Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ignition_mp
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 24-09 13:55
Hey daar medetweakers..

Gister heb ik te horen gekregen dat mijn contract (in juni) niet verlengd gaat worden. Mijn werkgever is hier heel stug in en zegt: "Ga wat anders zoeken, ik zal je helpen met zoeken maar hier gaat het niks worden".. Naja het zij zo, het is ingeslagen als een bom, de zogenoemde klap in gezicht en mes in de rug.. *sentimentele mode uit*

Het is dus zo dat het niet lekker loopt met het bedrijf, projecten lopen uit (waar iedere werknemer een aandeel in heeft en niet alleen ik) en er is openbaar gemaakt dat er een aanzienlijke schuld staat.

Mij is vriendelijk verzocht zo snel mogelijk weg te gaan, dan kan ik een zogenoemde oprotpremie verwachten. Hij blijft voet bij stuk houden en verwacht niet dat hij van gedachten veranderd kan worden komend half jaar.

Deelvraag 1: Kan ik hier wat tegen doen... Behalve mn stinkende best doen, 3 ton in een half jaar in mn eentje omzetten en noem maar op.

Deel vraag 1 was een gewone vraag. Ik verwacht simpel "Nee je kan hier niks tegen doen, ga wat anders zoeken" En we zijn weer allemaal blij op een nieuwe werkplek.

Nu komt deel 2.. Er kwam een sidenote in het gesprek: Owh en omdat het slecht gaat gaat je loon vanaf 1 januari 200 euro bruto achteruit.... Like whut!! Ik heb recentelijk een nieuw huurhuis en ben nog mondjesmaat aan het inrichten (van kastjes tot keukengerei)

Deel(/Hoofd)vraag 2:

Kan mijn werkgever tijdens het aangeven van het niet verlengen van mijn contract zomaar mijn loon verlagen. Met als reden dat het slecht gaat met het bedrijf en dat anders het bedrijf over de kop gaat..

*knip*

edit*: typo's

[ Voor 11% gewijzigd door Señor Sjon op 16-12-2014 16:23 . Reden: We zijn geen vacaturesite ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azer
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
1. Nee hier kun je niks tegen doen. Als hij je (tijdelijke) contract niet wilt verlengen, dan hoeft hij dat niet te doen.
2. Nee, hij kan niet zomaar je loon verlagen, hier zou ik dus ook niet mee akkoord gaan. Aangezien hij toch je contract niet gaat verlengen zou ik hier ook fel tegenin gaan. De arbeidsrelatie is toch al aardig verpest lijkt me.
3. Ik niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperMan
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

HyperMan

Calvin's alter ego !

Voor de edit stond er nog iets over dat de TS zich een paar keer verslapen had, met daarbij al de mooie opmerking dat we daar geen opmerkingen over mogen maken. Dat lijkt me toch wel van wezenlijk belang in deze, vooral als hij op het werk ook zo met mogelijke kritiek omgaat

Hier komt iets hips te staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ignition_mp
HyperMan schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 16:11:
Voor de edit stond er nog iets over dat de TS zich een paar keer verslapen had, met daarbij al de mooie opmerking dat we daar geen opmerkingen over mogen maken. Dat lijkt me toch wel van wezenlijk belang in deze, vooral als hij op het werk ook zo met mogelijke kritiek omgaat
Ter info: Dit is een paar keer voorgekomen, hier is geen punt over gemaakt bij mijn gesprek en de redenen die genoemd werden. Ik vond dit niet hele noemenswaardige info aangezien er geen punt over gemaakt werd. Maar het vrat wel aan me toen ik het typte dat het gebeurt is en denk dat het een lichte rol speelt.

+ ik weet dat het niet goed is voor werk verhouding en daar ben ik me van bewust. Notitie werd geplaatst om reacties als "Ja.. wekkertje zetten pannenkoek" te weerhouden van geplaatst te worden

[ Voor 12% gewijzigd door ignition_mp op 16-12-2014 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

ignition_mp schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 16:13:
[...]

Ter info: Dit is een paar keer voorgekomen, hier is geen punt over gemaakt bij mijn gesprek en de redenen die genoemd werden. Ik vond dit niet hele noemenswaardige info aangezien er geen punt over gemaakt werd. Maar het vrat wel aan me toen ik het typte dat het gebeurt is en denk dat het een lichte rol speelt.
Er staat nog genoeg in je openingspost ;)

anyway
1) gewoon normaal je functie uitoefenen en opzoek gaan naar een andere baan. Geen onbetaalde overuurtjes draaien!
2)Nee tuurlijk kan dat niet, je hebt een contract/overeenkomst, dus dat kan niet zomaar eenzijdig aangepast worden omdat het hem niet uitkomt. Als jij opeens 200 euro meer wilt geeft hij dat ook niet.
3)Genoeg vacatures, start google en begin met solliciteren.

