Toon posts:

NAS-Systeem voor klein bedrijf

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Helaas is bij mij bedrijf een NAS gecrashed; 2 schijven van een RAID5 doen het niet meer waardoor we hoogwaarschijnlijk alle bestanden kwijt zijn geraakt; collega heeft de taak gekregen om te kijken wat te recoveren valt en ik heb de taak om voor een nieuwe alternatief te zoeken.

Onze gecrashte was een 2413+ van Synology; er blijkt nu ook dat er schijven in zaten die niet meer compatible waren maar tijdens aanschaf wel (helaas zijn we hier niet voor gewaarschuwd).
https://www.synology.com/en-global/products/DS2413+

---

Nu willen we graag een systeem die goed te upgraden is (we zitten te denken aan een rack systeem). En waarbij het voornamelijk veilig is. Niet dat er 2 schijven crashen en dan al onze bestanden kwijt zijn.

Hoewel ons bedrijf uit 5/6 mensen bestaad, generen we behoorlijk wat bestanden (2D / 3D animaties op 4k en zelfs 8k), afgelopen jaar hebben we 30TB bij elkaar verzameld en aankomend jaar is de verwachting dat we dat weer, zo niet meer geheugen nodig is.

Helaas zie ik door de bomen het bos niet meer en wat kost efficiënt is voor ons bedrijf. Vaak wordt er ook advies gegeven op consumenten niveau of op grote schaal (50+), maar er is weinig te vinden over middlegrote/klein bedrijf.

Tl;Dr:
- Ik zoek een NAS voor een klein bedrijf;
- Veiliger en beter dan een 12bay raid 5 (liefs een manier om meerdere schijven te laten crashen zonder bestanden kwijt te raken)
- Beginnen met 32TB en mogelijkheid om up te graden naar 64TB en zelfs meer.
- Hoeveel mag het kosten? 5k to 10k;
- EDIT: Er is ook een goede backup nodig.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Waarom ontbreekt het woord backup in deze tekst? Ik krijg de indruk dat jullie het niet zo'n probleem vinden om "alle bestanden kwijt" te zijn. Ik zou namelijk verwachten dat je naast nieuwe storage ook backup-oplossingen zoekt als je echt alles kwijt bent geraakt.

Overigens is "veiliger dan RAID-5" een kwestie van configureren. Elke NAS in de prijsklasse die jij zoekt kan met RAID-levels geconfigureerd worden waarbij meerdere disks kapot mogen gaan. Kwestie van de documentatie erbij pakken en de goeie balans tussen capaciteit en redundancy kiezen. Maar alles kan stuk gaan. Zelfs met meervoudige redundancy is uitval niet onmogelijk. Vandaar mijn vraag over backup.

Verwijderd

Topicstarter
Natuurlijk is een backup nodig, dat ben ik inderdaad vergeten om te noteren, ik update de post.

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23-01 21:18
Voldeed de NAS verder wel aan jullie behoefte of moet het allemaal nog sneller?
En is de NAS echt defect of alleen de schijven, misschien nog te gebruiken voor de backup?

Verwijderd

Topicstarter
We hebben zelf gemerkt dat de NAS ook extreem traag was af en toe in het reageren. Zowel in de Admin software als in in het browsen van het systeem.

Een NAS die wat beter reageerd zou inderdaad beter en fijner zijn.

• xleeuwx
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20-01 16:43

xleeuwx

developer Tweakers Elect
Eu backup.... ook extern ?

Stel het pand vlieg in brand, of een virus vergrendeld je hele nas. dit zijn dingen waar je nu nog niet snel aan denkt maar met 32TB aan data wel om gedacht moet worden. Rack oplossing is denk inderdaad wel aan te raden, verder misschien een backup wegschrijven naar een DC ?

Verwijderd

Twee goedkope ZFS NAS waarbij de één met snapshots een incremental backup vormt, lijkt mij de beste oplossing.

Sowieso is RAID5 passé:
Why RAID5 stops working in 2009

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net de artikel gelezen en las dat 4 schijven in een raid5 al 40% kans heeft om te falen. Aangezien wij 12 schijven hadden lijkt mij een RAID5 geen optie meer.

ZFS NAS? Kan je me daar wat meer over vertelen? Cihper?

Verwijderd

ZFS is dé manier om je data veilig op te slaan. Het is een 3e generatie filesystem met ingebouwde 'RAID' engine. RAID-Z2 - te vergelijken met RAID6 - zou voor jouw situatie goed zijn; de backup kan het met RAID-Z doen eventueel.

Voor ZFS is een groot topic op dit forum: Het grote ZFS topic

Hierin staat heel veel informatie. Ik stel voor dat je dit tot je neemt.

Er is wel één ding: je kunt ZFS niet zomaar met een diskje uitbreiden. Je kunt wel uitbreiden met meerdere disks tegelijk. Dit staat allemaal in het topic hierboven beschreven.

10 disks in RAID-Z2 van 4TB geeft je 40TB ruw en 32TB bruikbaar.
10 disks in RAID-Z2 van 6TB geeft je 60TB ruw en 48TB bruikbaar.

Dat zijn de configuraties die ik je zou aanraden. Past allemaal ruimschoots in je budget als je er twee neemt.

• xleeuwx
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20-01 16:43

xleeuwx

developer Tweakers Elect
Ook leuk om te lezen en om idee te krijgen:
http://louwrentius.com/74...ased-on-zfs-on-linux.html

Verwijderd

Topicstarter
Dank heren;

Ik ga even hier goed doorheen lezen. Dank voor advies. Als ik vragen heb dan hoor je het wel :).

Verwijderd

Topicstarter
Het is behoorlijk veel stof; ik begrijp het wel maar om zo'n systeem op te bouwen is een tweede ding. We zijn goed in videotechnieken, maar storage techniek lijkt andere koek te zijn.

Aangezien zo'n systeem vele malen goedkoper is vergeleken met wat je op de markt vind; hebben we de volgende optie overwogen. Zijn er freelancers/bedrijven die zulke systemen voor ons in elkaar kunnen zetten? Of is deze techniek zo nieuw dat er geen andere optie is om onze handen vuil te maken? (wat opzich niet erg is)
Pagina: 1