Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zyxel switch + XS4ALL IPGTV /Internet

Pagina: 1
Acties:

• JAJB
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21-02-2023
Hallo allemaal,

Hoop dat hier mensen zijn die mijn op het juiste pad kunnen brengen.

Volgende week word ik daadwerkelijk aangesloten op glasvezel bij XS4ALL, speciaal daarvoor heb ik ons thuisnetwerk aangepast. Maar ik wilde niet met meerdere switch's werken, dus heb ik de Zyxel GS1900-24E 24-poorts Gigabit Smart Managed Switch aangeschaft. Onder anderen voor de VLAN ondersteuning en LACP ondersteuning voor mijn NAS.

Nou heb ik al veel gelezen over het instellen van VLAN's, maar denk dat bepaalde instellingen zoals "tagged" of "untagged" niet van toepassing zijn in mijn situatie, daar zou ik graag wat duidelijkheid over willen.

De situatie momenteel:

3 slaapkamers, in elke kamer heb ik 1 LSA inbouw wandcontact doos cat6 2xRJ45 aansluiting. Heb dus ook 2 cat6 installatiekabels per doos getrokken.

Woonkamer, 1 LSA wandcontact doos.

Alle installatiekabels komen uit in de meterkast en aangesloten op een cat6 LSA patch paneel.

Mijn idee is om op elke kamer 1 aansluiting te gebruiken voor tv en de ander voor internet.

Mijn gedachte qwa opstelling is:

NTU>>Fritzbox 7490 "op LAN 1"
Fb LAN2 "internet">>Zyxel switch.
Fb LAN4 "tv">>Zyxel switch.

Zyxel switch:

Zet de switch in dezelfde ip range, maar buiten de DCHP.

Standaard staat Vlan1 erin "heb begrepen dat ik daarmee de switch managed.

Ik maak 2 extra VLAN's aan
1 VLAN ID 6, is internet.
1 VLAN ID 4, is tv

Maar nou denk ik dus dat ik geen instellingen hoef te doen zoals "tagged of untagged" omdat ik over elke kabel maar 1 van de 2 sigialen stuur. Is het dus juist dat ik alleen maar de poorten hoef toe te wijzen per VLAN, om vervolgens vanaf de juiste poort op de switch een patch kabel naar de juiste poort op het patch paneel?

Gaat het zo werken of doe ik iets verkeerds of mis ik iets?

Graag jullie ervaringen of opmerkingen, groetjes Jeroen

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:19
JAJB schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 09:59:
Maar nou denk ik dus dat ik geen instellingen hoef te doen zoals "tagged of untagged" omdat ik over elke kabel maar 1 van de 2 sigialen stuur. Is het dus juist dat ik alleen maar de poorten hoef toe te wijzen per VLAN, om vervolgens vanaf de juiste poort op de switch een patch kabel naar de juiste poort op het patch paneel?
Klinkt allemaal logisch, behalve dat een VLAN altijd tagged of untagged is. Maar in jouw geval wil je dus een van de twee VLANs untagged op een poortje.

• Superboer12
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-11 20:40
(jarig!)
Uit de NTU komen tagged de volgende VLAN's
4 TV
6 Internet (PPPoE)
(7 telefonie)

Vlan 6 gaat enkel naar je Fritzbox die hierover een PPPoE sessie zal maken. Die routeert (NAT voor IPv4 en native IPv6) untagged naar zijn normale poorten (niet 1 en 4).
Je fritzbox zal ook VLAN 4 voor je tv untagged doorzetten op poort 4 (of is dat 5?). Je tv decoders moeten untagged vlan 4 ontvangen.
Indien je ook telefonie afneemt zal je fritzbox intern vlan 7 gebruiken om uiteindelijk zijn telefoonpoortjes aan te kunnen bieden.

Als je de NTU direct op je fritzbox aansluit heb je op je switch enkel untagged poorten nodig in VLAN 4 voor je tv decoders en VLAN 1 (of random ander nummer) voor je interne netwerk inclusief internet.
VLAN 6 komt dan helemaal niet op je switch voor.

Als je switch ook tussen de NTU en Fritzbox komt te zitten zul je ook met tagged poorten aan de gang moeten; dan wordt het ietsje ingewikkelder.

