Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

tips bij aankoop 5.1 2de speakers.

Pagina: 1
Acties:

• louai
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10-01-2022
Vandaag een 2de reveiver gekocht pioneer vsx c402.

Nu wil ik 2de surround 5.1 speakers kopen.
Er zijn veel te vinden bv de ene lg is 500 wat 5.1 er is ook een pioneer set van 200 wat. Kan ik bv de lg kopen? Moet ik ergens rekening mee houden?

http://www.pioneer.eu/nl/products/archive/VSX-C402-S/page.html

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:58
Speakers hebben zelf geen Watts, ze hebben een minimumopgave en een maximumopgave.
De minimumopgave geeft aan hoeveel Watt versterking ze minimaal nodig hebben, hoewel je het altijd met een korreltje zout moet nemen, de meeste luidsprekers kunnen met een paar Watt al prima geluid weergeven. De maximumopgave is zo ongeveer het vermogen waarbij de speaker ernstig gaat vervormen of zelfs kapotgaat. Overigens heeft dat niets met de specificatie van je versterker te maken, want je regelt uiteindelijk zelf hoeveel Watt er ingaat, met de volumeknop. Je kunt dus prima speakers met een opgave van maximaal 100W aansturen met een versterker van 200W, zolang je het volume niet vol openzet, en je hoort vaak wel wanneer je speaker aan z'n max zit.

Samenvatting: Watts hoef je niet naar te kijken en de meeste combinaties van luidsprekers en versterkers werken prima.

Wat je moet kopen, tja, om daar achter te komen zul je toch moeten gaan luisteren, want het is onmogelijk op specificaties uit te zoeken. Persoonlijk heb ik helemaal niets met die plastic troep van LG, Samsung en Pioneer en zou ik ook niet te kleine speakers kopen. Voor een redelijk full-range geluid moet doorsnee van luidspreker zelf toch wel minimaal rond de 12cm zijn, anders moet je subwoofer teveel overnemen en dat klinkt meestal toch minder. "Gaten" in het geluid, je gaat horen waar je sub staat, irritante resonanties, dat soort dingen.
Ik zou toch ook zeker rondkijken bij de echte hifi-merken.
De ibood van vandaag is een Jamo S426, niet echt mijn eerste keus qua merk, maar zeker beter dan de plastic rommel waar ik het net al over had, en voor dat geld zeker niet verkeerd. Maar je zegt niet wat je budget is, dus verder kan ik niet concreet iets adviseren.

• louai
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10-01-2022
Prachtige post van je. Zeer duidelijk mooi uitgelegd.

Over de Jamo, als mijn moeder dat ziet oei oei. De jamo ziet er prachtig uit en dit is meer voor mij. want binnen kort ga ik een nieuwe set kopen.

Wat mijn ouders willen is toch de kleine speakertjes is alleen bedoelt voor films meer niet. Dus een acceptabel geluid het hoeft niet indrukwekkend te zijn maar wel goed.

Budget is tot 60 euro 2de, want de aanbod is zeer groot waaronder JBL sets. Ik weet niet welke goed is