Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Grafiekkeuze redactie

Pagina: 1
Acties:

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Topicstarter
Beste redactie,

Jullie gebruiken steeds meer en meer visualisaties in jullie artikelen. Dat is echt wel heel goed, je kan er goed dingen mee aantonen of illustreren.

Maar zo af en toe slaan jullie gruwelijk de plank mis in de keuze van de visualisatie. Ik werd vanochtend gewezen op het volgende:
nieuws: Bijna helft Vlamingen die films en series downloaden doet dat illegaal
En helaas is dit het enige voorbeeld wat ik terug kan vinden, het is niet het enige waar het mis gaat. Toegegeven, het gaat vooral mis als er een pie-chart wordt gebruikt ;)

Waarom een pie-chart? Het voegt in dit geval helemaal niets toe ten opzichte van een tabel. Sterker nog, voor de 12 waardes die deze pie-chart omvat op 4 pagina's denk ik dat het beter was geweest om een tabel te maken. Daarnaast gaan er ook nog een paar andere dingen mis:

• De labels wisselen per stukje (er in of er uit)
• De kleur is overal hetzelfde, geen herkenbaarheid welk deel wat is door de pagina's
• De locatie van items wisselt; bij muziek staat linksbovenin opeens Vooral Legaal in plaats van Illegaal.
• Het is praktisch niet mogelijk om de data van 2013 en 2014 te vergelijken.

Nu is het mijn vakgebied en let ik er wat meer op, maar dit kan makkelijker beter en er zijn ook echt wel hele goede tools beschikbaar voor dit soort dingen. Ik heb de vrijheid genomen om snel wat in elkaar te draaien voor jullie in Tableau Public:

https://public.tableausof...embed=y&:display_count=no

Het is even snel en ruw gezien mijn tijd, maar het laat denk ik wel beter zien wat je wil demonsteren dan jullie eigen pie-chart.

Ik ben benieuwd naar jullie mening en gedachtes hierover. (Overigens is Tableau Public te embedden op een website ;) )

[ Voor 4% gewijzigd door Hooglander1 op 17-12-2014 10:09 ]

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• Wilbert de Vries
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-10 20:49

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
Datavisualisatie is een vak apart. We proberen er scherp op te letten dat we data op een logische en goede manier presenteren. We doen het zelfs zo graag dat we werken met een zelfgehoste versie van Datawrapper (waarin we bijvoorbeeld wel degelijk kleuren kunnen toewijzen aan een item), die (hoewel redelijk basaal) zelfs te koppelen is aan onze benchmarkdata. We zullen kritisch blijven kijken naar de keuzes die we maken en zullen die voor dit voorbeeld nog even concreet nalopen zodat we onszelf ook scherp houden. Dank voor je feedback, keep it coming!

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-11 12:58
Ik zou niet weten waarom je perse alles in 1 grafiek zou willen proppen. Dit is alsnog lastig af te lezen. Het is praktischer als je muziek en films/series gescheiden houdt. Dan heb je weliswaar 2 charts (maar is dat écht erg?) en zijn ze in 1 oogopslag te lezen

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Topicstarter
Misha schreef op woensdag 17 december 2014 @ 10:58:
[...]

Ik zou niet weten waarom je perse alles in 1 grafiek zou willen proppen. Dit is alsnog lastig af te lezen. Het is praktischer als je muziek en films/series gescheiden houdt. Dan heb je weliswaar 2 charts (maar is dat écht erg?) en zijn ze in 1 oogopslag te lezen
In twee charts kan het ook prima, in dit specifieke geval ging het mij meer om het feit dat een overlapping bar chart een betere vergelijking mogelijk maakt tussen de twee jaren dan pie-charts op verschillende pagina's. :) Ik heb (zoals ik noemde) vrijwel geen tijd besteed aan opmaak, axes en labelling.
Wilbert de Vries schreef op woensdag 17 december 2014 @ 10:48:
Datavisualisatie is een vak apart. We proberen er scherp op te letten dat we data op een logische en goede manier presenteren. We doen het zelfs zo graag dat we werken met een zelfgehoste versie van Datawrapper (waarin we bijvoorbeeld wel degelijk kleuren kunnen toewijzen aan een item), die (hoewel redelijk basaal) zelfs te koppelen is aan onze benchmarkdata. We zullen kritisch blijven kijken naar de keuzes die we maken en zullen die voor dit voorbeeld nog even concreet nalopen zodat we onszelf ook scherp houden. Dank voor je feedback, keep it coming!
Het gebruik van de datawrapper werkt voor 90% ook gewoon goed. Zeker als er bar-charts gebruikt worden, zoals vaak bij de reviews. Ik zou alleen graag voorstellen dat je een pie-chart alleen gebruikt als het echt niet anders kan. Het is zelden een goede visualisatie namelijk. In dit geval had een bar-chart gegroepeerd per jaar onder elkaar ook al beter volstaan dan de huidige.