Succes!

[ Voor 1% gewijzigd door Superboer12 op 16-12-2014 12:14 . Reden: tikfoutje ]

Infinitus est numerus stultorum

• JAJB
Thralas, bedankt voor je reactie.

Van alles wat ik gelezen heb over VLAN's kwam ik tot de conclusie dat je moet taggen wanneer je bijv beide VLAN's over 1 kabel stuurt en aan de anderen kant het weer wil kunnen scheiden!?

Ik probeer even kort de situatie te schetsen die ik wil:

Bijv: fb LAN4, wat tv signaal is>> op bijv poort 1 Zyxel switch.

Fb LAN 2, wat internet signaal is>> op bijv poort 2 Zyxel switch.

Op mijn patch paneel is poort 1/2 kamer 1, poort 3/4 kamer 2 enz.

Dus het zijn aparte kabels, dan kan ik toch op de switch bijv zeggen dat poort 1 " tv" verspreid moet worden over 4 anderen poorten, en vanaf die 4 poorten een patch kabel naar de juiste poort op het patch paneel?

Hief de VLAN dan toch niet te " taggen" want aan de anderen kan komt uiteindelijk rechtstreeks het apparaat wat dat specifieke signaal moet hebben?

Zie ik iets over het hoofd dan hoor ik t graag

• Superboer12
(jarig!)
yep that's it

• JAJB
Superboer12,

Sorry zag je reactie pas na het plaatsen van mijn reactie.

Begrijp ik het nou goed, de tv decoders MOETEN VLAN 4 untagged ontvangen?

Dus dan zou ik bijv:
Fb LAN 4 utp kabel na Zyxel switch op poort 1

VLAN ID 4 maken, port members ,2,3,4,5 untagged

En uplink port is dan poort 1, zo zou t goed zijn dan?

Volgens jouw hoef ik geen VLAN aan te maken voor internet? Gewoon een utp kabel na de switch ?

• Superboer12
(jarig!)
Ja inderdaad de tv decoders moeten vlan 4 untagged ontvangen.
De fritzbox (zeg modem) zal de internetverbinding tot stand brengen m.b.v. PPPoE op VLAN 6, verder is er niks te beleven op dat vlan dus die hoeft niet op je switch te komen.

Je krijgt dan op de switch twee setjes poorten, elk met een eigen vlan en een kabel naar de fritzbox.

Je fritzbox krijgt dan een kabel naar de NTU en twee kabels naar de switch.

• JAJB
Oke tot zover is het duidelijk betreft VLAN 4.

Volgens mijn staat VLAN 1 als default er al op, dan hoef ik alleen de uplink poort te wijzigen, in dit geval de poort waar de kabel op zit van de fb LAN 2?

Volgens mijn moet ik ook nog instellen dat beide VLAN's niet met elkaar kunnen communiceren toch?

• Superboer12
(jarig!)
VLAN 1 is inderdaad bijna altijd het default VLAN.
Er moet inderdaad een kabel van de fritzbox poort 2 naar een poort op de switch in dit vlan.
Een uplink poort is eigenlijk geen speciaal type poort (niet meer; was vroeg vaak sneller dan de rest).

Als je gewoon een setje poorten untagged op vlan 4 zet en een ander setje op vlan 2. Met in beide setjes een kabel naar de fritzbox (vlan 4 -> p4 & vlan 1 -> p2) gaat het helemaal goed komen.

Zolang je kabel tussen de twee setjes prikt kunnen de vlan's niet bij elkaar komen.

• JAJB
Bedankt Superboer12,

Ik ga er mee aan de gang😁

Nou wil het zo zijn dat ik een beetje "Pietje precies" ben haha, wilde eigenlijk de switch zodanig neerzetten dat de poorten 3 t/m 13 precies onder poorten 1 t/m 10 van t patch paneel vallen, zodat ik de patch kabels mooi recht 1 op 1 kan aansluiten zonder dat er kabels Kris kras gaan.

Dus het zal dan als volgd zijn, corrigeer me als ik iets fout zeg.

Fb LAN 2 > poort 1 switch.
Fb LAN 4 > poort 2 switch.

