Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Matig bereik/snelheid met KPN xperiabox wireless modem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedemorgen iedereen,

Onlangs heb ik via KPN een glasvezel abbo afgesloten (alles in 1 standaard). met een internet snelheid van 50 Mbit.
Nu merkte ik al vrij snel na de oplevering dat als ik in de huiskamer zit (het modem zit in de meterkast in een andere kamer) de snelheid van het internet echt zeer matig is. Ik heb het even getest met een download via nieuwsgroepen waarbij ik van de huiskamer naar de kamer met het modem gelopen ben en de snelheid schoot omhoog van 1300 KB/s naar 5000KB/s.
Het signaal van de Xperiabox is dus te slecht om goed het hele huis door te komen (dikke muren misschien, want zo'n enorme afstand is het eigenlijk niet)

Nu ben ik gaan googlen op Wifi repeaters, extenders, acces points; allerlei apparaten die bedoeld om het signaal te versterken/vergroten, maar mijn vraag is eigenlijk wat ik voor dit probleem het beste kan kopen? en of er nog bepaalde merken of product types zijn die jullie aan kunnen raden in dit geval?

Alvast bedankt!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:54

lier

MikroTik nerd

Ideale oplossing: plaats een Accesspoint op een strategische plek. Bijvoorbeeld in de woonkamer en (indien nodig) een op de overloop.

Voor tips kan je goed op GoT zoeken (desnoods via Google ;)), er zijn erg veel mensen met vergelijkbare problemen als het jouwe (en dus ook veel topics te vinden).

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb er het een en ander over zitten lezen, maar iedere keer wordt het weer net op een andere manier uitgelegd. Want voor zover ik het begrepen heb (correct me if im wrong)moet een acces point bedraad aangesloten worden terwijl je een repeater in het stopcontact steekt om het signaal te versterken.

Voordeel van de repeater: Het voordeel ten opzichte van meerdere access-points verbonden door een netwerkkabel is dat het access-point wat repeater is zelf alleen maar een stopcontact nodig heeft. Het vinden van een goede locatie waar de repeater wel het originele access-point kan 'zien' maar zelf een betere dekking geeft is wel lastiger.

Het nadeel van een repeater schijnt vooral naar voren te komen als je met meerdere gebruikers op het netwerk zit, maar dat komt bij mij niet zo heel vaak voor.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:04

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op woensdag 17 december 2014 @ 10:27:
Ik heb er het een en ander over zitten lezen, maar iedere keer wordt het weer net op een andere manier uitgelegd. Want voor zover ik het begrepen heb (correct me if im wrong)moet een acces point bedraad aangesloten worden terwijl je een repeater in het stopcontact steekt om het signaal te versterken.
Nee. Een repeater "versterkt" niet, het doet exact wat de naam zegt: het vangt een signaal op en herhaalt die weer. In hetzelfde kanaal. Daarmee is signaal weer op max bij de repeater, maar is de tijd die nodig is om dat signaal bij jou te krijgen verdubbeld. Dus halveert je snelheid.
Voordeel van de repeater: Het voordeel ten opzichte van meerdere access-points verbonden door een netwerkkabel is dat het access-point wat repeater is zelf alleen maar een stopcontact nodig heeft. Het vinden van een goede locatie waar de repeater wel het originele access-point kan 'zien' maar zelf een betere dekking geeft is wel lastiger.
Mwoeah, zo lastig is dat niet. Lees uit in je beste wat de signaalsterkte is (niet 'streepjes' maar dBm) op plek waar je WiFi wilt gebruiken. Doe dat vervolgens vlakbij je modem/router/AP. WiFi Analyzer voor Android is erg handig tooltje hiervoor. Ideale plek heeft exact gemiddelde van deze twee signaalniveau's. Loop vervolgens langzaam van modem/router/AP richting plek waar je WiFi wilt gebruiken. Zodra je de gemiddelde die je net berekende uitleest, zit je op de juiste plek.

Uitdaging is dan nog om een stopcontact te vinden. Ook zul je zien dat signaal direct tegen de muur (ingeplugd in stopcontact) verre van ideaal is, dus je wilt juist niet zo'n plug-in geval :o
Het nadeel van een repeater schijnt vooral naar voren te komen als je met meerdere gebruikers op het netwerk zit, maar dat komt bij mij niet zo heel vaak voor.
Het nadeel is wel groter en merk je gelijk: bij perfecte plaatsing van een repeater is je snelheid exact gehalveerd tov geen repeater, omdat zoals gezegd die repeater eerst een signaal moet opvangen en dan weer opnieuw uitzenden. De lucht is een gedeelde medium, dus hij kan dat niet tegelijk doen. Het werkt door snelheid op te offeren om bereik te vergroten. Als je hogere snelheden wilt is een repeater dus per definitie ongeschikt.

