Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famous
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-12-2024
Hi,

Sinds ik mijn X1 hier heb staan speel ik eigenlijk helemaal geen games meer op mijn PC en zit ik te twijfelen om mijn PC te verkopen en Macbook Air terug te kopen. Naast dat ik het design erg mooi vind (en de PC kast dan helemaal weg is) lijkt Yosemite mij ook leuk werken i.c.m. mijn iPhone.

De simpele dingen zou die vast kunnen maar waar ik mijn vraagtekens bij heb is;
  • Kan een MacBook Air (4Gb of 8Gb) een 1080P film via HDMI "streamen" naar mijn TV? Ik weet dat er standaard geen HDMI poort op zit maar hier heb je de verloopstekkers voor.
  • Is 13" is niet te klein om vooral te internetten en af en toe een film/serie te kijken?
  • Kan een externe HDD van Windows zo op de Mac aangesloten worden? (weet dat het met SSD's niet zomaar kan, maar dit is intern).
Zijn er eventueel nog meer dingen waar ik rekening mee dien te houden mocht ik overstappen of ervoor al?

Xbox live: Ghesous | Polo AW GTI 275pk, 450nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spectaculous
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08:40
> Ik heb zelf een Air, 11" uit 2011 (met 4GB ram) en ik krijg mijn spullen we naar mijn TV gestreamd. Een goede oplossing daarvoor zou een Apple TV zijn, die kosten minder dan 100e en daardoor kan je wireless je scherm naar je TV streamen (de ATV is ook standalone netflix etc., zo gebruik ik deze meestal)

> Het is wennen, dat ga ik niet ontkennen, maar ik gebruik onderweg zelf een 11" en dat wil goed. Thuis prefereer ik wel mijn 24" scherm, maar deze is gewoon op de laptop aan te sluiten, scherm is verhoogd waardoor de laptop eronder kan met klep dicht waardoor het externe scherm ook het enige scherm voor de laptop is. 13" is al wel wat groter, maar voor de hele dag thuis wel wat klein denk ik. Het ligt een beetje aan het gebruik, maar ik zou er geen 8 uur per dag achter willen zitten.

> Dat ligt een beetje aan hoe deze is geconfigureerd, maar ik heb meerdere externe HDDs die zowel op mijn Game PC als laptop aangesloten kunnen worden.

Houd rekening met eventuele extra kosten, bijv een extern toetsenbord en muis wat geen overbodige luxe is. Ik heb zelf een extra oplader gekocht (ook snel a 60 euro volgens mij) zodat ik er altijd 1 op mijn bureau heb liggen en 1 in de tas heb zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famous
Ik hoef geen ATV. Naast dat mijn TV apps zoals Netflix e.d. kan afspelen heb ik ook een xbox one staan. Het gaat dus puur om het 1080P signaal via HDMI door te sturen naar mijn TV (of monitor).

De Macbook zal grotendeels in huis worden gebruikt. Als ik hem op mijn bureau heb staan dan zal ik hem waarschijnlijk aansluiten op mijn huidige monitor. Het gaat er dus om als ik even op de bank zit of om even snel wat op te zoeken bijvoorbeeld.

Hoe moet hij geconfigureerd worden? Nu is hij gewoon NTFS geformatteerd.

Ik behoud mijn eigen toetsenbord en muis. Beide kan je naar mijn weten gewoon aansluiten, althans op een Mac Mini werkte het. Ga ervan uit dat dit ook werkt op een Macbook? Hij zal niet tot amper buiten de deur komen dus een extra lader zal niet nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo002
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Met een thunderbold naar HDMI kabel kun je je TV aansluiten en het lijkt me dat full HD daarbij geen probleem is.

13" kun je gerust een film op kijken, mits je hem op je schoot hebt staat! Je moet er geen 3m vanaf gaan zitten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-04 19:54
TV en films zijn geen issue zoals boven reeds beschrijven

- Kan een externe HDD van Windows zo op de Mac aangesloten worden? (weet dat het met SSD's niet zomaar kan, maar dit is intern).