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Hij kan je niet zomaar ontslaan voor je contract voorbij is. Als jij die oprotpremie dus niet lucratief genoeg vindt moet hij wel van heel goede huize komen wil hij nog voor het einde van je contract van je af komen. Hetzelfde geldt voor je salaris: hij past eenzijdig de voorwaarden van je contract aan in jouw nadeel en daar hoef je niet mee akkoord te gaan. Daarbij is wel belangrijk: heb je iets moeten ondertekenen? Want als je jezelf akkoordverklaard hebt is er ineens voor hem weer wél van alles mogelijk.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ignition_mp
NMe schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 16:16:
Hij kan je niet zomaar ontslaan voor je contract voorbij is. Als jij die oprotpremie dus niet lucratief genoeg vindt moet hij wel van heel goede huize komen wil hij nog voor het einde van je contract van je af komen. Hetzelfde geldt voor je salaris: hij past eenzijdig de voorwaarden van je contract aan in jouw nadeel en daar hoef je niet mee akkoord te gaan. Daarbij is wel belangrijk: heb je iets moeten ondertekenen? Want als je jezelf akkoordverklaard hebt is er ineens voor hem weer wél van alles mogelijk.
Ik heb niks getekend, ik zat met een verbaast gezicht voor me uit te turen omdat het een beste shock voor me was...

Ik ben ondertussen ook in gesprek geraakt met een recruiter via linkedin.. Iemand ervaring met dit soort mensen, het klinkt namelijk erg mooi: Hun zoeken voor jou, geven je cv aan een bedrijf en jij betaalt niks en wacht tot je aangenomen word (met natuurlijk alle (sollicitatie) gesprekken die erbij horen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09 11:38
ignition_mp schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 16:20:
[...]

Ik heb niks getekend, ik zat met een verbaast gezicht voor me uit te turen omdat het een beste shock voor me was...

Ik ben ondertussen ook in gesprek geraakt met een recruiter via linkedin.. Iemand ervaring met dit soort mensen, het klinkt namelijk erg mooi: Hun zoeken voor jou, geven je cv aan een bedrijf en jij betaalt niks en wacht tot je aangenomen word (met natuurlijk alle (sollicitatie) gesprekken die erbij horen)
Indien je aangenomen wordt krijgt de recruiter zijn vergoeding, niets vreemds aan.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ignition_mp
Strider schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 16:21:
[...]

Indien je aangenomen wordt krijgt de recruiter zijn vergoeding, niets vreemds aan.
:P Ik ben 22.. ik heb totaal geen ervaring met dat soort dingen. Sorry voor mijn onwetendheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Bedrijven moeten daar meestal wel een stapel maandlonen voor aan de recruiter betalen dus je komt via recruiters eigenlijk vooral bij de wat grotere bedrijven binnen. Bepaal voor jezelf eerst even of dat je ding is. ;) Aan de andere kant: inschrijven bij zo'n recruiter kost niks en als je op eigen houtje iets beters vindt kun je natuurlijk zelf ook solliciteren.

[ Voor 25% gewijzigd door NMe op 16-12-2014 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greencap
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-02 13:35
Die recruiters zijn inderdaad vrij normaal. Het is op zich wel handig dat je beseft hoe ze werken en hoe ze betaald krijgen. Ze krijgen namelijk (standaard) 25% van je eerste jaarsalaris (je nieuwe werkgever betaald dit) indien een werkgever jou aanneemt. Zoals je zelf wel na kan gaan zijn dit redelijk hoge bedragen waar ze eigenlijk vrij weinig voor hoeven te doen (alleen je CV naar zoveel mogelijk bedrijven spammen).

Op zich kan dit best handig zijn aangezien je mogelijk sneller een baan weet te vinden, maar besef wel:
- De recruiter echt geen donder om je geeft (terwijl ze natuurlijk wel zeggen je beste vriend te zijn)
- De recruiter niet meer doet dan je CV naar zoveel mogelijk vacatures en bedrijven te sturen, die soms niet eens aansluiten bij wat je kan (wat dan ook weer een voordeel kan zijn indien je weinig zelfvertrouwen hebt)
- Je het eerste jaar 25% duurder bent voor je toekomstige werkgever (dus indien je zelf had gesolliciteerd had je hoogstwaarschijnlijk een hoger loon kunnen onderhandelen of in ieder geval meer onderhandelingsruimte)

Vaak moet je bij een recruiter ook een contract tekenen dat je niet zelf mag solliciteren bij bedrijven waar de recruiter al je CV naar gestuurd heeft (en dat gaat best rap bij een goede recruiter). Het is op zich dus verstandig om dit eerst zelf eens te proberen en dan pas van een recruiter gebruik te maken als dit niet lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ignition_mp
Ons wijze mams had het ook over dat de verlaging bepalend kan zijn voor je uitkering (als ik in Juni nog geen werk zou hebben) Klopt dat of word dat over meerdere maanden berekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ignition_mp
Greencap schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 16:28:
Die recruiters zijn inderdaad vrij normaal. Het is op zich wel handig dat je beseft hoe ze werken en hoe ze betaald krijgen. Ze krijgen namelijk (standaard) 25% van je eerste jaarsalaris (je nieuwe werkgever betaald dit) indien een werkgever jou aanneemt. Zoals je zelf wel na kan gaan zijn dit redelijk hoge bedragen waar ze eigenlijk vrij weinig voor hoeven te doen (alleen je CV naar zoveel mogelijk bedrijven spammen).

