Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.
Toon posts:

Windows installeren op later-toegevoegde SSD in laptop

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al heel wat keren zelf een PC gebouwd en geinstalleerd.
Losse onderdelen bestellen. Zelf in elkaar schroeven. Windows DVD in de speler. Windows installeren. Klaar.
Ik heb nog nooit zelf een laptop gehad. (Behalve voor werk, en die beheer je niet zelf).

Als ik het goed begrepen heb, kun je in Nederland geen laptops bestellen zonder er ook direct Windows bij te kopen. Je krijgt nooit meer een installatie-DVD. De windows installatie-files staan altijd op een aparte partitie. In geval van nood kun je je windows-install overschrijven door een installatie van die partitie te doen. Ben ik hier correct ?

Ik ben om advies gevraagd bij het kopen van een laptop voor de dochter van een vriendin. Na een beetje zoeken in Pricewatch, lijkt het er op dat de meeste laptops met SSD in de prijsklasse boven de 700 euro vallen. Ik denk echter dat de dochter van mijn vriendin meer baat heeft bij een goedkopere laptop, maar wel met een SSD. Ik heb toevallig hier ook nog een ongebruikte SSD (OCZ Vertex2 64GB) liggen.

Als het om een desktop zou gaan, dan zou ik gewoon een goedkope desktop kopen, en daar zelf de SSD in zetten. En dan Windows op de SSD zetten. Geen enkel probleem. Maar bij een laptop wordt ik opeens een stuk banger.

Is het mogelijk wat ik wil ?
Ik neem aan dat het inbouwen van een SSD niet erg moeilijk is ? Openschroeven, het juiste kabeltje ergens in prikken, SSD vastschroeven, kast dicht schroeven (of klikken).

Maar kan ik die SSD dan ook de boot-disk maken ? Zal de BIOS dat toelaten ?
Zal de BIOS zowiezo een vreemde SSD herkennen ?
En kan ik de installatie software aanspreken als die niet op de nieuwe bootdisk staat ?

Heeft iemand dit ooit eerder gedaan ?
Details waar ik van op de hoogte moet zijn ?
Zijn er nog verschillen bij de BIOS/UEFI van verschillende fabrikanten ?

Bvd,
Gryz.

• grippa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-10 15:31
64gb in deze tijden is niks. zeker als je kijkt wat daar van over blijft na een windows install.
sommige moederborden hebben limitaties wat betreft ssd's, dit zul je na moeten gaan bij de fabrikant.

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:21

OgWok

U.N.C.L.E.

Vaak hebben laptops niet altijd de mogelijkheid 2 HD's of SSD's aan te sluiten. En je wilt wel een bootable kopie van de ingebouwde HD maken. Dat kan je uitwijken naar een USB HD box waar je een HD of SSD in kan plaatsen. Clonezilla installeren op een bootable USB stick en vervolgens de HD klonen op de SSD in de USB box. Of natuurlijk de laptop HD klonen in een pc waar je genoeg HD's, SSD's kan aansluiten.

Soms krijg je ook wel eens bij een SSD een kloonapp; dan kan je die natuurlijk gebruiken. Kan me niet voorstellen dat een laptop van nu een SSD niet herkent.

[ Voor 7% gewijzigd door OgWok op 16-12-2014 18:01 ]

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Verwijderd

Topicstarter
Maar heeft iemand ooit zelf Windows geinstalleerd op een zelf-geinstalleerde SSD in een laptop ?

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:22
Ja, dat gaat gewoon zoals alle andere Windows installaties. OEM DVD erin, installeren, drivers erop, en klaar.
Zoek wel alle drivers op voordat je begint. En maak een backup van het origineel, of bewaar de harde schijf.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14-11 11:46
Wil je hem erbij zetten of de hdd vervangen?
In dat laatste geval wordt het voor een windowsinstallatie wel erg krap met maar 64gb. In dat eerste geval moet je ofwel een laptop met m2 slot uitzoeken ofwel een hdd caddy voor de optische drive bijbestellen.

Voor de rest is Windows installeren natuurlijk niet anders dan anders, je moet alleen FF kijken of je nog een losse OEM key krijgt of dat je echt alleen van die partities af kan installeren. Maar ook dat laatste zal geen probleem zijn, die kun je klonen naar de nieuwe ssd.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:22
mcDavid schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 19:14:
Voor de rest is Windows installeren natuurlijk niet anders dan anders, je moet alleen FF kijken of je nog een losse OEM key krijgt
Zie de sticker op de onderzijde van de laptop.

Verwijderd

Topicstarter
Zoals ik al zei, ik heb zelf nooit een laptop gekocht.

Dus je krijgt toch een OEM key ? Wat ik gezien had bij anderen, kregen die helemaal niks. Geen key, geen DVD. Helemaal afhankelijk van je HDD. Als die kapot zou gaan, moet je je laptop opsturen naar de fabrikant.

Een installatie-DVD zou mooi zijn. Misschien kun je die zelf een branden ? En die dan gebruiken om Windows op de SSD te zetten.

Natuurlijk zou ik de SSD er bij zetten. Ik had er niet aan gedacht dat een laptop geen twee HDD/SSDs zou kunnen bevatten.

Ik ben er nog niet uit wat ik gaan aanraden. SSD erbij zetten lijkt me nog steeds riskant. En te veel werk. Bedankt voor de antwoorden.
Pagina: 1