Zwarte balk bij gebruik AMD graphics driver in ubuntu

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greveldinges
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-07 14:47

Greveldinges

Thank you, thank you very much

Topicstarter
Hallo,

Ik heb pas ubuntu geinstalleerd en alles werkt prima, behalve mijn videokaart. Ik heb een AMD HD7950 3GB. Met de gewone open source drivers werkt alles prima, behalve dat ik veel tearing heb als ik videos bekijk. Als oplossing heb ik dus AMD's eigen drivers geinstalleerd, en het tearing probleem is verdwenen. Alleen, er is nu een ander probleem. Ik heb een 2560x1440 resolutie, maar aan de rechterkant van het scherm zie ik een groot zwart vlak. Dit is ongeveer 1/4e van het scherm. Ik kan er wel met mijn muis op gaan staan, maar mijn desktop wordt er niet gerenderd. Ook als ik een tweede scherm aansluit staat dat tweede scherm op zwart, maar ik kan er wel met m'n muis op.

Als ik de resolutie verlaag naar 1920x1200 is er niets aan de hand, maar werkt het tweede scherm alsnog niet. Google biedt me geen hulp, ik kan geen vergelijkbare problemen vinden. Ik heb de laatste stable AMD driver en de laatste beta geprobeerd, maar beide werken niet correct. Ik hoop dat iemand me kan helpen want ik zie geen oplossing meer.

Hardware :
Gigabyte H67M-UD2H-B3
Sapphire AMD HD7950
i5 3570k
8GB DDR3

De rest lijkt me er niet echt toe doen. Ik gebruik dit alles met een Dell U2711 scherm.

Bedankt alvast :)

Edit: op een screenshot is de balk niet zichtbaar en het tweede scherm wordt ook gewoon weergegeven.
Hier een foto :
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/G5wVYje.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Greveldinges op 16-12-2014 16:17 ]

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thc_Nbl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-05 22:24
Hai, gezien je de OSS drivers gebruikt.
probeer eens een nieuwe kernel

http://kernel.ubuntu.com/~kernel-ppa/mainline/v3.18.1-vivid/
Je hebt deze nodig :

linux-headers-3.18.1-031801-generic_3.18.1-031801.201412170637_amd64.deb
linux-headers-3.18.1-031801_3.18.1-031801.201412170637_all.deb
linux-image-3.18.1-031801-generic_3.18.1-031801.201412170637_amd64.deb

let wel, ik ga er dan even vanuit dat je dus niet de FGLRX drivers gebruikt.

[ Voor 9% gewijzigd door Thc_Nbl op 19-12-2014 14:00 ]

ehhh.. noppes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Heb je de AMD drivers geïnstalleerd?
In Catalyst CP kan je het bereik aangeven van beide schermen. (Dus resolutie 1 + resolutie 2). Dan zou het weer goed moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-07 22:20

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Thc_Nbl, hij zegt dat hij de OSS heeft geprobeerd, daar tearing heeft en daarom de fglrx driver gebruikt. Daarmee heeft hij problemen zoals op de foto.

beta990, ook voor jou, beter lezen. Hij heeft 't er duidelijk over dat hij die wel gebruikt. Sterker nog, hij geeft zelfs aan dat een screenshot alles netjes laat zien, terwijl z'n beeldscherm dat dan weer niet doet.

Ik ben verder niet zo bekend met ATi videokaarten, maar wel met 't scherm. Hoe heb je 'm aangesloten Greveldinges? Ik mag hopen via DisplayPort.
Als je er overigens aan denkt om de kernel te gebruiken waar Thc_Nbl naar linkt, houd dan rekening mee dat je fglrx driver zeer waarschijnlijk niet meer werkt. AMD loopt vaak achter met kernel en xorg support.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greveldinges

Greveldinges

Topicstarter
Jup, displayport. Ik ga inderdaad de kernel niet updaten, ben verder tevreden met hoe het systeem loopt. Ik kom er niet uit, ik denk dat ik een andere distro ga proberen en dan zie ik wel hoe dat werkt. Als iemand nog iets weet, graag even laten weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-07 22:20

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je zou een andere DE kunnen installeren, kijken hoe die wil werken met zowel de fglrx driver als de open source versie. Tearing wordt vaak veroorzaakt door 3D. Helaas zeg je niet welke distro je precies draait, welke versie en de DE die je in gebruik hebt. Het lijkt op Gnobuntu, wat dan weer Gnome3 draait en dat vereist 3D. Xfce en LXDE bijvoorbeeld hebben niet die harde eis.

Als dat allemaal ook al niet helpt, dan de videokaart maar op V&A en een nVidia nemen. Daar heb ik altijd goede ervaringen mee en heb mijn U2711 prima mee werken op een GT430. Evenals m'n HTPC op een 630. Beide met de gesloten nVidia driver.
Misschien niet wat je wil horen, maar het is helaas nog steeds een drama met ATi/AMD videokaarten onder Linux. Er is veel verbeterd, maar het niveau dat nVidia heeft zijn ze nog ver van verwijdert.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greveldinges

Greveldinges

Topicstarter
Hero of Time schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 15:38:
Je zou een andere DE kunnen installeren, kijken hoe die wil werken met zowel de fglrx driver als de open source versie. Tearing wordt vaak veroorzaakt door 3D. Helaas zeg je niet welke distro je precies draait, welke versie en de DE die je in gebruik hebt. Het lijkt op Gnobuntu, wat dan weer Gnome3 draait en dat vereist 3D. Xfce en LXDE bijvoorbeeld hebben niet die harde eis.

Als dat allemaal ook al niet helpt, dan de videokaart maar op V&A en een nVidia nemen. Daar heb ik altijd goede ervaringen mee en heb mijn U2711 prima mee werken op een GT430. Evenals m'n HTPC op een 630. Beide met de gesloten nVidia driver.
Misschien niet wat je wil horen, maar het is helaas nog steeds een drama met ATi/AMD videokaarten onder Linux. Er is veel verbeterd, maar het niveau dat nVidia heeft zijn ze nog ver van verwijdert.
Ik gebruik de gnome-fallback desktop, aangezien ik niet kan werken met unity en de oude Gnome gewend ben :). Ik heb zojuist linux mint op een stickje gezet en ga het vanavond even proberen.

Verder weet ik dat AMD een drama is icm linux, maar het is/was geen harde eis om linux te draaien. Wil het graag even weer proberen na een tijdje Mac OS en Windows gedraaid te hebben, maar dit bederft de pret weer. Een nVidia kaart is inderdaad een optie, maar daar vind ik het niet belangrijk genoeg voor, en verder bevalt m'n AMD prima.

Edit:

Kwam er al wat eerder aan toe om Mint te proberen, en het werkt perfect :+ Moest wel in de recovery modus opstarten om de driver te installeren (anders volledig zwart beeld en ging de monitor op slaapstand) maar nu werken beide monitoren zonder tearing of zwarte balken :*) Nu nog even gnome zien te installeren en ik ben 100% tevreden.

[ Voor 10% gewijzigd door Greveldinges op 20-12-2014 16:48 ]

Pagina: 1