van de onderwijsimstelling van belang zijn. Dan is Nyenrode, RSM of TIAS de betere keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Dat is zeker waar, echter is dat ook precies het lastige punt, namelijk het woord 'kan'. Hoe groot is de kans dat een werkgever straks zegt: leuk die MBA, maar deze telt niet want je hebt het niet op een universiteit gedaan?

Als die kans 50% is dan ga ik er sowieso niet op gokken. Als het 5% is, en vooral voorkomt als je bij multinationals op management posities internationaal solliciteert, dan is voor mij de situatie al weer anders.

Even voor de beeldvorming, ik heb momenteel alleen een HEAO diploma en wil naast mezelf ontwikkelen ook aan mijn CV werken. Dit kan ook op basis van een master, maar dat spreekt me minder aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-06 23:49
Die kans zul je nooit weten, want deze schifting wordt al in de eerste fase van de sollicitatie gedaan: bij het schiften van de CV's. Afhankelijk van de werkgever en de positie heb je te maken met tegenkandidaten. Ik vernoed: hoe aantrekkelijker de baan, hoe meer goed gekwalificeerde kandidaten. Bij de top van de arbeidsmarkt kan het een wezenlijke factor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:56

Don Quijote

El Magnifico

N=1. Maar ik weet dat bij ons (internationale consultant) een Avans MBA een compleet andere waarde heeft dan een MBA van INSEAD (op dit moment één van de populairdere in mijn omgeving) of maar eens wat te noemen. Sterker nog ik twijfel ten zeerste of je zelfs een streepje voor zou hebben op iemand met een MSc. in Business Administration. Mijn gevoel zegt van niet in onze organisatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Dan toch nog maar eens verder op onderzoek uit waar het niveau verschil in terug te vinden is. INSEAD kost overigens €120.000 en is daarmee van een compleet andere categorie. Overigens betwijfel ik dat INSEAD veel en veel beter is (€75.000 euro meer waard) dan bijvoorbeeld RSM) en betaal je deel voor de naam. Nyenrode schijnt ook niet zo fantastisch te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:51

Bolletje

Moderator Harde Waren
Volgens mij is die kans redelijk aanwezig. Het lijkt mij dat er juist bij een MBA het er meer om gaat bij welke instantie je het hebt behaald. Je geeft aan in Nederland te blijven en dan is zo'n NVAO accreditatie van ondergeschikt belang.

Bij Avans+ komt bij mij in elk geval gelijk de associatie met de Avans Hogeschool op en daaruitvolgend dat het iets 'hbo'-achtigs is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:50

Wokschotel

Op 6 wielen

Een MBA die (in Nederland) niet bij RSM, Tias of Nyenrode is behaald, heeft gewoon minder aanzien. Kun je leuk vinden of niet, maar zo werkt het wel. Voor een simpele drs. of mr. titel telt dat veel minder (eigenlijk: niet).

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doogie
  • Niet online
Aghanim schreef op woensdag 17 december 2014 @ 16:53:
Dan toch nog maar eens verder op onderzoek uit waar het niveau verschil in terug te vinden is. INSEAD kost overigens €120.000 en is daarmee van een compleet andere categorie. Overigens betwijfel ik dat INSEAD veel en veel beter is (€75.000 euro meer waard) dan bijvoorbeeld RSM) en betaal je deel voor de naam. Nyenrode schijnt ook niet zo fantastisch te zijn.
Kleine aanvulling: INSEAD tuition fee is € 65,800 voor 2016. Nog steeds € 20k duurder dan RSM, maar het financiële verschil is wel een stuk kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kev0867
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-12-2020
niet meer relevant info

[ Voor 110% gewijzigd door Kev0867 op 21-12-2014 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:56

Don Quijote

El Magnifico

Kev0867 schreef op woensdag 17 december 2014 @ 18:30:
Kies voor jezelf ipv wat 'de mensen' vinden. Ze praten elkaar toch maar vaak na en hebben geen stap in verschillende scholen gezet. En dat kan ik lekker zeggen met mijn ervaring.
Dat ligt er dus maar net aan wat je doel is. Het feit dat jij goede docenten hebt gehad op het HBO en slechte bij INSEAD is relevant wanneer je het uitsluitende doet voor je persoonlijke ontwikkeling. Wanneer je de MBA ook doet voor je CV (en laten we eerlijk zijn, dat is een belangrijke drijfveer bij het gros) is het maar al te relevant wat "de mensen" vinden. Dan maakt het opeens wel degelijk uit of je INSEAD, London Business School, Harvard op je papiertje hebt staan of Avans+. Dat mag oneerlijk zijn, het mag wellicht niet eens terecht zijn, maar het is wel gewoon de werkelijkheid in het bedrijfsleven.

Als interesse, heb jij jouw INSEAD MBA in Frankrijk of Singapore gehaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Bedankt voor jullie input tot zover in elk geval. Ik denk dat de algemene lijn is dat je beter een MBA bij een universiteit kunt doen omdat deze beter aangeschreven staan, ongeacht of dit qua niveau per definitie verschil maakt. Je moet echter voor jezelf bepalen hoe belangrijk dat voor jezelf is, rekeninghoudend met je ontwikkelpad en carrière wensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kev0867
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-12-2020
niet meer relevant info

[ Voor 98% gewijzigd door Kev0867 op 21-12-2014 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-06 08:54
Het is vrij verklaarbaar waarom Avans MBA'ers bij al die grote bedrijven zitten. Het werkt nu eenmaal niet echt tegen je, die MBA titel. Bovendien hoort het niet je eerste titel te zijn. Het is dus goed voorstelbaar dat die ex-Avans studenten geen enkel effect hebben gehad van hun MBA, en nu bij Philips als teamleider zitten. Juist bij grote bedrijven heb je nu eenmaal veel mensen, dus ook veel teamleiders van veel verschillende achtergronden.

De interessante vraag is dus hoeveel Raad van Bestuur leden er bij die grote bedrijven een Avans MBA hebben. Je leert tenslotte een bedrijf runnen, als het goed is. En ik vermoed dat het antwoord impliciet is in het weglaten van die informatie.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Pagina: 1