Op zich kan dit best handig zijn aangezien je mogelijk sneller een baan weet te vinden, maar besef wel:
- De recruiter echt geen donder om je geeft (terwijl ze natuurlijk wel zeggen je beste vriend te zijn)
- De recruiter niet meer doet dan je CV naar zoveel mogelijk vacatures en bedrijven te sturen, die soms niet eens aansluiten bij wat je kan (wat dan ook weer een voordeel kan zijn indien je weinig zelfvertrouwen hebt)
- Je het eerste jaar 25% duurder bent voor je toekomstige werkgever (dus indien je zelf had gesolliciteerd had je hoogstwaarschijnlijk een hoger loon kunnen onderhandelen of in ieder geval meer onderhandelingsruimte)

Vaak moet je bij een recruiter ook een contract tekenen dat je niet zelf mag solliciteren bij bedrijven waar de recruiter al je CV naar gestuurd heeft (en dat gaat best rap bij een goede recruiter). Het is op zich dus verstandig om dit eerst zelf eens te proberen en dan pas van een recruiter gebruik te maken als dit niet lukt.
Oke dat is nuttige info. Bedankt!.. Nu ben ik zelf niet echt handig in loon onderhandelingen enzo. Ik kan best mijn mannetje staan tijdens de sollicitatie. Maar zodra er over geld gepraat word klap ik dicht en neem ik genoegen met een appel en een ei. Misschien is een recruiter daar handiger in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greencap
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-02 13:35
Een recruiter kan je daar wel een beetje bij helpen, maar uiteindelijk zit de recruiter niet aan de onderhandelingstafel. De recruiter brengt je eigenlijk alleen in contact met het bedrijf. Wat je wel vaak ziet (op basis van mijn eigen ervaringen althans, aangezien ik zelf ook mensen heb aangenomen via recruiters) is dat recruiters vaak een hogere salariseis opgeven dan wat de werknemer wil. Stel dat jij aangeeft dat je 2500 euro per maand wil verdienen, dan geeft de recruiter door aan de werkgever dat jij 3000 wil verdienen (mits dit natuurlijk realistisch is). Hier kan zowel jij als de recruiter baat bij hebben.

Als je echt onzeker bent is het helemaal niet zo verkeerd om van een recruiter gebruik te maken, aangezien sollicitanten vaak onzeker zijn en een recruiter het allemaal niet zo nauw neemt en dus sneller je CV ergens naartoe stuurt waar je dat zelf niet zou durven. Zoek dan wel een recruiter waar je je prettig bij voelt en ga niet met de eerste de beste akkoord. Ze vinden het eigenlijk nooit leuk dat je met meerdere recruiters werkt, dus let daar goed op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

ignition_mp schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 16:28:
Ons wijze mams had het ook over dat de verlaging bepalend kan zijn voor je uitkering (als ik in Juni nog geen werk zou hebben) Klopt dat of word dat over meerdere maanden berekend?
Een eventuele WW-uitkering is een percentage van je laatsteverdiende loon, beginnend bij 75% voor de eerste paar maanden. Als je nu dus akkoord gaat met 200 euro per maand minder, dan krijg je ook 150 euro minder WW-uitkering als het daarop aankomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Bij mij in het verleden nog met 1 uitzondering.

Als je in de afgelopen drie jaar in een vorige baan meer hebt verdient. dan mag je daar weer op terugvallen. maar dat moet je even controleren of dat nog geldt

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02:55

Kettrick

Rantmeister!

ignition_mp schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 16:04:
Gister heb ik te horen gekregen dat mijn contract (in juni) niet verlengd gaat worden. Mijn werkgever is hier heel stug in en zegt: "Ga wat anders zoeken, ik zal je helpen met zoeken maar hier gaat het niks worden".. Naja het zij zo, het is ingeslagen als een bom, de zogenoemde klap in gezicht en mes in de rug.. *sentimentele mode uit*
Uiteraard erg vervelend voor je, maar ik snap niet zo goed waarom je het hier over een 'mes in je rug' hebt ?. Het gaat slecht me je werkgever en hij geeft je 6 maanden (!!) de tijd om wat anders te zoeken, er zijn genoeg topics voorbij gekomen waar de werkgever dit op de laatste dag doet.

Je hebt nu alle tijd om in alle openheid wat anders te zoeken, dat is een ideale positie voor je.
Ik zou die 200 per maand minder accepteren als hij je opzegtermijn terugbrengt naar 1 dag, dat geeft je een behoorlijke voorsprong bij het solliciteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadpunK
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:49

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

Bij recruiters moet je wel opletten, dat zij bijvoorbeeld niet jouw C.V. oppoetsen om het mooier te maken. (Lees dingen aanpassen, die mogelijk niet waar zijn. Denk aan een studie niet afgerond en dan de vermelding van het niet afronden weghalen). Anderzijds hebben de meeste recruiters ook een bepaling, dat indien jouw C.V. bij een bedrijf komt te liggen jij binnen een x aantal maanden niet op een andere manier binnen mag komen zonder een boeteclausule. Wees bewust van dergelijke gevolgen. ;)

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Rottige situatie, maar hoe bot ook, het is wel netjes en mooi dat je werkgever je nu al duidelijkheid geeft!

Je kunt er niets tegen doen, maar je hebt wel een half jaar de tijd om iets nieuws te zoeken. Er zijn ook werkgevers die je tot een week voor aflopen van het contract uitleven om dan doodleuk mede te delen dat ze niet met je verder gaan.

Wat betreft verlagen van primair loon, dat kan niet. Wanneer er sprake is van bonussen en andere prestatie gericht beloningen kan het wel zo zijn dat de afspraken hierover de ruimte laten voor verlaging. Enige addertje kan zijn dat je contract nu al afloopt en je een aanbod krijgt voor een verlenging tot juni, maar gezien de rest van je verhaal lijkt me dat niet het geval .

