Is vloerverwarming zuiniger voor de werkende?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-07 17:16
Vloerverwarming staat bekent om zuiniger te zijn dankzij de lagere aanvoer temperatuur.
Een ander bekend kenmerk is dat opwarming en afkoeling langzamer gaat (meer massa).

Nou vraag ik me af...

Als je alleen woont en 40 uur werkt, dan zet je (bijv.) de verwarming 's ochtends niet aan. Overdag (door de weeks) ben je een uur of 9 op je werk of onderweg niet en 's avonds ga je rond 10 of 11 naar bed.

Je warmte behoefte is dus van 6 tot een uur of 10 's avonds. en in de weekenden wel meer.

Werken de zuinigheidsvoordelen die je krijgt door een lagere temperatuur dan nog wel op tegen de grote hoeveelheid water die je aan het opwarmen bent?

Klus page: http://klusthuis.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-07 19:00
vloerverwarming zuiniger wil ik niet beweren. (zou kunnen of misschien niet eens, maar is niet significant)
het is in elk geval niet de extra hoeveelheid water, dat valt erg mee.
maar je warmt wel veel beton op(de vloer) in mijn geval een +/-1200liter en dat duurt wel even voor het warm is. (met een afgekoelde vloer kan het 3 uur stoken zijn voordat hij voelbaar warm word. een subjectieve meting met de voeten ;) .)

het belangrijkste om zuinig te stoken is:"zorgen dat je huis zo min mogenlijk warmte verliest."
en dat kan op 3 manieren: isoleren, isoleren en heb ik al gezegd isoleren! >:)

is je huis goed geisoleert, dan maakt het eigenlijk niet zoveel meer uit.
(isolatie van uit het modernste bouwbesluit, noem ik nog niet goed geisoleert, kan nog een stuk beter.)
je zou dan makkelijk je huis gewoon 24X7 warm kunnen houden met de vloer.

(wil je dan helemaal spekkoper worden, kun je kijken of wat PV op het dak en een warmte pomp niet een leuke optie is, dat kost een paar centen in 1x maar dan geen maandelijkse kosten meer, maar eerst isoleren!)

het lukt mij in ieder geval met 600m3 mijn huis warm te houden met een 24X7 strategie per jaar.
(inclusief douchen(150m3) en koken(25m3). (de m3's zijn een gecalculeerde schatting))
ik vind het in ieder geval erg prettig, wanneer ik ook thuis kom het huis is nooit kouder als 19 graden.

en meten is weten:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/gasgebruik%202012-2013.jpg

edit:
ik zie al dat je in een ander topic aan het kijken bent voor isolatie (cool, ga zo door)

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 17-12-2014 12:25 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-07 17:16
In mijn geval gaat het om een jaren 50 woning. Ookal isoleer ik de muren, dak, vloer en HR++ glas, dan betwijfel ik of ik voorbij nieuwbouw kom.

Daarbij heb ik het over een houten vloer met geisoleerde kruipruimte, dan warm je hopenlijk minder dan 1200L beton op...

Maar ik dacht dat vloerverwarming zuiniger was omdat je een lagere aanvoerstemperatuur hanteert en de lucht 1 of 2 graden minder hoefde op te warmen.

Klus page: http://klusthuis.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-07 19:00
tja, een woning uit de jaren 50 isoleren naar nieuwbouw standaard is niet makkelijk.
(nu zijn allen de regels zo verdraaid door belangen clubjes dat de regels nu ook weer niet zoveel voorstellen.
dus het is wel te halen, maar niet omdat je huis dan zo goed is geisoleert, maar omdat de regels zo slecht zijn.)

een houten vloer, daar verlies je een stukje rendement uit de vloer verwarming.
juist door dat ik een beton vloer heb waar ik makkelijk een uur lang 5kW in kan stoppen, waarna de cv ketel een 24 uur lang niet hoeft te draaien en het huis warm blijft.
het beton is gewoon een grote buffer in mijn huis die heel langzaam leeg loopt.
(is maar een voorbeeldje, het is natuurlijk erg afhankelijk van de buiten temperatuur etc..)

Sins ik de radiatoren heb verwijdert in mijn huis stook ik met de vloerverwarming juist net een graatje hoger in de huiskamer(21 graden en dat vind ik wel lekker, met mijn lage gebruik heb ik me wel wat luxes aangemeten :$ ).
dus daar voor zou ik het niet doen.

nu heb ik zelf ook een jaren 50 huis gehad, pfffff als ik aan de energie rekening denk begin ik al weer te rillen.
1700m3 gas en 4000kWh (ik wil niet eens weten wat dat kost op het moment. grof gerekend? +/-2100 euro per jaar)
ik ben nu erg blij met mijn 600m3 en 1000kWh (ongeveer 700 euro per jaar).
wat ik je kan aanraden is zeker: niks doen is geen optie!!!!!

maar wat je moet doen is moeilijk.
een handige tip(maar daardoor ook een beetje te algemeen): begin bij laaghangend fruit en werk elk jaar een stukje verder de lijst af.
iedereen zijn weg is helaas anders, het is maar net wat je hebt en kunt doen. (ik sta nu op te hikken tegen het vervangen van het dubbel glas naar hr++ of nog liever nog beter. :*) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)