2,4 GHz is sneller dan 5 GHz???

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novartis
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-06 22:18
Hallo allemaal,

Ik heb thuis een oude laptop liggen, het gaat om een Sony Vaio VGN-FW31J.
Nu alweer een week in gebruik, omdat de nieuwere laptop het begeven heeft en dit als redmiddel van pas kwam. Laptop is met mijn gebruik nog redelijk snel, ik ben geen gamer het enige wat ik doe is browsen op internet, downloaden en films\series kijken.

Nu heb ik er een SSD in geplaatst van Sandisk de Ultra II -240GB. Laptop is nog al oud en zeker niet de snelste meer, maar met de SSD gaat het veel beter. Mijn probleem was vaak met de harde schijf en nooit met CPU of Memory. Overige specs van de laptop: Intel Core 2 Duo met 4GB DDR2.

Gisteren heb ik hier ook een nieuwe netwerkkaart in geplaatst, omdat bij de huidige de verbinding vaak weg viel. Netwerkkaart wat ik er in heb gezet is Intel® Dual Band Wireless-AC 7260 Plus Bluetooth.

Ik heb thuis een Netgear Nighthawk AC1900 R7000 met volgende configuratie:

UPC 120, Modem naar Router d.m.v. een kabel.

- 2.4 GHz - Supports N
- 5.0 GHz - Supports AC

Nu heb ik op meerdere apparaten een test uitgevoerd:

iPhone 6

- 2.4 GHz - Niet getest
- 5.0 GHz - 117.02

iPad 3

- 2.4 GHz - Niet getest
- 5.0 GHz - 110.00

Sony Vaio AC 7260:

- 2.4 GHz - 110.13
- 5.0 GHz - 65.59

Nu snap ik niet waarom ik met 2.4GHz op N een hogere snelheid haal dan met 5.0GHz op AC.

Wie kan dit verklaren en misschien moet ik nog iets aanpassen.

Alvast Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:03
Wat is de afstand tot je router? Het bereik van 5GHz is veel minder dan dan van 2,4GHz. Misschien dat dat er mee te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18-06 20:51
ligt aan je bereik. test een met je iphone en ipad 3

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novartis
Alle 3 de apparaten zijn getest op afstand van ongeveer 1.5 meter. iPad en iPhone heb ik ook getest vanaf de slaapkamer direct boven de router.

Vanaf de slaapkamer met slecht bereik op beide apparaten:

iPhone 6

- 5.0 GHz - 100.00

iPad 3

- 5.0 GHz - 95.00

Aan de afstand lijkt het ook niet te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:48

lier

MikroTik nerd

Even hardop denken: zou het te maken kunnen hebben met dat de antennes in de laptop geoptimaliseerd zijn voor 2,4 GHz (en 5 GHz minder goed ondersteunen)?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novartis
Klinkt logisch...
Kan ik dit achterhalen, want zo ver gaat mijn kennis niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Niet echt...

Dat gezegd, ik heb vaak zat laptops die 2,4GHz-only waren en waarvan de antennes echt niet voor iets anders gemaakt waren geupgrade naar 5GHz en heb nooit deze symptomen gezien.

Allicht handig om een stap terug te doen en te kijken naar exact wat hier onder de motorkap gebeurt. Mogelijk komen we uit bij de antennes, maar dat hoeft niet.

Om te beginnen: je hebt hier meerdere tests uitgevoerd met laptop, maar je iDevices heb je alleen 5GHz laten doen. Kijk eens wat je daarmee haalt in 2.4GHz op twee meter ofzo van de router/AP. Daar weet je dat de antennes out-of-the-box 5GHz-geschikt zijn.

iDevices ook brak in 5GHz? Probleem ligt bij je netwerk, hoogstwaarschijnlijk de instellingen ervan (want de Netgear R7000 is gewoon goede hardware).
iDevices beter op 5GHz dan op 2.4GHz? Dan ligt probleem bij je laptop.

Als je dat uitgezocht hebt, kunnen we verder kijken waar het vervolgens aan ligt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:03
dion_b schreef op woensdag 17 december 2014 @ 11:02:
Niet echt...

Dat gezegd, ik heb vaak zat laptops die 2,4GHz-only waren en waarvan de antennes echt niet voor iets anders gemaakt waren geupgrade naar 5GHz en heb nooit deze symptomen gezien.

Allicht handig om een stap terug te doen en te kijken naar exact wat hier onder de motorkap gebeurt. Mogelijk komen we uit bij de antennes, maar dat hoeft niet.

Om te beginnen: je hebt hier meerdere tests uitgevoerd met laptop, maar je iDevices heb je alleen 5GHz laten doen. Kijk eens wat je daarmee haalt in 2.4GHz op twee meter ofzo van de router/AP. Daar weet je dat de antennes out-of-the-box 5GHz-geschikt zijn.

iDevices ook brak in 5GHz? Probleem ligt bij je netwerk, hoogstwaarschijnlijk de instellingen ervan (want de Netgear R7000 is gewoon goede hardware).
iDevices beter op 5GHz dan op 2.4GHz? Dan ligt probleem bij je laptop.

Als je dat uitgezocht hebt, kunnen we verder kijken waar het vervolgens aan ligt.
toon volledige bericht
Dat heeft hij toch al uitgezocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-03 21:55

it0

Mijn mening is een feit.

De nieuwe wireless kaart die je erin hebt gestoken, heb je die met 2 of 3 antennes aangesloten?