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
ignition_mp schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 16:20:
[...]

Pas maar op. Er zijn er heel veel, maar er zijn maar weinig echt goede.

Hun businessmodel is simpel. Struin internet af op cv's en vacatures. Vind je interessante cv's zoek dan contact met interessante kreten als exclusieve recruiter voor vaste relaties etc. Regelmatig bestaan die relaties of interessante vacatures helemaal niet maar willen ze alleen jouw cv ontvangen. Zo bouwen ze een bestand op met cv's waarmee ze de HR afdelignen van diverse bedrijven weer gaan spammen.
Komt het toevallig een keer tot een match, dan is het voor hun meteen goed kassa. Denk aan 3-6 maand salarissen die ze dan als fee vangen voor hun "werk".

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ignition_mp
Ankona schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 21:31:
Rottige situatie, maar hoe bot ook, het is wel netjes en mooi dat je werkgever je nu al duidelijkheid geeft!
[
Kettrick schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 17:05:
[...]

Uiteraard erg vervelend voor je, maar ik snap niet zo goed waarom je het hier over een 'mes in je rug' hebt ?. Het gaat slecht me je werkgever en hij geeft je 6 maanden (!!) de tijd om wat anders te zoeken, er zijn genoeg topics voorbij gekomen waar de werkgever dit op de laatste dag doet.
Jullie hebben gelijk, het is natuurlijk niet zo erg als dat het overkomt in die zin.. Maar het idee dat je in een leuk bedrijf zit met leuke collega's en het voor je gevoel goed gaat.. dat je snel uit die droom geholpen word (voor je gevoel is het altijd oneerlijk en rot, het gaat tenslotte over je werk en waar je je brood mee verdient).. De relatie is wat dat betreft goed, dus ik verwacht dat er goede afspraken gemaakt kunnen worden voor vertrek enz.

Hoe kan ik het beste op een gepaste manier zeggen : "Ik wil geen loonsverlaging"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Je kan het ook zo zien. Je neemt de oprotpremie (laten we zeggen 3x maandloon), als je binnen 3 maanden nieuwe baan vindt heb je er niets op verloren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:26

Basszje

Reisvaap!]

Kaf en koren die recruiteres. Goede scheiden dus, als het te mooi klinkt om waar te zijn zou ik er skeptisch over zijn. Je kan het altijd proberen met een recruiter die de moeite neemt iets persoonlijks te mailen, er zijn er zat die gewoon templates op de mail gooien de hele dag.

Zoals gezegd, je mag niet zomaar achteruit gezet worden in salaris.

Over verslapen e.d. ( mocht het ter sprake komen ), dat soort dingen zijn -alleen- van toepassing als het ter sprake is gekomen bij functioneringsgesprekken, er schriftelijke aantekeningen zijn gemaakt die ondertekent zijn door beide partijen en er op die gesprekken ook een consequentie aan verbonden is die door beide partijen accoord is verklaard. Laat je dus niet zomaar in een hoekje zetten.

Bij oprotpremie moet je bedenken dat je baas dan ws niet de werkgeverslasten hoeft te betalen daarover (weet iemand dat?) , dus voor hem is dat al de helft goedkoper dan je uitbetalen die zes maanden. Die gedachte helpt misschien bij het bespreken van het bedrag ;)

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
ignition_mp schreef op woensdag 17 december 2014 @ 00:49:
[...]

[
[...]

Jullie hebben gelijk, het is natuurlijk niet zo erg als dat het overkomt in die zin.. Maar het idee dat je in een leuk bedrijf zit met leuke collega's en het voor je gevoel goed gaat.. dat je snel uit die droom geholpen word (voor je gevoel is het altijd oneerlijk en rot, het gaat tenslotte over je werk en waar je je brood mee verdient).. De relatie is wat dat betreft goed, dus ik verwacht dat er goede afspraken gemaakt kunnen worden voor vertrek enz.
Probeer er in ieder geval wijzer van te worden. Probeer ervan te leren door erachter te komen waarom de leidinggevenden minder in jou zien dan jij zou willen. Doe dit door afstand te nemen van je emoties, het gaat niet om of jij functioneert (misschien ook wel, maar dat is bijzaak) het gaat vooral om waarom jij niet aan de verwachtingen van het management voldoet.
Je geeft aan dat de relatie verder goed is. Neem dus de tijd en ga over een paar weken gewoon eens open het gesprek hierover aan. Niet om je positie te verdedigen, maar puur om ervan te leren.
Hoe kan ik het beste op een gepaste manier zeggen : "Ik wil geen loonsverlaging"?
Reactief en minimaal. Het is de werkgever die je arbeidsovereenkomst open zal moeten breken, jij hoeft alleen maar te weigeren hieraan mee te werken.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:23

Asteroid9

General Failure

Megamind schreef op woensdag 17 december 2014 @ 00:53:
Je kan het ook zo zien. Je neemt de oprotpremie (laten we zeggen 3x maandloon), als je binnen 3 maanden nieuwe baan vindt heb je er niets op verloren.
En je verspeelt je recht op WW, want dan is het verwijtbaar werkeloos, en val je gelijk terug in de bijstand. Dat is meestal nogal een verschil met 70% van je laatstverdiende salaris... dat lijkt me niet het beste advies? ;)

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:57

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

ignition_mp schreef op woensdag 17 december 2014 @ 00:49:
[...]
Loop naar je werkgever toe en zeg de volgende woorden: "Ik wil geen loonsverlaging".

