Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:43

Croga

The Unreasonable Man

Topicstarter
Gisteren is mijn prachtige nieuwe monitor binnen gekomen. Eindelijk een hogere resolutie dan 1920*1080. Helaas krijg ik de hogere resolutie niet aan de gang op mijn laptop.

Hardware:
- Acer K272HUL
- Aten CS1784 KVM switch
- MSI GX70 laptop
- Desktop systeem met AMD HD7950 kaart

Situatie:
Het scherm zit via de Aten switch aangesloten op een Desktop en de betreffende laptop. Gisteren heb ik eerst de Desktop geprobeerd. Die wilde eerst alleen op 1920*1080 draaien. Daar heb ik de beeldscherm driver geupdate (hoewel Windows nogsteeds aangeeft dat hij op Generic PNP staat) waarna de nieuwe resolutie zichtbaar werd. Ingesteld op 2560*1440 was het beeld slecht. De DVI kabel tussen switch en monitor bleek geen dual-link te zijn dus die vervangen en daarna werkte het toppie. De Desktop draait nu dus op 2560*1440 zonder enig probleem.

Vervolgens heb ik de laptop aangesloten. Deze gebruikt een HDMI->DVI verloop (voor zover ik kan zien mét Dual-link ondersteuning) om naar de switch te gaan. De laptop herkend verteld mij dat de maximale gerapporteerde resolutie 1920*1080 is. Ook hier de schermdriver geupdate maar dit heeft geen effect gehad. Vervolgens heb ik geprobeerd de laptop rechtstreeks met een HDMI kabel aan te sluiten. Dit zorgt er voor dat ook 1920*1200 beschikbaar komt maar nogsteeds geen 2560*1440 (om nog maar te zwijgen over de overscan die er plots verschijnt).

Op het Internet is van alles te vinden over het instellen van custom resolutions door middel van registry editing. Ook dit heb ik geprobeerd maar levert niets op.

Het meest opvallende:
Ik heb de Customer Resolution Utility gedownload (http://www.monitortests.c...om-Resolution-Utility-CRU). Als ik deze start geeft hij aan dat de monitor verteld dat hij 2560*1440 aan kan. En toch kan ik het niet instellen, noch in Windows, noch in CCC.

Alles bij elkaar:
- Scherm is in orde anders zou de desktop PC niet werken
- Switch is geen beperking anders zou de desktop PC niet werken
- Kabel tussen scherm en switch is geen probleem anders zou de desktop PC niet werken
- Ik verwacht niet dat de kabel tussen de laptop en de switch een probleem zijn aangezien ik meerdere kabels geprobeerd heb zowel via switch als rechtstreeks
Blijft over: Een uitdaging in de laptop zelf ergens. Maar waar dan?
De laptop specs zeggen dat de HDMI poort hogere resoluties aan zou moeten kunnen.

Wie o wie kan mij helpen? Waar zit mijn denkfout? Wat zie ik over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:58

Nemesizz

Untouchable

Welke variant van de MSI GX70 heb je dan? want er zijn verschillende varianten met verschillende hardware specs waar het bij de een misschien wel kan en bij de ander niet.

Volgens mij gaan de meeste laptops via HDMI en/of DVI niet verder dan 1920x1200 (60Hz), misschien dat enkele hoger kunnen, maar dan is het vaak op 30Hz als ik me niet vergis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

duallink HDMI is vrijwel nergens geïmplementeerd. Je bent het beste af met DVI of displayport. via HDMI denk ik dat het niet gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Topicstarter
Nemesizz schreef op woensdag 17 december 2014 @ 11:49:
Welke variant van de MSI GX70 heb je dan? want er zijn verschillende varianten met verschillende hardware specs waar het bij de een misschien wel kan en bij de ander niet.
Het grappige is dat er eigenlijk helemaal geen verschillende versies zijn :D
De GX70 is altijd uitgerust met een AMD A10-5750M. Hij is geadverteerd met een HD8970M en met een R9 290xM maar die laatste is slechts een rebrand van de eerste; het is exact dezelfde kaart.
Volgens mij gaan de meeste laptops via HDMI en/of DVI niet verder dan 1920x1200 (60Hz), misschien dat enkele hoger kunnen, maar dan is het vaak op 30Hz als ik me niet vergis.
MSI adverteerd met HDMI 1.4 welke geschikt is voor UHD (4K). Deze zou dus zonder meer 2560*1440 aan moeten kunnen.
TERW_DAN schreef op woensdag 17 december 2014 @ 11:53:
duallink HDMI is vrijwel nergens geïmplementeerd. Je bent het beste af met DVI of displayport. via HDMI denk ik dat het niet gaat werken.
Ik kan nergens vinden dat er überhaupt "Dual link HDMI" bestaat Dan. De HDMI versie bepaalt de maximale output voor zover ik kan vinden. En zoals gezegd; De laptop ondersteund HDMI 1.4 en daarmee dus de juiste resoluties.