Beste oplossing is eenvoudig: een AP. Bedraad aangesloten. Op de plek waar je WiFi snel en stabiel nodig hebt.

Oslik blyat! Oslik!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:41
In de praktijk heeft een repeater nauwelijks effect. Ik zou het alleen proberen in geval van uiterste nood wanneer alle andere opties niet werken.

Een tweede AP aansluiten is véél beter. Je kan het proberen door middel van powerline als je geen UTP-kabel wilt trekken.

Verwijderd

Topicstarter
Oke thanks voor de verheldering. dat wordt dus sowieso een Accespoint. MarcoC heeft het over een powerline? UTP trekken is namelijk wel mijn minst favoriete optie, ik weet alleen niet wat er met powerline bedoeld wordt.

Verwijderd

Topicstarter
pricewatch: TP-Link 300 Mbps AV500 Wi-Fi Powerline extender Starter Kit

Zou ik met deze starter kit van TP Link mijn probleem (grotendeels) op kunnen lossen zonder daadwerkelijk een draad te hoeven trekken naar de huiskamer?

• MarcoC
Verwijderd schreef op donderdag 18 december 2014 @ 09:19:

Zou ik met deze starter kit van TP Link mijn probleem (grotendeels) op kunnen lossen zonder daadwerkelijk een draad te hoeven trekken naar de huiskamer?
Ik denk het wel, alleen zou ik gevoelsmatig eerder een los AP op de powerline aansluiten.

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-11 09:03
Heb er laatst nog een review over gelezen:
http://www.smallnetbuilde...owerline-edition-reviewed

Over het algemeen zou ik enkel powerline gebruiken als een kabel trekken echt niet gaat, echter is dit zelden het geval. Meestal is het een kwestie van niet willen. Bovenstaand daargelaten lijkt me dit een prima oplossing mits je stroomnet in goede staat is.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op donderdag 18 december 2014 @ 09:19:

Dat weet je niet op voorhand...

Grote probleem met powerline is dat of het werkt en zo ja hoe goed afhangt van je electriciteitsnet, wat er verder allemaal hangt en waar je de powerline adapters aansluit. En wat daarvoor relevant is heb je als normaal mens geen zicht op (sterker nog, je electricien heeft ws ook geen idee). Kortom, het blijft een gok.

Om je een idee te geven, ik test die zooi nogal en heb toevallig gisteravond exact dit setje getest. Ik heb het in twee situaties getest:
1) 'goed', beide adapters in zelfde kamer in stopcontacten 3 meter van elkaar (directe kabel door muur, geen vertakkingen of andere zooi, geen andere devices op zelfde stopcontact).
2) 'slecht', client adapter boven (geschat 15 a 20 meter), achter verlengsnoer, met PC die aanstaat op zelfde verlengsnoer.

1: 85Mbps
2: 10Mbps

En bedenk dat er veel slechtere situaties zijn dan 2. Ik raad UTP ana.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Een kabel treken kán uiteraard wel. echter moet ik hiervoor nogal wat boor werkzaamheden laten verrichten en is mijn partner ook niet bepaald fan van deze optie (jaja ik weet ik het ;) )
Vandaar dat ik zoek naar het beste alternatief. Met de uitleg van dion ben ik wel weer wat wijzer geworden, en ik denk dat ik het toch maar ga proberen met een powerline oplossing. Mijn huis is is nog niet zo heel oud en op vrijwel alle fronten stevig en degelijk gebouwd, dus ik heb goede hoop op een stroomnet in dezelfde conditie. Als deze oplossing uiteindelijk geen bevredigend resultaat geeft dan verkoop ik mn powerline setje maar weer en zal ik toch echt aan de kabel móeten.

@dion b: De TP link is er bij jou test goed uit gekomen? want ik vind de prijsverhouding van de starterkit namelijk goed.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tja, in mijn ene setup (best-case) haal ik 85Mbs, in mijn andere 10Mbps. Jij kunt alles tussen 94Mbps (max van de 100Mb NIC) en nul Mbps krijgen; tenzij je eerder powerline in huis gehad hebt kan niemand je vertellen welk het gaat worden.