Dat hoef je verder ook totaal niet te beargumenteren, een korte duidelijke mededeling is voldoende. Er is een getekende arbeidsovereenkomst die geldig is, daarin staat een salaris en een arbeidsduur opgenomen. Spannender is het niet.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10:08

P_Tingen

omdat het KAN

Asteroid9 schreef op woensdag 17 december 2014 @ 09:48:
[...]
En je verspeelt je recht op WW, want dan is het verwijtbaar werkeloos, en val je gelijk terug in de bijstand. Dat is meestal nogal een verschil met 70% van je laatstverdiende salaris... dat lijkt me niet het beste advies? ;)
Nee, mij ook niet, maar ik ben dan ook niet juridisch geschoold. Ik zou denk ik als een malle gaan zoeken en stel dat ik iets zou vinden dan alsnog zien of ik de oprotpremie zou kunnen innen door eerder weg te gaan.

Voor wat betreft de vraag om salaris in te leveren, hoe wil je baas dat je reageert? (wil hij überhaupt dat je reageert?) Anders zou je het bijna zo kunnen zeggen zoals je dat hier doet:
Hallo Bob / Henk / Kees / Whatever,

Tijdens het gesprek van afgelopen maandag 15 december liet je mij weten dat je van plan bent om per januari 2015 een loonsverlaging van €200 door te voeren op mijn salaris. Hoewel ik begrijp dat het financieel gezien lastig gaat, ga ik hier toch niet mee akkoord.

Met vriendelijke groet,
Mike

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Persoonlijk zou ik een mailtje sturen, met eventueel een cc naar HRM, of op zijn minst 1 andere partij (voorkom de welles/nietes situatie!).
Voorkom in deze mail elke vorm van twijfelend taalgebruik. P_Tingen een stukje herschreven:

Hallo Bob / Henk / Kees / Whatever,

Tijdens het gesprek van afgelopen maandag 15 december liet u mij weten dat u eenzijdig van plan bent om per januari 2015 een loonsverlaging van €200 door te voeren op mijn salaris. Ik ga hier niet mee akkoord. Dit standpunt behoud ik ten opzichte van elke negatief voor mij uitpakkende eenzijdige wijziging op het rechtsgeldende contract dat wij in overeenstemming opgesteld en ondertekend hebben.

Met vriendelijke groet,
Mike

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-09 07:11
Handige links:

http://www.loonwijzer.nl/home/arbeidsvoorwaarden/loonoffer

http://www.rijksoverheid....-van-zijn-werknemers.html

Niet tekenen of instemmen dus. Je gaat daar toch weg en dan hoef je geen cadeautjes weg te geven.
Op 7 maanden loon is dit 1400 euro. + Ontslag vergoeding (wss 2 maanden dus ook weer 400 euro) en laten we zeggen dat je 2 maanden op zoek bent naar nieuw werk WW scheelt 2x150 euro.

Dan hebben we het nog niet over het uitbetalen van je resterende dagen, vakantiegeld, opbouw pensioen. Kan je grosso modo nog ff 10% van bij optellen. Dit geintje kost je =/- 2300 euro bruto. Dat is het wel waard om je te verzetten.

http://axrotterdam.blogspot.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

dyrc schreef op woensdag 17 december 2014 @ 10:32:
Persoonlijk zou ik een mailtje sturen, met eventueel een cc naar HRM, of op zijn minst 1 andere partij (voorkom de welles/nietes situatie!).
Waarom schriftelijk en zo moeilijk? Vergeet niet dat TS niets hoeft... Gewoon even snel (voor de netheid) meedelen dat je het niet accepteert.

Er is geen welles/nietus situatie. Er ligt gewoon een contract.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Dan is het misschien mijn risico vermijdende instelling, maar in het scenario "baas geeft aan dat er op 15 december een mondelinge overeenkomst is gesloten" en je opeens als de bad guy die terugkomt op z'n woorden wordt weggezet binnen het bedrijf (en mogelijkerwijs zo een referentie verliest), dan is 3 minuten tikken op een mailtje + printscreen iets wat ik zelf zou ondernemen.
Misschien te ver gezocht/that escalated quickly, maar zelf doe ik nooit nonchalant over serieuze zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Zaken als loon moet verplicht schriftelijk vastgelegd worden, aanpassingen hierop binnen een maand.
De werkgever is verplicht binnen een maand na het begin van de werkzaamheden schriftelijk opgave te doen van bepaalde gegevens tegenover medewerkers (art 7:655 BW). Bovendien moet binnen een maand nadat deze gegevens veranderen, deze wijzigingen doorgegeven worden.
Schriftelijke opgaveplicht van de werkgever

Er wordt sterk aangeraden aan werkgevers om aanpassingen ook te laten ondertekenen, anders kan een werkgever mocht het tot een rechtszaak komen niet aantonen dat medewerkers ingestemd hebben met de aanpassing. En uitdrukkelijke toesteming is nodig voor het doen van een loonoffer. Stellen dat werknemer mondeling akkoord gegaan is zijn woord tegen het woord van de TS, en da's niet voldoende.

Schriftelijk reageren vind ik dan ook de omgekeerde weg. Zolang er geen ondertekende aangepaste arbeidsvoorwaarden liggen, is er geen akkoord.

