Mogelijk bottleneck in systeem?

Pagina: 1
Acties:
  • 394 views

• magusviper
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18-04-2025
Hallo,

Ik heb een aantal problemen met mijn systeem. Ik heb een i5 2500k, en een r9 280x. Een paar maanden terug voor mijn upgrade had ik een i3 3220 en een gtx 650 ti. Sinds mijn nieuwe aankoop heb ik alleen maar problemen gehad eigenlijk. Ik zag artifacts in game maar ook op google chrome, en nu heb ik dus op battlefield 4 fps drops naar 8 fps op low settings. Nu heb ik ff gekeken en wordt er vrijwel constant 100 procent van mijn processor gebruikt, maar gemiddeld 60 procent van mijn gpu. Normaal gesproken is een i5 2500k met een r9 280x toch geen bottleneck? Zou dus niet weten hoe dit komt.

Mvg,
magusviper.

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 28-01 18:34

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Kijk ook even de andere topics over de R9 290's na, deze schijnen ook heel veel artefacts te geven en hebben wellicht het zelfde probleem als jouw 280x ;)

www.maartendeboer.net

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Is het nog steeds dezelfde Windows install of is deze ook opnieuw geinstalleerd?

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Kan je even fatsoenlijk op rij zetten waar je systeem uit bestaat inclusief geheugen en voeding? Dit leest erg verwarrend. Je processor zou in geen enkele game zo zwaar mogen worden belast.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Pazienza
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10:59
Klinkt mij in de oren als een probleem met RAM, probeer eens uit te vogelen of je geheugen wel goed werkt, gebruik daar memtest voor.

• magusviper
Kan inderdaad HEEL goed iets met mijn ram zijn. Mijn ram wordt telkens teruggeclockt naar 1333 mhz, en standaard is hij 1600.

Sorry als ik onduidelijk was, hier volledige specs:
i5-2500k (Niet overclockt)
msi r9 280x gaming 3g
12gb ram
crucial m4 128gb ssd
500 gb western digital hdd
cooler master gx 650w
gigabyte z68x-ud3h-b3

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 28-01 18:34

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

1600 is een apart profiel dat je zelf in moet schakelen, standaard loopt je geheugen gewoon op 1333 :) Je moet in het bios dan vaak handmatig aangeven welke instellingen je wil gebruiken (staan in de specs of op de dimmetjes zelf), snelheid op 1600, voltage instellen en clocks instellen en klaar :)

Voordat je het in de hardware gaat zoeken, als je CPU 100% belast wordt dan is dat vaak geen hardware probleem maar eerder software die in de achtergrond voor problemen zorgt. Heb je er als je niks aan het doen bent ook last van en zou je hier wat screenshots van je taakbeheer kunnen plaatsen?

www.maartendeboer.net

• magusviper
Behalve skype, google chrome en origin niks :S Heb ook de laatste drivers voor alles. Bij mijn systeemupgrade had ik dus van een vriend die niet gamed die ram gekregen, dus zou best hardware kunnen zijn. Heb ook geen virussen.

• Junia
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-01 16:25
Je kan toch simpelweg in taakbeheer (resource monitor) zien wat er zoveel cpu capaciteit gebruikt?

Je i5 zou echt geen bottleneck moeten vormen.

edit: sowieso is het geen bottleneck issue; immers heb je er ook last van in chrome. Of denk je dat je i5 niet sterk genoeg is om chrome fatsoenlijk te kunnen draaien?;)

- allereerst kieken wat er zoveel cpu capaciteit verbruikt.

[ Voor 46% gewijzigd door Junia op 16-12-2014 18:10 ]

• magusviper
Ja dat deed ik, en ik zei dus in mijn op dat ik vrijwel heel de tijd 100 procent gebruikte.

• Junia
Zoals ik zei, je kan zien welk proces zoveel cpu verbruikt.

[ Voor 20% gewijzigd door Junia op 16-12-2014 18:12 ]

• magusviper
Oh, mijn excuses, ik had het niet goed gelezen. Bf4 gebruikt zo'n 80 procent, daarna komen chrome en skype met ieder 4 procent.

• Junia
Heb je ook artifacts als je pc idle is? Of is dit allemaal enkel tijdens bf4? Al bij andere games gekeken wat voor cpu usage je hebt?

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Herinstalleer BF4 eens, zo'n grote CPU hog zou het niet mogen zijn.

Edit: Hoe vallen je temperaturen uit onder stress? Je processor kan zich wel terugklokken door de temperatuur en daardoor meer capaciteit moet inzetten om dit op te vangen.

[ Voor 57% gewijzigd door D4NG3R op 16-12-2014 18:31 ]

• magusviper
Heb ook artifacts op andere games zoals op black ops 2. Daarbij is cpu usage ook 100%

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Hoe warm word je processor onder stress? Je kan dit testen door bijv Prime95 (large FTT's test) met Coretemp, Realtemp en HWMonitor te draaien.

• magusviper
Nou, als ik een paar uur game zit ie meestal tussen 55 en 65 graden geloof ik, dus hij is over het algemeen heel koel.

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Meten is weten, maar als dat het probleem niet is: Is je OS legaal?

• magusviper
Nope, dat niet. Maar lijkt me sterk dat dat het is, mijn vrienden hebben exact hetzelfde os en hebben geen problemen dus.

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Begin daar dan maar eens, desnoods maak je gebruik van de trial (30 dagen). Dat anderen geen problemen hebben wil nog niet zeggen dat het bij jouw ook zo is.

Vroegah in het WindowsXP tijdperk had ik een gekraakt OS wat bij vrienden alleen maar problemen gaf. Bleek dat onze router de rotzooi die naarbuiten probeerde te praten netjes tegenhield maar bij hen niet.

.

• magusviper
Zat idd een trojaans paard bij, maar heb dit gewoon verwijderd.

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

magusviper schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 18:46:
Zat idd een trojaans paard bij, maar heb dit gewoon verwijderd.
Hoop je.

• magusviper
Nog andere suggesties of gewoon ff proberen mijn ram terug te verwisselen?

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-01 17:36

KneoK

Not in a million lightyears

magusviper schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 18:48:
Nog andere suggesties of gewoon ff proberen mijn ram terug te verwisselen?
Als je hier nog verder geholpen wilt worden dan zul je eerst een legaal OS aan moeten schaffen/installeren.

Daarnaast zul je zeker wat eigen inzet moeten tonen. Als jij denkt dat je ram de boosdoener is dan moet je dat inderdaad even verwisselen met je oude ram om te zien of dat het probleem verhelpt. Daarnaast nog eens goed scannen op virussen/spyware en andere troep, je processor wordt niet voor niets bovenmatig belast.

• magusviper
Ik betwijfel echt dat er een virus op mijn pc zit. Ik heb mcafee en malwarebytes, heb gisteren met allebij gescand en niks gevonden. Ik denk dus echt niet dat het mijn os is. Ik zal proberen tegen dit weekend terug ram te wisselen met die vriend. Als ik niet game is mijn processor verbruik ook zeker niet zo hoog.

[ Voor 12% gewijzigd door magusviper op 17-12-2014 10:21 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:15

br00ky

Moderator Harde Waren
Beste magusviper,
Tweakers hanteert een strikt beleid omtrent warez etc. Ondersteuning in de vorm van dit topic bij een gecrackte OS wordt dan ook niet gedaan.

Slotje.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.