Hebben jullie er iets aan als ik mij nog eens meld als ik iets zie waar ik van ga fronzen? Puur om jullie een beetje scherp te houden? ;)

• Wilbert de Vries
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-10 20:49

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
Hebben jullie er iets aan als ik mij nog eens meld als ik iets zie waar ik van ga fronzen? Puur om jullie een beetje scherp te houden
Jazeker!

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19-11 11:05

arnoudwokke

Redacteur
Tableau staat inmiddels al een paar weken op de computer - en ik kan er prima grafiekjes in bouwen - , maar er zijn een paar grote nadelen aan het gebruik:
1. De stijl komt niet overeen met die van Tweakers. Je kunt de kleuren weliswaar aanpassen, maar nog altijd is het anders dan wat we op de site gebruiken
2. Tableau host die boel. Dat betekent dat als de server van Tableau neergaat, onze grafiekjes daarvan ook zouden neergaan.

Het lijkt niet onmogelijk om die grafiekjes zelf te hosten, maar dat vereist een - vermoed ik - dure licentie. Datawrapper is inderdaad nu onze keuze (en niet alleen van ons, NOS doet het bijvoorbeeld ook met Datawrapper, net als onder meer Follow The Money en iCulture volgens mij) en dat werkt voor ons momenteel het best.

En ja, hou ons vooral scherp over hoe grafiekjes het beste en het meest duidelijk kunnen - het is een vak wat we aan het leren zijn en alle feedback daarover is waardevol!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Topicstarter
arnoudwokke schreef op woensdag 17 december 2014 @ 12:06:
Tableau staat inmiddels al een paar weken op de computer - en ik kan er prima grafiekjes in bouwen - , maar er zijn een paar grote nadelen aan het gebruik:
1. De stijl komt niet overeen met die van Tweakers. Je kunt de kleuren weliswaar aanpassen, maar nog altijd is het anders dan wat we op de site gebruiken
Klopt, het heeft wel echt een eigen look and feel.
2. Tableau host die boel. Dat betekent dat als de server van Tableau neergaat, onze grafiekjes daarvan ook zouden neergaan.
Het lijkt niet onmogelijk om die grafiekjes zelf te hosten, maar dat vereist een - vermoed ik - dure licentie.
Klopt inderdaad, als je het 100% zelf wilt hosten, dan ben je heel veel muntjes verder. Er zijn wel betaalde Public varianten die ook de achterliggende data beschermen.
Datawrapper is inderdaad nu onze keuze (en niet alleen van ons, NOS doet het bijvoorbeeld ook met Datawrapper, net als onder meer Follow The Money en iCulture volgens mij) en dat werkt voor ons momenteel het best.
Datawrapper is niet perse het probleem, ik ken de capaciteiten er niet geheel van.

In dit specifieke geval waren barcharts al beter dan piecharts :)
En ja, hou ons vooral scherp over hoe grafiekjes het beste en het meest duidelijk kunnen - het is een vak wat we aan het leren zijn en alle feedback daarover is waardevol!
Dat ga ik dan ook af en toe doen. :)

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Topicstarter
arnoudwokke schreef op woensdag 17 december 2014 @ 12:06:
Bedacht mij opeens dat het misschien handig is om gewoon wat best practices te lezen. Een echte autoriteit op dit gebied is Stephen Few, en dan met name het boek "Now you see it" kan ik aanraden. Het leest makkelijk weg en zit tjokvol voorbeelden en praktische tips.

Denk dat dat heel erg kan helpen met de visualisaties in de toekomst :)

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-11 09:42

JHS

Splitting the thaum.

Begrijp ik het goed dat het belangrijkste doel van de grafiek is om te laten zien dat films en series vooral illegaal zijn em dat muziek vooral legaal is, zowel in 2013 als 2014? Dat is, ben ik met Hooglander eens, moeilijk uit vier losse grafiekjes te halen. In dit geval zou ik één stacked bar chart maken (4 staafjes van 100%, met elk staafje de procentuele verdeling).

Mocht je wel liever vier grafieken laten zien, zou ik in ieder geval watervalgrafieken maken ipv pie charts, deze zijn in ieder geval makkelijker onderling vergelijkbaar.

Belangrijkste is iig om te starten met het doel van je grafiek :).

(Maak ook nogal veel grafiekjes in kader van werk :).)

DM!

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-11 09:42

JHS

Splitting the thaum.

Hier exact hetzelfde :) .

DM!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Topicstarter
nieuws: Aantal elektrische voertuigen in Nederland is met 50 procent gestegen

Een tijdas met maar drie punten kan misschien beter uitgedrukt worden met een stacked bar chart. Pak al dat kleine grut dan samen als "overigen", want dat is vrij irrelevant als informatie.

De stacked bar chart creëert meteen een totaal, dat is een groot voordeel.

• Olaf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-07-2024
Dit ziet er inderdaad overzichtelijker uit Hooglander1: nieuws: Aantal elektrische voertuigen in Nederland is met 50 procent gestegen
Pagina: 1