Ik begrijp je insteek overigens volledig, maar dat mailtje typen gaat niet helpen. De werkgever kan immers verkondigen dat je eerst mondeling ingestemd hebt, en nu middels een mailtje ineens je mening omdraait.

[ Voor 4% gewijzigd door Question Mark op 17-12-2014 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10:08

P_Tingen

omdat het KAN

Question Mark schreef op woensdag 17 december 2014 @ 11:23:
Zaken als loon moet verplicht schriftelijk vastgelegd worden, aanpassingen hierop binnen een maand.
[...]
Schriftelijke opgaveplicht van de werkgever
Schriftelijk reageren vind ik dan ook de omgekeerde weg. Zolang er geen ondertekende aangepaste arbeidsvoorwaarden liggen, is er geen akkoord.

Ik begrijp je insteek overigens volledig, maar dat mailtje typen gaat niet helpen. De werkgever kan immers verkondigen dat je eerst mondeling ingestemd hebt, en nu middels een mailtje ineens je mening omdraait.
De paar minuten tijd aan investering is misschien overbodig, maar in ieder geval duidelijk naar de werkgever en bij wat voor verhalen na afloop dan ook kun je - met dit mailtje in de hand - aantonen dat je in ieder geval op 17 december het er niet mee eens was. Ik zou zelf de toon luchtig houden trouwens, de toon van de mail van dyrc vind ik persoonlijk iets te formeel. Je moet er nog een half jaar werken en het zou leuk zijn als je er een goede referentie aan overhoudt, dus een vriendelijke toon kan geen kwaad, de boodschap in mijn mail is duidelijk genoeg.

En laten we eens aannemen dat je het er maandag wel mee eens was, dan kun je altijd zeggen dat je je overvallen voelde en er later nog eens goed over nagedacht hebt. Dat is echt niet gek. Het is echt niet zo dat als je op maandag akkoord gaat met een beslissing als dit en je je twee dagen later bedenkt dat je dan als draaikont kan worden weggezet.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:27

FreakNL

Well do ya punk?

Ik zou:

1) Niet akkoord gaan met een salarisverlaging. Werkgever en werknemer hebben willens en wetens een contract ondertekend een half jaar geleden. Lekker in zijn sop gaar laten komen die werkgever.
2) Inderdaad via mail met HR in de CC laten weten dat je niet akkoord gaat met een salarisverlaging. Gewoon, zodat dat in ieder geval duidelijk is.
3) Geen oprotpremie pakken, gewoon vanuit je baan gaan solliciteren, dat kan prima. Het argument dat je "vrijer" bent (dus sneller kan starten bij nieuwe werkgever) is niet zo relevant, toekomstige werkgevers houden toch wel rekening met een opzegtermijn.

Verder moet je je emoties loslaten. Het is maar een werkgever, je gaat daar elke dag naartoe, doet je best en krijgt aan het einde van de maand geld. Het is gewoon een zakelijke overeenkomst. Je kan het best naar je zin heb en teleurgesteld zijn dat je wegmoet, maar dat is nu eenmaal het leven. Ik heb dat in het begin van mijn carriere ook een keer gehad, daarna ben ik alles een stuk zakelijker gaan benaderen. Ook in salarisonderhandelingen. Je werkgever kan nog zo doen alsof ze betrokken zijn bij jou en je privéleven, maar at the-end-of-the-day telt gewoon de netto winst, ook voor die vriendelijke baas van je. En als jij dat in de weg staat, mag je gewoon vertrekken. Neem dat mee, en je gaat zelf ook een stuk zakelijker in het hele proces staan. Je moet voor jezelf zorgen, want een ander doet het niet.

Het verslapen stuk (wat niet meer in de topicstart staat) is trouwens niet heel relevant. Het kan WEL de reden zijn dat je wegmoet. Zeker in een klein bedrijf ligt de macht vaak bij 1 persoon, en als die daar nu net een hekel aan heeft kan hij dus beslissen dat het "klaar" is. In een (veel) groter bedrijf zal verslapen niet snel de reden zijn voor ontslag, dan zal er toch eerst een dossier opgebouwd moeten worden. Maar het kan niet als argument gebruikt worden voor de loonsverlaging, dan moet er eerst een dossier zijn, officieel waarschuwing, etc. On a side-note, je regelmatig verslapen / te laat komen is natuurlijk not done. Maar ik heb er zelf ook last van. Zit nu op een plek waar ik stipt op een bepaalde tijd aanwezig moet zijn, en dat is niets voor mij en kom eens in de 2 a 3 weken 10 tot 15 minuten te laat. Hiervoor had ik een klus waarbij ik gewoon een time-window waarin ik moest starten en dat ligt mij een stuk beter, zeker gezien er altijd een variabele zit in de reistijd van +-15 minuten... Daar was ik dus ook nooit te laat, want dat kon bijna niet...

Welke sector zit je trouwens TS? En wat voor diploma's heb je?

[ Voor 28% gewijzigd door FreakNL op 17-12-2014 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Let op: er wordt steeds gezegd dat je laatst verdiende loon bepalend is voor je WW-rechten, dit is te kort door de bocht. UWV kijkt naar je belastbaar loon in het jaar voorafgaand aan je laatste werkmaand.