In de switch:

VLAN ID 4 aanmaken
Port members FIXED 3,5,7,9 UNTAGGED
Overige poorten FORBIDDEN
PVID 2

VLAN ID 1 aanpassen
Port members FIXED 4,6,8,10 t/m 24
Overige poorten FORBIDDEN
GVID 1.

Heb ik zoals goed?

• Superboer12
(jarig!)
Bijna.
Het PVID wil je instellen het op vlan id waarop de poorten untagged komen te staan.
Daarnaast moet je uiteraard poort 1 nog even toevoegen aan vlan 1 en poort 2 aan vlan 4.

• JAJB
Sorry mijn fout, was in de veronderstelling dat PVID de verwijzing was na de poort waar de kabel in zit na de fb

Dus aan VLAN 4 moet ik dan nog poort 2 FIXED en UNTAGGED toevoegen en PVID is 4.

En aan VLAN 1 moet ik poort 1 FIXED toevoegen en PVID is 1
"Moet deze groep ook op UNTAGGED?"

• Superboer12
(jarig!)
yep, gewoon alles op je switch untagged doen.

• JAJB
Oke, VLAN 1 ook UNTAGGED.
Superboer12 bedankt voor je tijd en de Intel.

Ga er mee aan de slag.

Thx

• JAJB
Nog even anderen vraag, lees op verschillende forums dat IPGTV voldoende heeft aan een 100mbs poort.

Is het aan te raden om dan ook de desbetreffende poorten op de switch te knijpen naar 100mbs, heeft dat positieve invloed op de rest van de switch?

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:19
JAJB schreef op woensdag 17 december 2014 @ 11:02:
Nog even anderen vraag, lees op verschillende forums dat IPGTV voldoende heeft aan een 100Mb/s poort.
Klopt.
Is het aan te raden om dan ook de desbetreffende poorten op de switch te knijpen naar 100mbs, heeft dat positieve invloed op de rest van de switch?
Nee, win je niets mee.

• JAJB
Oke, dus t maakt niks uit.

Thx

• JAJB
Nou jongens ik ga er zometeen mee beginnen.

Is dat de juiste start volgorde:

Fritzbox> kijken wat het DCHP range is.

Switch> ip instellen binnen Ip range maar buiten de DCHP.

Fritzbox verbinden met switch, en vanaf dan kan ik bekabeld op de Fritzbox ook de switch benaderen?

• JAJB
Hoi Allemaal,

Wil iemand even hier na kijken of ik het zo goed ingesteld heb, bvd

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/2znpl05.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/23u3hfp.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/11c8pix.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/29olxnd.jpg

[ Voor 42% gewijzigd door JAJB op 21-12-2014 09:52 ]

• JAJB
UP!

• kasteleman
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-11 15:20
Ben ook aan het puzzelen hoe ik het moet inrichten.
Mijn situatie:

Fritzbox -> Zyxel 1900-HP8 -> Cisco SLM2008

Tussen de Zyxel en de SLM2008 zit maar 1 touwtje (helaas). Aan de SLM2008 komt dan een Nas en een IPTV setupbox te hangen. Maw over het ene touwtje moet dan het gewone lanverkeer als ook vlan4 voor iptv.
Bovenstaand verhaal met een Zyxel switch is duidelijk indien ik een dedicated port heb voor IPTV, maar dat heb ik dus niet.
Wie kan me hierbij helpen?

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Routed IPTV gebruiken (XS4ALL) door de software op je settopbox te updaten (verwijderen = updaten) en vervolgens niet het "XS4ALL IPTV"-profiel in je Fritz!Box in te stellen, maar slechts "XS4ALL".

Heb je geen gedoe met VLAN's e.d.

Meer informatie: Routed mode?

Deze feature is tot nog toe nog wel 'unsupported', dus je kunt er niet de helpdesk voor bellen.

[ Voor 4% gewijzigd door Osiris op 10-04-2015 08:23 ]

• kasteleman
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-11 15:20
Ok, klinkt mooi. Pushed xs4all ook nieuwere firmwares naar je Fritzbox? Zo ja, blijven dan die settings bewaard?

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Beats me, ik heb die IPTV-shit niet :P
Pagina: 1