Om te lezen en schrijven FAT32 formatted disks.
Om alleen te lezen NTFS formatted disks.

Als je NTFS ook wilt schrijven kan je een programmaatje als Tuxera NTFS kopen. Werkt erg goed.

"That was left handed..." - JJH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwi159
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-05 16:13
Zoals Jouke74 al aangeeft. Wil je dat je schijf beschikbaar blijft om te kunnen switchen tussen Windows en OS X dan kan je de schijf formatteren of inderdaad Tuxera NTFS aanschaffen. Heb het zelf ook, werkt prima!

Ja, basis MacBook Air kan prima, via een adapter, 1080p afspelen op je TV.

Of de laptop groot genoeg is, is natuurlijk persoonlijk. Heb zelf een 13" Air gehad, was voldoende voor mij. Wil je meer op je scherm kunnen tonen, kan je even kijken naar MacBook Pro 13". Is wel 300 euro duurder (kijkend naar Apple prijzen), maar heeft een ingebouwde HDMI-poort en een hoger resolutie scherm dat stukken mooier is dan die van de Air. Daarnaast standaard 8gb RAM en snellere processor.

Kijk ook even in de winkel. Denk dat je prima uit kan met de MacBook Air. Wil je een mooier scherm, vergelijk dan even met de Pro.

• MenN
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-06 22:17
Om lezen en schrijven naar externe HDD's tussen Windows en OSX voor elkaar te krijgen, kun je ook je schijf opnieuw formatteren (in windows) naar exFat. Dit wordt door zowel windows als osx standaard ondersteunt, je hebt dus niet een externe driver nodig (NTFS) of een bestandsgrootte limiet (fat32)

Het enige nadeel van exFat is dat apparaten zoals media spelers, TV's, blu-ray players ect vaak geen ondersteuning bieden voor dat formaat.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic" - Arthur C. Clark

• dlare
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 05-06 09:27
En probeer eerst even het geluid uit.
Mijn 11" MBA uit 2011 had een zeer beperkt volume qua geluid.
Af en toe best hinderlijk, met name als de achtergrond onrustig is.
De 15" en 17" MBP's die ik daarvoor en daarna had/heb hebben dit veel beter voor elkaar.

• Famous
Verwi159 schreef op woensdag 17 december 2014 @ 22:31:
Zoals Jouke74 al aangeeft. Wil je dat je schijf beschikbaar blijft om te kunnen switchen tussen Windows en OS X dan kan je de schijf formatteren of inderdaad Tuxera NTFS aanschaffen. Heb het zelf ook, werkt prima!

Ja, basis MacBook Air kan prima, via een adapter, 1080p afspelen op je TV.

Of de laptop groot genoeg is, is natuurlijk persoonlijk. Heb zelf een 13" Air gehad, was voldoende voor mij. Wil je meer op je scherm kunnen tonen, kan je even kijken naar MacBook Pro 13". Is wel 300 euro duurder (kijkend naar Apple prijzen), maar heeft een ingebouwde HDMI-poort en een hoger resolutie scherm dat stukken mooier is dan die van de Air. Daarnaast standaard 8gb RAM en snellere processor.