Voorbeeld:
Uit dienst per 1 juli 2015.
Laatst gewerkte maand: juni 2015.
Referteperiode (bepalend voor de hoogte van je WW): juni 2014 tot en met mei 2015.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ignition_mp
Allereerst bedankt voor alle reacties.. Ik als "broekie" ben hier totaal onervaren mee en vroeg me echt af wat ik het beste kon doen..
FreakNL schreef op woensdag 17 december 2014 @ 12:57:
Ik zou:

1) Niet akkoord gaan met een salarisverlaging. Werkgever en werknemer hebben willens en wetens een contract ondertekend een half jaar geleden. Lekker in zijn sop gaar laten komen die werkgever.
2) Inderdaad via mail met HR in de CC laten weten dat je niet akkoord gaat met een salarisverlaging. Gewoon, zodat dat in ieder geval duidelijk is.
3) Geen oprotpremie pakken, gewoon vanuit je baan gaan solliciteren, dat kan prima. Het argument dat je "vrijer" bent (dus sneller kan starten bij nieuwe werkgever) is niet zo relevant, toekomstige werkgevers houden toch wel rekening met een opzegtermijn.

Verder moet je je emoties loslaten. Het is maar een werkgever, je gaat daar elke dag naartoe, doet je best en krijgt aan het einde van de maand geld. Het is gewoon een zakelijke overeenkomst. Je kan het best naar je zin heb en teleurgesteld zijn dat je wegmoet, maar dat is nu eenmaal het leven. Ik heb dat in het begin van mijn carriere ook een keer gehad, daarna ben ik alles een stuk zakelijker gaan benaderen. Ook in salarisonderhandelingen. Je werkgever kan nog zo doen alsof ze betrokken zijn bij jou en je privéleven, maar at the-end-of-the-day telt gewoon de netto winst, ook voor die vriendelijke baas van je. En als jij dat in de weg staat, mag je gewoon vertrekken. Neem dat mee, en je gaat zelf ook een stuk zakelijker in het hele proces staan. Je moet voor jezelf zorgen, want een ander doet het niet.

Het verslapen stuk (wat niet meer in de topicstart staat) is trouwens niet heel relevant. Het kan WEL de reden zijn dat je wegmoet. Zeker in een klein bedrijf ligt de macht vaak bij 1 persoon, en als die daar nu net een hekel aan heeft kan hij dus beslissen dat het "klaar" is. In een (veel) groter bedrijf zal verslapen niet snel de reden zijn voor ontslag, dan zal er toch eerst een dossier opgebouwd moeten worden. Maar het kan niet als argument gebruikt worden voor de loonsverlaging, dan moet er eerst een dossier zijn, officieel waarschuwing, etc. On a side-note, je regelmatig verslapen / te laat komen is natuurlijk not done. Maar ik heb er zelf ook last van. Zit nu op een plek waar ik stipt op een bepaalde tijd aanwezig moet zijn, en dat is niets voor mij en kom eens in de 2 a 3 weken 10 tot 15 minuten te laat. Hiervoor had ik een klus waarbij ik gewoon een time-window waarin ik moest starten en dat ligt mij een stuk beter, zeker gezien er altijd een variabele zit in de reistijd van +-15 minuten... Daar was ik dus ook nooit te laat, want dat kon bijna niet...

Welke sector zit je trouwens TS? En wat voor diploma's heb je?
Ik denk dat dit wel een manier is om dit aan te pakken.. Het 'voorstel' voor loonsverlaging weigeren, vanuit mn huidige werk solliciteren en zodra er een akkoord is met mijn nieuwe baan, oude opzeggen, alle vakantieuren opnemen (even extra loon meepakken als dit uberhaupt kan belastingstechnisch ect.) en in die vakantieuren al beginnen bij nieuwe werkgever.

Eerste baan, veel emoties dat is het denk ik. Misschien moet ik wel opgroeien en het zakelijker zien. Collega's.. leuk om eens wat mee te doen, maar werk zelf gescheiden houden..

Over verslapen.. Ja wat je zegt not done maar ik verwijt het mezelf. Ik heb geen waarschuwing hiervoor gehad (het is echt maar een paar keer gebeurt en ben niet langer dan 20 minuten later gekomen) en er zijn geen dossiers over opgebouwd o.i.d. Ik verwacht ook niet dat het daadwerkelijk de reden is dat het gaat zoals het nu gaat. Maar ik geef je gelijk. Voor hetzelfde geld is de werkgever een punctueel iemand en is ie bij een minuut over tijd al over de rooie.. Naja dit klopt, maar wel wat genuanceerder.

Ben afgestudeerd als Interactieve vormgever (webdesign), ben op dit moment werkzaam als Wordpress Developer (/Front end development is mijn ding)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Let op: in je vakantie ben je gewoon in dienst, en je kunt vrijwel zeker niet in dienst zijn bij twee bedrijven tegelijk zonder toestemming. Je idee om in de vakantie van de oude werkgever alvast te beginnen voor de nieuwe is dus waarschijnlijk verboden (check je contract).

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
Je werkgever zal wel aansturen op het opnemen van zoveel mogelijk verlofuren. Dat is voor hem voordeliger.

Jij gaat de komende maanden er gewoon de kantjes aflopen en je energie steken in je sollicitaties. Na afloop van je contract laat je je vakantiedagen gewoon uitkeren.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
MSalters schreef op woensdag 17 december 2014 @ 19:22:
Let op: in je vakantie ben je gewoon in dienst, en je kunt vrijwel zeker niet in dienst zijn bij twee bedrijven tegelijk zonder toestemming. Je idee om in de vakantie van de oude werkgever alvast te beginnen voor de nieuwe is dus waarschijnlijk verboden (check je contract).
Dat 'vrijwel niet' is net zo min waar als 'vrijwel zeker'. Het hangt maar net van je contract af. En in de ene branhe en grootte van de onderneming is het gebruikelijker om daarover een bepaling in je contract te hebben dan de andere.

