Aansluiten audio tv setup

Pagina: 1
Acties:

• NMorsink
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-05-2020
Hallo beste tweakers,

Ik beroep mij tot jullie kennis en ervaring. Waarschijnlijk is dit een heel simpel vraagje voor jullie maar ik heb er even een aantal afbeeldingen bij gezocht en de huidige situatie zo goed mogelijk proberen uit te beelden. De vraag: Wat is de optimale/correct manier van aansluiting van deze apparatuur.

Momenteel heb ik een setup bij mijn schoonfamilie in de woonkamer aangesloten op een niet al te chique manier. De setup bestaat uit het volgende apparatuur:Uitleg van de aansluitingen:
  • KPN TV tuner -- HDMI --> Samsung TV
  • DVD speler -- SCART --> Samsung TV
  • Laptop --> HDMI --> Samsung TV (HDMI kabel hangt standaard aan de tv)
  • Samsung TV -- 3.5mm Jack naar tulp rood wit --> Versterker ( in de TV zit de kabel in de headphone in/uitgang)
  • HK cd speler -- tulp --> Versterker
  • Versterker -- tulp --> Speakers
Het niet zo chique aan de aansluitingen vindt ik de headphone aansluiting die ik misbruik zodat de TV de hub is. Als ik over schakel van AUX (TV) naar Tuner/Radio op de versterker dan staat het geluid aanmerkelijk harder, dit komt volgens mij omdat de versterker moet compenseren omdat de TV (natuurlijk) denkt dat hij een signaal naar een koptelefoon stuurt.

De versterker heeft ook allerlei aansluit mogelijkheden dus ik kan me voorstellen dat je dat als audio hub zou gebruiken, het mooie echter aan de huidige situatie is dat als ik een laptop via HDMI aansluit dat het geluid allemaal direct voor elkaar is.

Graag jullie advies.

Bijvoorbaat dank!

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-01 22:25
Zonder investering zie ik niet in hoe je dit anders zou doen, ik denk dat je het binnen de limieten van de apparatuur zo goed als kan hebt opgelost.
De beste oplossing is eigenlijk om een receiver te kopen die HDMI ondersteunt, dat zou dan het middelpunt van je installatie worden, voor zowel beeld als geluid.
Enig zorgenkindje is dan de DVD-speler, daarvoor heb je 3 opties: 1) neem een receiver met component-in, ook sommige moderne modellen hebben die nog en met een scart-verloopje is dat prima aan te sluiten of 2) laat de DVD-speler aan de TV hangen zoals nu of 3) gooi dat ding uit het raam, koop voor een paar tientjes een moderne speler met HDMI zodat ie ook netjes integreert in je nieuwe setup.

Iets als pricewatch: Pioneer VSX-329-K zou al geschikt kunnen zijn, maar er zijn meer opties, wellicht tweedehands of voor ietsje meer geld om wat meer kwaliteit te krijgen.

Dan is er nog een on-the-cheap-oplossing die in ieder geval je TV van een line-level signaal kan voorzien, zodat in ieder geval het volumeprobleem is opgelost: een losse dac*. Die sluit je aan op de optische uitgang van je TV, daar komt dan netjes 2x tulp op line-level uit.

*link naar DAC is een voorbeeld, geen ervaring met dat specifieke apparaat of die shop :P

• NMorsink
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-05-2020
Beste Solarsparc,

Hardstikke bedankt voor je verhelderende reactie. Dit is precies wat ik zocht. Ik ga de verschillende opties in de groep gooien. Zelf neig ik er na om een dac te halen zo'n soort oplossing had ik ook in mijn hoofd. In principe ben ik nu namelijk wel tevreden met de setup alleen vindt ik de 'volume jump' niet zo mooi/makkelijk.