Van de AV1.1 500 setjes is dit een van de betere, maar goed, of HomplugAV powerline een zinnige optie is in jouw geval kan niemand je op voorhand vertellen.

Oslik blyat! Oslik!

• MarcoC
Verwijderd schreef op donderdag 18 december 2014 @ 12:41:
Een kabel treken kán uiteraard wel. echter moet ik hiervoor nogal wat boor werkzaamheden laten verrichten en is mijn partner ook niet bepaald fan van deze optie (jaja ik weet ik het ;) )
Vandaar dat ik zoek naar het beste alternatief. Met de uitleg van dion ben ik wel weer wat wijzer geworden, en ik denk dat ik het toch maar ga proberen met een powerline oplossing. Mijn huis is is nog niet zo heel oud en op vrijwel alle fronten stevig en degelijk gebouwd, dus ik heb goede hoop op een stroomnet in dezelfde conditie. Als deze oplossing uiteindelijk geen bevredigend resultaat geeft dan verkoop ik mn powerline setje maar weer en zal ik toch echt aan de kabel móeten.

@dion b: De TP link is er bij jou test goed uit gekomen? want ik vind de prijsverhouding van de starterkit namelijk goed.
Haal gewoon zo'n setje bij de MediaMarkt, daar kan je binnen 14 dagen retourneren zonder problemen.

• Raindeer
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 28-11 14:38
als je toch een kabel gaat trekken, dan is een toptip om naar de aansluiting van traditionele telefonie te gaan kijken. Deze loopt namelijk vaak al van de meterkast naar een strategische locatie in de woonkamer. Als je deze vervangt door UTP (trek twee kabels) dan kun je de Experia box in de woonkamer zetten.

Vaak heb je ook nog een telefoon aansluiting naar boven. Deze kun je ook vervangen door UTP. Op deze wijze kun je tweede kabel vanuit de meterkast naar de woonkamer gebruiken om deze te verbinden met de UTP die naar boven gaat te verbinden. Dan heb je een netjes bedraad netwerk naar boven toe.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de TP Link set besteld. Ik laat nog wat het resultaat wordt!

Verwijderd

Topicstarter
Set is binnen en heb het getest. Snelheid is in de woonkamer stukken verbeterd. precies de oplossing die ik zocht. Maaaarrrr....... nu dient zich een ander probleem aan..... We hebben interactieve tv van KPN en dat gaat met een soortgelijk systeem via het stroomnet. In de meterkast waar het modem zich bevindt zitten 2 directe stopcontacten waar in eentje het de KPN module zit voor interactieve TV, en in de andere heb ik de TP link extender gedaan. Nu werkt het internet prima, maar blijft interactieve TV om de halve minuut haperen.
Maakt het nog wat uit als ik een stopcontact verder weg zou pakken (dmv een lange utp kabel te gebruiken in dezelfde ruimte op een stopcontact buiten de meterkast) of zijn hier uberhaupt geen oplossingen voor?

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ja je hebt zo'n DVS(Draadloze verbinding set) / Devolo van KPN dan, eigenlijk exact hetzelfde als je van TP Link gekocht hebt alleen heeft die van TP Link, wifi op het eindpunt, dit gaat via het zelfde systeem als als de iTV icm. DVS, over de het elekra netwerk. Je kan inderdaad proberen met een UTP kabel de TP Link iets verder weg van de DVS van KPN te plaatsen een stopcontact iets verder op bijvoorbeeld.

Het probleem is simpel weg dat je twee soortgelijke oplossingen via het zelfde stroomnetwerk laat lopen, kans dat dit gaat storen is wel aanzienlijk ja. Gewoon even wat proberen met de kabels en zien wat je resultaten daarmee zijn.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Verwijderd

Topicstarter
Het werkt nu goed! Ik zag ineens dat het kpn powerline kastje van de tv die haperde was aangesloten op een stekkerdoos i.p.v. direct in het stopcontact. Eindelijk werkt alles nu naar behoren. Downloaden gaat in de huiskamer echt exact even snel als direct bij het modem zelf! Zeer fijne oplossing als dit zo blijft werken.
Iedereen dank voor het meedenken met mijn "probleem" :) Het was even puzzelen maar ik ben hier nu erg blij mee.
Pagina: 1