Vrijgesteld worden van werk lijkt me ook een mooie. Rustig iets anders zoeken vanuit een baan zonder dat je hoeft te werken.

En een afkoopsom kan ook natuurlijk. Wel een vaststellingsovereenkomst opstellen waaruit blijkt dat de werkgever het initiatief neemt en dat jou niets te verwijten valt. Dan krijg je in principe gewoon WW.

Maar goed, solliciteren terwijl je een dienstbetrekking hebt is veruit te prefereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Laatst online: 12:24
MSalters schreef op woensdag 17 december 2014 @ 19:22:
Lijkt me een zeer interessante rechtzaak :) (ergo: ik zou me daar niets van aantrekken in deze situatie)

[ Voor 6% gewijzigd door Ramon op 17-12-2014 22:41 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-09 13:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Zelf ook een paar keer gedaan, nooit een probleem geweest, ondanks dat mijn beide contracten verboden om meerdere werkzaamheden tegelijk uit te voeren.

De strekking van zo'n bepaling is vaak meer dat ze een handvat hebben om je aan te pakken als je door 2 banen tegelijk te draaien niet goed functioneert. Daar is geen sprake meer van als je geen werkzaamheden meer verricht voor een van beide bedrijven.

[ Voor 45% gewijzigd door Ardana op 18-12-2014 00:42 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:27

FreakNL

Well do ya punk?

Correct. Let er wel even op dat slechts 1 van de 2 de heffingskorting toepast.

Heb er trouwens zelf nooit voor gekozen, om vakantie bij de 1 te hebben en dan te werken bij de ander. Lekker vakantie vieren. Maargoed, hangt ook van de periode af, vorige keer stapte ik in de zomer over :)

[ Voor 57% gewijzigd door FreakNL op 18-12-2014 08:19 ]

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ankona schreef op woensdag 17 december 2014 @ 20:09:
Jij gaat de komende maanden er gewoon de kantjes aflopen en je energie steken in je sollicitaties.
De kantjes er af lopen zou ik niet doen... Daar schiet je verder zelf ook niets mee op. Je krijgt nog steeds je afgesproken loon en verricht daar arbeid voor.

En ergens om, maar het is een contract voor bepaalde tijd. Er is vooraf al afgesproken wat de einddatum van het contract is, en TS is daarmee akkoord gegaan. Het is nooit een vanzelfsprekendheid dat een tijdelijk contract ook verlengd wordt.

Als topicstarter het loonoffer niet accepteerd is er niets veranderd aan de hele situatie, ik vind het dan ook ronduit onzinnig om ineens de kantjes er vanaf te gaan lopen...

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:29

orf

Ik heb nog niet gelezen (of ik lees er overheen) hoeveelste tijdelijke contract dit is en hoe lang je (in totaal) in dienst bent? Indien 24 maanden of meer heb je zelfs nog recht op een transitievergoeding.

• Viccers
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 26-09 13:53
Question Mark schreef op donderdag 18 december 2014 @ 08:59:
[...]

De kantjes er af lopen zou ik niet doen... Daar schiet je verder zelf ook niets mee op. Je krijgt nog steeds je afgesproken loon en verricht daar arbeid voor.

En ergens om, maar het is een contract voor bepaalde tijd. Er is vooraf al afgesproken wat de einddatum van het contract is, en TS is daarmee akkoord gegaan. Het is nooit een vanzelfsprekendheid dat een tijdelijk contract ook verlengd wordt.

Als topicstarter het loonoffer niet accepteerd is er niets veranderd aan de hele situatie, ik vind het dan ook ronduit onzinnig om ineens de kantjes er vanaf te gaan lopen...
Mee eens. De kantjes eraf lopen gaat je niets helpen; sterker nog, het verzwakt alleen maar de kans van een goede referentie van je oude werkgever. Een goede referentie lijkt me best wel wat waard als je op zoek gaat naar een nieuwe baan.

• ignition_mp
Ik ga gewoon mn best doen.. ben niet zo'n type die geen poot meer uitsteekt.

Gewoon duidelijk afspreken dat mijn laatste werkdag op x is en vanaf dan alle uren opneem, maand afsluiten en met de notitie dat ik vanaf laatste werkdag werkzaam zal zijn bij nieuwe werkgever. Natuurlijk de loonheffing omzetten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Wat heb je nu dan afgesproken? Heeft hij je een concrete bedrag aangeboden om te vertrekken? Denk goed na wat je doet en teken niets gelijk, maar denk er eerst een paar dagen over na en win advies in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickH89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-09 21:41
Roenie schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 18:25:
Wat heb je nu dan afgesproken? Heeft hij je een concrete bedrag aangeboden om te vertrekken? Denk goed na wat je doet en teken niets gelijk, maar denk er eerst een paar dagen over na en win advies in.
Dit is wat mij betreft het belangrijkste advies uit dit topic.Ga nooit zomaar akkoord, ook niet als de werkgever je onder druk zet. Je hebt recht op bedenktijd en er zijn er velen die je snel willen laten beslissen (omdat dat meestal in hun voordeel is).
Pagina: 1