Kijk ook even in de winkel. Denk dat je prima uit kan met de MacBook Air. Wil je een mooier scherm, vergelijk dan even met de Pro.
Klinkt allemaal goed :)
Zou er nog veel verschil zitten tussen 4Gb en 8Gb?
MenN schreef op donderdag 18 december 2014 @ 11:36:
Om lezen en schrijven naar externe HDD's tussen Windows en OSX voor elkaar te krijgen, kun je ook je schijf opnieuw formatteren (in windows) naar exFat. Dit wordt door zowel windows als osx standaard ondersteunt, je hebt dus niet een externe driver nodig (NTFS) of een bestandsgrootte limiet (fat32)

Het enige nadeel van exFat is dat apparaten zoals media spelers, TV's, blu-ray players ect vaak geen ondersteuning bieden voor dat formaat.
Zal hem enkel voor de Mac gebruiken dus dat is geen probleem.
Het gaat erom dat ik mijn bestanden op de Mac kan krijgen (afbeeldingen, PDF bestanden, etc.).
dlare schreef op donderdag 18 december 2014 @ 13:52:
En probeer eerst even het geluid uit.
Mijn 11" MBA uit 2011 had een zeer beperkt volume qua geluid.
Af en toe best hinderlijk, met name als de achtergrond onrustig is.
De 15" en 17" MBP's die ik daarvoor en daarna had/heb hebben dit veel beter voor elkaar.
Ik zal het geluid niet gebruiken via de Macbook. Heb hier een paar monitors staan dus daar zal het geluid uit komen :Y

Nu dus enkel de vraag of ik voor 4Gb of voor 8Gb zal gaan.
Toevallig is de 4Gb nu wel in de aanbieding.

• MenN
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-06 22:17
Meer RAM is altijd beter. Bedenk ook dat je dit nooit meer kunt upgraden. Dus als je future proof wil zijn kun je beter voor de 8gb gaan.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic" - Arthur C. Clark

• Verwi159
8gb is wel toekomstbestendiger. Yosemite vraagt nu eigenlijk om 4gb. In de toekomst zal het besturingssysteem meer kunnen gaan vragen. En als je zonder problemen een aantal programma's open wilt hebben en een boel tabbladen is 8gb wel lekker.

Kreeg een mail van de Dixons ja. 899 voor Macbook Air 13". iCentre biedt 130 euro giftcards aan op Macbook 13" Pro of Air. Kan je leuke accessoires voor halen.

• Famous
Verwi159 schreef op donderdag 18 december 2014 @ 19:33:
8gb is wel toekomstbestendiger. Yosemite vraagt nu eigenlijk om 4gb. In de toekomst zal het besturingssysteem meer kunnen gaan vragen. En als je zonder problemen een aantal programma's open wilt hebben en een boel tabbladen is 8gb wel lekker.

Kreeg een mail van de Dixons ja. 899 voor Macbook Air 13". iCentre biedt 130 euro giftcards aan op Macbook 13" Pro of Air. Kan je leuke accessoires voor halen.
Maar die zijn ook 130 euro duurder.. heb het geld liever cash dan in waarde bonnen ;)

• Verwi159
Klopt, maar mocht je toch voor de 13" Pro gaan dan ben je bij de iCentre 'voordeliger' uit ;)

• Famous
Dan is deze deal wellicht ook leuk: http://www.staples.nl/app...de=WW&Find_Number=5798600
Mijn broer werkt er dus krijg nog eens 10% extra korting.
Nu is het weer twijfelen tussen Pro Retina en Air :D
D

Zie net dat het niet het 2014 model is.

[ Voor 10% gewijzigd door Famous op 19-12-2014 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moodshifter
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 25-03 12:32
Dat scheelt je 0,2 ghz... met andere woorden: daar merk je niks van!

dat gezegd hebbende: ik heb sinds een paar weken een 13 inch pro uit 2014, En dat SCHERM!!! wow! en het bizarre vind ik dat ik heel de dag red op een accu lading,maar dan met dit scherm.

Daarbij raad ik je wel aan om apple software te gebruiken,safari,itunes,quicktime het gebruik van die tools komt de batterijduur aanzienlijk ten goede is mijn ervaring.

Maar ik had het wel geweten:
maar 200 gram zwaarder
beter scherm
krachtige processor
instap model heeft al 8gb aan ram...

[ Voor 78% gewijzigd door Moodshifter op 22-12-2014 19:56 ]

Pagina: 1