Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

KPN Internet VLAN naar meerdere routers sturen via switch

Pagina: 1
Acties:

• KRAI.7
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:02

KRAI.7

Bwoah...

Topicstarter
Beste Tweakers,

Onlangs heb ik een nieuwe router voor mezelf besteld, de Asus RT-AC87U, en deze gekoppeld aan de ExperiaBox via DMZ etc. Echter, dit levert voor mij niet het gewenste resultaat op, ik kan bijvoorbeeld geen VPN netwerk opzetten of de poorten goed forwarden.

Ik heb het een en ander opgezocht hierover en er was me al bekend dat de ExperiaBox vaak de beperkende factor is wat betreft het bridgen van routers. Ik kwam terecht bij netwerkje.com, maar vraag me nu nog een aantal dingen af:

Kan ik, als ik de volgende switch ertussen zet: pricewatch: TP-Link TL-SG108E als ik het goed begrijp vanaf het glasvezelkastje in de meterkast verbinden met de switch, en vanaf daar de VLAN's toewijs aan de juiste poorten het volgende doen:

IPTV en telefonie gewoon via de ExperiaBox laten lopen, 1 aparte router voor m'n ouders/zusje beneden en 1 router boven op zolder alleen voor mij?

Zo ja, moet/kan ik dan dezelfde VLAN die ik gebruik voor internet dus toewijzen aan 2 verschillende routers, aangesloten op 2 verschillende poorten van de switch?

En zo nee, hoe zou ik dit dan kunnen realiseren? Of kan ik simpelweg maar 1 ding koppelen per VLAN?

Groet,

Marco

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

KRAI.7 schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 16:24:

IPTV en telefonie gewoon via de ExperiaBox laten lopen
GEen probleem. IPTV en VoIP-vlans naar je experiabox sturen. Overigens is dat voor IPTV afaik niet nodig, je kunt je STB('s) ook direct in dat vlan zetten. De Experiabox doet zover ik weet niets anders dan dat vlan bridgen.
1 aparte router voor m'n ouders/zusje beneden en 1 router boven op zolder alleen voor mij?
Nee, dat kan niet. Dwz, als je zoiets wilt doen heb je meerdere IP-adressen nodig en die krijg je niet bij een consumenten-aansluiting van KPN.
En zo nee, hoe zou ik dit dan kunnen realiseren? Of kan ik simpelweg maar 1 ding koppelen per VLAN?
Welk doel probeer je te bereiken hiermee?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• KRAI.7

KRAI.7

Bwoah...

Topicstarter
Oke, das mooi. IPTV had ik idd al begrepen dat dit ook via de switch kon maar in principe maakt het niet heel veel uit.

In principe probeer ik mijn eigen router te 'bevrijden' van de restricties van de ExperiaBox, maar dan zou ik bij wijze van mijn router op de switch aan moeten sluiten en dan via mijn router weer een kabel naar beneden trekken en weer verbinden met de router waarop m'n ouders/zusje actief zijn?

M'n vader vindt het allemaal wel best, die wil internet maar kijkt niet verder dan dat, ik wil echter wel goed kunnen gamen en een VPN op kunnen zetten en dat werkt nu niet (goed)...

• Ioramus
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 28-11 11:21
Ik weet niet waarom je ouders/zus perse op een andere router moeten zijn aangesloten? Je kan meestal een router prima als switch/wireless accesspoint gebruiken (ASUS is dit makkelijk te configureren zelfs - kies AP mode) die je op de router aansluit welke de PPPoE sessie opbouwt met KPN.

• KRAI.7

KRAI.7

Bwoah...

Topicstarter
Hoeft idd niet per se, maar omdat het signaal ietwat aan de zwakke kant is beneden dacht ik daaraan, maar dan zou in principe de volgende configuratie goed werken:

FTU -> Switch -> ASUS router boven -> AirPort Extreme beneden?
En dan via de switch IPTV en telefonie via de ExperiaBox maar dat is opzich wel duidelijk..

Dan configureer ik de ASUS als Wireless Router Mode (Default) en de AirPort Extreme die ik daaraan koppel als Access Point...

Correct me if I'm wrong...

• Ioramus
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 28-11 11:21
Dat moet geen probleem opleveren, je moet wel je AIrport Extreme aan de LAN zijde van je ASUS router hangen natuurlijk :)

• KRAI.7

KRAI.7

Bwoah...

Topicstarter
Top! Ik ga het eens proberen deze week, hartstikke bedankt! :)

• screamercjo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-10-2022
Sommige regio's van KPN hebben een andere wachtwoord bij de PPPeO sessie. Kijk maar op deze site, http://www.ceesoskam.nl/2...ruiken-bij-kpn-glasvezel/
Pagina: 1