Het juiste antwoord is 3 voor 5 GHZ, zijn ze nog steeds bevestigd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MarcoC schreef op woensdag 17 december 2014 @ 11:09:
[...]
Dat heeft hij toch al uitgezocht?
Dat is niet wat ik lees:
2.4 GHz - Niet getest
it0 schreef op woensdag 17 december 2014 @ 11:19:
De nieuwe wireless kaart die je erin hebt gestoken, heb je die met 2 of 3 antennes aangesloten?

Het juiste antwoord is 3 voor 5 GHZ, zijn ze nog steeds bevestigd?
Euh, nee...

Welke frequenties ondersteunt worden staat geheel los van aantal antennes :o

Antennes zijn van belang voor diversity/MiMo. Voor 2x2 heb je er minimaal twee nodig, voor 3x3 minimaal 3. Hier gaat dat laatste sowieso niet op, want de Intel AC-7260 ondersteunt max 2x2 en heeft dus ook maar twee antenne-uitgangen.

Je kunt prima 5GHz en 802.11ac over een enkele antenne leiden. Kijk naar al die zinloze "AC750" low-end routers die slechter presteren dan een fatsoenlijke 2x2 802.11n oplossing (dat "maar" "N600" genoemd wordt).

Dat gezegd, als het probleem bij laptop blijkt te liggen kan het wel aan de antenne-aansluitingen liggen. Als eentje niet (goed) vast zit halveer je je throughput. Als de laptop 3 antennes had maar slechts twee aangesloten zijn moet je wel de juiste twee pakken etc.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

dion_b schreef op woensdag 17 december 2014 @ 11:29:

Euh, nee...

Welke frequenties ondersteunt worden staat geheel los van aantal antennes :o
Ben ik helemaal met je eens, maar mijn ervaring is dat oude laptops (6+) slechts 2 antenne aansluitingen hebben. Recentere laptops hebben wel 3 antennes maar weer een 2.4 kaartje met slechts 2 aansluitingen. Gezien mijn ervaringen dacht ik dat 5ghz kaartjes altijd over 3 aansluitingen bezitten.

Overigens heb ik nooit een aanduiding gezien welke antenne op welke aansluiting moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

it0 schreef op woensdag 17 december 2014 @ 12:24:
[...]

Ben ik helemaal met je eens, maar mijn ervaring is dat oude laptops (6+) slechts 2 antenne aansluitingen hebben. Recentere laptops hebben wel 3 antennes maar weer een 2.4 kaartje met slechts 2 aansluitingen.
Was dat maar zo... zelfs m'n relatief high-end Lenovo X220 heeft maar twee antennes, idem voor vrijwel alles wat ik heb liggen op het werk, tot en met splinternieuwe Acer en Dell ultrabooks.

Je ziet alleen bij relatief high-end *en* grote high-end zakelijke laptops 3 antennes. Ik tik dit op een Dell E6420 die inderdaad drie antennes heeft, waarvan slechts twee aangesloten (en geleverd was met een 1x2 SiSO NIC :X ), dat is de enige die ik ken die aan jouw beschrijving voldoet.

En alleen HP en Apple lijken vrij structureel daar waar 3 antennes fysiek zouden passen die dingen ook standaard erin te zetten en een bijpassende NIC erin te doen.
Gezien mijn ervaringen dacht ik dat 5ghz kaartjes altijd over 3 aansluitingen bezitten.
Nope. Dat is juist uitermate zeldzaam. Enige die ik regelmatig ben tegengekomen zijn de Intel 3965, 4936, 5300 en 6300. Mooie kaartjes, maar helaas verre van de norm. Wat je vooral ziet zijn 2x2 Qualcomm Atheros en Broadcom adaptertjes, met daarnaast (te) veel brakke 1x2 varianten van zelfde vendors.
Overigens heb ik nooit een aanduiding gezien welke antenne op welke aansluiting moet.
Goed gedocumenteerde aansluitingen zijn nog zeldzamer :+

Je moet in de regel twee pakken die zover mogelijk uit elkaar liggen. Dell heeft dat redelijk elegant aangegeven met zwart-grijs-witte kabels. Heb gebruik je twee? Dan zwart en wit aansluiten. Drie? Dan gaat grijs precies ertussen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

:) Ik heb een dell 6410 waar in een intel 6300 in heb gestoken. Daarnaast heb ik nog een dell d630 en een oude HP business.. Zo te horen heb jij er wat meer open geschroefd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novartis
iPhone 6
2.4GHz - 46

iPad 3
2.4GHz - 50

Ik weet dat het probleem niet ligt aan mijn Router, want met een andere laptop haal ik op 5GHz wel de juiste snelheden. Met de iDevices ook.

Het probleem speelt zich echt alleen af op de Sony laptop. In de laptop zitten er maar 2 kabels(voor WiFi) een zwarte en een grijze. De kaart zelf heeft ook maar 2 aansluitpunten.

Kan het zijn dat de kabels andersom moeten? Het lijkt nu of mijn 2.4 GHz SSID onderwater toch de SSID is van 5 GHz.
-------------------------------------------------------

Ik heb de drivers verwijderd en opnieuw geinstalleerd en het probleem lijkt nu opgelost te zijn:

5GHz
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/3992213267.png

2.4GHz
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/3992205100.png

Iedereen bedankt voor het meedenken d:)b

[ Voor 32% gewijzigd door Novartis op 17-12-2014 18:03 ]

Pagina: 1