[ Voor 21% gewijzigd door Croga op 17-12-2014 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ja, maar dan moet er wel een volledige HDMI 1.4 implementatie gedaan zijn. En dat is helaas nergens het geval (althans, ik ben nog geen 1 apparaat tegengekomen dat daadwerkelijk hoger uitstuurt dan 1920x1080/1200).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Topicstarter
TERW_DAN schreef op woensdag 17 december 2014 @ 12:02:
Ja, maar dan moet er wel een volledige HDMI 1.4 implementatie gedaan zijn. En dat is helaas nergens het geval (althans, ik ben nog geen 1 apparaat tegengekomen dat daadwerkelijk hoger uitstuurt dan 1920x1080/1200).
Ik heb voor de zekerheid deze vraag bij MSI tech neergelegd.
Daarnaast heb ik een MiniDP->DP kabel besteld om te kijken of dat wel werkt.

Even ter controle: Als ik een MiniDP->DVI kabel wil gebruiken moet deze actief zijn neem ik aan? (IIRC heeft alleen Apple actieve MiniDP poorten op hun laptops zitten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Voor duallink is dat wel noodzakelijk geloof ik ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10:43
Croga schreef op woensdag 17 december 2014 @ 12:24:
[...]
Even ter controle: Als ik een MiniDP->DVI kabel wil gebruiken moet deze actief zijn neem ik aan? (IIRC heeft alleen Apple actieve MiniDP poorten op hun laptops zitten)
Volgens mij zijn er wel meer apparaten, een NUC werkt ook prima met een passieve adapter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Topicstarter
spNk schreef op woensdag 17 december 2014 @ 14:46:
Volgens mij zijn er wel meer apparaten, een NUC werkt ook prima met een passieve adapter.
bah :( En hoe kom je er achter of dat gaat werken of niet?

Mijn vorige twee laptops (beiden Asus) deden helemaal niets met een passieve MiniDP->HDMI en MiniDP->DVI adapter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaBlack_NL
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 31-05 22:48
Hdmi 1.4 heeft gewoon niet genoeg bandbreedte voor 1440P 60hz dus dat gaat hem niet worden.
Croga schreef op woensdag 17 december 2014 @ 14:54:
[...]

bah :( En hoe kom je er achter of dat gaat werken of niet?

Mijn vorige twee laptops (beiden Asus) deden helemaal niets met een passieve MiniDP->HDMI en MiniDP->DVI adapter.
Let op een Displayport logo met 2 plusjes

http://upload.wikimedia.o...layPort_plus_plus.svg.png

Displayport dualmode heet dat

http://en.m.wikipedia.org/wiki/DisplayPort#Dual-mode

[ Voor 78% gewijzigd door AlphaBlack_NL op 17-12-2014 19:07 ]

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Topicstarter
AlphaBlack_NL schreef op woensdag 17 december 2014 @ 19:02:
Hdmi 1.4 heeft gewoon niet genoeg bandbreedte voor 1440P 60hz dus dat gaat hem niet worden.
Crap, je hebt gelijk. Het ondersteund weliswaar 4K resoluties maar slechts tot 30Hz...

Gelukkig is voor DisplayPort zelfs geen dual-mode nodig om 1440P 60Hz te ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Topicstarter
Helaas blijkt de HDMI poort inderdaad niet verder te gaan dan 30Hz op hogere resoluties; een refresh rate die door de monitor niet ondersteund wordt.

Een MiniDP->DP kabel heeft uitkomst gebracht. Ik zal eens gaan zoeken naar een MiniDP->DVI om te kijken of ik het daar ook mee aan de gang krijg.

EDIT:
Helaas, een passieve MiniDP->DVI doet, zoals al verwacht, helemaal niets :(

[ Voor 12% gewijzigd door Croga op 20-12-2014 21:53 ]

Pagina: 1